Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door TheKnitter »

Dinsdag ochtend, het is veels te vroeg. Om 7 uur 55 sta ik op Hoek van Holland, en vertrek daar pas om 9 uur 37 met een groep van de Spoorwensdag, wens 23. Planning was om helemaal niet mee te gaan, maar het tij keerde later, en ging mee de Efteling in.
Wachten nu eerst. Nou, dan maar wat foto's maken

Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie
Hoek van Holland Haven werd vroeger door veel treinen bediend, internationaal, nationaal en dergelijke. Het was een levend station. Maar nu is het uitgestorven en veel van de geschiedenis is al verdwenen.

Station Hoek van Holland Haven is tegenwoordig het domein van de SLT. Hier staat de SLT 2623 te wachten op de terugreis naar Rotterdam CS.
Afbeelding

Zoals hier opvalt is dat het station (sporen 1 en 2) in een grote boog lopen. Dit zorgde in het begin van de SLT nogal voor problemen met de uitschuiftredes, maar dit hebben ze opgelost door het perron aan te passen in breedte. Je hebt nu wel hele gaten tussen de trede en het perron..

Hoek van Holland Haven word ook steeds door vele reizigers naar en van Engeland gebruikt. Stena Line zit er met de boot naar Harwich pal naast. Hier het bordje van het station met een paar vlaggen.
Afbeelding

Vervolgens ben ik naar de buiten dienst zijnde sporen gelopen, sporen 4, 5 en 6. Spoor 3 word zo af en toe (volgens mij 1x per dag) gebruikt. Dit is het kopspoor voor het stationsgebouw.
Spoor 4, 5 en 6 zijn de kopsporen aan de linker zijde van het stationsgebouw. Zoals deze foto's al laten zien, is er niet veel meer van over. Er ligt spoor zo verroest als de neten, en er hangt bovenleiding.
Afbeelding

Een overzicht op het perron leert dat er ook onkruid groeit. Nog niet zo erg, maar dit deel word dan ook niet meer gebruikt. De prullenbakken die daar nog wel staan zal je ook geen troep in vinden, en zitplaats is er niet meer op een bankje.

Afbeelding

Een kleine terugblik richting het station geeft dit beeld:
Afbeelding

Nu liep ik weer wat verder door, en deze lantaarnpaal is door roest en dergelijke gewoon omgevallen. Hier zie je de lading roest ook op het spoor.
Afbeelding

Wederom een terugblik naar het zwaar verwaarloosde stuk geschiedenis van het vroegere grote, belangrijke (internationale) treinstation.
Afbeelding

Ook vond ik nog een kastje voor Post T. Dit kastje zal echter niet meer gebruikt worden....
Afbeelding

Nu had ik het perron al best ver uitgewandeld. Links van mij kwam ik nog een kopspoor tegen, met aan beide kanten een blokkade. Werd dat voorheen voor de loc omlopen gebruikt?
Afbeelding

Afbeelding

En een foto de andere kant op:
Afbeelding

Okee, het einde van het perron. Hier zie je dat spoor 4 nog een bediend sein heeft ook (brandde rood), spoor 5 en 6 hadden dwergseinen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van spoor 6 viel al helemaal de pet af... Volledig begroeid met van alles en nog wat:
Afbeelding

Afbeelding

De entree voor de boot valt nog meer op dan de sporen _O-
Afbeelding

Op spoor 6 staat nog een verdwaald oud Post T kastje:
Afbeelding

Maar het perron heeft nog wel vertrekseinen :Y
Afbeelding

Door het boompje zie je het stootjuk niet meer:
Afbeelding

Die ook al de benodigde begroeiing heeft:
Afbeelding

Het stempel kastje voor ongedateerde kaartjes is weggehaald van spoor 3:
Afbeelding

Tegenwoordig zit er een Japanse toko in het stationsgebouwtje:
Afbeelding

Maar StenaLine zit er ook nog met een kantoortje.

En een bordje van de ANWB die de geschiedenis kort maar krachtig vertelt:
Afbeelding

Ik hoop dat u genoten heeft *O* _O_
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Vinny »

Toen de Boottrein nog reed (London Express) ben ik wel eens naar het station geweest, toen zat er nog een café in. Het was eigenlijk best gezellig met nog aardig wat toeristen, ik denk dat het ergens in 2004 was... 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door TheKnitter »

Ja, toen. Nu is het een uitgestorven station. Zelf die Japanse toko is 's Avonds uitgestorven, toen ik daar anderhalf uur lang heb gewacht op mijn vervoer naar huis 's Avonds.
Je ziet er voornamelijk de reiziger die zo snel mogelijk weer verdwijnt met een SLT naar Rtd, of de reiziger die van- en af de boot uit Harwich komen.
En je hebt er ook een bus, een klein taxibusje ofzoiets van Veolia daar ri 's-Gravenzande ofzoiets
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Daniel »

Dat taxibusje zal in de avond zijn, overdag rijdt er gewoon een 12-meterbus naar 's-Gravenzande (en volgens mij nog verder ri. Den Haag)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door TheKnitter »

Was inderdaad in de avond. De 's-Ochtends heb ik er niet op gelet vanwege de fotoreportage waar ik alle tijd voor nam.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Caspar »

Ik heb nog wel gebeld met zo'n telefoon naar de post een jaar of 3 terug. Zal me niets verbazen als ze het nog steeds doen.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door TheKnitter »

Ga daar maar niet van uit ;) Nergens hangen meer van die telefoons in -o-
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door deadlock »

Ik kan me nog goed herinneren dat ik met opa daar treinen (en boten) ging kijken en dan 's avonds kwam de internationale trein aan en konden de reizigers aanmonsteren. Inderdaad vergane glorie.

In Puttgarden en Rødby is het beeld praktisch hetzelfde trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Caspar »

TheKnitter schreef:Ga daar maar niet van uit ;) Nergens hangen meer van die telefoons in -o-
Jawel bij onder andere de Watergraafsmeer en nabij Diemen Zuid :wink:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Dat taxibusje zal in de avond zijn, overdag rijdt er gewoon een 12-meterbus naar 's-Gravenzande (en volgens mij nog verder ri. Den Haag)
Taxibusje rijdt 's avonds (na 20.00 uur ofzo) en op zondag naar 's Gravezande. Op andere tijden gewoon een bus naar Den Haag Leyenburg. Is lijn 35 van Veolia.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Aking »

deadlock schreef:In Puttgarden en Rødby is het beeld praktisch hetzelfde trouwens.
Is die boottrein er ook uit? :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Suus »

Nee, maar de laatste jaren hebben wel geslagen, al schijnt de bouw twee jaar vertraagd te zijn doordat de Denen op het laatste moment geen brug wilden maar een tunnel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Aking »

Ok... En die bouw is dus ondertussen begonnen? Dan moet ik dr snel nog maar eens gaan kijken (is er ergens in 2002/2003 voor t laatst geweest)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door Suus »

Nouja, als alle rechtzaken spoedig verlopen start de bouw in 2014 en is men in 2020 klaar. Dat was 2012 en 2018.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door deadlock »

Aking schreef:
deadlock schreef:In Puttgarden en Rødby is het beeld praktisch hetzelfde trouwens.
Is die boottrein er ook uit? :o
Nein, maar het grote goederenstation is niet meer omdat de vastelandverbinding er is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door someone-unreal »

Leuke reportage. Op stationsweb kun je ook nog goed zien hoe het er allemaal uitgezien heeft. http://www.stationsweb.nl/station.asp?s ... nd%20haven
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie

Bericht door TheKnitter »

Caspar schreef:
TheKnitter schreef:Ga daar maar niet van uit ;) Nergens hangen meer van die telefoons in -o-
Jawel bij onder andere de Watergraafsmeer en nabij Diemen Zuid :wink:
Ik doelde die kasten bij station Hoek van Holland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten