Berichtdoor Bluearrow » wo 16 jun 2010, 23:10
De concessie voor Gooi- en Vechtstreek is inderdaad te klein. Volgens mij moet ie inderdaad gewoon samengevoegd worden met (drie voor de hand liggende) buurconcessie, namelijk of Amsterdam-Amstelland, Flevoland-Almere of Utrecht. Van al deze concessie komen er toch ook al streeklijnen in en om 't Gooi.
Wie het PVE leest kan een aantal vreemdsoortige dingen zien. Sommige lijnen zijn (voor wat betreft de eisen) op zulke rare punten afgekapt. Natuurlijk zijn dit de trajecten waarop een bepaalde ritten vereist zijn. Het staat Connexxion natuurlijk straks vrij om door te rijden naar andere locaties/punten. Zie bijvoorbeeld lijn 105, deze is vereist tussen Bussum en 's-Graveland Natuurmonumenten, een halte ergens in de middle-of-nowhere. En ook lijn 109 heeft zoiets vreemds. Vereist tussen Bussum NS en Laren Singermuseum. Deze halte ligt zo'n 500 meter vanaf het centrum. Het zou raar zijn als Connexxion straks niet door zal rijden naar het centrum, want....ervaring leert, een buslijn van hier naar no-where heeft absoluut geen zin. Pas als een traject deel uitmaakt van een (langere) lijn, dan zal je passagiers genereren.
Als voorbeeld, in de afgelopen jaren is enkele malen geprobeerd om Blaricum-Bijvanck zijn busverbinding met Blaricum-Dorp terug te geven (was in de jaren '80/90 opgeheven). Eerst, heeeeel lang geleden, met lijntje 38, gereden met een volkswagenbusje, daarna is er jaren niets geweest. Toen opeens werd lijn 132 in het leven geroepen, en reed tussen Blaricum-Bijvanck en Ziekenhuis Gooi-Noord (*nu Tergooi Ziekenhuis). Ook hier bleven de passagiers weg.
Ik ben zelf inwoner van 't Gooi, en weet dat er best wel potentieel is voor deze verbinding. Alleen als een verbinding niet opvalt, (lees: deel uitmaakt van een grotere lijn), dan kwijnt zo'n lijntje langzaam weg.
Begin jaren 2000 is er wederom als eis opgenomen dat er een verbinding moest komen tussen Blaricum-Bijvanck en het Tergooi Ziekenhuis. Ditmaal met lijnnummer 117. En wederom werd het zo'n klein lullig lijntje (gereden met een taxibusje, niet opvallend, met slechts een handgeschreven A4-tje met lijnnummer voor het raam), en deze lijn werd na een half jaar alweer opgeheven wegens gebrek aan passagiers. Twee jaar later werd het opnieuw geprobeerd (ook weer lijn 117), en jahoor....na enkele maanden leeg te hebben rondgereden, opgeheven!
We moeten gewoon afwachten waar Connexxion straks mee op de proppen komt. Ik ben wel benieuwd naar de 'kleine' bussen die men denkt/moet (te) gaan inzetten.
Nog even iets anders, misschien wel een leuk topic. Waarom heeft Connexxion in elke windrichting vanaf Amsterdam een nachtbusverbinding in de weekendnachten, behalve....richting 't Gooi? Het is ooit wel eens geprobeerd, maar de dure kaartjes (toen 12,50 gulden) en het feit dat er niet of nauwelijks reclame werd gemaakt voor deze nachtlijnen, waren deze ook na twee jaar weer verdwenen. Ik zou het wel op prijs stellen als er weer een nachtverbinding terugkwam, maar ja....wie ben ik...
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !