Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Geplaatst op: dinsdag 31 mei 2011 22:08
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 mei 2011 22:09
UTRECHT - De financiering van de tram tussen de Uithof en het Centraal Station in Utrecht is rond. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft 110 miljoen euro beschikbaar gesteld.
De eerste trams naar de Uithof moeten in 2018 gaan rijden, deels over het tracé waar nu nog bussen rijden. De bussen gaan dan langs de zuidkant van het treinspoor over de Mineurslaan rijden. Uiteindelijk moeten er 16 trams per uur gaan rijden.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 31 mei 2011 22:08
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 mei 2011 22:09
UTRECHT - De financiering van de tram tussen de Uithof en het Centraal Station in Utrecht is rond. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft 110 miljoen euro beschikbaar gesteld.
De eerste trams naar de Uithof moeten in 2018 gaan rijden, deels over het tracé waar nu nog bussen rijden. De bussen gaan dan langs de zuidkant van het treinspoor over de Mineurslaan rijden. Uiteindelijk moeten er 16 trams per uur gaan rijden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
goede zaak
nu nog snel aan de slag gaan
nu nog snel aan de slag gaan
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Ik vind 110 miljoen best weinig eigenlijk als je bedenkt dat de goedkoopste tram in Frankrijk voor 18 miljoen euro per kilometer is gebouwd. :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Ik neem aan dat andere partijen, als de provincie, BRU en gemeente ook in de buidel moeten tasten. Alleen met 110 miljoen ga je het inderdaad waarschijnlijk niet redden. Wel vervelend trouwens als je volgend jaar in Utrecht gaat studeren: Wel de overlast en afstuderen op het moment dat de trambaan wordt opgeleverd.
In het artikel staat ook:
"Behalve een tram naar de Uithof, wil Utrecht ook een tram aanleggen naar Leidsche Rijn"
Volgens mij hebben ze daar nog wel een groter verlanglijstje, maar ik zou me gewoon beperken tot een goed product. Dat kost al genoeg. Komt de halte bij het station dan gewoon aan de voorkant met een extra tunnel voor bussen naar de zuidzijde?
In het artikel staat ook:
"Behalve een tram naar de Uithof, wil Utrecht ook een tram aanleggen naar Leidsche Rijn"
Volgens mij hebben ze daar nog wel een groter verlanglijstje, maar ik zou me gewoon beperken tot een goed product. Dat kost al genoeg. Komt de halte bij het station dan gewoon aan de voorkant met een extra tunnel voor bussen naar de zuidzijde?
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Leidsche rijn krijgt er volgend jaar een treinstation bij. Dus dan lijkt een tram niet echt heel nodig (voor de ritten van een wat grotere afstand)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5859
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Die tram naar Leidsche Rijn is ook juist vooral bedacht voor de wijken die niet in de buurt van het spoor liggen. Dan zou je dus twee oost-west-railverbindingen door Leidsche Rijn krijgen: in het noorden Randstadspoor, in het zuiden de tram.
Dat staat ook verderop in het artikel, die drie betalen samen 200 miljoen. Dus de tramlijn kost in totaal 310 miljoen. Maar wel een beetje jammer dat de opening nu wéér een paar jaar later wordt... (er werd eerst gesproken over 2012, toen 2016, nu 2018...)visgraat schreef:Ik neem aan dat andere partijen, als de provincie, BRU en gemeente ook in de buidel moeten tasten.
Dat is ook precies de bedoeling Eerst komt er een tram naar de Uithof, en als dat een succes wordt, dan wordt er verder gekeken naar andere mogelijk tramroutes (daarvoor is er nu toch voorlopig geen geld)visgraat schreef:"Behalve een tram naar de Uithof, wil Utrecht ook een tram aanleggen naar Leidsche Rijn"
Volgens mij hebben ze daar nog wel een groter verlanglijstje, maar ik zou me gewoon beperken tot een goed product.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Er moet wel heel veel mis gaan om een tram naar de Uithof onsuccesvol te maken, je zou eens moeten zien hoe vol lijn 12s zit in de spitsen.
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Een tram alleen tot aan de Uithof heeft als nadeel dat er in de tegenspits relatief extreem lege voertuigen rijden. Zeker nu de trambaan relatief uit de bebouwde kom wordt aangelegd. Ik hoop dan ook dat er rekening wordt gehouden met verlenging richting Zeist, wat wel een betere verbinding met Utrecht kan gebruiken :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
Daar ben ik het volledig mee eens. Maar aan de andere kant: zijn ze nu juist niet van plan een transferium aan te leggen waarbij de tram de verkeerde kant op moet, of moet kopmaken als je alsnog naar Zeist wil? Dat is natuurlijk erg lastig.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Utrecht: Financiering van Uithoftram is rond
De lijn wordt onder het transferium zo gesitueerd dat deze verder kan rijden naar Zeist. Er moet wel een paar honderd meter voor worden omgereden maar het kan dus wel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten