Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Bericht door Ardan »

In deze zesde aflevering van de zinderende, bloedstollende vervolgreeks van Ardan on Tour blijf ik dicht bij huis. Sterker nog: voor dit verslag heb ik geen meter met het OV gereden! (de terugreis niet meegerekend dan ;) )
Het traject Deventer-Olst is één van mijn favoriete spoorlijnen. Fraaie natuur en heel veel cultuurhistorie ligt pal langs de lijn. Vaak in deze omgeving gefietst. Het was lekker weer vandaag, zoals jullie allemaal wel hebben ervaren, dus werd het, omdat ik geen fiets meer heb, tijd voor een voetreis naar Olst!
Ik neem jullie mee op een drie uur durende wandeling, waarin ik op een Rail Away-achtige manier niet alleen over de spoorlijn vertel, maar ook over alles wat er in de buurt te zien is. Met als verschil dat ik niet van de EEEE-OOOOOH ben en jullie dus niet ga lastigvallen met allerlei kerken en de lokale gelovigen ;)
Om kwart over vijf liep ik de Appie uit aan het Zamenhoffplein, waar even later deze twee ICMm-stellen zich naar Zwolle spoedden.
Afbeelding
Het traject Deventer-Olst is al jarenlang enkelsporig. Ooit was het wel dubbelspoor, maar in de Tweede Wereldoorlog is het vanuit Dv gezien rechterspoor weggehaald omdat de Duitsers het spoormateriaal in eigen land konden gebruiken. Bij de elektrificatie van de IJssellijn begin jaren 1950 is met de portaalplaatsing rekening gehouden met terugleggen van het rechterspoor (op bovenstaande foto ligt-ie trouwens links), maar tot op de dag van vandaag eindigt dat dubbele spoor als stelspoortje ter hoogte van de Schurenstraat. Plannen voor teruglegging zijn zoals algemeen bekend er wel, maar ja, het komt er maar niet van.
Standplaats van deze foto is aan de Ceintuurbaan, die hier ook het Nieuwe Plantsoen doorsnijdt. Een prachtig park met een bos aan de zuidzijde, waarin de watertoren staat waarvan ik de top vanuit mijn slaapkamerraam nog kan zien. De toren is 53 meter hoog en gebouwd in 1892 en nog altijd in gebruik. Tot zover niks bijzonders. Er gaan echter verhalen de ronde dat het hier spookt... als je om 2 uur 's nachts binnen de hekken komt word je naar binnen gelokt en zie je de geesten van allerlei mensen die ervanaf zijn gegooid.. een vriendin van mij is er een keer langsgefietst met een stel vrienden 's nachts zonder dat ze dit verhaal kende, maar zij heeft dus wel dingen gezien..
Afbeelding
Maar als ik 's nachts vanuit het raam naar de toren kijk zie ik dus niks ;)
Het noordelijke deel van het Nieuwe Plantsoen, waar de spoorlijn aan de linkerzijde direct langs loopt, is een ware groene oase, waardoor je helemaal zou vergeten dat je in feite midden in de stad bent..
Afbeelding
Afbeelding
Terwijl ik rond 17:35 aankwam bij de overweg in de Overstichtlaan, kwam bus 2 juist aanrijden.
Afbeelding
Tijdens het maken van de foto gingen net de bellen rinkelen, dus moest de bus eventjes wachten op weer twee ICMm-stellen, ditmaal op weg naar Roosendaal.
Afbeelding
(en heb ik snotverpatje tóch nog die lantaarnpaal in beeld :( )
Op deze plek lag vroeger het station De Platvoet, net even ten noorden ervan de splitsing met de van 1910 tot 1935 bestaande lijn naar Raalte en Ommen. Station Deventer heeft aan de westzijde nog altijd een uitsparing in de kap waar nu allemaal bloemetjes en boompjes staan waar vroeger het zakspoor voor treinen van deze lijn was.
Er zijn plannen om dit station weer te gaan terugbouwen, hetgeen ik alleen maar toejuich. Alleen hopelijk wel met een andere naam, Dv Noord of -Borgele. De Platvoet was vroeger een gehuchtje en een uitspanning, waar de huidige wijk, en dus ook het eindpunt van lijn 2 en 3, naar vernoemd zijn.
Tijd om Deventer achter ons te laten. Vanaf het trafostation aan de Wetermansweg zien we 1500 volt + ICRm kruisen met enkele tienduizenden volt..
Afbeelding
Er wordt veel gesproeid, hetgeen keihard nodig is.
Afbeelding
Het gaat verder door de bossen van Rande en komen vervolgens langs de havezathe Oud Rande. Vanuit de trein is de oorspronkelijke toren achter het huis een stuk beter te zien.
Afbeelding
De toren komt uit 1570 en toen was er nog een compleet huis. Dat huis echter is in 1850 door de toenmalige eigenaar gesloopt en een stuk verder is het huis Nieuw Rande gebouwd.
Hier ligt ook de overweg in de Sallandsweg. De trein naar Zwolle komt heel in de verte er al aan, wanneer het kerkje van Diepenveen half 7 slaat. Hij heeft wat vertraging, maar nu is het tijd om opzij te gaan...
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je aan de rechterkant een grote lege ruimte... hier lag station Diepenveen West! Het station is geopend geweest van 1866 tot 1936, en nog even in 1940. Het stationsgebouw uit 1900 is in 1970 gesloopt. Station Diepenveen Oost lag in het dorp zelf, aan de lijn naar Raalte. Ook die staat er niet meer, maar een groot tegeltableau met de stationsnaam dat op de gevel zat is er nog wel. Daar had ik een foto van maar nu niet meer.. *kijkt Fles even aan*
Ik ben nog niet de bocht om of de bellen gaan alweer rinkelen. Zo heel veel ander treinverkeer dan het reguliere zie je hier niet, maar tóch zijn er nog wel eens die krentjes in de pap. Dit goederentreintje had er gezien het tempo niet echt zin in, waardoor de tegentrein ook wat vertraging mee zal krijgen..
Afbeelding
Een klein stukje verder, aan het Randerpad, bevindt zich een soort zelfbedieningswinkeltje in de schuur van een boer. Je kunt er drinken en wat lekkers krijgen en het geld stop je in de bus. Nou kun je in feite alles zo meenemen, maar dan gaat mijn geweten toch knagen dus betaalde ik netjes ;)
Afbeelding
Want een ijsje fietste er wel in! Fraaie natuur, lekker er op uit met lekker weer, drinken mee, ijsje, én spoor, wat wil een mens nog meer?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Witte plekken in de berm. Het blijken spinnenwebben te zijn.
Afbeelding
Via deze zichtlaan zien we de deur van een huis.
Afbeelding
We laten de spoorlijn even voor wat het is en nemen een kijkje in de tuin van Havezathe De Haere. Het tegenwoordige huis dateert van 1559 en is in de achttiende eeuw verbouwd tot zijn huidige aanblik. De eerste documenten van een Hof ter Hare komen echter al uit de 14e eeuw.
Afbeelding
In de tuin bevindt zich de grootste zonnewijzer van Europa.
Afbeelding
Ook staat er een ruïne uit 1870. Hiervan was het ook de bedoeling dat het een ruïne zou blijven en het was dus puur decoratief bedoeld. Je kunt erdoorheen lopen en je hoort dan een verhaal dat door iemand wordt verteld via een sensor en geluidsopname, maar ik ben niet blijven luisteren.
Afbeelding
Ik liep verder over kleine paadjes en door bossen en kwam uit bij een weg met een vrij typische naam. Om misverstanden te voorkomen is er een bordje bij geplaatst..
Afbeelding
En een stukje verder komen we weer bij het spoor. Ik ben dan al bijna bij Olst, de trein moet hier al gaan remmen naar 70.
Afbeelding
Voor we verdergaan nog even een blik op de tanks, die vlak voor de overweg in beton zijn gestort.
Afbeelding
Hier in de buurt zie je wel meer heuveltjes met daarin tanks waarvan je de bovenkant nog net ziet, en zelfs complete bunkers. Het is de IJssellinie, een vlak na de Tweede Wereldoorlog aangelegd verdedigingswerk. Het was voornamelijk bedoeld om een aanval van de Russen tegen te gaan in de Koude Oorlog. Wanneer je hier naar de IJssel gaat zie je daar ook een grote sluis, waarmee, samen met andere sluizen langs de rivier, een gebied van 120 bij 5 km onder water gezet kon worden. Vlak achter De Haere is er een grote bunker die als hospitaal diende, die op bepaalde tijden ook van binnen te bezichtigen is.
Deze tanks waren bedoeld om Russen neer te knallen die via de spoorlijn het gebied wilden binnenvallen.
En weer komt er ICRm langs, naar Roosendaal...
Afbeelding
...terwijl de torens van Olst al zichtbaar zijn. Ook begint de lucht te betrekken, maar van regenen komt het niet.
Afbeelding
Van hier af loopt er een zichtlaan naar Havezathe Hoenlo..
Afbeelding
..het terrein is echter niet toegankelijk en wordt particulier bewoond. Dan maar doorlopen, het is nog 1,8 km naar Olst. Helaas mis ik de trein van 20:03 uur nét...
Afbeelding
..dan maar even wachten. Maar de bestemming is na 3 uur lopen bereikt!
Afbeelding
Tijdens het wachten kwam er vanaf Zwolle een Matje van de Emmerlijn met op de koersrol Heerenveen langsrijden. Een overbrengingsritje dus, naar een werkplaats of zo. Deze moest voor het uitrijsein even wachten, terwijl er van de andere kant nóg een overbrengingstrein kwam, ditmaal een VIRM die denk ik naar Onnen ging. Enkele minuten later kwam de trein van 20:26 uur naar Zwolle, en kon het Matje weer doorrijden naar Deventer.
Afbeelding
Om 20:33 uur kwam er een ICRm-trein, die mij naar Deventer bracht, en om 21 uur was ik thuis. Het begon hard te waaien, net voor de bui binnen dus..
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Bericht door Stefan »

Toffe platen, Ardan. Mooie combinatie tussen treintjes en alles wat er omheen staat, top! :pos: :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Bericht door Thom91 »

heel gaaf! Weer een stukje Nederland wijzer geworden
Komt wel goed schatje.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Bericht door Henk »

Nog even een bijdrage aan deze Rail Away-serie over Olst, waar ik 9 jaar van mijn leven heb doorgebracht.

Kasteel Hoenlo werd vroeger bewoond door een aantal families. Ik kwam er vaak om met een schoolvriendje te spelen en heb er onder andere leren fietsen.
De bekendste bewoner was Harry Mulisch, maar ik geloof dat hij er niet permanent woonde.

In de overweg bij winkelcentrum de Platvoet heeft nog heel lang een 2e spoor gelegen en ook de bruggen (of is het er maar 1?) tussen station Deventer en de Platvoet zijn nog geschikt voor dubbelspoor.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Bericht door Ardan »

Harry Mulisch heeft in ieder geval één van zijn romans, ik dacht de ontdekking van de hemel, daar geschreven en enkele personagen gebaseerd op bewoners.

De brug over de Hoge Hondstraat is nog steeds dubbelsporig, het rechterspoor eindigt een stukje verder, de brug over de Boxbergerweg, waar je met heel goed kijken nog kunt zien dat daar ooit een station is geweest, is er nog steeds geschikt voor.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Bericht door deadlock »

"Vind ik leuk"
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Bericht door waldo79 »

Leuk gedaan :pos:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ardan on Tour #6: Voetreis naar Olst

Bericht door Justin »

Jeetje, ik heb niet eens gepost, terwijl ik het wel gelezen en bekeken heb!

Erg leuk verslagje en leuke foto's!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten