OV-stakingen grote steden (29 juni)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door willy84 »

Zat vandaag de persconferentie van Mark Rutte te kijken. Geen enkele vraag over het stadsvervoer. Illustratief voor hoe het (niet) leeft in Den Haag.
immer kwaliteits posts
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Ov-bedrijven vechten staking grote steden niet aan

Bericht door Wubbo »

Ov-bedrijven vechten staking grote steden niet aan
Geplaatst op: vrijdag 27 mei 2011 11:11
Laatst bijgewerkt: vrijdag 27 mei 2011 11:13


De aangekondigde 24-uursstakingen in juni in het openbaar vervoer in de drie grote steden kunnen gewoon doorgaan.

De drie stadsvervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben besloten geen juridische stappen te ondernemen om de acties aan te vechten.

Juristen van de vervoerders keken daar de afgelopen dagen naar, maar de kans om de staking met succes aan te vechten, achten ze klein, zo lieten de woordvoerders van GVB, RET en HTM vrijdag weten.
Lees verder
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Etienne »

Aan de ene kant vind dat men inderdaad niet moet bezuinigen op openbaar vervoer in de grote steden, maar aan de andere kant zijn nu wel weer de vele reizigers het dupe (ik denk dat ik op 8 juni maar met de auto naar school ga :roll: )
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Stefan »

Bij mij op school hebben ze op 9 juni wat workshops gepland die verplicht zijn om te volgen, handig! :pos: -o- Er werd gewoon heel simpel gezegd: "Je zoekt maar uit hoe je op school komt". :') Gelukkig heb ik nog een scooter (de auto wil je niet van 8.30u t/m 14.30u bij school parkeren voor €0,50 per 20 minuten), maar er zijn genoeg mensen die en probleem hebben..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Etienne »

Qbuzz doet er ook aan mee, door wederom geen lokaal vervoer aan te bieden.
Stad in – binnen de stadsgrenzen van Rotterdam mag niemand instappen, uitstappen mag wel.

Stad uit – binnen de stadsgrenzen van Rotterdam mag niemand uitstappen, instappen mag wel.


Let op:
Lansingerland:
Vanuit Lansingerland kunt u niet verder reizen dan tot aan station Rotterdam Noord.

Vlaardingen/Schiedam:
Lijn 126
Richting Schiedam station centrum alleen instappen vanaf Maasland viaduct tot aan Schiedam station Centrum en niet uitstappen.

Richting Maassluis: allen instappen vanaf Schiedam Station Centrum tot aan Maasland viaduct.

Er is tevens geen lokaal vervoer binnen Vlaardingen en Schiedam toegestaan.
Lijn 137 rijdt wel volgens dienstregeling.

Rotterdam:
De volgende ritten van lijn 183 vervallen:

Vanaf Kralingse Zoom (ochtendspits en daluren) bussen met vertrektijden xx.22 uur xx.52 uur.
Vanaf Kralingse Zoom (middagspits) bussen met vertrektijden xx.19 uur en xx.49 uur.
Vanaf 19.00u rijdt lijn 183 in zijn geheel niet.

Vanaf Keizerswaard (ochtendspits en daluren) bussen met vertrektijden xx.10 uur en xx.40
Vanaf Keizerswaard (avondspits) bussen met vertrektijden xx.11 en xx.41

Vanaf 19.30u rijdt lijn 183 in zijn geheel niet meer.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Suus »

Amsterdam hetzelfde laken een pak:
Buslijnen naar Amsterdam:
(vanuit Almere, Het Gooi, Zaandam, Amstelveen, Haarlem, Velsen, Utrecht, Schiphol en/of Badhoevedorp)
Alle Connexxion buslijnen zullen binnen de stadsgrens Amsterdam alleen reizigers laten uitstappen. Binnen de stadsgrens kunnen er dus geen lokale reizigers instappen.

Buslijnen vanaf Amsterdam:
(richting Almere, het Gooi, Zaandam, Amstelveen, Haarlem, Velsen, Utrecht, Schiphol en/of Badhoevedorp)

Alle Connexxion buslijnen nemen enkel reizigers mee met bestemming buiten Amsterdam. Binnen de stadsgrens Amsterdam kunnen er dus geen lokale reizigers instappen.
Van Arriva is de site down en Veolia doet sowieso maar mondjesmaat aan informatieverstrekking, dus daar is mij niets van bekend. Connexxion Zuid-Holland lijkt niets te doen met de stakingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Meltrain »

Arriva en Veolia zijn tegen de acties, dus ik denk dat men daar gewoon rijdt.
Connexxion* en Qbuzz zouden in principe ook tegen de acties moeten zijn (immers, aanbesteding ozu ervoor kunnen zorgen dat zij in de grote steden mogen rijden), maar stellen zich blijkbaar sociaal op met de stadsvervoerders.

*In Zuid-Holland rijdt Connexxion de gewone dienstregeling.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door willy84 »

Wat een pest maatregel weer. Er zijn Amsterdammers die dagelijks alleen maar van Connexxion of Arriva gebruik maken omdat dat simpelweg de enige bus bij hun voor de deur is. Die worden niet keihard gepakt zonder! Verder worden duizenden reizigers en euro's verspild om het ego van de vakbond te strelen die de boel aan het opstoken is!

Ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom men niet inzien dat als je iedere dag teveel uitgeeft, dat je nog niet mag bezuinigen op lijnen waar maar enkele personen inzitten. Dat wil de vakbond niet accepteren en dat is gewoon opstoken!
immer kwaliteits posts
Marie
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 16:53

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Marie »

Schandalig dat ze weer de reizigers pakken. De vorige keer waren de acties niet goed aangekondigd, op stations geen mededelingen of dergelijke en dus kwam ik veel te laat op mijn afspraak.
Gelukkig was ik nu wel zo slim om eens te kijken of ik volgende week naar mijn tentamen kan komen en inderdaad ze rijden inderdaad weer eens niet.
Ik vraag me wel eens af of de vakbonden een idee hebben dat ze reizigers onnodig op kosten jagen door maar te staken. Denk aan al die mensen die een taxi moeten nemen of met de auto moeten en veel geld aan parkeerkosten kwijt zijn.
Ik snap dat je actie wilt voeren, maar bedenk eens wat anders, een manier waarop je niet onschuldige mensen "pakt", maar degene die je wilt pakken.
Ik snap werkelijk niet dat de reizigers hier zo een begrip voor hebben, want nu na de zoveelste keer is bij mij het begrip helemaal op.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Michael »

Meltrain schreef:Arriva en Veolia zijn tegen de acties, dus ik denk dat men daar gewoon rijdt.
Nee hoor. Ook Veolia neemt geen lokale reizigers mee aldus het volgende bericht dat ik kreeg na die vraag te stellen aan de klantenservice:
Naar aanleiding van uw vraag betreft de staking van de H.T.M. kunnen wij u melden dat wij in Den Haag geen lokale reizigers meenemen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Fles »

Ik hoop dat het zwaar de uit de klauw escaleert en dat er flink wat agressie vanuit de reizigers komt :)

Als reizigers dit soort gekloot maar gelaten blijven accepteren dan heeft zo'n staking ook niet zo veel nut natuurlijk :)
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door VIRM »

Wat ik mij afvraag: kan een buschauffeur eigenlijk weigeren om een passagier uit te laten stappen? Is dat eigenlijk gewoon niet een vorm van gijzeling?
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Fles »

VIRM schreef:Wat ik mij afvraag: kan een buschauffeur eigenlijk weigeren om een passagier uit te laten stappen? Is dat eigenlijk gewoon niet een vorm van gijzeling?
Eigenlijk wel. Maar goed, daar heb je geen staking voor nodig, dat gebeurt nu ook al. Van die bijdehandjes die lijn 12 (GVU) rijden en toch echt van mening zijn dat het een 12S is. Mag je voor Jan-met-de-korte-lul mee naar het Stadion, en daarvandaan maar zien hoe je weer terug naar de Bleekstraat komt en zo. Hart voor de klant noemen ze dat *O*
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Michael »

VIRM schreef:Wat ik mij afvraag: kan een buschauffeur eigenlijk weigeren om een passagier uit te laten stappen? Is dat eigenlijk gewoon niet een vorm van gijzeling?
Qbuzz in Rotterdam doet het volgende: Stad in mogen alleen passagiers uitstappen en stad uit mogen passagiers alleen maar instappen. Ik denk dat Veolia dat in Den Haag ook doet
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door VIRM »

Michael schreef:
VIRM schreef:Wat ik mij afvraag: kan een buschauffeur eigenlijk weigeren om een passagier uit te laten stappen? Is dat eigenlijk gewoon niet een vorm van gijzeling?
Qbuzz in Rotterdam doet het volgende: Stad in mogen alleen passagiers uitstappen en stad uit mogen passagiers alleen maar instappen. Ik denk dat Veolia dat in Den Haag ook doet
Maar even de hypotetische situatie: je neemt een stad-uit bus en je wilt binnen de stadsgrenzen van bijvoorbeeld Rotterdam nog uitstappen. Buschauffeur weigert. Dan is er toch in feite sprake van een gijzeling? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Klaasje »

Ik heb ook wel een paar keer meegemaakt dat een Buschauffeur de reiziger een halte langer vasthield, of mee liet reizen naar de eerstvolgende halte waar wel uitgestapt mag worden. Meestal ging het echter met een vermanend woordje via de voordeur op dezelfde halte. (Maarja, dat waren wel de gemoedelijke spitslijnen uit de 26x-serie in Almere..)
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Cygnum »

Ik heb een keer zo'n situatie meegemaakt, alweer een jaar of zeven geleden. De RET staakte weer eens, maar daar dacht ik geen last van te hebben. Toentertijd reed Connexxion nog in Rotterdam e.o. Ik moest van Rotterdam Noord naar de halte Grindweg, de halte waar de bussen van Connexxion en RET halteerden (de Connexxion-lijn was echter veel en veel sneller, dus mijn vaste keuze). Noordelijker rijdt de RET niet, maar de halte is niet de laatste halte in het vervoergebied van de RET. Ik reisde altijd met de buslijn van Connexxion en wilde ook nu met de lijn mee. Ik wil instappen, als de chauffeur vraagt waar ik naartoe moet. Ik antwoord 'Molenlaan/Grindweg'. Zegt de chauffeur dat ik niet mee mag, omdat het binnen RET-gebied ligt en Connexxion solidair met de RET was. Toen ik zei dat daar geen RET-bus kwam en dat ik altijd met Connexxion naar school ging, maakte dat niet uit. Pas toen ik drie keer had uitgelegd dat ik een schoolexamen had en echt op tijd aanwezig moest zijn, mocht ik toch instappen. Ik bedankte de meneer vriendelijk, terwijl ik van binnen vuur spuwde. Sindsdien is me opgevallen dat de RET (alsmede andere vervoerders) wel erg gemakkelijk het werk neerleggen, waarmee ze mijns inziens misbruik maken van hun positie. Ik ken geen enkele beroepsgroep die zo vaak staakt als het openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Vinny »

Om die reden noem ik de vakbondsleden in de OV sector gekscherend langharig werkschuw tuig. Dat wordt me niet altijd in dank afgenomen, maar dat is dan jammer ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Klaasje »

DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) komt Rotterdam, Den Haag en Amsterdam tegemoet te komen door ze vanaf 2015 23 miljoen euro te geven voor extra investeringen in het openbaar vervoer.
Wel blijft de minister bij het standpunt dat het openbaar vervoer in de drie steden aanbesteed moet worden.
Lees verder (Nu.nl)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Meltrain »

Het is weliswaar een druppel op een gloeiende plaat, maar het is beter dan niks. :roll:
Ik ben in principe niet persé tegen de aanbestedingen, maar het lijkt mij een illusie om te denken dat daarmee €120 mln bezuinigd kan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door iljitsch »

Het zou de bonden sieren nu ook 20% minder te staken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Vinny »

Ik ben het eens met het feit dat de bezuinigingen erg ver gaan, dat de reperatie te weinig is, maar er moet niet vergeten worden dat het stadsvervoer ook wel heel erg uit de ruif van belastinggeld geplukt heeft. De kostendekkingsgraad is hier en daar echt bedroevend laag (een aantal jaar geleden zat het GVB op zo'n 35%), terwijl de output ook nogal te wensen over liet. Het is allemaal wel verbeterd, maar nog lang niet goed genoeg. Wat mij betreft had er gewoon een kabinetsdoelstelling moeten zijn: bijv. 60% kostendekkingsgraad te bereiken in 4 jaar. Dan had je ook (flink) kunnen bezuinigen. En aanbesteden is trouwens sowieso een goed idee, maar dat staat er wel een beetje los van. Ook kan er gekeken worden naar het eisenpakket, en wellicht zou je in de landelijke gebieden (Ransdorp, Holysloot etc.) beter kunnen werken met vraagafhankelijk vervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vind het prima dat er gestaakt word.
Op het OV mag niet bezuinigd worden (in ieder geval niet zo drastisch) dus voor me part komt er een meerdaagse staking.

Op het moment dat de frequentjes gehalveerd worden en er vaker overgestapt moet worden omdat er lijnen zijn gesneuveld, dan zullen we kijken of de mensen die nu tegen het staken zijn niet wakker worden!
Dit is namelijk geen staking om loonsverhoging dus niet alleen het personeel en de vervoersbedrijven hebben er profijt van, maar ook de passagiers!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Suus »

Vandaag op de voorpagina van het Parool: Wiebes demonstreert met GVB.

Wiebes is de VVD-wethouder voor vervoer en heeft aangegeven dat hij morgen bij de demonstratie van GVB-werknemers naast de voorzitter van de ondernemingsraad zal meelopen. Hij heeft ook een brief gestuurd naar de minister om aan te geven dat zijn eerdere cijfers (20 buslijnen opheffen) te laag berekend waren en dat het er 25 moesten zijn. Daarnaast moeten de tarieven met 15% omhoog en dan zouden de doelstellingen nog niet behaald worden.

Dit bedrag is een druppel op de gloeiende plaat en alles behalve de methode om die heilige kostendekkingsgraad te verhogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door robert55 »

Schultz enzovoorts geeft de grote steden 23 miljoen terug vanwege al bereikte efficiency winst. Ze blijft bij een aanbestedingsbate van 120-23 = 97 miljoen en een generieke korting van 45 miljoen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten