Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door VIRM »

Ik verbaas mij er sowieso over dat het nachtelijk vervoer in Nederland niet beter is geregeld.
Een nachttrein is op veel plaatsen waarschijnlijk onrendabel, maar ik denk dat je met een redelijk uitgebreid nachtbusnetwerk in het weekend aardig wat publiek kan trekken. Dan zouden de SOV's (helaas) niet geldig moeten zijn.
Als de bus dan over grote wegen van station naar station rijdt en daartussen niet of nauwelijks stopt, heb je waarschijnlijk wel iets dat goed werkt.
Waarom geen nachtbus Amsterdam Centraal-Amsterdam Leidseplein-(Weest?)-enkele stations in Almere?
Of een nachtbus Enschede-Hengelo-Almelo?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Suus »

Er is een nachtbus naar Almere, die sluit aan op hun eigen nachtbusnet. Daar is geen verdere aanpassing nodig. (Klaasje kom er maar in :P )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door VIRM »

@Bee: okay, daar is dus kennelijk wel iets. Maar er zullen ongetwijfeld wel grote en middelgrote plaatsen in Nederland zijn waarbij het rendabel zou zijn om die in het weekend met een snelle nachtbus te verbinden.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Suus »

De grootste plaatsen met een actief studentenleven zijn al voorzien: Groningen, Arnhem, Nijmegen, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Tilburg, Breda. Almere heeft dan weer niet echt een groot studentengebied maar heeft wel weer nachtbussen.

Alleen Eindhoven heeft van de 10 grootste steden geen nachtbussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door VIRM »

Bee, ik denk dat jij meer in steden bedoelt. Ik bedoel juist weer tussen steden. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Vinny »

Tussen Amsterdam en Almere hebben vroeger wel nachtbussen gereden. 700 als lijnnummer zeg ik even uit mijn hoofd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Suus »

Nu rijdt lijn N57 er, heb hem een keer gezien op de Middenweg. Rijdt alleen in de nacht van zaterdag op zondag.

Lijnnummer 700 was voor de snelwegbus Almere - Reeuwijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door VIRM »

Overzicht van de Nachtnettreinen:

s1400 Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal - Schiphol - Den Haag HS ma t/m do 1x/uur
s2400 Utrecht Centraal - Gouda - Rotterdam Centraal vr, za 1x/uur
s21400 Eindhoven - Den Bosch - Utrecht Centraal/Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam Centraal vr, za beide 1x/uur

Het is mij niet duidelijk of de t2470 deze zomer rijdt (volgens Wikipedia wel). Is de lijn Tilburg-Den Bosch geschrapt?

Mijn idee is dan dat we met z'n allen het ideale OVinNL nachtnet maken dat realistisch is. Dus kom maa rop met de voorstellen! (Overigens, alleen voor treinen of ook snelle nachtbussen?)

Ik zou dan zelf willen pleiten voor Amsterdam Centraal - Zaandam - Purmerend - Hoorn - Heerhugowaard - Alkmaar - Beverwijk - Haarlem - Amsterdam Centraal In het weekend is hier denk ik genoeg publiek voor. In beide richtingen 1x/uur een trein op de vrijdag en zaterdagavonden. Tenzij er een betere route is om deze steden te bedienen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Suus »

Nachttreinen boven het Noordzeekanaal is te duur en te onveilig. Nooit doen. De laatste treinen die kant op hebben al enorme veiligheidsproblemen, dan kan je het beter beperken met nachtbuslijnen die er trouwens allang zijn :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door tsov »

Bee schreef:Lijnnummer 700 was voor de snelwegbus Almere - Reeuwijk.
Nog vroeger (midden/eind jaren '90) had het GVB lijn 700 Leidseplein - Almere en 701 Leidseplein - Zaandam. Lijnnummers kunnen trouwens ook andersom zijn geweest.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Fles »

VIRM schreef:Ik verbaas mij er sowieso over dat het nachtelijk vervoer in Nederland niet beter is geregeld.
Ga eens in België kijken en durf dit dan nogeens te herhalen :lol:
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Mark »

VIRM schreef:Het is mij niet duidelijk of de t2470 deze zomer rijdt (volgens Wikipedia wel).
Nee, rijdt deze zomer niet.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Er is een nachtbus naar Almere, die sluit aan op hun eigen nachtbusnet. Daar is geen verdere aanpassing nodig. (Klaasje kom er maar in :P )
Als je naar de Oostvaardersbuurt moet mag je nog anderhalf uur met de bus en twee keer overstappen nadat je op busstation 't oor bent aangekomen.. Het mooiste is dat die nachtbus (N57) eerst half Almere langsrijdt (over de snelweg :N ) en dan rechtsaf dat "dorp met Amsterdammers" Almere Haven in rijdt.... en dus het gebied met de overige 165.000 inwoners van de stad compleet links laat liggen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Klaasje »

tsov schreef:
Bee schreef:Lijnnummer 700 was voor de snelwegbus Almere - Reeuwijk.
Nog vroeger (midden/eind jaren '90) had het GVB lijn 700 Leidseplein - Almere en 701 Leidseplein - Zaandam. Lijnnummers kunnen trouwens ook andersom zijn geweest.
De 700 was een geniale bus. Rondje Almere stad en buiten. (Eerst noorden van het spoor, en dan via het zuiden terug naar Amsterdam)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door visgraat »

VIRM schreef: Is de lijn Tilburg-Den Bosch geschrapt?
Geschrapt per ingang dienstregeling 2011, maar heropend per 8 april. Ook al werd terecht eerder opgemerkt dat de NS de indruk gaf dat het een hele nieuwe uitbreiding is. In feite hebben ze gewoon 5 maanden niet gereden.

Ik verbaas me er al jaren over waarom met Carnaval geen nachttreinen rijden. De vier Brabantse steden trekken dan echt tienduizenden bezoekers, ook van buiten Brabant. En de mensen zijn willen ook wel eens naar een andere stad om te kijken hoe het er daar aan toe gaat. Deze mensen moeten allemaal weer netjes op tijd naar huis gaan (of de hele nacht doorhalen). Ik denk dat je echt volle nachttreinen kan krijgen: Gemiste kans van de NS. Hopelijk weten ze komen jaar beter.

En ook hierbij gold: Informatie die de (potentiële) reiziger op het verkeerde been zet. Volgens de NS reed er wel nachttreinen met Carnaval. Dat klopte alleen op de zaterdag- op zondagnacht voor Carnaval, maar de overige drie dagen moesten de mensen maar ander vervoer zien te regelen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Nachttreinen boven het Noordzeekanaal is te duur en te onveilig. Nooit doen. De laatste treinen die kant op hebben al enorme veiligheidsproblemen, dan kan je het beter beperken met nachtbuslijnen die er trouwens allang zijn :D
Is het echt zo erg dan? :X

Wat betreft realistische nachtnettreinen heb ik wel een mooie verbinding:
Den Haag - weet niet de beste tussenstations - Leiden - Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam Zuid - Duivendrecht - Weesp - Almere Poort - Almere Centrum - Almere Buiten - Lelystad C - Dronten - Zwolle
Aansluiting te weesp op:
Amsterdam CS - Weesp - Naarden Bussum - Hilversum - Baarn - Amersfoort. Uiteraard dit alles met een kleine toeslag om het voor NS betaalbaar te maken.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Dre »

Mark schreef:
VIRM schreef:Het is mij niet duidelijk of de t2470 deze zomer rijdt (volgens Wikipedia wel).
Nee, rijdt deze zomer niet.
In plaats daarvan komt de SnelwegNachtBus Enschede-(Hengelo-)(Almelo-)(Deventer-)(Amersfoort-)Schiphol geëxploiteerd door OAD. Het duurt allemaal wel iets langer dan per trein, maar daarentegen is de prijs ook wat lager (enkeltje Es-Shl = €15,- tegen € 20,60 per trein).

Zie ook: TC Tubantia: Zomerse nachtbus Enschede - Schiphol
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:
Bee schreef:Nachttreinen boven het Noordzeekanaal is te duur en te onveilig. Nooit doen. De laatste treinen die kant op hebben al enorme veiligheidsproblemen, dan kan je het beter beperken met nachtbuslijnen die er trouwens allang zijn :D
Is het echt zo erg dan? :X
De laatste trein naar Alkmaar had altijd het imago dat het stikte van de zwartrijders, dronken reizigers die bovendien ook nog eens kotsers werden en er zou een gewelddadige sfeer hangen. De laatste trein had als bijnaam de Discotrein en had een flinke troep conducteurs nodig. Ik weet niet of het nog steeds zo erg was, maar de voorlichtingsboekjes die ik op de middelbare school van Zinloos Geweld bij de NS kreeg bestempelde die lijn als het ergste. En nog steeds zie je in de laatste treinen 's avonds tussen Alkmaar en Amsterdam eigenlijk altijd S&V-teams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door VIRM »

@Bee: de laatste tijd hoor je eigenlijk niks over incidenten o.i.d. Wellicht is er al het een en ander verbeterd?

Maar goed, suggesties voor Nachtnet:
1. Amsterdam CS - Utrecht CS - Gouda - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden - Schiphol - Amsterdam CS, rondje Randstad 1x/uur 7 dagen per week.
2. Amsterdam Centraal - Haarlem - Beverwijk - Alkmaar - Heerhugowaard - Hoorn - Purmerend - Zaandam - Amsterdam Centraal v.v. 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
3. Amsterdam Centraal - Weesp - Almere Centrum - Almere Buiten - Almere Oostvaarders, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
4. Amsterdam Centraal - Weesp - Hilversum - Amersfoort - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Maastricht 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
5. Rotterdam Centraal - Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
6. Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
7. Heerlen - Sittard, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
8. Roermond - Venlo, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
9. Arnhem - Nijmegen, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
10. Enschede - Hengelo - Almelo, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Suus »

Ik reis niet zo vaak met een late trein van Alkmaar naar Amsterdam. Een van de laatste keren, wat nog in de tijd was dat je 's avonds een trein Alkmaar - Lelystad had zat er een S&V team op de trein dat 15 zwartrijders had tussen Alkmaar en Castricum, bij Krommenie-Assendelft werd er een jongen uitgesmeten die zijn fiets met een ketting aan de deur had vastgemaakt en die het vertrek behoorlijk belemmerde en bij Koog-Bloemwijk werden een paar jongens de toegang ontzegd omdat ze met brandende joints de trein in wilden :X

Daarna vooral nog heel veel schreeuwende iets te uitgelaten jongeren zonder kaartje...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Ik reis niet zo vaak met een late trein van Alkmaar naar Amsterdam. Een van de laatste keren, wat nog in de tijd was dat je 's avonds een trein Alkmaar - Lelystad had zat er een S&V team op de trein dat 15 zwartrijders had tussen Alkmaar en Castricum, bij Krommenie-Assendelft werd er een jongen uitgesmeten die zijn fiets met een ketting aan de deur had vastgemaakt en die het vertrek behoorlijk belemmerde en bij Koog-Bloemwijk werden een paar jongens de toegang ontzegd omdat ze met brandende joints de trein in wilden :X

Daarna vooral nog heel veel schreeuwende iets te uitgelaten jongeren zonder kaartje...
Een van de laatste treinen Alkmaar-Lelystad? Dat is dan ook een poosje terug?

Nouja, over de laatste treinen hoor ik nooit echt iets. Soms zit ik wel eens in de laatste trein Amsterdam - Hoorn Kersenboogerd, maar heb daar nog nooit iets zien gebeuren. Overigens moet ik wel zeggen dat er 's avonds laat wel wat hangtuig op het station van Zaandam rondhangt (vooral in het weekend dan) dat nog wel eens lawaai maakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door Klaasje »

@ Virm; 2 tips:
  • Je kunt een overstapknoop Weesp maken.
  • Er werken veel mensen uit Flevoland op Schiphol (met o.a nachtdiensten)
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:@ Virm; 2 tips:
  • Je kunt een overstapknoop Weesp maken.
  • Er werken veel mensen uit Flevoland op Schiphol (met o.a nachtdiensten)
Goed punt. Ik dacht eerder dat de Schipholmedewerkers potentieel op Amsterdam Centraal zouden kunnen overstappen? Ik heb in ieder geval nummertje 3 aangepast. :)

1. Amsterdam CS - Utrecht CS - Gouda - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden - Schiphol - Amsterdam CS, rondje Randstad 1x/uur 7 dagen per week.
2. Amsterdam Centraal - Haarlem - Beverwijk - Alkmaar - Heerhugowaard - Hoorn - Purmerend - Zaandam - Amsterdam Centraal v.v. 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
3. Schiphol - Amsterdam Zuid - Weesp - Almere Centrum - Almere Buiten - Almere Oostvaarders - Lelystad Centrum , 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
4. Amsterdam Centraal - Weesp - Hilversum - Amersfoort - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Maastricht 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
5. Rotterdam Centraal - Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
6. Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
7. Heerlen - Sittard, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
8. Roermond - Venlo, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
9. Arnhem - Nijmegen, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
10. Enschede - Hengelo - Almelo, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
Beul van de blindegeleidelijn
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door The best »

Waarom een trein Utrecht-Eindhoven laten rijden als je ook al een trein Amsterdam-Maastricht laat rijden?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eigen ideeën: nachtnet Nederland

Bericht door VIRM »

The best schreef:Waarom een trein Utrecht-Eindhoven laten rijden als je ook al een trein Amsterdam-Maastricht laat rijden?
Omdat ik tijdens het puzzelen wat dingetjes had gewijzigd en daarmee een dubbele route over het hoofd had gezien richting het zuiden (ik ben ook maar mens :D).

1. Amsterdam CS - Utrecht CS - Gouda - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden - Schiphol - Amsterdam CS, rondje Randstad 1x/uur 7 dagen per week.
2. Amsterdam Centraal - Haarlem - Beverwijk - Alkmaar - Heerhugowaard - Hoorn - Purmerend - Zaandam - Amsterdam Centraal v.v. 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
3. Schiphol - Amsterdam Zuid - Weesp - Almere Centrum - Almere Buiten - Almere Oostvaarders - Lelystad Centrum , 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
4. Amsterdam Centraal - Weesp - Hilversum - Amersfoort - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Maastricht 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
5. Rotterdam Centraal - Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
6. Tilburg - Den Bosch, 1x/uur, vrijdag en zaterdagnacht
7. Heerlen - Sittard, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
8. Roermond - Venlo, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
9. Arnhem - Nijmegen, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht
10. Enschede - Hengelo - Almelo, 1x/uur, vrijdagnacht en zaterdagnacht

Wat ik mij afvraag: zou het doordeweeks niet beter zijn om een rondje Randstad te doen en in het weekend:
1. Rotterdam - Gouda koppelen een het traject Utrecht - Amsterdam via Amersfoort.
2. De hoefijzer Randstad via Rotterdam verlengen naar Eindhoven en via Utrecht verlengen naar Maastricht. Volgensmij is dawellicht net iets logischer.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten