NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Fles »

NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Een 21-jarige fantast zonder enige opleiding slaagde er drie keer in om door te dringen in de stuurcabine van een reizigerstrein en ermee te rijden. Zo spoorde hij met een trein vol passagiers van Herzele naar Brussel-Zuid en terug naar Aalst. ‘Hij bracht het leven van honderden mensen in gevaar.'
Bron en meer

:roll:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Ardan »

Als Belgische machinisten nou eens een uniform zouden moeten dragen, in plaats van met vuile shirts en gerafelde broeken als een zwerver er bijlopen als sommige doen, dan kunnen dit soort dingen een stuk minder makkelijk gebeuren. In Nederland moet je toch óf een uniform óf een geel hesje aan?
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Caspar »

Er zijn volgens mij best nog wat niet NS-ers die wel over een NS pak beschikken?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door find_your_spot »

De gevaarlijk ritten met de reizigerstreinen vonden al in april en maart vorig jaar plaats, ......... zich gisteren moest verantwoorden voor de rechtbank van Dendermonde.
En ik maar denken dat NL een traag rechtsysteem had. Neem al mijn woorden terug.

Wat mij betreft mag dit persoon door de rechter zo hard mogelijk gestraft worden. Geen enkele medelijden mee.
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door webguy »

Iemand heeft weer eens teveel Leonardo DiCaprio zitten kijken (film Catch me if you can)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Dexter »

@Caspar: Je was me nét voor, ik zat net het artikel op te zoeken. :D
Caspar schreef:Er zijn volgens mij best nog wat niet NS-ers die wel over een NS pak beschikken?
Ja, die zijn er wel en die komen echt niet uit een feestwinkel.
Ardan schreef:Als Belgische machinisten nou eens een uniform zouden moeten dragen, in plaats van met vuile shirts en gerafelde broeken als een zwerver er bijlopen als sommige doen, dan kunnen dit soort dingen een stuk minder makkelijk gebeuren. In Nederland moet je toch óf een uniform óf een geel hesje aan?
In Nederland is rijdend personeel verplicht om zich aan de kledingvoorschriften te houden, dus of een uniform voor machinisten op reizigerstreinen of een reflecterende gele jas voor rangeermachinisten.

In België niet, dus dit zat er al een tijdje aan te komen... Doet me denken aan het voorval dat ik in Ddr meemaakte een aantal jaren geleden, toen ik iemand aansprak die gekleed in een vuil wit t-shirt, een afgeknipte spijkerbroek en sandalen met een bak koffie op een Benelux-loc 11.8 zag klimmen. Ik vroeg: "Zeg meneer, wat gaat u doen?" Daarop volgde er een onverstaanbare plat-Vlaamse scheldkanonnade waaruit ik met moeite kon opmaken dat het heerschap machinist van de trein was en wie ik wel niet was dat ik me er mee durfde te bemoeien. Boer zoekt trein? :')
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Suus »

find_your_spot schreef:
De gevaarlijk ritten met de reizigerstreinen vonden al in april en maart vorig jaar plaats, ......... zich gisteren moest verantwoorden voor de rechtbank van Dendermonde.
En ik maar denken dat NL een traag rechtsysteem had. Neem al mijn woorden terug.

Wat mij betreft mag dit persoon door de rechter zo hard mogelijk gestraft worden. Geen enkele medelijden mee.
Het rechtsysteem in België is onderbemensd, overbelast en heeft geen fatsoenlijke IT-infrastructuur. Maar he, het is België maar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door find_your_spot »

Dexter schreef:Boer zoekt trein? :')
Op Roosendaal zagen htm_tram en ik ook zo'n zwerver over het perron kruipen naar de andere cabine om als stoptrein richting Antwerpen te gaan.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Fles »

Dexter schreef: toen ik iemand aansprak die gekleed in een vuil wit t-shirt, een afgeknipte spijkerbroek en sandalen met een bak koffie op een Benelux-loc 11.8 zag klimmen. Ik vroeg: "Zeg meneer, wat gaat u doen?" Daarop volgde er een onverstaanbare plat-Vlaamse scheldkanonnade waaruit ik met moeite kon opmaken dat het heerschap machinist van de trein was en wie ik wel niet was dat ik me er mee durfde te bemoeien.
Zijn jullie geen BOA? Arresteren die handel *O* :twisted:
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door lamar »

''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door VIRM »

Maar je mag toch wel aannemen dat, zowel hier als in Belgie, er een procedure is om een trein over te dragen aan iemand?

Het lijkt mij toch niet dat je zomaar de trein overdraagt aan iemand die aan komt lopen in een NS-pak of NMBS-'uniform'?
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Dexter »

@VIRM: Ja, wij machinisten zijn verplicht om onze trein over te dragen, hetzij mondeling (Als was het maar: "Meester, hij is in orde en je hebt vier bakken!") of met een formuliertje wat je achterlaat op het materieel. Dat is om je aflosser op de hoogte te brengen van eventuele gebreken of bijzonderheden of om te laten weten dat het materieel in orde is.

Het spreekt voor zich dat ik mijn trein niet meegeef aan iemand in een afgeknipte spijkerbroek en een gerafeld t-shirt, maar als ik een collega zie die volledig in uniform is en in het bezit van sleutels, is er voor mij ook geen reden om te twijfelen aan hem/haar dus dan zou het nogal overdreven zijn om dan naar zijn/haar bedrijfslegitimatie te vragen.
Fles schreef:Zijn jullie geen BOA? Arresteren die handel *O* :twisted:
Nee Fles, de meeste machinisten zijn geen BOA. Alleen de machinisten die toevallig combi hc/mcn zijn, zijn BOA. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik weleens blufpoker speel als ik een overtreding van een reiziger waarneem. (A) De gemiddelde reiziger weet immers niet altijd of een machinist wel of niet bevoegd is om een prent uit te schrijven. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Geert »

Maar blijkbaar is het in België dus niet eens nodig om jezelf te legitimeren als je zegt leerling-machinist te zijn en even wat proefritjes te willen rijden. Het feit dat je in België geen uniform nodig hebt zal dat wel wat makkelijker maken, maar het is evengoed kwalijk dat hij niet een personeelspas of instructiepapieren o.i.d. hoefde te laten zien.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Dexter »

In aanvulling daarop: Bij ons lopen aspirant-machinisten vrijwel altijd onder begeleiding van een mentor-machinist en zullen dus nooit in hun eentje aankloppen om 'even wat proefritjes te maken'. Maar hoe dat in België zit weet ik niet.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Geert »

In Belgie was de echte machinist trouwens ook nog steeds aanwezig bij de 'proefritten'. Echt gevaarlijk zal het dus wel niet zijn geweest denk ik, anders hadden ze wel ingegrepen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Fles »

Geert schreef:Echt gevaarlijk zal het dus wel niet zijn geweest denk ik, anders hadden ze wel ingegrepen.
Hoe lang blijf jij doorgaan met het doen van hachelijke aannames, in the face of reality? :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Geert »

Come on. De echte machinist zit er toch naast? Natuurlijk is het niet bepaald wenselijk maar het was gevaarlijker geweest als die machinist er niét naast zat :?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:De echte machinist zit er toch naast?
Wie zegt dat de echte machinist alle ritten 100% scherp is geweest?

Die krokodillen bekken in Belgie kan ik ook niet als veilige backup accepteren.
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door webguy »

En als de trein te hard ging, zal die mcn niet heel erg aan het opletten zijn geweest...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door VIRM »

Geert schreef:Come on. De echte machinist zit er toch naast? Natuurlijk is het niet bepaald wenselijk maar het was gevaarlijker geweest als die machinist er niét naast zat :?
Volgens deze redenatie wil ik dan vragen:
Okidokes Dexter, kun je je rooster even door PM'en? Dan leen ik wel even ergens een NS-pak en dan bestuur ik wel even de trein terwijl je naast mij zit. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door find_your_spot »

VIRM schreef:Dan leen ik wel even ergens een NS-pak
Vergeet je blindegeleidenstok niet in NS huisstijl te beplakken
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Caspar »

find_your_spot schreef:
Geert schreef:De echte machinist zit er toch naast?
Wie zegt dat de echte machinist alle ritten 100% scherp is geweest?

Die krokodillen bekken in Belgie kan ik ook niet als veilige backup accepteren.
Krokodillen bekken? :roll:

Niet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar, maar in de opleiding treindienstleider moest ik natuurlijk ook veiligheidsmaatregelen nemen zonder dat ik mijn diploma's op zak had om het zo maar te zeggen. Er zit dan een mentor/senior naast je die alles nauwlettend in de gaten houdt. Mij is ook altijd door hem verteld: alles wat ik deed, valt onder zijn verantwoordelijkheid.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door VIRM »

find_your_spot schreef:
VIRM schreef:Dan leen ik wel even ergens een NS-pak
Vergeet je blindegeleidenstok niet in NS huisstijl te beplakken
Want dat is een hele geruststelling voor de reizigers als ze dat zien. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Klaasje »

Caspar schreef:
find_your_spot schreef:Wie zegt dat de echte machinist alle ritten 100% scherp is geweest?

Die krokodillen bekken in Belgie kan ik ook niet als veilige backup accepteren.
Krokodillen bekken? :roll:
Het (oude) Belgische Treinbeïnvloedingssysteem werkt met bakens die "Krokodillen" heten. Het enige wat dat systeem doet is kijken of de machinist nog wakker is bij het passeren van een geel sein. Verder doet het helemaal niets. Het Nederlandse ATB-EG als achtervang is stukken veiliger.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Bericht door Ardan »

Het systeem komt ook uit het jaar kruik.. de jaren 1930! :shock:
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten