Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Thom91 »

De grond moet eerst nog zetten in inklinken, dat is de reden dat het nog even duurt ;)
Zelfde methode wordt overigens ook gebruikt bij tweede coentunnel
Komt wel goed schatje.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door robert55 »

Nu ook in Het Parool
De Noord/Zuidlijn wordt niet verlengd naar Amstelveen, dat het ook in de toekomst moet doen met een tram. Dat lijkt de onvermijdelijke conclusie na een analyse van de plannen voor vervanging van lijn 51, de storingsgevoelige sneltram.
Ruim twintig jaar hebben Amsterdamse bestuurders verzekerd dat de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid/WTC gaat doorrijden naar Westwijk, in Zuid-Amstelveen. Dat was een extra argument ten faveure van de NZ-lijn. Maar wethouder Eric Wiebes (Verkeer) heeft dat plan nu afgezet tegen de alternatieven.

De uitkomst is dodelijk voor de metro, die het in een kosten/batenanalyse ruimschoots aflegt tegen drie tramvarianten.
Overigens werd vandaag ook gemeld dat er later deze maand een rapport komt over welke plannen voor kantoorbouw doorgaan gezien de in ieder geval tot 2020 slechte marktverwachtingen. Dat zou ook meer vertaging voor de zuidas kunnen opleveren
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Ja, en ook IJburg trouwens, het lijkt er op dat het huidige eindpunt van lijn 26 het definitieve eindpunt gaat worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Klaasje »

En wel meer projecten in de regio. Over een paar jaar is het allemaal weer aangetrokken... Er is nog steeds sprake van verdere verstedelijking en leegtrek van het platteland. Dus echt uitgebouwd zullen ze op bijvoorbeeld IJburg nog lang niet zijn, ondanks dat het even stilligt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Ja, maar het probleem is dat binnen een paar jaar het bestemmingsplan van IJburg verloopt en dan ontstaat de mogelijkheid voor tegenstanders de aanleg opnieuw aan te vechten. Een goed moment om eens de verdere aanleg nog eens te overwegen, er is nog genoeg plaats in de omgeving voor woonruimte beschikbaar zonder nieuw land aan te hoeven winnen. In Diemen Sniep kan er nog flink gebouwd worden, het bedrijventerrein Verrijn Stuartweg gaat gerevitaliseerd worden, dat sluit goed aan op de metro. Ook het Bergwijkpark in Diemen Zuid gaat op de schop, zeker als inHolland er verdwijnt is er massale leegstand en men wil daar ook meer woningbouw realiseren, ook daar is een goede metroaansluiting. Rondom de Spaklerweg en Wenckebachweg gaat men nog woningen bouwen. Daar komt bij dat de woningenmarkt waarschijnlijk zeer langzaam aantrekt. Voorlopig zie ik ik meer in verdichting dan peperdure eilanden bijbouwen.

Amstelveen Westwijk begint trouwens ook aardig af te raken, net zoals Aalsmeer-Oost (zoals ze het noemen :') ) Trek de Regiotram vanaf Westwijk een halte door daar naartoe en je hebt alles ontsloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Vinny »

(zoals ze het noemen :') )
De historische naam is "Oosteinde" voor het gebied (Oosteinderweg) :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

projectbureau opgeheven

Bericht door robert55 »

Volgens het Parool is het projectbureau voor de Metro naar Amstelveen opgeheven:
De laatste kans op een metro naar Amstelveen is verkeken, nu de Amsterdamse wethouder Eric Wiebes het gemeentelijke projectbureau Amstelveenlijn heeft opgeheven.

Volgens ingewijden hangt de drastische ingreep samen met het schijnbaar onverwoestbare geloof van het projectbureau in een metro voor Amstelveen, ondanks de hoge kosten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Mooi, van die waanzin zijn we gelukkig ook weer af *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door JWM »

En nu? Een nieuw projectbureau die weer van voren af gaat beginnen?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Ruben »

Da-mes en He-ren. Op lijn 51, richting Westwijk, is de metro uitgevallen. Tijden op de displays zijn aangepast. *O*
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Het is behoorlijk verspillend om een verbinding die fatsoenlijk presteert voor 800 miljoen om te willen bouwen. Dat is nu niet haalbaar en de komende 20 jaar zie ik het niet gebeuren. De reizigers willen het ook niet. Kortom, het projectbureau was met een dood paard aan het slepen.

Kortom, je zit met de huidige lijn. Je kan deze lijn natuurlijk wel revitaliseren. Volgens mij is het BN-materieel zo langzamerhand toe aan een technische revisie lijkt mij, of er moet tijdens het schilderen een x-aantal jaar geleden een grote beurt gedaan zijn. Nieuw meubilair bijvoorbeeld, in plaats van die vieze hangmatten die er nu in staan.

De haltes kan je ook netjes opknappen, schilderbeurtje her en der, misschien een nieuw stukje perronmeubilair ofzo. Voor de rest denk ik dat daarmee nog wel verder kan.

Het hoeft helemaal geen schande te zijn om met de sneltram te rijden, het kan in Rotterdam en in allerhande steden over de gehele wereld ook, maar in Amsterdam moet er meteen 800 miljoen geïnvesteerd worden om het probleem niet alleen bij de wortel aan te pakken, maar om ook meteen maar de twee meter aan grond rondom het probleemgebied tot tien meter diep af te graven :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door JWM »

Alleen hoe integreer je de huidige sneltram nog fatsoenlijk in de rest van het Amsterdamse OV?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door robert55 »

Er was in juni [geloof ik, ik kon het niet terugvinden] een bericht dat de optie met de beste vooruitzichten is om de het trace wtc -westwijk ongeveer in 2019 ingrijpend te vernieuwen. Baan en materieel zijn dan aan het einde van hun economische levensduur en het zou ook goed in de plannen voor de zuidas in te passen zijn. De voorkeursoptie was geloof ik een brede, lange lagevloertram die twee lijnen moet gaan bedienen: naar Leidseplein en naar Amstel [via de Kennedylaan]
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Het is behoorlijk verspillend om een verbinding die fatsoenlijk presteert voor 800 miljoen om te willen bouwen. Dat is nu niet haalbaar en de komende 20 jaar zie ik het niet gebeuren. De reizigers willen het ook niet. Kortom, het projectbureau was met een dood paard aan het slepen.
De reizigers willen het niet is natuurlijk een slechte reden. Regelmatig willen reizigers een verandering niet waar ze achteraf toch tevreden over zijn. En ja 800 miljoen is wel erg veel maar het maken van doorgaande verbinding Noord-Amstelveen is wel een goed idee.
Bee schreef:Het hoeft helemaal geen schande te zijn om met de sneltram te rijden, het kan in Rotterdam en in allerhande steden over de gehele wereld ook, maar in Amsterdam moet er meteen 800 miljoen geïnvesteerd worden om het probleem niet alleen bij de wortel aan te pakken, maar om ook meteen maar de twee meter aan grond rondom het probleemgebied tot tien meter diep af te graven :roll:
Hier ben ik het dan ook mee eens. De Noord-zuidlijn zou gewoon als sneltram verder moeten rijden Amstelveen in. Het omschakelen naar een bovenleiding zou geen probleem mogen wezen. En als het spanningsverschil tussen de tram- en metrovoeding voor storingen zorgt, maken we de spanning op de bovenleiding toch gelijk aan die van de metro? Een beugeltje in of uitklappen maakt geen storing. (Mag ik hopen.)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Vinny »

Probleem 1. Gelijkvloerse kruisingen. Oplossing: bouwen van tunnels en viaducten.
Probleem 2. Stroomvoorziening. Oplossing: kopen van beter bicourant materieel dat werkt op derde rail en bovenleiding zonder storingen te veroorzaken.
Probleem 3. Slechte inbedding regionale OV structuur. Oplossing: betere inbedding in de regionale OV structuur door de spoorlijn als regiotramverbinding door te trekken naar Aalsmeer en/of Uithoorn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door hauptbahnhof »

Het grootste probleem van de huidge BN-wagens is dat ze teveel beweegbare delen/ zaken die moeten ombouwen bij het omschakelen van tram- naar metrobedrijf en andersom.

Pantografen, Stroomafnemers, Klaptredes, hoorn/bel, spanning..

Logisch dat er dan iets misgaat.
Overigens valt het wel mee met de storingen (die de lijn platleggen) vergeleken met een aantal jaren geleden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Probleem 1. Gelijkvloerse kruisingen. Oplossing: bouwen van tunnels en viaducten.
Alleen de kritische kruisingen hoef je maar aan te pakken natuurlijk. Dat zijn er maar een handje vol, dus meer dan enkele tientallen miljoenen hoeft het niet te kosten
Vinny schreef: Probleem 2. Stroomvoorziening. Oplossing: kopen van beter bicourant materieel dat werkt op derde rail en bovenleiding zonder storingen te veroorzaken.
750 V op de bovenleiding, dan hoeft alleen het beugeltje nog maar omhoog en omlaag.
Vinny schreef: Probleem 3. Slechte inbedding regionale OV structuur. Oplossing: betere inbedding in de regionale OV structuur door de spoorlijn als regiotramverbinding door te trekken naar Aalsmeer en/of Uithoorn.
Eens, de ene sneltram de ene richting op, de andere de andere.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door RoelZ1 »

Ik ben het voor het overgrote deel met jullie eens. Ik heb vorig jaar voor mijn studie een onderzoek gedaan naar de Amstelveenlijn en kwam zelf tot de volgende punten die op korte termijn moeten worden aangepakt:

- Tram 5 verdwijnt in Buitenveldert/Amstelveen
- Bovenleidingspanning gaat naar 750V
- Het spoor wordt voorzien van een beveiligingssysteem zodat het systeem niet hoeft te worden opgestart in Station Zuid.
- Perrons worden verlegd naar 130m, het aantal stations wordt verminderd naar een halteafstand van +/- 800m
- Bij verbouwingen van stations/baanvernieuwing wordt rekening gehouden met voertuigen van 3.00m breed
- In eerste instantie wordt gereden met materieel van 2,65m breed (S1/S2/S3 3-4 gekoppelde voertuigen)
- Als de baanvernieuwing helemaal klaar is kan worden overgestapt op nieuw 3.00m breed sneltrammaterieel, M5/M6 wordt ingezet op Ring- en Oostlijn
- Gelijkvloerse kruisingen worden beveiligd, opgeheven of ongelijkvloers gemaakt
- Amstelveen Centrum krijgt een keervoorziening zodat de helft van de treinen daar kan keren
- De frequentie bedraagt het dubbele van de overige metrolijnen in Amsterdam, dus in de spits 16x per uur en buiten de spits 12x per uur. De helft van de treinen rijdt tot Amstelveen Centrum

We hadden zelfs een impressie gemaakt van hoe een nieuwe Amstelveenlijn halte eruit zou zien:
Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door STF »

Waarom heeft iedereen het toch over het verhogen van de bovenleidingsspanning naar 750 volt? Vrijwel het hele wagenpark van GVB rijdt op 600 volt behalve de LHB metro dus lijkt het me logischer om de spanning van de 3e rail naar 600 volt terug te brengen. :wink:
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door RoelZ1 »

Omdat de LHB's (en de nieuwe M5/M6) alleen op 750V kunnen rijden en de S1/S2/S3/M4 op 750V en op 600V. De spanning van het hele metronet naar 600V terugbrengen is veel meer werk en levert in de toekomst extra kosten op omdat 750V de standaard is voor een metronetwerk.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door robert55 »

Teruggevonden: Parool, 6.6.11
Het rapport is te vinden op Amstelveenlijn.nl, download projectupdate



De vier onderzochte alternatieven:
1- regiotram (westwijk-leidseplein en binnenhof-amstel), eventueel ongelijkvloers in deel buitenveldert. Zeg maar het HTM-model
2- sneltram als eilandbedrijf zuid - amstelveen, hoge vloer
3- voorstel initiatiefgroep: met hybride materieel doorrijden over de NZlijn
4- de echte metro variant

De ratio van de maatschappelijk baten en kosten is het beste voor optie 1, het slechtste voor optie 4
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door robert55 »

Een paar opmerkingen:
- de langste tramachtige dingen die in Nederland [en elders, het is de duitse norm] over kruisingen gaan zijn 75m lang (gekoppelde regiocitadissen in de spits op HTM lijn 4K). Ik weet niet of er opde RET sneltramtrajecten met 3 gekoppelde stellen [90m] werd / wordt gereden
voor de NZ lijn worden -net als voor de Oostlijn- treinen van 116m voorzien. Ik vraag me af of je dat geaccepteerd gaat krijgen.
- 600/750 v is een beetje een non-issue geworden. Die overgang komt veel voor en geeft zelden meer problemen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Klaasje »

Als je naar de rapporten kijkt.. Dan is gewoon te zien dat de optimale oplossing er niet in staat. :neg:
robert55 schreef:Een paar opmerkingen:
- de langste tramachtige dingen die in Nederland [en elders, het is de duitse norm] over kruisingen gaan zijn 75m lang (gekoppelde regiocitadissen in de spits op HTM lijn 4K). Ik weet niet of er opde RET sneltramtrajecten met 3 gekoppelde stellen [90m] werd / wordt gereden
voor de NZ lijn worden -net als voor de Oostlijn- treinen van 116m voorzien. Ik vraag me af of je dat geaccepteerd gaat krijgen.
De oplossing: We noemen het een "Lokaalspoorweg" *O*
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door RoelZ1 »

robert55 schreef:Een paar opmerkingen:
- de langste tramachtige dingen die in Nederland [en elders, het is de duitse norm] over kruisingen gaan zijn 75m lang (gekoppelde regiocitadissen in de spits op HTM lijn 4K). Ik weet niet of er opde RET sneltramtrajecten met 3 gekoppelde stellen [90m] werd / wordt gereden
voor de NZ lijn worden -net als voor de Oostlijn- treinen van 116m voorzien. Ik vraag me af of je dat geaccepteerd gaat krijgen.
De RET rijdt inderdaad met 3 gekoppelde stellen (samen dus 90m lang). De grens van 75m geldt voor voertuigen die op zicht rijden. Als er een ATB-systeem ligt (zoals in Rotterdam) mag je met langere treinen rijden. Vandaar ook dat een ATB-systeem in Amstelveen nodig zou zijn om met langere treinen te rijden.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door STF »

RoelZ1 schreef:Omdat de LHB's (en de nieuwe M5/M6) alleen op 750V kunnen rijden en de S1/S2/S3/M4 op 750V en op 600V. De spanning van het hele metronet naar 600V terugbrengen is veel meer werk en levert in de toekomst extra kosten op omdat 750V de standaard is voor een metronetwerk.
CAF en BN werken altijd op 600 volt, het is de omvormer die op het metronetwerk continue de 750 volt naar 600 staat om te vormen. :wink:
Een LHB kan met zijn oude techniek trouwens ook gewoon op 600 volt werken, alleen zal de topsnelheid en het acceleratievermogen wel enigzins terugzakken. Een nieuwe metro zal gelijk in storing schieten wanneer er maar 600 volt binnenkomt i.p.v. 750.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten