Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Vinny »

Ronald schreef:Deze begrijp ik niet (kan aan mij liggen hoor).
1. Volgens mij is er (vooralsnog?) geen sprake van het verdwijnen van het degressieve NS-tarief, de OV-chipkaarttarieven zijn namelijk gebaseerd op de huidige tariefstructuur (en niet een vaste prijs per km).
2. Als de prijs niet verhoogd mag worden, waarom gebeurt dat nu met het extra instaptarief dan juist wél?
Ik zal het nog even iets duidelijker zeggen. Bij de NS betaal je geen instaptarief, maar voor de eerste paar kilometers een onevenredig hoog kilometertarief vanwege de degressiviteit. Zolang de degressiviteit blijft, zul je dus altijd het probleem houden dat een reis bus-trein-regionale vervoerder buiten proportioneel hoog blijft. Daarnaast herkent de NS zelf het begrip overstap niet, dus als je een rondreisje maakt dan moet je elke keer als je uitcheckt en daarna weer incheckt weer met het hoge beginkilometertarief beginnen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door iljitsch »

Het is natuurlijk leuk voor de toeristen die denken dat Nederland maar één treinstation heeft (Amsterdam CS) om op de "internationale" stations iets apart te regelen, maar hoe zit dit dan voor de internationale reizigers die elders moeten zijn? Bijvoobeeld als ik van Frankfurt naar Den Haag Ypenburg zou willen reizen? Daar kan ik gewoon een kaartje voor kopen maar als bij Ypenburg de poortjes dicht zouden gaan (de kaartlezers staan op het perron dus dat zal voorlopig wel niet gebeuren...) dan sta ik daar dus met mijn mooie internationale papieren kaartje.

Het is echt oerstom dat de NS geen poortjes met 2D barcodelezers neergezet heeft van die half miljard die ze voor het afsluiten van de stations getoucheerd hebben.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

Was er niet een poosje terug het bericht dat dat half miljard voor de OV-chipkaart bij NS was 'verdwenen'/
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door fogeltje »

VIRM schreef:
Eind 2012 komen er alleen nog kaartjes voor buitenlandse reizigers uit de automaten.
Uhm, wat?! Hoe kan een automaat nu herkennen of een reiziger nu buitenlander is?
Elke reiziger eerst zijn ID of paspoort laten invoeren zodat op nationaliteit gecheckt kan worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Vinny »

Bijvoobeeld als ik van Frankfurt naar Den Haag Ypenburg zou willen reizen? Daar kan ik gewoon een kaartje voor kopen
Dan moet je in Den Haag Centraal een sleutelchipkaart bij het loket halen. Dat is niet wereldvreemd ofzo, in Parijs werkt dit systeem voor de RER ook al enige tientallen jaren... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Ronald »

Ik zie nog wel wat bezwaren:
1. Hoe moet je weten dat Den Haag Ypenburg met poortjes is afgesloten?
2. Hoe moet je weten dat je een "sleutelkaart" in Den Haag Centraal kan halen?
3. Als je een kaartje Frankfurt-Den Haag Ypenburg hebt en via Utrecht reist, moet je dan een extra kaartje naar Den Haag Centraal kopen om daar zo'n uitstapkaart te halen? Of moet ik dat in Utrecht al bedenken en daar zo'n ding halen?
4. En wat moet je doen als je op een afgesloten station met een internationaal ticket wilt instappen?

Kortom, nog wel wat lastige probleempjes hoor.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door iljitsch »

Ik zat te denken dat je op de één of andere manier van een kaartverkoop/chipkaartoplaad-apparaat een produkt zou kunnen krijgen om het poortje door te kunnen. Alleen nu vraag ik me af of die machines ooit wel binnen de poortjes staan of alleen daarbuiten.

Waar ik woon net onder Madrid hebben staat op alle metrostations een kaartautomaat zodat je alsnog een kaartje kan kopen als je niet de toeslag voor het reizen op de lokale uitloper van het metronet betaald hebt omdat anders de poortjes niet open gaan. (In Madrid zelf gaan de poortjes zonder kaartje open.)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef: Waar ik woon net onder Madrid hebben staat op alle metrostations een kaartautomaat zodat je alsnog een kaartje kan kopen als je niet de toeslag voor het reizen op de lokale uitloper van het metronet betaald hebt omdat anders de poortjes niet open gaan.
In Washington DC staat aan de betaalde zijde van de poortjes ook allemaal een kleine automaat waar je ook nog even wat dollars en centen in kunt gooien. Dit omdat je kaart bijvoorbeeld -0,20 cent is, mag je in Washington niet uitchecken.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Meltrain »

Ronald schreef: Volgens minister Schultz zal deze centrale regie er niet komen, het zal volgens haar afhangen van betere afspraken tussen de aangrenzende vervoerders/concessiehouders. Gisteren was er toevallig een item over op het NOS-journaal, dat reizigers totaal de weg kwijt dreigen te raken door alle verschillende tarieven en voorwaarden.
Typisch VVD. :roll: 'Zo min mogelijk overheid zodat het het meeste voordeel oplevert.'
Nee, dat geldt alleen voor de bedrijven; voor de reiziger wordt alles alleen maar nadeliger. :neg:
Een centrale regie kan er voor zorgen dat 'Henk & Ingrid' (om even met de worden van de gedoogpartner te praten)tenminste ook nog voor een eerlijke prijs met de trein van Noordoost-Limburg (jaja, ook heel belangrijk voor de gedoogpartner) of Zuid-Limburg naar de rest van Nederland kan.

(Grappig overigens dat de VVD hier wel volgens haar principes handelt, maar dat deze liberalen vervolgens wel hun ziel aan de gereformeerden verkopen. :roll: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Klaasje »

Nou er zijn zeker ook een hoop VVD-ers die vinden dat het centraal mag anders hoor. Het grootste probleem is nog dat ze zegt dat het haar verantwoordelijkheid niet is, terwijl ze best alle partijen aan tafel kan krijgen. Als je het niet centraal wil regelen, regel dan wel dat het decentraal werken kan denk ik zo.
[offtopic]Wat betreft jouw gereformeerden verhaal: Die zijn er in meer dan 40 soorten en maten. Er zitten ook gereformeerden bij Groenlinks bijvoorbeeld. Ik weet dat allemaal omdat ik dat van redelijk dichtbij zie en meemaak.[/offtopic]
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door iljitsch »

Om de een of andere reden slagen de verschillende partijen er altijd in aan om de principes waar ik niks van moet hebben vast te houden maar compromissen te sluiten over die waar ik wel achter sta.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Vinny »

Een centrale regie kan er voor zorgen dat 'Henk & Ingrid' (om even met de worden van de gedoogpartner te praten)tenminste ook nog voor een eerlijke prijs met de trein van Noordoost-Limburg (jaja, ook heel belangrijk voor de gedoogpartner) of Zuid-Limburg naar de rest van Nederland kan.
De prijs is gewoon te vinden op 9292ov.nl. Wat Schulz zou moeten doen is de NS dwingen om haar tariefstructuur aan te passen aan de tariefstructuur die alle andere vervoerders ook hebben: namelijk instaptarief + vaste kilometerprijs, waarbij het instaptarief vervalt wanneer je binnen x tijd overstapt.
1. Hoe moet je weten dat Den Haag Ypenburg met poortjes is afgesloten?
Door geen kaartjes met bestemming "Den Haag Ypenburg" te verkopen, maar een mededeling dat je alleen met je treinkaartje naar internationale treinstations in Nederland kunt reizen. Een meer klantvriendelijke oplossing is trouwens een code op het internationale treinkaartje te printen, en als je bij dichte poortjes komt te staan met de service+alarmzuil een poortje te laten openen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

Het gebruik van een service- en alarmzuil is dan ook weer geen goed idee lijkt mij. Dat is dan juist weer niet klantvriendelijk... Sowieso moet je er dan eerst eentje opsoren, en als er een verstoring is, kan je dus lekker lang wachten op een antwoord.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
1. Hoe moet je weten dat Den Haag Ypenburg met poortjes is afgesloten?
Door geen kaartjes met bestemming "Den Haag Ypenburg" te verkopen, maar een mededeling dat je alleen met je treinkaartje naar internationale treinstations in Nederland kunt reizen. Een meer klantvriendelijke oplossing is trouwens een code op het internationale treinkaartje te printen, en als je bij dichte poortjes komt te staan met de service+alarmzuil een poortje te laten openen.
Wegwerpchipkaart als sleutelkaart? Zo lastig is het echt niet hoor!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Wel de verkrijgbaarheid....
Als het iemand is die in Rathenow (D) is ingestapt en naar Amsterdam RAI moet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door iljitsch »

Wegwerpchipkaart is natuurlijk nogal stom, want ik heb gewoon m'n normale chipkaart alleen zou daar dus iets opgezet moeten worden waardoor ik dat poortje door kan. Ook het gaan ophalen van zo'n kaart is nogal irritant, dat kan zo 20 minuten aan je reis toevoegen.

Ik dacht ooit slim te zijn door in België een kaartje tot Roosendaal te kopen alwaar ik bij mijn overstap naar Rilland-Bath zou inchecken om verder op saldo te reizen maar dat betekende trappen op en af zeulen omdat de paaltjes op dat station destijds alleen op perron 1 stonden. Als de poortjes dichtgaan wordt dit natuurlijk helemaal een enorm gedoe.

Maar dit zou eventueel op te lossen zijn door ook wanneer de poortjes dicht gaan paaltjes neer te zetten bij de perrons waar internationale treinen komen ten behoeve van de mensen die tussen die treinen en de binnenlandse overstappen.

Dit zou zelfs goed kunnen werken op die internationale stations zelf, gewoon inchecken bij het uitstappen en dan kan je 3 minuten later door de poortjes naarbuiten en krijg je je geld terug. Nog even wat sleutelen aan die 3 minuten zodat het systeem snapt dat je ook binnen 3 minuten via de poortjes naar buiten kan en dan is het helemaal mooi. (Poortjes kunnen afgesteld worden voor alleen uitchecken in de uitgaande richting en alleen inchecken in de inkomende richting zodat de beveiliging tegen dubbelscannen eraf kan.)

Maar dan zitten we natuurlijk nog met het thuis kaartjes afdrukken. Maar heeft dat in het chipkaart-tijdperk nog toegevoegde waarde?

Als ik toch aan het speculeren ben: het zou mooi zijn als je via ov-chipkaart.nl of nog beter, een applicatie op je telefoon, produkten zoals honden/fietskaartjes en toeslagen direkt aan kon schaffen waarbij de kosten van je chipkaartsaldo afgeschreven worden zodat je niet die hele ideal-molen door hoeft of in de rij te staan voor een kaartautomaat. Het produkt wordt dan automatisch op je kaart gezet en de prijs van je saldo afgeschreven bij het inchecken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Klaasje »

Het leeuwendeel van de internationale vervoersbewijzen komt per post. Hup chipkaartje d'r bij..... Anders kan je ook nog altijd de trainmanager een stel van die dingen meegeven en laten uitdelen bij vervoersbewijzen naar Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Fles »

hauptbahnhof schreef:Wel de verkrijgbaarheid....
Als het iemand is die in Rathenow (D) is ingestapt en naar Amsterdam RAI moet.
Ik heb zomaar het idee dat dat een dermate klein deel van de reizigers is dat men het niet de moeite vindt om daar iets voor te bedenken :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door iljitsch »

Ja, want heel Nederland woont op loopafstand van een internationaal station.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Suus »

Heeft iemand dan wel mijn post gelezen? Daar ste ik al eerder voor wat nu weer wordt voorgesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Maar dan zitten we natuurlijk nog met het thuis kaartjes afdrukken. Maar heeft dat in het chipkaart-tijdperk nog toegevoegde waarde?
Natuurlijk heeft dat toegevoegde waarde, anders werd er toch ook niet zo veel gebruik van gemaakt?
Handig voor als je:
- Geen chipkaart hebt
- Een internationaal kaartje koopt (wat toch niet op de chip kan
- Een lange reis (dus groot bedrag) liever van te voren betaalt in plaats van achteraf
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Heeft iemand dan wel mijn post gelezen? Daar ste ik al eerder voor wat nu weer wordt voorgesteld.
Gezien de stress die er ontstond, kreeg ik het idee dat nog niemand dat idee had geopperd. Toen stelde ik wegwerpchips voor.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Lyntus »

Hoe willen ze dit voor de Valleilijn regelen dan?
Daar moet je namelijk nog steeds ( op een Connexxion traject ) kaartjes halen uit een NS automaat. Als dat eind 2012 wegvalt, móet de OV chipkaart wel ingevoerd zijn. Ik vraag me alleen af of dat wel gaat gebeuren..
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door iljitsch »

Het lijkt mij dat als de NS niet thuisgeeft voor wat betreft een fatsoenlijke integratie met andere spoorvervoerders deze het best de NS kunnen laten stikken en het stads/streek-model adopteren.

Wellicht dat dit op een enkele langere lijn tot te hoge prijzen leidt maar dat zou op te lossen zijn door waar nodig deze spoorverbindingen een eigen kilometertarief te geven en als het echt moet fictieve kilometers in plaats van echte hanteren om een aantal dingen recht te breien.
thtc
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 18:25

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door thtc »

Vinny schreef:Door geen kaartjes met bestemming "Den Haag Ypenburg" te verkopen, maar een mededeling dat je alleen met je treinkaartje naar internationale treinstations in Nederland kunt reizen. Een meer klantvriendelijke oplossing is trouwens een code op het internationale treinkaartje te printen, en als je bij dichte poortjes komt te staan met de service+alarmzuil een poortje te laten openen.
De oplossing waarmee NS waarschijnlijk komt zal er idd op neer komen dat er geen internationale treinkaartjes verkocht worden naar stations die niet rechtstreeks per internationale trein te bereiken zijn. Sterker nog internationale treinkaartjes zullen alleen geldig zijn in internationale treinen. Bij overstappen op een binnenlandse trein geldt dat er ingecheckt moet worden met een OV-chipkaart (een toerist zal dus naar de kaartautomaat of het loket moeten gaan om een anonieme OV-chipkaart aan te schaffen of indien deze beschikt over een Interrail-ticket een sleutelpas moeten ophalen). Andersom voor een reis van een station zonder internationale treinen naar het buitenland zal men moeten uitchecken op het station waar men overstapt op de internationale trein. Wat dus op dit moment voor THALYS geldt zal dus voor alle internationale treinen gaan gelden.
Lyntus schreef:Hoe willen ze dit voor de Valleilijn regelen dan?
Daar moet je namelijk nog steeds ( op een Connexxion traject ) kaartjes halen uit een NS automaat. Als dat eind 2012 wegvalt, móet de OV chipkaart wel ingevoerd zijn. Ik vraag me alleen af of dat wel gaat gebeuren..
Tegen die tijd zal de OV chipkaart ook geldig zijn op de Valleilijn. Of we tegen die tijd af zijn van de "dubbele" instaptarieven en of nieuwe NS-abonnementen (Dal voordeel/Altijd voordeel/Dal vrij/Weekend vrij/Altijd vrij) geldig zullen zijn is afwachten evenals het voortbestaan van de trajectabonnementen (maand/jaar).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten