Infra Ideeën

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Infra Ideeën

Bericht door Etienne »

Iets wat eerst wel mag gebeuren is die flessenhals bij Delft-Zuid aanpakken :Y
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Infra Ideeën

Bericht door Ardan »

Ik zat net te denken he..
In het Achterhoek van de jaren 1910 tot 1935 had je een heel groot spoorwegnet, dat allemaal om diverse redenen is opgedoekt. Het rampenboemeltje Ah-Ww is de enige 'locaalspoorweg' die nog is overgebleven.
Nou zat ik net te denken dus. Vroeger had je zelfs rechtstreekse treinen Amsterdam-Essen via Winterswijk. Stel, we verdubbelen en verwaslijnen die lijn en laten er weer een trein á la Berlijn-IC overheen rijden. De oude lokaallijnen weer terugleggen en enkele sneltreinen toevoegen. Krijg je ongeveer dit...
-Vanaf Arnhem blijft de ICE is huidige vorm bestaan en gaat er een sneltrein met stops te Zevenaar, Emmerich en Wesel naar Oberhausen. Ook gaat er een sneltrein van Arnhem via Duiven, Zevenaar, Doetinchem, Terborg en Aalten naar Winterswijk. De stoptreinen blijven bestaan, echter, de tussenliggende kwartiersdienst Ah-Dtc wordt daarna doorgestrokken naar Enschede via Doetinchem Oost, Zelhem, Ruurlo, Borculo, Neede, Haaksbergen, Haaksbergen-Veldmaat en Boekelo. In de spits rijdt hier een extra sneltrein die alleen stopt in Ruurlo, Neede en Haaksbergen. In Neede wordt er een deel bijgeplaatst dat uit Winterswijk komt (wordt voor dat deel wel kopmaken).
-Een losse stoptrein rijdt Haaksbergen-Haaksbergen=Veldmaat-Hengelo, zonder stoppen in Boekelo.
-De IC-stop voor Dieren vervalt, echter, hier komt een extra sprinter voor terug die vanuit Arnhem naar Apeldoorn gaat en na Dieren stopt te Eerbeek, Beekbergen en Apeldoorn Zuid.
-Over de doorgetrokken Oosterspoorweg komt een nieuwe IC vanuit Amsterdam C, die alleen stopt in Apeldoorn, Zutphen, Bottrop en Essen. In de spits evt ook in Winterswijk en Borken. Er rijdt een sneltrein Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Borken-Dorsten-Wanne=Eickel-Herne-Dortmund, en een stoptrein Apeldoorn-Essen, in feite worden er hier diensten aan elkaar geplakt en ook gestopt op het nieuwe station Burlo.
-In aansluiting op de stoptrein uit Arnhem rijdt er een los pendeltje Varsseveld-Dinxperlo.
-De stoptrein Wesel-Bocholt krijgt een extra stop in Bocholt Zuid en wordt weer doorgetrokken naar Winterswijk via Bocholt-Stenern en Barlo. Laatstgenoemde wordt één keer per uur bediend.
-Winterswijk-Hellendoorn wordt tot Nijverdal heropend, buigt na Winterswijk West af en stopt dan te Groenlo, Eibergen, Neede, Goor, Rijssen en Nijverdal.
-De laatste te heropenen lijn begint in Empel-Rees en gaat dan naar Isselburg, Werth, Bocholt-Schlavenhorst, Bocholt, Bocholt Ost, Rhede, Borken en Borken-Beckenberg.
Ik zal nog wel even een kaartje en dienstregeling knutselen..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Infra Ideeën

Bericht door Suus »

Ik zie wel wat in een spoorlijn Borken - Winterswijk, naar Bocholt zit ik mij toch sterk af te vragen wat daar nog de toegevoegde waarde van kan zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Infra Ideeën

Bericht door Ardan »

Die lijn is niet voor niks in 1931 opgeheven inderdaad he? Het enige dat er nu nog is is een belbuslijn, maar die rijdt maar tot het Duitse dorpje Barlo halverwege, daar moet je op een stadsbus overstappen. Maar wat ik altijd zeg: als je goed openbaar vervoer aanbiedt gaan er ook mensen gebruik van maken. Niet een belbusje van ééns per twee uur, maar elk half uur, desnoods elk uur, een trein. Gewoon een lintje volstaat al prima.
Bovendien is er wel veel grensverkeer tussen Nederlandse mensen die een dagje gaan winkelen oid in Bocholt, en andersom ook naar Winterswijk.
Maar waar het mij hier vooral om ging is: hoe zouden de treindiensten wezen als de spoorlijnen er nog lágen en evt verdubbeld en verwaslijnd zouden zijn?

Overigens: de stoptrein Apeldoorn-Essen zou zo gaan lopen.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Infra Ideeën

Bericht door Karl »

Zuid-Holland trein: onder de maasboulevard een tunnel (zoals vroegâh) tussen Rotterdam Blaak en Alexander , de route via Blijdorp duurt het veel te lang. Tussen Rijswijk en Rotterdam vier sporen.

Bij Zoetermeer komt een kruisingsstation aan de lijn Den Haag - Gouda en de HSL, hier wordt ook de Haagse RR en de tram (zie onder) naar doorgetrokken. Op de HSL komt dan een stop-HSL te rijden, passend bij het karakter van Breda en die bettonplaten in België (Noorderkempen), zoals in Bayern ook gebeurt.

Tussen Leiden en Utrecht komt een fatsoenlijk IC te rijden. Station Leiden gaat hierbij uiteraard op de schop.

Rotterdam lightrail: mocht de Hoekse lijn RR worden, dan tussen Schiedam en Rotterdam C. het tracé behouden en dan de grond in om zo naar Ommoord te komen.

Daarnaast een verbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein, met aansluitende viersporigheid Kralingse Zoom - Capelsebrug.

Dan krijg je de volgende lijnen:
- Capelle aan den IJssel - Schiedam - Spijkenisse;
- Nesselande - Kralingse Zoom - Slinge;
- Nesselande - Ommoord - Rotterdam C. - Schiedam - Hoek van Holland
- Ommoord - Kralingse Zoom - Schiedam.

De tram in Schiedam doortrekken richting Delft TU en Delft station, voor een robuust OV-netwerk. De tram in noord wordt doorgetrokken naar Zoetermeer.
Het is een spectrum.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Infra Ideeën

Bericht door visgraat »

Ik vraag me af of een station Apeldoorn Holthuizen(/West) te realiseren is. De sprinter Enschede - Apeldoorn keert aan de westzijde waar veel kantoren bevinden. Zou de trein net voorbij de Koning Stadhouderlaan doorrijden dan stopt de trein midden tussen de kantoren. Aangezien er drie sporen liggen, lijkt dit ook relatief makkelijk te realiseren (twee sporen voor de doorrijdende intercity's en een als start- en eindpunt voor de sprinter). Als de trein Zutphen - Apeldoorn hier ook zou keren, dan rijdt er elk kwartier een trein tussen een station Apeldoorn en Apeldoorn Holthuizen(/West).
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Infra Ideeën

Bericht door Yanaike »

Ik kan niet echt een bron vinden maar ik meen dat er voorstellen waren (vooral van lokale gemeentes echter) om een sprinter Amersfoort - Apeldoorn het leven in te roepen die Amersfoort - Hoevelaken - Barneveld Noord (nieuw perron aan doorgaande lijn) - Stroe - Apeldoorn West - Apeldoorn aan doet.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Infra Ideeën

Bericht door visgraat »

Die plannen waren er ook, maar dat betekent inzet van extra treinen, terwijl het aantal reizigers volgens mij zeer zeer beperkt zal zijn. Stroe heeft ongeveer maar 1.500 inwoners. De A1 ontlasten kan ook en nog beter met Barneveld Noord en Hoevelaken. Dat is toch vooral georienteerd op het westen. De prioriteit bij de provincie voor een sprinter dwars over de Veluwe ligt er niet en dat lijkt mij ook zeer terecht. Veel belangrijker is een hogere frequentie naar Harderwijk. Daar profiteren veel meer reizigers van.

Overigens wil de gemeente Barneveld wel graag een verbinding met Apeldoorn, maar om voor reizigers tussen Barneveld en Apeldoorn een hele treindienst op te zetten...:
http://www.barneveld.nl/actueel/nieuws_ ... 54443.html
Barneveld Noord is ook niet intercitywaardig. Daarmee belemmer je veel doorgaande reizigers. Misschien vind de gemeente Barneveld dat minder belangrijk.

Maar daar ging het mij ook niet om. Mijn idee is alleen de sprinter uit Enschede en stoptrein uit Zutphen door te laten rijden naar Apeldoorn Holthuizen(/West) zonder inzet van extra treinen. Hiervoor heb je maar een perron nodig waar de treinen even staan en weer terug rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten