Nummering van bus/tram/metrolijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Nummering van bus/tram/metrolijnen

Bericht door visgraat »

Afgesplitst uit Drie Bieders Concessie Twente. Game on!
MdJ schreef:Syntus gebruikt het nu toch ook al? Lijn 73/74 (de ritten die door syntus gereden worden) en lijn 20... Lijn 96 en het treintje tussen Almelo-Marienberg...
Waarom veranderen ze lijnnummer 20 trouwens niet in iets in de 70? 75 zou op zich logisch zijn: 73, 74, 75 en 76.
Laatst gewijzigd door visgraat op za 14 mei 2011, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

Lijn 20 was ooit de buslijn Enschede - Arnhem, en in die zin sluit dat lijnnummer aan bij de lijnnummers die in de regio Arnhem - Doesburg - Doetinchem gebruikt worden (allemaal nummers tussen de 20 en 30). Die nul als laatste cijfer in een lijnnummer geeft dan vaak weer aan dat het historisch gezien de belangrijkste buslijn in een gebied is. Dat is iets wat je in veel gebieden terug ziet keren. Niet overal trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door visgraat »

Grappig, maar lijn 10 Veldwijk is juist een van de zwakste lijnen.
Vanuit de historie is lijn 20 misschien te verklaren, maar in de huidige structuur lijkt mij 75 logischer, vooral in combinatie met de 76, maar ook met de 73 en 74.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Mark »

Tja ik heb ook nooit begrepen dat alle streeklijnen vanuit Hengelo in de serie 5x genummerd zijn (51 naar Almelo, 53 en 59 naar Haaksbergen) maar dat de streeklijn naar Weerselo dan weer 14 heet.
52 of 54 zou in die optiek ook logischer zijn.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door visgraat »

Streeklijn naar Weerselo kan wel eens veranderen met de verbinding Hengelo - Weerselo - Tubbergen. Van oorsprong zal het wel een stadslijn zijn geweest die steeds verder wordt doorgetrokken uit de stad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

visgraat schreef:Grappig, maar lijn 10 Veldwijk is juist een van de zwakste lijnen.
In het stadsvervoer gaat de regel over de 0 dan ook eigenlijk nooit op. Sterker nog, zelfs als de lijnnummers binnen een stad niet gewoon 1, 2, 3 etc zijn, maar bijvoorbeeld in de 20 of in de 70, dan nog begint men vaak met 21, 22, 23 of 71, 72, 73.

Maar er zit vaak een hele theorie achter lijnnummers, vaak historisch bepaald en ook nog volgens een globaal schema wat per bedrijf verschillend in elkaar zit. Ooit wil ik dan eens mooi uitwerken maar de historie van het OV is vooral gedocumenteerd door hobbyisten en daardoor vrij moeilijk in kaart te brengen. Maar ook een blik op het huidige lijnennet van een regio kan vaak al veel vertellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door visgraat »

Vroeger had je de 60 Hengelo - Oldenzaal - Enschede, toen waarschijnlijk de belangrijkste, maar door parallelliteit is destijds gekozen alleen vanaf De Thij te rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Daniel »

Bee schreef:In het stadsvervoer gaat de regel over de 0 dan ook eigenlijk nooit op. Sterker nog, zelfs als de lijnnummers binnen een stad niet gewoon 1, 2, 3 etc zijn, maar bijvoorbeeld in de 20 of in de 70, dan nog begint men vaak met 21, 22, 23 of 71, 72, 73.
En dat heeft natuurlijk ook weer een zekere logica. In feite zijn de lijnnummers in dat soort steden gewoon 1, 2, 3, maar heeft de vervoerder hier een nummer voorgezet om dubbele nummers in z'n gebied te voorkomen. Niet persé een logisch nummer... zo had bij de BBA Breda 1x, Bergen op Zoom 2x, Roosendaal 3x, Tilburg 4x en Den Bosch 6x. Niet bepaald op volgorde dus :P
Maar er zit vaak een hele theorie achter lijnnummers, vaak historisch bepaald en ook nog volgens een globaal schema wat per bedrijf verschillend in elkaar zit. Ooit wil ik dan eens mooi uitwerken maar de historie van het OV is vooral gedocumenteerd door hobbyisten en daardoor vrij moeilijk in kaart te brengen.
Wellicht kan je hier de nodige gegevens verkrijgen.
Is er trouwens ook niet ooit een soort van landelijke verdeling van de lijnnummers geweest? Rond Dordrecht was alles bijvoorbeeld tussen de 140 en 169 genummerd, maar liepen Westnederland en ZuidWestnederland door elkaar in nummering (16x was volledig Hoekse Waard op de twee stadslijntjes van Papendrecht na bijvoorbeeld)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Mark schreef:Tja ik heb ook nooit begrepen dat alle streeklijnen vanuit Hengelo in de serie 5x genummerd zijn (51 naar Almelo, 53 en 59 naar Haaksbergen) maar dat de streeklijn naar Weerselo dan weer 14 heet.
52 of 54 zou in die optiek ook logischer zijn.
Mja, dan zijn 8 en 9 ook weer niet heel logisch... zijn tenslotte ook streeklijnen. Al is 8 nog meer een spitslijn... En lijn 14 valt ook onder het Stadsdienstrooster als ik me niet vergis. Lijn 8 dan officiëel weer wel een streeklijn...
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door midnet »

Bee schreef: Maar er zit vaak een hele theorie achter lijnnummers, vaak historisch bepaald en ook nog volgens een globaal schema wat per bedrijf verschillend in elkaar zit.
valt wel mee hoor.
1.tot ver in de jaren 60 waren er meest heel geen lijnnrs-bij streekbussen. Er waren meer als 100 verschillende bedrijven-zeker de helft had maar 1 lijn. En vaak waren er (wat je nu nog vaak in BE of DE zo ziet) allerlei varianten per rit dus geen echt vaste lijnen als we nu hebben. de NACO in Nrd Holland en de CITY in Eindhoven had letters-net als de GVB-bussen.
2.een echt groots plan of schema heeft er nooit achtergezeten-ieder deed maar wat. Toen ooit de ESOfoon kwam (mobilofoon op de bus) toen moest alles zo genummerd worden dat nergens dubbele nrs zouden voorkomen. En binnen 1 bedrijf (inmiddels was de fusiegolf wel flink op gang gekomen) wilde men ook liever geen dubbele nrs. Dus toen werd om en om-net als een schaakbord, per bedrijf de nrs met 100 verhoogd-of niet-vandaar die oude Dordtse bundel. En in diverse andere regio's.
3.weer veel later hoefde dat niet meer perse-techniek schrijdt voort en de fusiebedrijven werden steeds groter en konden zelfs intern wel iets vinden om te werken met dubbele lijnnrs.-meest voorkomend als ze meer stadsdiensten hadden. Toen kwamen aparte 100-series voor schoolritten, spitsdiensten, Interliner etc.
4.eigenlijk enkel bij de vaak zo graag stakende gemeentediensten zijn lijnnrs van heel lang-al vanaf de oprichting (ooit bepaalde het nr bvb wie voorrang kreeg bij een kruising-de laagste!) hetzelfde en kan je dus van wat echte geschiedenis spreken.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door willy84 »

Vraag me trouwens af waarom ze in het Gooi de 101, die doorgetrokken wordt en wat extra stops krijgt, het (in mijn ogen) compleet onlogische nummer 320 geven. Dit duidt in mijn ogen op een spitslijn wat het dus helemaal niet is. Een "HOV" MRA lijn. Hoe zit dat dan? :)
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Klaasje »

In het klassieke systeem was het bij mijn weten zo:
0xx: Lokaal en hooguit bovenlokaal vervoer
1xx: streekbus
2xx: spitsbus
3xx: Interliner
4xx: Interliner
5xx: geen idee
6xx: Scholierenlijnen
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door BR628 »

Klaasje schreef:5xx: geen idee
In sommige gebieden Buurtbus.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Klaasje »

Dan weet ik waarom ik het niet wist. Die heb je hier niet... :mrgreen:
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door visgraat »

4xx is vaak een nachtbus, tenminste wel in Utrecht en Groningen. In Twente zijn (nog) geen nachtbussen.

Over de naam Twents: Als ik mijn bedrijf Nederlands noem, kan ik daar ook geen rechten aan ontlenen denk ik.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Bluearrow »

willy84 schreef:Vraag me trouwens af waarom ze in het Gooi de 101, die doorgetrokken wordt en wat extra stops krijgt, het (in mijn ogen) compleet onlogische nummer 320 geven. Dit duidt in mijn ogen op een spitslijn wat het dus helemaal niet is. Een "HOV" MRA lijn. Hoe zit dat dan? :)
@willy84. Tja, ook hier in 't Gooi zitten de lijnnummers zeer onlogisch in elkaar. Maar, daar is het dan ook Connexxion voor (sorry, intern geintje). De reden waarom de HOV/MRA-lijn (Amsterdam-Huizen-Hilversum) straks als lijn 320 door het leven gaat, komt omdat het plan was om alle HOV-lijnen in de 300-serie te laten vallen. Dus, na de 300 en 310 (Zuidtangent) heeft men de 320 gekozen. Natuurlijk gaat dit verhaal maar ten dele op, want....de lijnen vanuit Zaandam en Almere in relatie met Amsterdam, hebben ook geen 'nieuwe nummers' gehad. In principe is het nieuwe lijnnummer 20 voor de 'stadsdienst Bussum - Naarden' dan wel weer logisch, omdat dit een aantakkende lijn zal worden op lijn 320.

Persoonlijk ben ik nogal een 'nummertjesfreak', en probeer ook vaak de logica te begrijpen, maar kom er niet overal uit.
Nog zo'n leuk voorbeeld, ten tijde van de ingang van de huidige concessie Gooi, is destijds lijn 138 (was toen Hilversum - Utrecht) geknipt. Buiten lijn 130 (Breukelen-Uithoorn) is dit de enige lijn in de grote regio rondom Utrecht die in de 130-serie valt. Persoonlijk zou ik het veel beter vinden om de huidige 138 om te nummeren tot lijn 57. Is wel veel beter i.v.m. de andere 50-serie bussen rondom Bilthoven-Zeist en omgeving.
Maar ja, zo zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van dit soort dingen op te noemen. Wellicht iets voor een 'nieuw' nummertjes-topic ???
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

Het enige andere restant van de vroegere 13X-nummers rondom het Gooi is lijn 136 tussen het Amstelstation in Amsterdam en Diemen Centrum. Dat is een overgebleven restant van de vroegere lijn 136 Amsterdam Amstelstation - Station Hilversum. Deze lijn legde de 40 kilometer af in 1 uur 43 minuten. Tot 2000 ging de lijn zelfs nog naar het Weesperplein in Amsterdam (of het busstation daar vlakbij). Het lijnnummer 136 verdwijnt in december opnieuw, maar dit keer zonder dat de bediening van Diemen verloren gaat.

Er was ook een lijn 133 van Bussum naar Hilversum, en een lijn 135 en 139 waren er ook, maar daar weet ik de routes niet van. Het hele lijnennet is bij de vorige aanbesteding op de schop gegaan in het Gooi en toen is men gewoon bij 100 begonnen, in plaats van de 13X-nummerreeks die nog van Midnet of zelfs nog Centraal Nederland afkomstig was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Ardan »

Goed, we hebben het hier over lijnnummers en komen toch weer in Amsterdam uit :mrgreen:
Ik heb maar het halve topic gelezen, maar Twente is toch heel makkelijk?
0x=stadsdienst Enschede. Dus óók 8 en 9.
1x=stadsdienst Hengelo. Dus óók 14 Weerselo. (heeft bijv. Deventer ook met 4 naar Heeten en 6 naar Holten, al rijden die lijnen het grootste deel van de tijd binnen de gemeentegrens tot Schalkhaar resp. Bathmen)
2x=stadsdienst Almelo.
5x=streekdienst vanaf Hengelo. Denk aan 51 Borne, 53 en 59 Haaksbergen..
6x=stadsdienst en streek vanaf Oldenzaal.
7x=streekdiensten vanaf Enschede naar de Achterhoek. (73 Winterswijk, 74 Doetinchem, 76 Neede..)
9x=rest in West-Twente.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Meltrain »

De lijnen 52, 54 en 56 gaan toch over naar Arriva, dus die hoef ik niet te vermelden, maar bijvoorbeeld de lijnen 20 en 58 zijn wel redelijke uitzonderingen op de regel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Vinny »

Theoretisch gaat de aanbestedende overheid over de lijnnummers, vooral handig in en om steden waarbij meerdere concessies zijn. Problematisch is het vooral omdat nummering een iteratief proces is, en omdat men in Nederland nogal conservatief is met het toekennen van nummers van ooit verdwenen verbindingen. Dat stapelt uitzondering op uitzondering waardoor het geheel steeds warriger en warriger wordt. Kortom, ik zou toch proberen om de uitzonderingen in Twente zo beperkt mogelijk te houden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Bluearrow »

Bee schreef:Het enige andere restant van de vroegere 13X-nummers rondom het Gooi is lijn 136 tussen het Amstelstation in Amsterdam en Diemen Centrum. Dat is een overgebleven restant van de vroegere lijn 136 Amsterdam Amstelstation - Station Hilversum. Deze lijn legde de 40 kilometer af in 1 uur 43 minuten. Tot 2000 ging de lijn zelfs nog naar het Weesperplein in Amsterdam (of het busstation daar vlakbij). Het lijnnummer 136 verdwijnt in december opnieuw, maar dit keer zonder dat de bediening van Diemen verloren gaat.

Er was ook een lijn 133 van Bussum naar Hilversum, en een lijn 135 en 139 waren er ook, maar daar weet ik de routes niet van. Het hele lijnennet is bij de vorige aanbesteding op de schop gegaan in het Gooi en toen is men gewoon bij 100 begonnen, in plaats van de 13X-nummerreeks die nog van Midnet of zelfs nog Centraal Nederland afkomstig was.
Dan maar even voor de goede orde (lijnnummers van voor de laatste concessiewijziging):

130 Blaricum Bijvanck - Amsterdam (was daarvoor lijn 248, en daarvoor lijn 348 Interliner) (is nu lijn 101)
132 Huizen - Hilversum (spitslijn, afsplitsing van lijn 134)
133 Huizen - Hilversum (spitslijn, afsplitsing van lijn 134)
134 Hilversum - Huizen - Bussum (nu lijn 100)
135 Huizen - Bussum Zuid - Hilversum (is nu gedeeltelijk lijn 107, en straks per juli, komt deze over de oude route van lijn 135 weer terug als lijn 107!)
136 Hilversum - Amsterdam (is nu gedeeltelijk lijn 109 en 110)
137 Hilversum - Huizen - A'dam Zuidoost (is nu gedeeltelijk lijn 102 en 108)
138 Hilversum - Utrecht (is nu gedeeltelijk lijn 58 en 138)
139 Hilversum - Weesp (is nu lijn 106).

Trouwens, de lijnnummers in de 130-serie gaan in principe nog veel verder terug, zelfs naar de NBM-tijd. Waren eerst in de 30-serie genummerd, ten tijde van de invoer van de ESO-foon en gelijktijdig de opening van de metro in Amsterdam, toen het lijnnet aldaar op de schop ging, zijn de nummer met 100 verhoogd, tot de 130-serie.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Ardan »

...even een aanvulling, want wat heeft de Amsterdamse metro-opening daarmee te maken?
Wel, oorspronkelijk hadden de twee lijnen nog geen nummers, dat kwam pas met de opening van de lijn naar Amstelveen in 1990, maar het plan was dus eerst om de metrolijnen nummers in de 30-serie te geven. Dat is uiteindelijk de 50-serie geworden. Vandaar dus die verhoging van de nummers die hierboven zijn genoemd.
Maar goed, dat heeft verder niks met Twente te maken ;)
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door tsov »

Nouja, GVB had natuurlijk wel al lang buslijnen in de 30-serie. Dat zou ook gaan conflicteren met die ESO-foon. Je had ook 3 lijnen 1 in Amsterdam (GVB: Osdorp - CS, Maarse&Kroon/CN: Leimuiden - Amsterdam, Enhabo: Landsmeer - Amsterdam). Die zijn respectievelijk lijn 1 gebleven en omgenummerd in 170 en 91.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door visgraat »

Ardan schreef:Goed, we hebben het hier over lijnnummers en komen toch weer in Amsterdam uit :mrgreen:
Ik heb maar het halve topic gelezen, maar Twente is toch heel makkelijk?
0x=stadsdienst Enschede. Dus óók 8 en 9.
1x=stadsdienst Hengelo. Dus óók 14 Weerselo. (heeft bijv. Deventer ook met 4 naar Heeten en 6 naar Holten, al rijden die lijnen het grootste deel van de tijd binnen de gemeentegrens tot Schalkhaar resp. Bathmen)
2x=stadsdienst Almelo.
5x=streekdienst vanaf Hengelo. Denk aan 51 Borne, 53 en 59 Haaksbergen..
6x=stadsdienst en streek vanaf Oldenzaal.
7x=streekdiensten vanaf Enschede naar de Achterhoek. (73 Winterswijk, 74 Doetinchem, 76 Neede..)
9x=rest in West-Twente.
Dan is de enige die dus niet klopt lijn 20, want dat is geen stadslijn van Almelo. Deze hoort dus bij de 7x thuis. Voor de rest is het een begrijpelijke indeling.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door busentrein »

Dit is inderdaad niet helemaal correct, want in de jaren 90 reden de lijn 2x lijnen vanuit Enschede richting de Achterhoek:
20 Enschede-Doetinchem (huidige situatie: 20 Enschede-Borculo , 23 Borculo-Doetinchem)
21(S) Enschede-Winterswijk (nu 73)
27(S) Enschede-Doetinchem-Arnhem (nu 74 Enschede-Doetinchem, 29 Doetinchem-Arnhem)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten