[Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
[Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
ZAANSTAD - Belanghebbenden bij de spoorwegovergang in de Guisweg in Zaandijk moeten kleur bekennen over een nieuwe overgang. De gemeente vindt dat andere partijen nog niet het achterste van hun tong hebben laten zien en wil nu een duidelijke voorkeur horen voor een tunnel of viaduct over het spoor.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... f-viaduct-
Paar dingetjes:
1. Als je de inleiding leest wordt het spoor dus kennelijk zelf niet de hoogte/diepte in geboord/getild. Voordeel is dan waarschijnlijk dat een buitendienststelling niet al te lang hoeft te duren (als het meezit is de belangrijkste constructie van een viaduct toch zo aangelegd?).
2. Hoe zit het met eventuele viersporigheid van de Zaanlijn? Dat schijnt ook ergens op het wensenlijstje te staan van ProRail, dus handig om bij de aanleg van een viaduct/tunnel rekening mee te houden.
3. Welke zes varianten wordt erover gesproken?
ZAANSTAD - Belanghebbenden bij de spoorwegovergang in de Guisweg in Zaandijk moeten kleur bekennen over een nieuwe overgang. De gemeente vindt dat andere partijen nog niet het achterste van hun tong hebben laten zien en wil nu een duidelijke voorkeur horen voor een tunnel of viaduct over het spoor.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... f-viaduct-
Paar dingetjes:
1. Als je de inleiding leest wordt het spoor dus kennelijk zelf niet de hoogte/diepte in geboord/getild. Voordeel is dan waarschijnlijk dat een buitendienststelling niet al te lang hoeft te duren (als het meezit is de belangrijkste constructie van een viaduct toch zo aangelegd?).
2. Hoe zit het met eventuele viersporigheid van de Zaanlijn? Dat schijnt ook ergens op het wensenlijstje te staan van ProRail, dus handig om bij de aanleg van een viaduct/tunnel rekening mee te houden.
3. Welke zes varianten wordt erover gesproken?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Er is maar een relatief korte viersporigheid nodig. Koog zaandijk-Wormerveer of Wormerveer - Krommenie Assendelft. Ik weet niet waar de meeste ruimte beschikbaar is eerlijk gezegd. Misschien weet jij of anders Thom91 het wel.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Voor zover ik in kan schatten zou er op het traject Koog-Zaandijk - Wormerveer viersporigheid mogelijk moeten zijn (maar dat weet ik niet helemaal zeker, omdat een groot deel van dat traject niet aan de doorgaande weg grenst dus ik er niet langskom). Op het traject Wormerveer - Krommenie-Assendelft heb je te maken met een vaarroute (de Nauernasche Vaart) waar overheen moet; dit gebeurt momenteel als ik het goed heb met een brug die ook daadwerkelijk openkan. Of het dan wenselijk is om daar nog sporen aan te leggen is dus de vraag.
Er bestaan sowieso al plannen om station Wormerveer uit te breiden met nog twee perrons (elk bij de goederensporen). Met een gedeeltelijke viersporigheid zou het dan toch mogelijk moeten zijn om de Sprinters aan de buitensporen af te handelen en de IC's via de binnensporen te laten inhalen?
Er bestaan sowieso al plannen om station Wormerveer uit te breiden met nog twee perrons (elk bij de goederensporen). Met een gedeeltelijke viersporigheid zou het dan toch mogelijk moeten zijn om de Sprinters aan de buitensporen af te handelen en de IC's via de binnensporen te laten inhalen?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Inhalen kan inderdaad bij Wormerveer, maar de sporenlayout is voor een snelle inhaling ook na het nemen van de maatregelen niet echt optimaal te noemen. Dan is een inhaling over twee stations wat handiger. Dan is de sporenlayout veel minder maatgevend voor het geheel. De inhaling zit dan in de dubbele haltering.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Dus ten zuiden van Koog-Zaandijk en ten noorden van Wormerveer wissels.Klaasje schreef:Inhalen kan inderdaad bij Wormerveer, maar de sporenlayout is voor een snelle inhaling ook na het nemen van de maatregelen niet echt optimaal te noemen. Dan is een inhaling over twee stations wat handiger. Dan is de sporenlayout veel minder maatgevend voor het geheel. De inhaling zit dan in de dubbele haltering.
Wik ik mij afvraag: gaat dat wel lukken? Bij Koog-Zaandijk zit het spoor aardig dicht op de Provincialeweg (belangrijke noord-zuidroute in Zaanstad) en als ik mij niet vergist zit er naast deze weg meteen weer bebouwing.
Thomas, ken jij dat gebied een beetje?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Koog-Zaandijk ligt loeistrak tussen de bebouwing in. Daar is nu geen centimeter speelruimte. De toegang aan de oostzijde door middel van de tunnel ligt strak tussen de weg en de bebouwing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Goed, maar als je de weg ombouwt tot tunnel of viaduct, dan zorgt het voor wat meer ruimte.Bee schreef:Koog-Zaandijk ligt loeistrak tussen de bebouwing in. Daar is nu geen centimeter speelruimte. De toegang aan de oostzijde door middel van de tunnel ligt strak tussen de weg en de bebouwing.
Overigens, gezien de huidige brug ten noorden van Koog-Zaandijk lijkt het mij dat er wordt gekozen voor een optie van viaduct.
Als de weg de hoogte in wordt gegooid, heb je op het spoorniveau genoeg ruimte voor dat extra spoor.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Probleem is dat als je de Guisweg verhoogd mensen voortaan uitkijken op een betonnen viaduct. Het is daar sowieso heel krap, ik betwijfel of er wel een oplossing is die daar wel goed past :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Nja. Sowieso met die flats in de buurt is het wellicht nog een tikkeltje erger voor die bewoners...Bee schreef:Probleem is dat als je de Guisweg verhoogd mensen voortaan uitkijken op een betonnen viaduct. Het is daar sowieso heel krap, ik betwijfel of er wel een oplossing is die daar wel goed past :?
Wat zouden dan de argumenten zijn tegen een tunnel? Goed, er lopen een of twee sloten onder de huidige weg door, maar daar moet wel een oplossing voor te vinden zijn denk ik (eventueel gewoon de tunnel net iets later boven de grond laten komen?).
Als die tunnel hoog genoeg wordt gemaakt, dan heeft men geen last van te hoge vrachtwagens e.d.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Wat ben ik toch blij dat ik in Apeldoorn woon... Daar is alles een tunnel... (ookal zou het een viaduct zijn...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Kan hoog verkeer geen andere route nemen? Een meter hoogte is zo 20 meter extra aanloop.VIRM schreef:Als die tunnel hoog genoeg wordt gemaakt, dan heeft men geen last van te hoge vrachtwagens e.d.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Heb de gemeente Zaanstad er even bijgepakt, in een rapport staat dat er over de Guisweg in 2009 op het hoogtepunt 1230 mvt/uur gaan. Volgens datzelfde stukje tekst is de capaciteit van de overweg 1850 mvt/uur. (Pagina 49 rechtsboven)
Ze willen nu natuurlijk 6/6 gaan rijden daar, dus daar zal wel wat capaciteit afgaan. Daar komt bij dat de A8 verlengd gaat worden richting de A9, er zal dus meer verkeer over de Guisweg gaan. Want vanaf hier loopt een aansluiting richting de A8 en v.v. naar de Zaanregio. Ze hebben hier waarschijnlijk over nagedacht en daar is uit gebleken dat de huidige inpassing niet aan de eisen voldoet.
Dan heb je 2 opties:
Spoor verdiepen/verhogen
Weg verdiepen/verhogen
Het spoor verdiepen is een dure operatie, maar zorgt waarschijnlijk wel voor de meeste winst. Het verkeer kan nu doorrijden, en het spoor heeft een overweg minder. Nadeel, Koog Zaandijk ligt ernaast. Die zal dus schuin neergelegd kunnen worden, zoals in Rotterdam bij Wilhelminaplein. Andere optie is het verwijderen van Koog Zaandijk. De halte Bloemwijk ligt 1,2 km verderop wat niet zo'n hele helse afstand is. Voordeel hiervan is dat de rijtijd Uitgeest-Zaandam verminderd wordt, en dat een eventuele viersporigheid niet nodig is.
De weg verdiepen heeft een groot probleem, zeer weinig ruimte. Je zou eventueel een oplossing kunnen doen zoals ze in Haarlem hebben gedaan, maar dat is zeer kostbaar. De ruimte die voor deze aansluiting nodig is, is ook nog een aanzienlijke hoeveelheid.
Viaducten zijn lijkt me vrijwel uitgesloten, die zijn enorm veel duurder, complexer en ruimtelijke inpassing is nogal dramatisch.
Hieruit concludeer ik de beste optie is om Koog Zaandijk naar de schroothoop te brengen, sporen te verdiepen en zo doorgaan. Maar dan krijg je, hoe gaan we dat maken? Zaanlijn eruit heeft nogal een grote impact op het vervoer van mensen. En om nou in 6-8 weken hele tunnel neer te leggen, lijkt me nogal optimistisch. Al met al een moeilijke keuze dus.
Nu over die viersporigheid
Je zou in theorie vanaf de Blaasbalgstraat totaan de Nauernaaschevaert viersporigheid aan kunnen leggen. Sprinter er gelijk vanaf, korte opvolging en minimaal 80km/h wissels. Intercity raast tijdens de stop voorbij, sprinter kan dicht trekt alvast op en kan dan eigenlijk gelijk weer invoegen erachteraan, klinkt voor mij als een droom maar de werkelijkheid is helaas anders. Het zou mooi zijn als het uitgevoerd zou worden, maar er is waarschijnlijk te weinig geld.
Ze willen nu natuurlijk 6/6 gaan rijden daar, dus daar zal wel wat capaciteit afgaan. Daar komt bij dat de A8 verlengd gaat worden richting de A9, er zal dus meer verkeer over de Guisweg gaan. Want vanaf hier loopt een aansluiting richting de A8 en v.v. naar de Zaanregio. Ze hebben hier waarschijnlijk over nagedacht en daar is uit gebleken dat de huidige inpassing niet aan de eisen voldoet.
Dan heb je 2 opties:
Spoor verdiepen/verhogen
Weg verdiepen/verhogen
Het spoor verdiepen is een dure operatie, maar zorgt waarschijnlijk wel voor de meeste winst. Het verkeer kan nu doorrijden, en het spoor heeft een overweg minder. Nadeel, Koog Zaandijk ligt ernaast. Die zal dus schuin neergelegd kunnen worden, zoals in Rotterdam bij Wilhelminaplein. Andere optie is het verwijderen van Koog Zaandijk. De halte Bloemwijk ligt 1,2 km verderop wat niet zo'n hele helse afstand is. Voordeel hiervan is dat de rijtijd Uitgeest-Zaandam verminderd wordt, en dat een eventuele viersporigheid niet nodig is.
De weg verdiepen heeft een groot probleem, zeer weinig ruimte. Je zou eventueel een oplossing kunnen doen zoals ze in Haarlem hebben gedaan, maar dat is zeer kostbaar. De ruimte die voor deze aansluiting nodig is, is ook nog een aanzienlijke hoeveelheid.
Viaducten zijn lijkt me vrijwel uitgesloten, die zijn enorm veel duurder, complexer en ruimtelijke inpassing is nogal dramatisch.
Hieruit concludeer ik de beste optie is om Koog Zaandijk naar de schroothoop te brengen, sporen te verdiepen en zo doorgaan. Maar dan krijg je, hoe gaan we dat maken? Zaanlijn eruit heeft nogal een grote impact op het vervoer van mensen. En om nou in 6-8 weken hele tunnel neer te leggen, lijkt me nogal optimistisch. Al met al een moeilijke keuze dus.
Nu over die viersporigheid
Je zou in theorie vanaf de Blaasbalgstraat totaan de Nauernaaschevaert viersporigheid aan kunnen leggen. Sprinter er gelijk vanaf, korte opvolging en minimaal 80km/h wissels. Intercity raast tijdens de stop voorbij, sprinter kan dicht trekt alvast op en kan dan eigenlijk gelijk weer invoegen erachteraan, klinkt voor mij als een droom maar de werkelijkheid is helaas anders. Het zou mooi zijn als het uitgevoerd zou worden, maar er is waarschijnlijk te weinig geld.
Komt wel goed schatje.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Thomas: wat nu als je meteen na Koog-Bloemwijk van 2 naar 4 sporen gaat, de tunnel induikt, twee perrons op Koog-Zaandijk in de tunnel (hetzij twee eilandperronnen, hetzij twee perronnen elk aan de 'zijkant') en de de Guisweg weer omhoog komt, door Wormerveer nog viersporig bent en na Wormerveer tweesporig wordt?
De IC's gooi je door de binnensporen en de Sprinters door de buitensporen.
Het probleem is inderdaad de aanleg:
1. Spinters vanuit Amsterdam tot en met Koog Bloemwijk laten rijden.
2. Sprinterpendeltje Uitgeest - Krommenie-Assendelft.
3. IC's omleiden via Haarlem en alleen extra laten stoppen in Uitgeest.
De IC's gooi je door de binnensporen en de Sprinters door de buitensporen.
Het probleem is inderdaad de aanleg:
1. Spinters vanuit Amsterdam tot en met Koog Bloemwijk laten rijden.
2. Sprinterpendeltje Uitgeest - Krommenie-Assendelft.
3. IC's omleiden via Haarlem en alleen extra laten stoppen in Uitgeest.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Geen ruimte, woningen ;)VIRM schreef:Thomas: wat nu als je meteen na Koog-Bloemwijk van 2 naar 4 sporen gaat.
naam is btw Thom, geen Thomas, maar ik vergeef het je
Komt wel goed schatje.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Zolang er geen hogesnelheidwissels worden toegepast in dit project moet je de viersporigheid zo kort mogelijk voor een station starten, en zo snel mogelijk na een station beeindigen. Een inhaling kan bij een enkel station, maar dat is verre van optimaal. Het liefst bouw je een inhaling over twee stations om een lange stilstand van de sprinter te voorkomen.
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Andere oplossing: weg deels verhogen, spoor deels verlagen in een tunnelbakje?
Bij ruimtegebrek kan de weg iets over het spoor 'hangen' en voor het spoor is er dan hopelijk genoeg ruimte t.o.v. die woonwijk ten noorden van de Guisweg.
Bij ruimtegebrek kan de weg iets over het spoor 'hangen' en voor het spoor is er dan hopelijk genoeg ruimte t.o.v. die woonwijk ten noorden van de Guisweg.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Heb je dan niet de nadelen van allebei?
Of gewoon niet meer met dubbeldekstreinen rijden. :-)
Of gewoon niet meer met dubbeldekstreinen rijden. :-)
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Huh?iljitsch schreef: Of gewoon niet meer met dubbeldekstreinen rijden. :-)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Dan hoeft het viadukt minder hoog te zijn, toch?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
De dubbeldekkers zijn nu net zo gebouwd dat ze precies in het standaard omgrenzingsprofiel pasten, je kunt de bovenleiding dus niet zomaar lager hangen zonder ook beperkingen voor ander materieel te veroorzaken. Denk niet dat je weer een situatie zoals met de Zoetermeer Stadslijn wilt hebben met een afwijkend profiel en daardoor de nodige beperkingen voor de materieelinzet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Nee. Beide zitten onder bovenleiding die overal even hoog is, dus de hoogte van de treinen heeft er niks mee te maken.iljitsch schreef:Dan hoeft het viadukt minder hoog te zijn, toch?
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Hangt de bovenleiding niet op hoogtes van tussen de 5,2 en 5,5 boven de Bovenkant Spoor(BS)?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Zaandijk] Nu uitspreken voor tunnel of viaduct
Het gaat erom dat de minimale hoogte dus over gelijk is, dat zal dan die 5,2 meter wel zijn. Je ziet vaak dat onder viaducten de bovenleiding net wat lager hangt dan anders.
Zou je die lager hangen dan wordt het niet alleen onmogelijk om met dubbeldekkers te rijden, ook met ICM of SLT krijg je dan een probleem, die zijn bijna net zo hoog als een dubbeldekker.
Zou je die lager hangen dan wordt het niet alleen onmogelijk om met dubbeldekkers te rijden, ook met ICM of SLT krijg je dan een probleem, die zijn bijna net zo hoog als een dubbeldekker.
Het zal niet veel uitmaken of je het spoor nou deels verlaagd, of helemaal in een tunnel legt. Dus áls je zou kiezen voor verlagen van het spoor doe het dan liever meteen echt goed, dus zo diep dat de weg niet omhoog hoeft.VIRM schreef:Andere oplossing: weg deels verhogen, spoor deels verlagen in een tunnelbakje?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten