Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Wubbo »

Negen drietjes voor de tussentreinen Arnhem - Doetinchem is toch helemaal niet krap? Gegeven dat je een halfuurdienst rijdt heb je 3 setjes materieel nodig (Ah - Dtc is 34 minuten, 14 minuten keren, 35 minuten rijden, 7 minuten keren = anderhalf uur). 9 drietjes voor 3 setjes is 3 drietjes per trein, dat is 9 bakken GTW. Nu wordt er met duo's DM90 gereden, dat is 4 bakken.

Wat mis ik?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door reisthijs »

Met drie drietjes gekoppeld rijden zal niet gaan met de beperkte perronlengtes. Dus dan zijn er maar 3 setjes van twee nodig (of misschien 4 setjes, als er in Arnhem een langere kering zou komen).

Maar het plan was toch ook dat het niet bij een kwartierdienst Arnhem-Doetinchem zou blijven, maar dat er nog meer treinen gaan rijden?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Jaimie »

Nu rijden ze 2x dubbele lint tussen arnhem en wwijk. In de spits dus voor de kwartiersdienst rijden ze een enkele dm 90.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Jaimie »

reisthijs schreef:Met drie drietjes gekoppeld rijden zal niet gaan met de beperkte perronlengtes. Dus dan zijn er maar 3 setjes van twee nodig (of misschien 4 setjes, als er in Arnhem een langere kering zou komen).

Maar het plan was toch ook dat het niet bij een kwartierdienst Arnhem-Doetinchem zou blijven, maar dat er nog meer treinen gaan rijden?
De plan is ook een extra pendeltrein tussen zevenaar en arnhem te laten rijden. Hierbij zou dan deze lijn station westervoort aan doen. en de spitstrein(kwartiersdienst) station duiven.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

Er is helemaal geen sprake van een spitstrein hoor, de korte slag rijdt elk half uur tussen 5.37-18.49 uur van maandag t/m zaterdag. In de spits horen zowel de lange als korte slag met of tweemaal Lint of tweemaal DM'90 te rijden. Een slag is een uitzondering, de drukste trein in de ochtendspits rijdt met driemaal DM'90.

@reisthijs, het zal vast wel langs de perrons passen. In het bestek staat namelijk exact voor geschreven welke ritten met 3 drietjes gereden moeten worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door fogeltje »

In de reacties op het oorspronkelijke Gelderlander artikel is overigens iemand flink aan het stemming maken tegen Hermes. Ik weet niet in hoeverre dit gewoon stemmingmakerij is van iemand die Novio niet wil zien verdwijnen, hoe hij aan die info komt of dat alles op een kern van waarheid berust, maar mocht het wel waar zijn, dan kan het nog wel eens zijn dat het personeel toch nog gaat dwarsliggen over arbeidsvoorwaarden bij Hermes.
"Een touringcar is geen bus"
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door TheKnitter »

Freek schreef:@reisthijs, het zal vast wel langs de perrons passen. In het bestek staat namelijk exact voor geschreven welke ritten met 3 drietjes gereden moeten worden.
Volgens overzicht Nuttige Perronlengtes versie 26-4-2010 kom je op elk station bijna in de knoei:
Lengte 1 GTW 2/8 (driedelig) is 56meter. Je hebt dan voor 3 gekoppelde stellen minimaal 168 meter nodig. Je kont dan in de knoei te Zevenaar(1 meter te kort), Didam (alleen op spoor 1 15 meter te kort) en tenslotte Doetinchem(7 meter te kort).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Klaasje »

Dat is leuk omdat een perronverlenging vaak meer dan een jaar aan papierwerk oplevert bij Prorail:
1. Er wordt gekeken hoe het perron verlengd moet worden. Als er een seinverplaatsing nodig is ga dan naar stap 2, ga anders naar stap 7.
2. Maak een nieuw seinplaatsingsontwerp.
3. Laat het controleren bij de daarvoor aangewezen afdeling van prorail
4. verbeter je ontwerp.
5. Zelfde als stap 3
6. Ga met het goedgekeurde ontwerp de Prorail-papierwinkel in. (Dit duurt een jaar.)
7. Bouw de perronverlenging.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door willy84 »

Zo'n noodverlenggingjte net als Muiderpoort of de lijn tussen Eindhoven en Venlo.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Daniel »

Dat soort dingen lijken me ook alleen mogelijk als je er geen seinen voor hoeft te verplaatsen (danwel beveiliging voor hoeft aan te passen) . Ze hebben in Gouda ooit spoor 3 verlengt op zo'n manier waarbij het noodperron over spoor 4 heen stond, volgens mij is daar toen ook een buitendienststelling voor nodig geweest...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Meltrain »

Hoeveel GTW's zijn er dan eigenlijk oor Arriva?
Ik zie nu namelijk al scenario's dat Arriva in het weekend wegens materieeltekort (defecten etc.) met overvolle treinen rijdt, terwijl er enorm veel stellen van Breng doelloos aan de kant staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

In totaal heeft Arriva voor de Achterhoek/Rivierenland (dus Arnhem-Tiel, Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Apeldoorn en Zutphen-Winterswijk) 13 tweetjes en 11 drietjes besteld.
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door wwijker »

Arriva doet overigens niet mee omdat ze de risico's te groot vinden door te weinig kennis van de trolleybussen. Daardoor zou het onmogelijk zijn om de kosten goed in te schatten.

bron: degelderlander.nl
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Wubbo »

Is er dan nergens een Arriva-onderdeel met trolleybussen in het buitenland?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Suus »

Ik kan zo snel helemaal niets vinden in alle landen waar Arriva actief is. Ook bij Netinera kan ik geen trolleybusactiviteiten vinden, dus er was in het verleden ook geen expertise.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door wwijker »

volgens wikipedia exploiteert arriva in Zweden een trolleybus lijn (bron)

Dus enige ervaring hebben ze wel. Maarja, dat in zweden is 1 klein lijntje.
Dat is toch iets anders dan hier in Arnhem.
Laatst gewijzigd door wwijker op za 28 mei 2011, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door robinzes »

Over kosten ect. hadden ze zichzelf kunnen laten informeren. plus dat de Gelderlander nog wel eens dingen vergroEr zijn heus wel meer of andere redenen geweest om zichzelf niet in te schrijven.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

Schijnt wel een serieus probleem te zijn voor Arriva. Bovendien waar wil men zich gaan informeren. De huidige vervoerder zal niets loslaten, dat is immers in zijn nadeel. Dus wat moet je dan?
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door robinzes »

Maarja, Nu hebben we dus 2 kanshebbers voor de consessie.
Persoonlijk hoop ik dat het keolis wordt ( heb daar in Frankrijk goede ervaringen mee gehad ) Maar als zo kijk naar hoe Hermes het in het SRE gebied doet lijken zij ook een goede kanshebber.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Raymond »

Toch zegt dat weinig hoe een vervoerder het in een bepaalde regio doet. Bij de andere vervoerders zie je ook kwaliteitsverschillen per regio, zie alleen al de cijfers in de OV-klantenbarometer die dat duidelijk maken.
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Waalwijker »

robinzes schreef:Maarja, Nu hebben we dus 2 kanshebbers voor de consessie.
Persoonlijk hoop ik dat het keolis wordt ( heb daar in Frankrijk goede ervaringen mee gehad ) Maar als zo kijk naar hoe Hermes het in het SRE gebied doet lijken zij ook een goede kanshebber.
Alleen jammer dat Keolis de heer Kienhorst aan het stuur heeft ook wel bekend van de chaos rond BBA/Veolia :evil:

100% voor Hermes!! *bus*
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door fogeltje »

Hoe minder buitenlanders in het OV hoe beter. Nu weet ik weet ik wel dat Connexxion ook grotendeels Frans is, maar nog altijd minder dan Keolis.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trein Arnhem-Doetinchem straks onder naam Breng

Bericht door visgraat »

Rienstertje schreef: Vrijdag in de Gelderlander: Trein Arnhem-Doetinchem heet straks 'Breng' en wacht maximaal 3 minuten

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... -Breng.ece
Waarop gaat de trein 3 minuten wachten: Op de aansluiting bedoelen vanaf de trein of bus van Breng? Of ook van andere vervoerders. We zullen het vrijdag wel lezen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Trein Arnhem-Doetinchem straks onder naam Breng

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:
Rienstertje schreef: Vrijdag in de Gelderlander: Trein Arnhem-Doetinchem heet straks 'Breng' en wacht maximaal 3 minuten

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... -Breng.ece
Waarop gaat de trein 3 minuten wachten: Op de aansluiting bedoelen vanaf de trein of bus van Breng? Of ook van andere vervoerders. We zullen het vrijdag wel lezen.
Een trein die wacht op een aansluiting voor een bus zou wel vrij uniek zijn denk ik. Andersom heb ik het wel een keer gehad (dreigde mijn laatste bus te missen op twee minuten in Eindhoven, telefoontje van de conducteur naar station Eindhoven, een medewerker liep naar het busstation en voila, de bus wachtte even, was wel netjes en dan heb je het over twee verschillende bedrijven...maar of ze dat tegenwoordig nog steeds zouden doen weet ik niet).
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

waar/wat wil je vrijdag lezen? Wachtijdregeling geldt formeel zowel trein-trein als bus-trein en trein-bus. Gaat dan om wel aansluitingen die echt als aansluiting bedoelt zijn. Vervoerder maakt daarbij niet uit. De vraag is natuurlijk of dat in praktijk ook zo gaat werken, maar dat is nu ook al. Zal weinig uitmaken of er een andere vervoerder komt. Bovendien zullen de meeste aansluitingen op de Arriva trein liggen omdat die bv ook in de avonduren rijdt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten