Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Marc »

Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Veolia wil de Heuvellandlijn laten doorrijden tot Luik. Het vervoersbedrijf onderhandelt daarover met de Belgische spoorwegen.

Lees hier verder

Bron: L1
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Rienstertje »

Ben benieuwd hoe men dit wil doen, E-GTW's in het zuiden slikken alleen 1500 Volt, bovendien komt men stellen tekort in het zuiden om dit door te trekken, er zal dus bijbesteld moeten worden, opmerkelijk aangezien Veolia in Limburg al op de helft van hun concessietermijn zitten. Daarbij komt nogeens dat de NMBS de enigste reizigersvervoerder op het spoor is in België, lijkt me dus dat men vanaf Eijsden direct doorrijdt naar Liegé Guillemins, anders is er directe concurrentie met de NMBS.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Ruben »

Heeft men over de grens nog wat rommel over die Veolia in haar kleuren kan spuiten?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door deadlock »

Ruben schreef:Heeft men over de grens nog wat rommel over die Veolia in haar kleuren kan spuiten?
25.5's :lol:

Maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om op die dingen TBL1+ en een omvormingsinstallatie te zetten?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door deadlock »

Rienstertje schreef:Ben benieuwd hoe men dit wil doen, E-GTW's in het zuiden slikken alleen 1500 Volt, bovendien komt men stellen tekort in het zuiden om dit door te trekken, er zal dus bijbesteld moeten worden, opmerkelijk aangezien Veolia in Limburg al op de helft van hun concessietermijn zitten. Daarbij komt nogeens dat de NMBS de enigste reizigersvervoerder op het spoor is in België, lijkt me dus dat men vanaf Eijsden direct doorrijdt naar Liegé Guillemins, anders is er directe concurrentie met de NMBS.
Voor wat betreft het internationale treinverkeer is het toch allemaal open in Europa? ICE, Thalys, Eurostar, CFL, SNCF vervoeren daar toch ook personen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Vinny »

Ik zou gewoon een paar spurtjes van de lopende band bestellen die toegerust zijn voor het Belgische spoorwegnet en het Nederlandse spoorwegnet. Vergunninkje regelen, tweetalige machinisten en conducteurs zien te vinden (dat is ook best lastig denk ik, er zullen weinig Nederlanders zijn die perfect Frans spreken, om het over het Nederlands van de gemiddelde Waal maar niet te hebben) en een contract met de meest inflexible spoorwegonderneming van Europa: B-rail (infrabel en de NMBS)...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Suus »

Punt is dat de concessies in Limburg al in 2016 aflopen. Als je nu materieel besteld heb je dat op zijn vroegst aan het einde van 2012, maar aangezien Stadler het erg druk heeft misschien nog wel later. Dat is voor Veolia natuurlijk niet te betalen aangezien zo ongeveer elk jaar huilie huilie doen daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Vinny »

Volgens mij valt de lijn naar Luik buiten de concessie :roll:
Het lijkt mij gewoon een stukje extra bedrijfszekerheid inbouwen, om in Limburg ook na 2016 een voet tussen de deur te houden. Wellicht is het hun plan om nadat ze Limburg kwijt zijn geraakt om juist op Maastricht-Luik te blijven rijden ...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Fles »

deadlock schreef:
Ruben schreef:Heeft men over de grens nog wat rommel over die Veolia in haar kleuren kan spuiten?
25.5's :lol:
Wauw geniaal zetje zeg _O- Daar had ik nog niet aan gedacht :idea:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Suus »

Helaas zijn die allemaal buiten dienst. Er zijn echter nog wel wat locomotieven van de serie 28 geschikt te maken :) Wat ICK uit Nijmegen en taadaa :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Klaasje »

De powerpacks van GTW's zijn modulair ingericht. Als je deze week een belletje doet met Stadler kan je bij wijze van spreken over 2 weken belgië in als daar tenminste het papierwerk is gedaan...
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Mark Knoester »

Hoe zit het met de Belgische "beveiliging"? Kan die er ook zo ingebouwd worden?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Fles »

Mark Knoester schreef:Hoe zit het met de Belgische "beveiliging"? Kan die er ook zo ingebouwd worden?
Beveiliging? België? Wat stel je voor? :lol: Dat Memorsysteem van ze? Dat wou je toch niet serieus "beveiliging" noemen he? _O-

ROZ zal ingebouwd kunnen worden. Gewoon een niet-blinde machinist achter de stuurtafel zetten :pos:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik zou gewoon een paar spurtjes van de lopende band bestellen die toegerust zijn voor het Belgische spoorwegnet en het Nederlandse spoorwegnet. Vergunninkje regelen, tweetalige machinisten en conducteurs zien te vinden (dat is ook best lastig denk ik, er zullen weinig Nederlanders zijn die perfect Frans spreken, om het over het Nederlands van de gemiddelde Waal maar niet te hebben) en een contract met de meest inflexible spoorwegonderneming van Europa: B-rail (infrabel en de NMBS)...
I'll see your NMBS Holding and raise you SNCF.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Helaas zijn die allemaal buiten dienst. Er zijn echter nog wel wat locomotieven van de serie 28 geschikt te maken :) Wat ICK uit Nijmegen en taadaa :lol:
En anders is de reeks 11.8 er nog én in actieve dienst.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik (dienstregeling)

Bericht door visgraat »

Wat betekent dit voor de dienstregeling. Er rijdt nu een intercity per uur via Luik naar Brussel. Als hiernaast nog twee keer per uur een trein van Veolia rijdt tot Luik, lijkt me dit overcapaciteit.

Daarnaast is Maastricht - Luik ongeveer een half uur. Met een stop in Eijsden en Maastricht Randwyck, zit je op ruim een half uur. Dat betekent als je doorrijdt met de treinen die vanuit Heerlen in Maastricht aankomen om .14 en .44 je net ongelukkig zit met je keertijden in Luik, oftewel 2 extra treinen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Meltrain »

Als de NMBS er nou met een paar stelletjes MS08 gaat rijden, is het probleem ook opgelost, lijkt me...
Weliswaar wordt er dan slechts t/m Liège-Guillemins gereden, maar er kan wel weer gestopt worden te Maatsricht Randwyck en Eijsden en als er te Liège-Guillemins een goede overstap komt richting Brussel, is dat ook geen al te groot probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik (dienstregeling)

Bericht door Fles »

visgraat schreef:Wat betekent dit voor de dienstregeling. Er rijdt nu een intercity per uur via Luik naar Brussel. Als hiernaast nog twee keer per uur een trein van Veolia rijdt tot Luik, lijkt me dit overcapaciteit.
Die naar Brussel gaat er dan uit natuurlijk he.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Joshua »

Ik vind dit toch een ontzettend goed idee eigenlijk. Krijgen we in LUIK dan ook de OV-chipkaart op dat enorm mooie station?

Maar toch zie ik een hoop redenen waarom dit niet zal gaan gebeuren. Ze zijn hierboven eigenlijk al benoemd.
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Mark Knoester »

Fles schreef:
Mark Knoester schreef:Hoe zit het met de Belgische "beveiliging"? Kan die er ook zo ingebouwd worden?
Beveiliging? België? Wat stel je voor? :lol: Dat Memorsysteem van ze? Dat wou je toch niet serieus "beveiliging" noemen he? _O-

ROZ zal ingebouwd kunnen worden. Gewoon een niet-blinde machinist achter de stuurtafel zetten :pos:
Ik zette beveiliging ook niet voor niets tussen haakjes :P
ROZ is gewoon bijna synoniem aan rijden met Belgische beveiliging :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Vinny »

Nou zo kan die wel weer hoor. In Belgie zijn de veiligheidsregels nog niet opgeblazen tot buiten alle proporties. Je kunt dus nog gewoon fatsoenlijk met diesellocs door een tunnel rijden en bij werkzaamheden houden ze één spoor in bedrijf... *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Nou zo kan die wel weer hoor. In Belgie zijn de veiligheidsregels nog niet opgeblazen tot buiten alle proporties.

Zei je wat, Vinny? :mrgreen: _O- :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Vinny »

Nou volgens mij heb ik dus gelijk :lol:
Alleen uhm ja dat is wel een beetje doorgeslagen roekeloos inderdaad... :mrgreen:

Misschien moeten Nederland en Belgie wel gaan samenwerken. Hier kan het een tandje minder daar een tandje meer. Beste van twee werelden, noemen ze zoiets... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Nou volgens mij heb ik dus gelijk :lol:
Alleen uhm ja dat is wel een beetje doorgeslagen roekeloos inderdaad... :mrgreen:

Misschien moeten Nederland en Belgie wel gaan samenwerken. Hier kan het een tandje minder daar een tandje meer. Beste van twee werelden, noemen ze zoiets... :P

Ja ETMET en bier bij het ontbijt *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Bericht door Vinny »

Dat laatste doen ze in Duitsland Fles :D Overigens zou ik geen nee zeggen tegen een bistro op Nederlandse intercitytreinen die bier verkoopt op meer normale tijden. Vrijdagavond ofzo. *bus*

Afijn in de dienst naar Luik komt natuurlijk geen catering, gewoon eens per half uur een Spurt naar Luik. Geen fratsen, dat scheelt :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten