Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door Daniel »

Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Geplaatst op: dinsdag 31 mei 2011 22:08
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 mei 2011 22:09


UTRECHT - De financiering van de tram tussen de Uithof en het Centraal Station in Utrecht is rond. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft 110 miljoen euro beschikbaar gesteld.
De eerste trams naar de Uithof moeten in 2018 gaan rijden, deels over het tracé waar nu nog bussen rijden. De bussen gaan dan langs de zuidkant van het treinspoor over de Mineurslaan rijden. Uiteindelijk moeten er 16 trams per uur gaan rijden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door 010jongen »

goede zaak
nu nog snel aan de slag gaan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door Suus »

Ik vind 110 miljoen best weinig eigenlijk als je bedenkt dat de goedkoopste tram in Frankrijk voor 18 miljoen euro per kilometer is gebouwd. :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door visgraat »

Ik neem aan dat andere partijen, als de provincie, BRU en gemeente ook in de buidel moeten tasten. Alleen met 110 miljoen ga je het inderdaad waarschijnlijk niet redden. Wel vervelend trouwens als je volgend jaar in Utrecht gaat studeren: Wel de overlast en afstuderen op het moment dat de trambaan wordt opgeleverd.

In het artikel staat ook:
"Behalve een tram naar de Uithof, wil Utrecht ook een tram aanleggen naar Leidsche Rijn"
Volgens mij hebben ze daar nog wel een groter verlanglijstje, maar ik zou me gewoon beperken tot een goed product. Dat kost al genoeg. Komt de halte bij het station dan gewoon aan de voorkant met een extra tunnel voor bussen naar de zuidzijde?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door microshit »

Leidsche rijn krijgt er volgend jaar een treinstation bij. Dus dan lijkt een tram niet echt heel nodig (voor de ritten van een wat grotere afstand)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door reisthijs »

Die tram naar Leidsche Rijn is ook juist vooral bedacht voor de wijken die niet in de buurt van het spoor liggen. Dan zou je dus twee oost-west-railverbindingen door Leidsche Rijn krijgen: in het noorden Randstadspoor, in het zuiden de tram.
visgraat schreef:Ik neem aan dat andere partijen, als de provincie, BRU en gemeente ook in de buidel moeten tasten.
Dat staat ook verderop in het artikel, die drie betalen samen 200 miljoen. Dus de tramlijn kost in totaal 310 miljoen. Maar wel een beetje jammer dat de opening nu wéér een paar jaar later wordt... (er werd eerst gesproken over 2012, toen 2016, nu 2018...)
visgraat schreef:"Behalve een tram naar de Uithof, wil Utrecht ook een tram aanleggen naar Leidsche Rijn"
Volgens mij hebben ze daar nog wel een groter verlanglijstje, maar ik zou me gewoon beperken tot een goed product.
Dat is ook precies de bedoeling :wink: Eerst komt er een tram naar de Uithof, en als dat een succes wordt, dan wordt er verder gekeken naar andere mogelijk tramroutes (daarvoor is er nu toch voorlopig geen geld)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door microshit »

Er moet wel heel veel mis gaan om een tram naar de Uithof onsuccesvol te maken, je zou eens moeten zien hoe vol lijn 12s zit in de spitsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door Suus »

Een tram alleen tot aan de Uithof heeft als nadeel dat er in de tegenspits relatief extreem lege voertuigen rijden. Zeker nu de trambaan relatief uit de bebouwde kom wordt aangelegd. Ik hoop dan ook dat er rekening wordt gehouden met verlenging richting Zeist, wat wel een betere verbinding met Utrecht kan gebruiken :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door 0318 »

Daar ben ik het volledig mee eens. Maar aan de andere kant: zijn ze nu juist niet van plan een transferium aan te leggen waarbij de tram de verkeerde kant op moet, of moet kopmaken als je alsnog naar Zeist wil? Dat is natuurlijk erg lastig.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond

Bericht door Busfoto.nl »

De lijn wordt onder het transferium zo gesitueerd dat deze verder kan rijden naar Zeist. Er moet wel een paar honderd meter voor worden omgereden maar het kan dus wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten