Kusttram onder vuur, bestuurders hervatten werk

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Kusttram onder vuur, bestuurders hervatten werk

Bericht door Wubbo »

06/07
Kusttram onder vuur, bestuurders hervatten werk

Een onbekende jongere beschoot zaterdagavond een kusttram in Blankenberge met een loodjesgeweer. Dat meldt de politie. Niemand raakte gewond. Trambestuurders legden de rest van de avond het kusttramverkeer stil. Ze gingen zondagmorgen weer aan het werk.

Rond half negen werden inzittenden van de kusttram op de grens van Wenduine en Blankenberge opgeschrikt. De tram werd twee maal beschoten, waarschijnlijk vuurde de dader vanuit de duinen. Twee ruiten van het voertuig moesten er aan geloven. Er vielen geen slachtoffers.

Loodjesgeweer
De bestuurder verwittigde de dispatching van De Lijn, die de hulpdiensten alarmeerde. De politie startte een onderzoek, maar vond geen kogelhulzen. Volgens de speurders heeft de dader een loodjesgeweer gebruikt en gaat het om een jongere. Er is nog geen verdachte opgepakt.

Alle bestuurders van de kusttrams legden zaterdagavond het werk neer en reden hun voertuigen naar de stelplaatsen. Ze reageren geschokt, menen dat dit niet het eerste dergelijke incident is en eisen meer veiligheid. De sociale partners van vervoersmaatschappij De Lijn bespreken maandag de wensen van het personeel.

Zondagmorgen gingen de bestuurders weer aan het werk. Reizigers ondervinden geen hinder meer.

Bron: Gazet van Antwerpen
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/def ... E27C21E942} (een link, eventueel even knippen en plakken)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

De Lijn wil agenten op kusttram na zesde beschieting

Bericht door Wubbo »

De Lijn wil agenten op kusttram na zesde beschieting in enkele maanden

WENDUINE - De chauffeurs van de kusttram reden zaterdagavond meteen naar de stelplaatsen nadat de kusttram in Wenduine al voor de zesde keer in enkele maanden tijd beschoten werd. De Lijn West-Vlaanderen vroeg gisteren om aspirant-agenten mee te sturen op de trams en om in de duinen extra patrouilles in te zetten.
Toen de kusttram zaterdagavond rond 20 uur door bebost gebied reed, werd hij ter hoogte van de watertoren in Wenduine door onbekenden beschoten. Een zijruit in het midden van het tweede voertuig werd volledig verbrijzeld. Niemand raakte gewond. Volgens de politie zou het schot uit een luchtpistool of van een katapult komen, vermoedelijk vanuit het bos aan de overkant van de Kustlaan.

'Zelf heb ik niks gemerkt', reageert de chauffeur van de onder vuur genomen tram. Hij blijft liever anoniem. 'Een bejaard koppel maakte mij er attent op. Op dat moment zaten er zo'n vijftien reizigers op de tram maar niet aan de verbrijzelde ruit. De dispatching verwittigde de politie van Blankenberge. In Blankenberge zijn alle reizigers afgestapt. Ik ben met de tram naar het depot in Knokke gereden. Dit kan je niet langer beschouwen als kwajongensstreken. De bedoeling was duidelijk de tram te treffen.'

Hij is niet de enige chauffeur die het vandalisme en de agressieve reizigers moe is. Velen willen getuigen, maar allemaal anoniem. 'Deze morgen was ik blij toen drie jongeren die drugs gebruikten, uit mijn tram stapten. Een reiziger die stomdronken in slaap viel en pas wakker werd enkele haltes voorbij zijn afstapplaats, heeft mij de huid vol gescholden en werd agressief. Op het traject tussen De Haan en Knokke-Heist blijven de incidenten beperkt, maar tussen Oostende en De Panne neemt het aantal voorvallen toe. Vooral in De Panne is het geen sinecure om met de nachttram rond te rijden. Heel wat Noord-Fransen komen naar daar afgezakt. De halte aan Plopsaland is in de late avond verlaten. Groepjes jongeren lopen er rond en het is niet aangeraden om je stuurcabine te verlaten. Onlangs bleef een bestuurder een uur in zijn cabine zitten uit schrik voor rondlopende bendes. Hij heeft dan de politie verwittigd en die pakte enkele jongeren op.'

Het is al de zesde keer in enkele maanden tijd dat de kusttram onder vuur wordt genomen: één keer in Lombardsijde, twee keer in De Panne en drie keer tussen De Haan en Blankenberge.

ACV-secretaris Peter Wieme drong gisteren aan op maatregelen om het geweld een halt toe te roepen. 'Wij vragen dat er aan drukke haltes meer politiecontrole komt. De Lijn heeft al maatregelen genomen, onder andere door het plaatsen van camera's, maar dat is nog niet genoeg. Ik hoop dat er op het overleg morgen, maandag, met de directie van De Lijn ook vertegenwoordigers van alle politiezones langs de kust zijn.'

Dirk Schockaert van De Lijn West-Vlaanderen kondigde enkele maatregelen aan die in het overleg van vandaag worden besproken. 'Gisteren heeft de politie van De Haan in burger gepatrouilleerd. Wij vragen meer controle van politie in de duinen langs het traject. Daarbovenop vragen wij dat aspirant-agenten van de West-Vlaamse politieschool meerijden met de kusttram' aldus Dirk Schockaert.

Bron: Het Nieuwsblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten