Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door Timon91 »

Het afgelopen weekend ben ik er even een weekendje tussenuit geweest. Donderdagavond vertrokken, zondagavond terug. Wrocław was het hoofddoel, en terecht! Het is een hele leuke en mooie stad. Bovendien was het weer er prachtig :)

1. We beginnen met een paar foto's uit Emmerich, tijdens de lokwissel. Links het rijtuig waar ik in zat.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

2. Er kwam nog een ICE langs, die nog stopte ook. Er stapten een paar reizigers uit en de ICE ging gauw weer verder naar Nederland.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

3. De Duitse en Nederlandse lok naast elkaar.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

4. Bijna vast....

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

5. Door de achterruit gezien, bij het wegrijden in Emmerich.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

6. Na een korte nacht met weinig slaap zijn we om half 5 in Berlin, stipt op tijd. De trein gaat nog wel een eindje verder.

Afbeelding
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr

7. Een DB-kantoor (hoofdkantoor?) in Berlin, in het ochtendlicht.

Afbeelding
DB office in Berlin by Timon91, on Flickr

8. Onze trein staat er alweer op (09:35).

Afbeelding
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr

9. De CTA in Berlin Hbf(tief). Het is maar een kort treintje. Twee tweedeklas PKP IC rijtuigen en een eersteklas en een tweedeklas DB rijtuig. Vier bakken dus in totaal.

Afbeelding
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr

10. De trein tijdens de lokwissel in Cottbus.

Afbeelding
Cottbus train station by Timon91, on Flickr

11. De CTA in Cottbus.

Afbeelding
Cottbus train station by Timon91, on Flickr

12. En een tweetalig bordje. Naast het Duits ook nog het lokale Sorbisch.

Afbeelding
Cottbus train station by Timon91, on Flickr

13. De Duitse lok vertrekt.

Afbeelding
Cottbus train station by Timon91, on Flickr

14. Een paar Silberlinge-rijtuigen in Cottbus.

Afbeelding
Cottbus train station by Timon91, on Flickr

15. De Poolse diesellok die ons naar Węgliniec gaat brengen.

Afbeelding
Cottbus train station by Timon91, on Flickr

16. Station Forst vanuit de trein gezien.

Afbeelding
Forst train station by Timon91, on Flickr

17. De Duits-Poolse grens (rivier de Neiße) vanaf Polen gezien.

Afbeelding
German-Polish border near Forst by Timon91, on Flickr

18. De spoorlijn Forst-Żary. Het hele stuk is het spoor van matige, soms slechte kwaliteit. De trein rijdt dan ook vrij langzaam. Het stuk van ongeveer 100 km duurt 2 uur, maar de trein maakt in de tussentijd maar 2 korte stops. Tussen Forst en Żary rijdt de trein ongeveer 60-70 km/h, tussen Żary en Węgliniec is het niet meer dan 40-50 km/h. Het laatste stuk is 40 km maar de trein doet er bijna een uur over.

Afbeelding
Railway Forst-Żary by Timon91, on Flickr

19. Een overgroeid rangeerterrein onderweg. Deze spoorlijn is echt vergane glorie.

Afbeelding
Railway in Poland by Timon91, on Flickr

20. Het Duitse 1e-klas rijtuig tijdens de half uur durende stop in Węgliniec.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

21. Een foto vanaf de loopbrug. Links de stoptrein naar Wrocław Główny.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

22. Loket binnen.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

23. De tegentrein (Kraków-Lüneburg). De e-lok en het restauratierijtuig gaan er hier af en worden dan aan de andere trein (de mijne in dit geval) gekoppeld. Omdat de lok en het restauratierijtuig ook nog van volgorde moeten verwisselen duurt de stop vrij lang.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

24. Bordje in Węgliniec.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

25. Het is toch nog een vrij groot station. Veel personenvervoer is er volgens mij niet, maar er lijkt nog wel aardig wat goederenvervoer te zijn.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

26. Een oude lok.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

27. Het stationsgebouw van Węgliniec.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

28. Daar zijn dan de e-lok en het restauratierijtuig.

Afbeelding
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr

29. De trein bij aankomst in Wrocław. Tussen Węgliniec en Wrocław rijdt de trein wel goed door, daar ligt een recentelijk vernieuwde spoorlijn.

Afbeelding
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr

30. Station Wrocław Główny. De trein moet nog een heel eind door naar Kraków.

Afbeelding
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr

31. Het vertrek/aankomstbord. We hadden uiteindelijk 10 minuten vertraging.

Afbeelding
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr

Dit was het weer, hopelijk vonden jullie het wat. Bedankt voor het kijken!
Mijn Flickr account.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door Fles »

Vet hoor _O_ Heerlijk weer ook zo te zien!

Dat DB kantoor is inderdaad het hoofdkantoor aan de Potsdamer Platz :)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door BR628 »

Gave serie man!

Forst(Lausitz), mooi station is dat ja.. Was er in 2009 voor twee plaatjes van diezelfde EC naar Krakow. Overigens precies dezelfde lok!

Afbeelding

Afbeelding
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Vet hoor _O_ Heerlijk weer ook zo te zien!

Dat DB kantoor is inderdaad het hoofdkantoor aan de Potsdamer Platz :)
Eén van de hoofdkantoren ;) In Frankfurt/M staat er ook nog een en in Mainz zit er ook nog een. Maar deze is wel het mooist!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door Vinny »

Rijdt er nog een nachtelijke D-trein van Berlijn naar Wroclaw? In 2004 heb ik dat gedaan, toen vertrok de trein vanuit het onvolprezen station Berlin Lichtenberg (met vertrekstaten uit de tijd van de Boottrein Hoek van Holland) en kwam deze een half uur te vroeg aan in Wroclaw (om 03:00 's nachts).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door Ruben »

De BahnTower aan de Potsdamer Platz is sinds 1996 het hoofdkantoor van Deutsche Bahn AG (de holding maatschappij van DB / DB groep). Voorheen was deze gevestigd in Frankfurt, waar ongetwijfeld nu ook nog bedrijfsonderdelen zetelen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:Rijdt er nog een nachtelijke D-trein van Berlijn naar Wroclaw? In 2004 heb ik dat gedaan, toen vertrok de trein vanuit het onvolprezen station Berlin Lichtenberg (met vertrekstaten uit de tijd van de Boottrein Hoek van Holland) en kwam deze een half uur te vroeg aan in Wroclaw (om 03:00 's nachts).
Reed tot 12 december 2009 en is daarna opgeheven.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door Geert »

Mooie foto's Timon! :)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor de reacties! De EC Wawel is inderdaad een hele aparte trein. Berlin-Kraków is via Warszawa zelfs bijna 2 uur sneller dan met deze trein. Verder vond ik het vrij apart om in eenzelfde rijtuig te zitten als die uit de trein die mij regelmatig vanuit Twente naar Duivendrecht brengt. Dan rijd je voor de zoveelste keer door Deventer, dan zit je opeens in een bijna onbewoond deel van Polen waar de trein niet harder van 40 km/h kan rijden door de slechte staat van het spoor.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het grensverkeer via Forst(Gr.) er over een paar jaar uitziet. Het aantal treinen neemt eerder af dan toe. Hoe het precies met goederenvervoer zit weet ik niet. Daar is nog wel aardig wat van maar het gros zal via de grensovergang bij Horka gaan.
Mijn Flickr account.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door BR628 »

At the moment niet, want bij Horka zijn werkzaamheden. Het goederenvervoer wordt omgeleid via Frankfurt/Oder, Guben, Forst en mondjesmaat via Görlitz.

Toen ik daar in Forst was klikte ik zo'n 20 minuten na vertrek van de EC een cargo die al enkele uren vertrekgereed stond. Later begreep ik dat dit was omdat er maar 1 trein tegelijk mag rijden tussen Forst en Zary. Normaal rijdt er slechts af en toe per dag een goederentrein, nu met omleiding is het iets meer.

Afbeelding
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door Freek »

Overigens wordt er wel hard gewerkt in Polen om de boel in het hele land te upgrade. De verbinding Warschau-Poznan/Wroclaw wordt naar allewaarschijnlijkheid een nieuwe HSL. De verbinding Poznan-Wroclaw wordt ook geupgrade naar 120 tot 160 km/u.
De verbinding Poznan-Berlijn wordt ook verbeterd, daar hebben DB Netz en PKP vorig jaar september een overeenkomst overgesloten.

Ook nog iets gezien van de verbouwing in Wroclaw? Als het goed is heeft men daar voor het EK Voetbal van 2012 (over ong. een jaar dus) daar de boel gerenoveerd en ondergrondse parkeergarage gebouwd. Zelfde gaat op voor Poznan (waarbij deze zin dus stiekem in het andere topic hoort) waar de boel nog meer op de kop moet voor een 16 duizend vierkante meter groot nieuw station.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław

Bericht door Timon91 »

Station Wrocław is een ramp op het moment. Enkel één gang is beschikbaar en diverse perrons worden verbouwd. Het station is één grote bouwput. Daardoor lijkt het er al gauw heel druk, omdat de voetgangerstunnel ook veel door mensen gebruikt wordt die niet met de trein gaan. In Poznań heb ik weinig bouwwerkzaamheden gezien.
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten