Defecte OV-studentenchipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Defecte OV-studentenchipkaart

Bericht door visgraat »

Sinds vandaag doet mijn OV-chipkaart het niet meer. Ik heb het heel intensief gebruikt afgelopen jaar (met ongeveer 6x in en 6x uitchecken per werkdag). Vooral de lezers van Syntus zijn heel gevoelig. Je moet de kaart er echt tegenaan drukken en ik heb het idee dat die daar is gaan slijten. Nu zit er een klein scheurtje net onder de foto (niet in de magneetstrip). Wat kan ik het beste doen?

Ik kan de kaart op laten sturen, maar dan ben ik hem dus helemaal kwijt. Dan moet ik drie weken trein- en buskaarten kopen, en daarmee zo'n 500 euro betalen. Dat wil ik op zich nog wel doen als ik de garantie heb dat ik het geld ook terugkrijg. Maar als ik de verhalen lees, is dat zeer te betwijfelen bij een scheur.
Ik kan de kaart opsturen en geen trein- en buskaarten kopen, alleen het bewijs van insturen meenemen. Toch is het geen geldig vervoerbewijs, maar ik denk dat je ook met een paar boetes in de trein altijd nog voordeliger uit bent. En wat voor discussies krijg je dan met buschauffeurs?
Ik kan ook wachten tot 16 juli, maar dan moet ik overal het verhaal uitleggen voor een lange tijd. Dat lijkt me ook niet handig.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door webguy »

Goede kans dat 'ie inderdaad kapot is: in de OVC zit een ronde antenne om de buitenkant, ongeveer zoiets:
Afbeelding
De streepjescode en magneetstrip zijn enkel om bij te houden hoe of wat de kaart is.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door hauptbahnhof »

Het enige wat je kunt doen is die kaart opsturen. Ik zou niemand accepteren met een kaart die het niet doet. Een StudentenOV-chipkaart betekent namelijk niet dat de student gratis mag reizen:
[*]WeekOV?
[*]WeekendOV?
[*]Überhaupt recht op vrij reizen (geen student meer).

En een kopie van de kaart zou ik al helemaal niet accepteren.
Dus regel maar een anonieme chipkaart en laad maar geld op zou ik zeggen. Is toch het goedkoopste.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door visgraat »

[*]Helemaal geen student meer: Ok, theoretisch zou het kunnen, maar het schooljaar is nog niet afgelopen.
En de meeste mensen hebben een week-OV (ongeveer 90%).

Maandag moet ik naar Enschede. Ik denk dat ik per station kijk in welk treinstel de conducteur zit; dan moet ik maar in een ander treinstel stappen.

Een anonieme chipkaart kopen: dat betekent in 3 weken 500 euro aan reiskosten. Het betekent dat ik een lening moet gaan starten en dat je dus schulden opbouwt door dit geintje.
Denk je dat ik wel kans heb om de reiskosten vergoed te krijgen met dus (nauwelijks) zichtbare schade? Als dat het geval is vind ik het nog wel te overzien. Als ik een anonieme aanschaf kan ik niet aantonen dat ik de reiskosten heb gemaakt.

Overigens is het bizar dat je de kosten zou moeten betalen, als dat zo zou zijn. Ik heb namelijk recht op een weekkaart. En de NS en andere vervoerbedrijven hadden anders ook niets aan mij verdiend en dat zouden ze in dat geval wel doen. Dat is toch vreemd?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:[*]Helemaal geen student meer: Ok, theoretisch zou het kunnen, maar het schooljaar is nog niet afgelopen.
Ik heb al zo'n 2 jaar een OV-studentenkaart zonder reisrecht.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door visgraat »

Ok, dus het komt er op neer dat door deze onbenulligheid ik 500 euro reiskosten moet maken...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door fogeltje »

Het probleem is dat het nooit te achterhalen is of de fout nu door jou komt of ergens door. Maar als ze nu een uitzondering maken voor jou (ik geloof je wel op je woord dat je niet nalatig bent geweest) dan moeten ze voor iedereen een uitzondering maken die claimt dat zijn kaart niet meer werkt maar dat hij echt wel recht heeft op vrij reizen.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door visgraat »

Amersfoort, 8 november

OV loket in rapportage over derde kwartaal:

‘Openbaar vervoer moet vaker geld terug geven’

Abonnementhouders moeten in het openbaar vervoer vaker recht hebben op financiële compensatie. Als een vervoerder niet de prestatie levert waarvoor is betaald, dan moet abonnementsgeld worden terugbetaald. Dit schrijft het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in een rapportage over het derde kwartaal van 2010. In dit kwartaal kreeg het OV loket veel klachten van met name treinreizigers, die bij NS niet kregen waarop ze recht meenden te hebben.

De klachten waren bijvoorbeeld afkomstig van reizigers met een eersteklas abonnement. Zij konden bijvoorbeeld in de zomer een maand lang geen gebruik maken van station Arnhem, dat wegens een verbouwing was gesloten. NS had eigen bussen ingezet en liet reizigers soms gebruik maken van het streekvervoer, maar veel abonnementhouders zagen dit niet als goede alternatieven.
Daarnaast waren er in het derde kwartaal klachten over te beperkte capaciteit van treinen als gevolg van de huldiging van het Nederlands Elftal, problemen met een bovenleiding van het spoor bij Schiphol en een experiment met een nieuwe dienstregeling (‘elke tien minuten een trein’) op de trajecten Eindhoven-Amsterdam en Geldermalsen-Utrecht.
Ook werd veel geklaagd over de nieuwe Sprinters, die NS op een groot aantal trajecten inzet. Er zijn in deze treinen, die in principe bedoeld zijn voor vervoer over korte afstanden, relatief weinig zitplaatsen, die bovendien niet veel comfort bieden. Ook ontbreken toiletten in de Sprinters.

Het OV loket werpt in zijn kwartaalrapportage de vraag op of reizigers niet vaker recht zouden moeten hebben op een vergoeding vanwege onvoldoende service. “Welke rechten heeft een reiziger die betaald heeft voor een eersteklas treinabonnement, maar uiteindelijk in een overvolle streekbus wordt vervoerd? En wat mag je als tegenprestatie verwachten van een ov-bedrijf dat niet in staat blijkt de service te verlenen waarvoor een reiziger betaald meende te hebben?” zo vraagt het OV loket zich af. “Wie een driegangenmenu bestelt en zijn maag moet vullen met hamburger en friet, betaalt uiteraard niet voor het eerste. In het openbaar vervoer ligt dat niet zo eenvoudig.”

Het onafhankelijke OV loket informeert en adviseert reizigers als klachten door vervoerders niet naar tevredenheid zijn afgehandeld. Op basis van de binnengekomen klachten publiceert het OV rapportages en adviezen.
In het derde kwartaal van 2010 heeft het OV loket in totaal 1.635 klachten ontvangen. Dat waren er – ondanks de zomervakantie – meer dan in het tweede kwartaal. De meeste klachten hadden betrekking op NS, onmiddellijk gevolgd door klachten over Trans Link Systems (TLS), de uitvoerder van de ov-chipkaart. Onderwerpen waarover de meeste klachten binnenkwamen zijn de ov-chipkaart en de uitvoering van de dienstregeling.

Het OV loket constateert tevreden dat de overheid de afgelopen maanden meer aandacht heeft besteed aan problemen met de ov-chipkaart en met de studenten ov-chipkaart. Er komt een onafhankelijke commissie die de gang van zaken rond de ov-chipkaart kritisch moet bekijken en het kabinet heeft toegezegd dat studenten die een ov-chipkaart hebben met zichtbare gebreken niet voor de geleden schade hoeven op te draaien. Het OV loket adviseert nog wel een extra onderzoek te laten doen naar de duurzaamheid van de studenten ov-chipkaart en aanvullende maatregelen te nemen om de gebruiksvriendelijkheid van de kaart te vergroten.

bron: OVloket.nl


1 Bent u bekend met het feit dat bij een defecte OV-studentenchipkaart de kaartjes voorgeschoten dienen te worden, en later eventueel gedeclareerd kunnen worden en dat veel studenten daarbij hinder ondervinden?
Ik ben bekend met het feit dat bij een defecte Studenten OV-chipkaart de kosten van losse vervoerbewijzen voorgeschoten dienen te worden. Dit was in de tijd van de papieren OV-studentenkaart ook het geval. Overigens geldt voor overige reizigers hetzelfde.

Met de vervoerbedrijven zijn vorig jaar de volgende afspraken gemaakt met betrekking tot de vervanging van OV-chipkaarten en de dienstverlening aan studenten:
- Demaximaleleveringstermijnvoorvervangendekaartenisteruggebrachtvan 15 naar 9 werkdagen vanaf het moment dat het OV de aanvraag ontvangt tot het moment waarop het OV de vervangende kaart verzendt;
- Wanneer het OV deze termijn niet haalt, wordt op de 14e werkdag een tijdelijke OV-chipkaart verzonden. Deze maatregel was nieuw. Eerder werden tijdelijke kaarten onregelmatig verstrekt tijdens grote logistieke problemen;
- Reiskosten worden vergoed wanneer de kaart defect is geraakt buiten de schuld van de student om;
- Wanneer de schuldvraag onduidelijk is, krijgt de student te allen tijde het voordeel van de twijfel.

De periode waarin studenten hun reiskosten moeten voorschieten is dus beperkt tot maximaal drie weken. De ingediende declaraties worden door het OV conform de gemaakte afspraken afgehandeld. Ik zie daarop toe.
Van alle in de maand maart 2011 geproduceerde vervangende kaarten was de reden voor aanvraag ervan in ruim 50% van de gevallen verlies of diefstal van de oude kaart. In ruim 30% van de gevallen bleek de student zelf verantwoordelijk te zijn voor het ontstaan van het defect. Er is vastgesteld dat bij studenten meer dan twee keer zo vaak sprake is van verlies of diefstal en van verwijtbare defecten dan bij overige reizigers, terwijl de kaarten in technische zin helemaal hetzelfde zijn. Studenten kunnen defecte kaarten deels voorkomen door er voorzichtiger mee om te gaan.
In de afgelopen weken is nagenoeg geen klacht ontvangen over de afhandeling van declaraties. Hieruit kan de conclusie worden getrokken dat het declaratieproces goed werkt.

bron: Rijksoverheid, Antwoorden Kamervragen declareren reiskosten defecte Studenten OV-chipkaart


Mijn Studenten OV-chipkaart is defect. Wat moet ik doen?

Je ontvangt je vervangende kaart twee weken na je aanvraag. In de tussentijd reis je voor eigen rekening (met een andere OV-chipkaart of papieren kaartjes). Laat je kaart dus eerst controleren bij een balie.
Ontvang je je vervangende kaart meer dan twee weken na het opsturen van je formulier, dan heb je mogelijk recht op een onkostenvergoeding via http://www.studentenov-chipkaart.nl/contact.
Dit geldt alleen als je je kaart als defect (en niet verloren of gestolen) hebt gemeld!

bron: http://www.studentenov-chipkaart.nl

Tegenstrijdige informatie; wat moet ik ermee?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Vinny »

visgraat schreef:Ok, dus het komt er op neer dat door deze onbenulligheid ik 500 euro reiskosten moet maken...
Uh kan je niet gewoon een maandabonnement nemen dan voor die drie weken?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door visgraat »

Ik moet vaak naar Enschede, daar met de bus, maar ook op verschillende plekken zijn voor stage en vrijwel altijd ook met de bus (van verschillende maatschappijen). Zijn er ook abonnementen die geldig zijn voor alle vervoerders? Ik moet een kaart hebben die sowieso geldig is bij NS, Syntus en Conexxion voor drie weken. Wat zijn de mogelijkheden?

Ik woon trouwens in de buurt van Amersfoort. Kan ik mijn defecte kaart daar aan TLS afgeven, zodat ik deze niet aangetekend hoef op te sturen?
Bezoekadres:
Stationsplein 151 - 157
3818 LE AMERSFOORT
Heeft iemand dat ooit bezocht?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Geert »

Als je vaak de treinreis Enschede - Amersfoort v.v. maakt kun je een trajectkaart kopen (maar als je maar twee dagen per week reist is dat niet voordeliger dan losse kaartjes denk ik). Als je allerlei kanten opreist voor stage e.d. kun je een maandnetkaart overwegen, dat kost 364,90 euro voor 1 maand reizen op alle spoorlijnen in Nederland (ook Veolia, Syntus, Arriva en Connexxion). Eventueel kun daar ook nog een stad/streeksupplement bij nemen om met de bus te reizen, zie http://ns.nl/reizigers/regelen-en-kopen ... onnementen.

Maar bedenk wel: het kan best zo zijn dat het lastig is om aan te tonen dat je daadwerkelijk een abonnement nodig hebt. Als je je kosten wilt declareren moet je sowieso alle kaartjes en bonnetjes bewaren om je kosten te kunnen onderbouwen (en TLS wil de originelen hebben!). Misschien is het verstandig om dit nog even goed na te vragen bij de klantenservice van de ov-chipkaart hoe dit precies in zijn werk gaat. Waarschijnlijk kunnen ze je ook helpen aan een tijdelijke kaart totdat je nieuwe kaart verstuurd is.

Heb je al contact gehad met de klantenservice?
visgraat schreef:Heeft iemand dat ooit bezocht?
Ja :') http://vimeo.com/24196848
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door visgraat »

Ok, dank je wel.

De vraag is volgens mij niet zozeer of een abonnement wel daadwerkelijk nodig is. Of ik nou meer of minder reis of waar ik heen reis: Ik heb recht op vrij reizen door de week.

Maar het is wel de vraag of ik het uberhaupt kan declareren: Er zit een scheurtje in de kaart en dit is dus zichtbaar. Wat ik kan vinden op de site van de OV-chipkaart, moet ik in dit geval zelf voor de reiskosten opdraaien.

Maandagochtend ben ik in Amersfoort. Kan ik het formulier met defecte kaart daar persoonlijk afgeven? Een tijdelijke vervangende kaart kan ik niks over vinden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Geert »

Ik denk dat je het beste even kunt bellen morgenmiddag, ze zijn op zondag bereikbaar tussen 10 en 16 uur.
Edit: naar 0900-0980 dus.

En ik zou er niet vanuit gaan dat je ook je chipkaart af kunt geven bij hun hoofdkantoor, misschien zit de klantenservice wel op een heel andere locatie...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door visgraat »

Ja, ik bel morgen wel even. Dan kunnen ze vast ook wel zeggen over het afleveren. De postbus van de klantenservice zit ook in Amersfoort. Alleen een postbus kan ik helaas niet bij.

En dat zal maandag naar Enschede even flink de conducteur omzeilen worden door het goede treinstel te kiezen, anders moet ik al 34,40 betalen :shock: .
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Wat zitten jullie hier ongelofelijk moeilijk te doen en te kloten.

1. Zorg zo snel mogelijk voor een Persoonlijke OV-chipkaart
2. Dit kan een kaart zijn die je nog had en anders als de sodemieter een kaart bestellen.
3. Vanaf 1 juni 2011 kun je op www.studentenreisproduct.nl je 5328 kaart nummer doorgeven.
4. Het studentenreisrecht wordt dan klaar gezet op de afhaalautomaten.
5. Haal je studentenreisrecht op bij een geel kastje.
6. Je kunt weer naar hartelust gebruik maken van je vrij reizen!


Stuur de kaart sowieso nooit op! Dan kom je in een proces wat 3-4 weken duurt.
Doorgeven dat je kaart gestolen is beland je in het proces van een nieuwe vervangende kaart produceren en dit duurt hooguit 4-5 dagen.
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Visgraat, heb je mijn reactie hierboven gelezen?

Ik hoop dat je nog niet hebt opgebeld of je kaart op de bus hebt gedaan.
For Your Railroad Adventures
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door visgraat »

Nee, klopt heb ik nog niet gedaan. Maar helaas heb ik geen andere persoonlijke kaart, dus moet ik nog wel 1 a 2 weken wachten. Maar het scheelt in ieder geval al. En dan kan ik in ieder geval ook die oude laten zien de komende weken. Bedankt!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

visgraat schreef:Nee, klopt heb ik nog niet gedaan. Maar helaas heb ik geen andere persoonlijke kaart, dus moet ik nog wel 1 a 2 weken wachten. Maar het scheelt in ieder geval al. En dan kan ik in ieder geval ook die oude laten zien de komende weken. Bedankt!
Het aanvragen van een Persoonlijke OV-chipkaart duurt 2 dagen.
Dus bestel je de kaart maandag voor 13:00 dan ontvang je hem woensdag.

Als je zegt waar je in Nederland woont kan het zijn dat je voor een actie tarief in aanmerking komt.
Even een foto uploaden, betalen met ideal en hij komt jouw kant op.

Het laten zien van je kaart slaat nergens op en er zijn vrijwel geen controleurs die met zo'n kaart op zicht akkoord gaan.
For Your Railroad Adventures
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door visgraat »

Ja, ik heb de Overijsselsche aangeschaft, 0,01 euro. Woensdag heb ik die binnen zeg je. Dat zou mooi zijn. En het overzetten kan dan ook gebeuren op 1 juni? Ik hoop dat dat al werkt dan. Moet ik de oude dan al als defect doorgeven? Officieel mag je inderdaad niet met de kaart op zicht. Maar goed; dan omzeil ik de conducteur wel even de komende twee/drie dagen. Ik hoef toch alleen met de (gekoppelde) ICM.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:3. Vanaf 1 juni 2011 kun je op http://www.studentenreisproduct.nl je 5328 kaart nummer doorgeven.
Weet je zeker dat je ook een kaartnummer kan opgeven als je het studentenreisrecht al een keer hebt opgehaald?
Het verstandigste voor visgraat lijkt mij om de klantenservice te bellen en hen te laten weten dat de kaart niet meer werkt.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Defecte OV-studentenchipkaart

Bericht door VIRM »

Dit is een klein beetje off-topic, maar had je je SOV in een beschermhoesje gedaan?

Sommige busmaatschappijen delen gratis hoesjes uit. En het NS-loket doet ook aan abonnements-hoesjes; hoewel deze iets te groot zijn, kun je daar alsnog je chipkaart indoen, vouwen en een nachtje onder een zwaar boek leggen. Wie weet helpt dat in de toekomst om slijtage te voorkomen aan je chipkaart. :)
Beul van de blindegeleidelijn
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Defecte OV-studentenchipkaart

Bericht door visgraat »

Ja, klopt, maar ik kon ook geen ander topic vinden hierover. Misschien beter een nieuwe starten. Voor de volgende keer inderdaad een beschermhoesje.

Weet iemand hoe dit kan: De kosten voor dit gesprek zijn 1 euro 75 per minuut? Zijn dat zondagtarieven? Ik heb de haak er maar direct opgelegd met veel ongeloof. Als je 20 minuten belt kan je net zo goed een boete oplopen!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

visgraat schreef:Ja, ik heb de Overijsselsche aangeschaft, 0,01 euro.
De Overijssel kaart heeft een langere levertijd van 8-10 dagen.
Beter bestel je ook nog een gewone kaart voor 7,50 er bij voor de zekerheid.
VIRM schreef:Dit is een klein beetje off-topic, maar had je je SOV in een beschermhoesje gedaan?
Het probleem van Studenten OV-chipkaarten die breken is alleen bij de eerste serie uitgegeven door NS. (te herkennen aan magneetstrip en streepjescode)
Sinds de Studenten OV-chipkaarten productie is over gegaan naar TLS wordt er een totaal ander soort plastic gebruikt wat sterker, buigzamer en niet meer te breken is.

Een hoesje is daarmee overbodig geworden.
Chauf21 schreef:
find_your_spot schreef:3. Vanaf 1 juni 2011 kun je op http://www.studentenreisproduct.nl je 5328 kaart nummer doorgeven.
Weet je zeker dat je ook een kaartnummer kan opgeven als je het studentenreisrecht al een keer hebt opgehaald?
Het verstandigste voor visgraat lijkt mij om de klantenservice te bellen en hen te laten weten dat de kaart niet meer werkt.
Ja, dit antwoord heb ik telefonisch gekregen als oplossing voor mijn volle kaart met producten.

Dit wordt namelijk ook de nieuwe procedure voor huidige OV studenten waarvan hun kaart kapot gaat.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Defecte OV-studentenchipkaart

Bericht door Daantje »

Belde je met een mobiele telefoon? Dan komen er vaak nog extra kosten bij.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Defecte OV-studentenchipkaart

Bericht door visgraat »

Ja dat klopt, betaal je dan 1,65 per minuut euro extra?
Dat lijkt me sterk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten