Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Zelfs al zou je uit kunnen komen bij Amsterdam Science Park, het spoor zit daar behoorlijk vol en met gelijkvloerse kruisingen ga je de capaciteit zeker niet vergroten. Dus waarvoor is dit precies een oplossing?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:
Bee schreef:Station Amsterdam Amstel is niet "zeer rot" bereikbaar vanaf Schiphol. Met een overstap op Duivendrecht waar 6-8x per uur een rechtstreekse metro en 6-8x per uur een metro met een overstap naar Amstel gaat is dat goed bereikbaar.
Maar vanaf Den Haag is het ook al overstappen naar Duivendrecht. Via Amsterdam CS is sneller maar dat is niet bepaald een relaxte overstap met afstand, drukte en bouw.

Ik moest in het verleden nog wel zijn bij wat het "science park" heet en dat schoot echt slecht op: één of twee keer overstappen naar Amsterdam Amstel en dan nog een bus. Wat ik meestal maar deed was m'n fiets meenemen in de trein en dan fietsen vanaf Duivendrecht. Afgezien van het met je fiets op je nek de trap op- en af lopen schoot dat veel beter o.
Als je dit wil oplossen. Voor de meeste reizigers is het efficienter als ze ten zuiden van Schiphol komen in de trein te blijven zitten naar Amsterdam Centraal, en daar over te stappen op de sprinter naar Muiderpoort. Afhankelijk van het tijdstip kan je dan bij Science Park uitstappen of bij Muiderpoort de bus naar het Science Park nemen die 4x per uur rijdt en binnen 7 minuten op de rondweg van het Science Park is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Iets voor OV als hobby in het topic van VIRM? Dan kunnen we meteen aan de slag met de boog Lelylaan-Zuid en een betere boog Diemen Zuid - Amsterdam Bijlmer Arena toevoegen.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Iets voor OV als hobby in het topic van VIRM? Dan kunnen we meteen aan de slag met de boog Lelylaan-Zuid en een betere boog Diemen Zuid - Amsterdam Bijlmer Arena toevoegen.
Uhm, dat lijken mij nutteloze bogen. ;) Lelylaan-Zuid zou kunnen in verband met de grote aantallen mensen die naar de Zuidas moeten, maar dan moet je die trein weer ergens kwijt/laten keren. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Door naar Utrecht/Flevoland/'t Gooi *O* Een doorgaande sprinter Hoorn Kerseboogerd - Zwolle via Amsterdam Zuid en Almere C lijkt me wel wat. *O*
En zo nutteloos is de Bijlmerboog niet want een trein Almere - Utrecht is sneller via die boog dan via de huidige route.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Door naar Utrecht/Flevoland/'t Gooi *O* Een doorgaande sprinter Hoorn Kerseboogerd - Zwolle via Amsterdam Zuid en Almere C lijkt me wel wat. *O*
En zo nutteloos is de Bijlmerboog niet want een trein Almere - Utrecht is sneller via die boog dan via de huidige route.
Als er genoeg capaciteit is op de zuidtak, dan zou dat wel kunnen. Ik weet alleen niet of het GVB erg blij zou zijn met een boog Lelylaan-Zuid, aangezien de NS waarschijnlijk aardig wat reizigers van metrolijn 50 weg kan snoepen. Als ik mij niet vergis reist het gros van de reizigers op lijn 50 tussen Sloterdijk en Amstelveenseweg/Station Zuid.

Daarnaast zou ik maar bij een toekomstige boog even goed reizigersonderzoek gaan doen. Ik irriteer mij er nog steeds aan dat de Hemboog tussen Zaandam en Lelylaan maar 2x per uur een trein in beide richtingen krijgt, die denk ik alleen een beetje in de spits rendabel is. Beetje zonde om van die peperdure bogen aan te leggen als er weinig mensen overheen moeten omdat Schiphol ietsjes sneller bereikbaar wordt.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Je hebt helemaal gelijk... :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Die Hemboog is er vooral gekomen om Amsterdam Centraal te ontlasten, broodnodig als in 2012 het station weer grotendeels op de schop gaat. Verder lijkt mij de discussie over allerlei spoorbogen en een fly over om van Diemen Zuid naar A dam mp te kunnen zonder over de Wgm te rijden nogal off topic, want dat redt je nooit voor volgend jaar :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Voor de meeste reizigers is het efficienter als ze ten zuiden van Schiphol komen in de trein te blijven zitten naar Amsterdam Centraal, en daar over te stappen op de sprinter naar Muiderpoort. Afhankelijk van het tijdstip kan je dan bij Science Park uitstappen of bij Muiderpoort de bus naar het Science Park nemen die 4x per uur rijdt en binnen 7 minuten op de rondweg van het Science Park is.
Ik moet dinsdag/woensdag weer bij de UvA bij het science park zijn en via Amsterdam CS is met name de terugweg nogal sloom: 41 minuten. Met de fyra 38 minuten, maar niet omdat-ie sneller rijdt maar omdat de overstap dan "maar" 15 in plaats van 18 minuten is. Andere optie die de reisplanner biedt is via Weesp, ook 38 minuten.

Volgens 9292 kan het een paar minuten sneller met bus 240 naar Amsterdam Amstel, dan de metro en de trein van Amsterdam Zuid. Bus naar Muiderpoort komt in dit verhaal niet te pas, logisch ook want dat is 2 x overstappen dus de kans dat dat sneller is is erg klein. En hij rijdt sowieso niet op dinsdag.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door waldo79 »

Allemaal wel behoorlijk off-topic in een draad met als titel "Dienstregeling 2012" 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Laten we het dan maar weer over 2012 hebben:

- De serie s3900 wordt inderdaad geknipt in Amsterdam, het westelijke deel (Asd - Hfd) wordt 3200 in globaal dezelfde tijdligging als nu
- Daarnaast blijft de serie s2600 rijden in iets gewijzigde tijdligging (komt op ongeveer een kwartier van de nieuwe 3200 omdat deze serie voortaan op zichzelf keert)
- Op Amsterdam Centraal gaan sporen buiten dienst ivm de verbreding van de Oosttunnel
- Het rijden van een extra trein op Amsterdam - Schiphol past zeker niet op Amsterdam Centraal in combinatie met het werk aan de Oosttunnel, maar ook op andere momenten is het krap. Of het op Schiphol en Hoofddorp past is maar afwachten
- De s4300 gaat inderdaad doorrijden naar Ledn en Gvc, waarbij tussen Ledn en Gvc globaal dezelfde uitsnijding geldt als de huidige s5000 (dus alleen op ma-vr tot 20.00 uur en niet in de vakantie). Daarbuiten wordt gekeerd op Ledn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

En de s4300 gaat zeker op het andere kwartier rijden tussen Hoofddorp en Leiden dan de huidige s5700? Daar gaan de goede overstappen in Leiden richting Alphen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Ja, knoop Weesp gaat niet omver voor die aansluiting in Leiden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Zo'n truucje wordt mij elke dienstregeling geflikt, begin dat behoorlijk zat te worden eerlijk gezegd :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:- Op Amsterdam Centraal gaan sporen buiten dienst ivm de verbreding van de Oosttunnel
En, de extra langzaamverkeerspassage onder de naam "poortvrije passage".
Wubbo schreef:- De s4300 gaat inderdaad doorrijden naar Ledn en Gvc, waarbij tussen Ledn en Gvc globaal dezelfde uitsnijding geldt als de huidige s5000 (dus alleen op ma-vr tot 20.00 uur en niet in de vakantie). Daarbuiten wordt gekeerd op Ledn
Ooh? Bij mijn weten rijdt deze trein 's avonds, en in het weekend vrolijk door. Hoe het in de vakanties zit zou ik niet weten.
Toevoeging: de s3700 keert 's avonds laat en in het weekend bij Diemen zuid op dat keerspoor. (Op de tijdstippen dat de s3700 nu niet rijdt.)

@Bee: Jouw overstap is zeker niet maatgevend voor de dienstregeling. Maar is reizen met de s3700 niet een alternatief? Dan pak je die op Duivendrecht en stap je vervolgens uit te Leiden. Wellicht is je overstap dan beter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Gaat de s3700 naar Leiden dan? De s4300 ging toch al naar Leiden, en als de s5100 en s5000 niet van pad wisselen tussen HS en Dordrecht dan staat die trein daar niet meer 11 maar 26 minuten stil... (A)

Och, en men heeft al eens alle overstappen van en naar Weesp op Amsterdam Centraal vernaggeld, de overstap tussen de s4000 en s9500 in Gouda (was ooit 7 minuten) tot 21 minuten uitgerekt en de vertrektijd van de s2600 in Amsterdam steeds verder naar voren geschoven zodat er een 10/20 minutendienst tussen Amsterdam en Leiden ontstond..

Als ik met een koffer naar mijn ouders ga kan ik niet eerst even naar station Duivendrecht. Nu trek ik hem 500 meter mee naar het station, naar Duivendrecht kan dat ding en niet mee op de fiets en er is ook geen andere verbinding dan de trein naar toe. Ja, en als ik toch al in de trein naar Leiden zit kan ik er net zo goed in blijven zitten, elke overstap met een koffer is er mij een te veel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Tja, sommige overstaps en knopen worden nu eenmaal belangrijker gevonden dan anderen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Gaat de s3700 naar Leiden dan? De s4300 ging toch al naar Leiden, en als de s5100 en s5000 niet van pad wisselen tussen HS en Dordrecht dan staat die trein daar niet meer 11 maar 26 minuten stil... (A)

Als ik met een koffer naar mijn ouders ga kan ik niet eerst even naar station Duivendrecht. Nu trek ik hem 500 meter mee naar het station, naar Duivendrecht kan dat ding en niet mee op de fiets en er is ook geen andere verbinding dan de trein naar toe. Ja, en als ik toch al in de trein naar Leiden zit kan ik er net zo goed in blijven zitten, elke overstap met een koffer is er mij een te veel.
De s4300 rijdt naar Den Haag Centraal, De s3700 ook. Overigens wordt de s5700 op de hielen gezeten door de s3700 dus je kan altijd snel overstappen op Duivendrecht. Als je daar geen zin in hebt, dan is dat je eigen probleem. -o-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Bee schreef:De s4300 ging toch al naar Leiden, en als de s5100 en s5000 niet van pad wisselen tussen HS en Dordrecht dan staat die trein daar niet meer 11 maar 26 minuten stil... (A)
De s5100 en s5000 worden in 2012 Sprinters Den Haag C. - Roosendaal cq. Den Haag C. - Breda, de ligging daarvan heb je dus in Leiden geen last (meer) van :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Fles »

Geert schreef:Tja, sommige overstaps en knopen worden nu eenmaal belangrijker gevonden dan anderen.
en zo'n drama is een kwartiertje in Alphen toch ook weer niet dacht ik :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Een half uur, precies 30 minuten in Leiden. Leiden is niet het vervelendste station, maar je kan overstappen bijna niet meer verprutsen dan dat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Fles »

Vanuit Leiden gaat er elk kwartier wat naar Alphen hoor :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Alleen in de spits! Als ik om 20:00 vertrek in Diemen dan kom je in Leiden mooi in die 30 minuten terecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Fles »

oh jammer zeg -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Dat is ook de reden dat ik voor de RijnGouweLijn ben die nu roemloos in de vuilnisbak is gestort.

Daar zouden overdag 4 trams per uur vanuit Leiden naar Alphen en Gouda rijden (plus twee intercities naar Utrecht) en in de avonduren houd je zelfs met een halfsuurdienst van de tram nog 4 verbindingen naar Alphen per uur. Het kon alleen maar beter worden, maar ja -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten