OVer Missers in de Reisinformatie #13

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Fles »

Dexter schreef:Maanden later krijg je dan uiteindelijk als terugkoppeling te horen dat dat hier niet gaat werken, omdat onze stations niet groot genoeg zijn, het systeem er niet op ingericht is, e.d. :')
Heel raar, maar ik lees hierboven toch echt "Nee, onwil, ga weg, vervelende meedenker, en zo " ;)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Dexter »

Dat heb jij heel goed vertaald ja. :D
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Klaasje »

Dit is "slechts" het topje van de ijsberg binnen de spoorwereld Fles. :wink:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

Ik denk ook dat het totaal geen toegevoegde waarde heeft in Nederland. Die pot-pourrie in Duitsland vind ik zelf zoals Geert ook al aangaf vaak alleen maar onduidelijk. Laten we eerst maar eens zorgen dat er tijdens een verstoring juiste info wordt omgeroepen...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Fles »

station Dronrijp is er inderdaad wat te klein voor ja. Maar Utrecht Centraal dus niet.

"Maar ja, zoals Utrecht Centraal zijn er maar een paar, en zoals Dronrijp zijn er honderden. Dus jah"

:')
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

Tsja dan krijg je het volgende (in bv Amsterdam): Trein A wordt gespoorwijzigd van spoor 7a naar 11b. Dat roep je dus om op spoor 7/8 en 10/11. Verder wil je het ook in de tunnels horen, stationshal, bij de infobalie? Wil je een mededeling doen over een wisselstoring bij Schiphol dan wil je dat denk ook op het hele station laten horen, dus kan je nog steeds niet effectiever omroepen, omdat je alsnog moet wachten tot je berichtje over Trein A is afgelopen. Dan doet zich nog een ander probleem voor, treinen die 1 dag per week van een afwijkend spoor vertrekken wat doe je daarmee? Als een trein standaard op maandagochtend bv van spoor 1 vertrekt ipv 4a, op welke sporen moet je daar dan iets voor omroepen?

Ik zie 1 situatie waarbij het handig kan zijn, en dat zijn 'essentiële dienstmededelingen' zoals ze officiël heten.
Je hoeft natuurlijk niet in bij de infobalie te horen dat de machinist van Trein A de bijsturing moet bellen...

Dat berichtje kan je dan beter bij de rookpaal draaien :lol:

En verder zie ik totaal niet in hoe het perrongebonden omroepen er voor zorgt dat je dan ineens een bericht wel beter kan verstaan? Dan komt het geluid immers uit veel minder geluidsbronnen dan dat je iemand over het hele station hoort schallen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door reisthijs »

Waar het mij vooral handig lijkt is niet zo zeer spoorwijzigingen, maar wel die lange verhalen over de ICE enzo. Dat de ICE die van spoor 14 vertrekt vandaag in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt hoeven de reizigers die bij spoor 5 staan te wachten niet te weten (die willen liever informatie over de vertraagde IC naar Alkmaar, om maar wat te noemen). Beperkt zoiets liever tot het perron waar die ICE vertrekt.
Caspar schreef:Als een trein standaard op maandagochtend bv van spoor 1 vertrekt ipv 4a, op welke sporen moet je daar dan iets voor omroepen?
Bij 4a natuurlijk. Voor de reizigers die elke maandagochtend met die trein gaan en dus al bij spoor 1 staan te wachten hoef je het niet zo nodig om te roepen.

Waar ook weleens naar gekeken mag worden is de omroepinstallaties in de trein (vaak te zacht, haperend of met hinderlijke bijgeluiden), want tja als er wel netjes wordt omgeroepen bij een verstoring, maar niemand het kan horen is 't ook zo jammer. Vanmorgen stonden we om onduidelijke redenen ergens stil onderweg, er werd wel iets over omgeroepen maar meer dan "dames en heren ... ... stilstaan ... " heb ik niet gehoord.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Tsja dan krijg je het volgende (in bv Amsterdam):
Ja leuk geprobeerd. Ik kan ALTIJD meer voorbeelden verzinnen waarin het WEL nuttig is :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Vanmiddag in de t1759 begon de omroepinstallatie in de voorste bak halverwege het omroepbericht spontaan weer te werken. Leverde iets van "rijdt verder naar Apeldoorn, Deventer, Almelo, Hengelo en Enschede" op als omroep :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Fles »

Dat hoor ik ZO vaak inderdaad -o-

Dat je vanuit Ed richting Ut rijdt en dat je ineens vlak voor het binnenrijden hoort "...overzijde van dit perron. Maar nu eerst Utrecht Centraal"

Mja, bedankt :')
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Geert »

Volgens mij zijn klachten over het volume en verstaanbaarheid van omroepen al zo oud als de omroepinstallaties zelf ;)

In Utrecht verschilt het trouwens erg per perron. Bij de roltrappen bij sporen 1-4 zijn de omroepberichten vrijwel niet te verstaan omdat er daar geen speakers hangen, de hal is vaak erg goed te verstaan en op de perrons is het resultaat erg wisselend.

Omroepen per perron is geen oplossing voor de verstaanbaarheid van omroepberichten, maar het scheelt wel in de attentiewaarde en hoeveelheid omroepberichten: als je een kakofonie aan omroepberichten hoort (over ICE in 3 talen, ICE-omgekeerde volgorde, werkzaamheden Verweggistan-Lutjebroek Oost en een spoorwijziging voor een trein die je niet moet hebben) geloof je het allemaal wel en luister je niet of met maar een half oor naar de rest van de omroepberichten, terwijl daar juist een belangrijke boodschap bij kan zitten die invloed heeft op je eigen reis.

Geneuzel over ICE-samenstellingen en dergelijke zou dan inderdaad alleen op het ICE-perron omgeroepen worden en een spoorwijziging van 1 naar 2 of van spoor 12a naar 12b hoeft ook niet op perron 36 rondgeschald te worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Wubbo »

Er is op Utrecht een flink aantal jaar geleden eens een proef geweest met omroepen per perron, op spoor 5/7. Op zich werkte dat goed, maar daar kwam het probleem dat Caspar al schetste naar boven: je zit elkaar in de weg met omroepen. Als je dan namelijk iets omroept op spoor 7 wat daar van belang is (dat deed je vanaf het perron zelf, dus niet vanaf de post) kun je op de rest van het station niks meer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Geert »

Dat is dan ook het probleem met de manier van omroepen in Nederland: het systeem is ontwikkeld om op het hele station hetzelfde bericht om te roepen en gaat er dus niet vanuit dat een servicemedewerker op spoor 5/7 omroept dat de trein naar Schiphol van het andere spoor vertrekt. Maar dan nog beperkt een omroep per perron wel de enorme hoeveelheid omroepberichten die je krijgt te horen als je op een ander perron wacht: een reiziger die niet wacht op een trein naar Schiphol is ook niet geïnteresseerd in vertraging van die trein en hoeft dus ook niet dat omroepbericht te horen. Voordeel is dan dat de omroepberichten die hij wél hoort een stuk beter beluisterd zullen worden, want het zijn er minder en waarschijnlijk ook meer op zijn reis van toepassing.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Er is op Utrecht een flink aantal jaar geleden eens een proef geweest met omroepen per perron, op spoor 5/7. Op zich werkte dat goed, maar daar kwam het probleem dat Caspar al schetste naar boven: je zit elkaar in de weg met omroepen. Als je dan namelijk iets omroept op spoor 7 wat daar van belang is (dat deed je vanaf het perron zelf, dus niet vanaf de post) kun je op de rest van het station niks meer.
Dat meen je toch niet serieus he? Dat is het houden van een prof terwijl je van te voren heel goed voorbereidt dat hij hoe dan ook faalt.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Reiziger Delft »

In Duitsland wordt elke trein omgeroepen zodra deze binnenkomt, met bij de IC's en ICE's ook de treinsamenstelling. Zulke omroepen zijn alleen nuttig voor de mensen die op het betreffende perron staan.

In Nederland bestaan dit soort omgeroepen helemaal niet, uitgezonderd die voor de internationale treinen. Daarom is een perron-gebonden omroep ook minder nuttig in Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ardan »

Duitse praktijken? In de trein zelf vind ik het handig. 'blabablabla... Aankomstspoor is spoor 5, uitstap in rijrichting links.' In Duitsland is dat standaard, waarom hier niet? 'Ausstieg im Fahrtrichtung rechts.' Maar verdere Duitse praktijken...
Krijg je dus dit: je staat op spoor 2 te wachten op je boemeltje naar Soestdijk. Hoor je dit....
'Dames en heren, op spoor 19 rijdt binnen: de sprinter naar Culemborg, Geldermalsen en Tiel. Eerstvolgende stop is Utrecht Lunetten, houdt alstublieft voldoende afstand tot de perronrand als de trein binnenrijdt.'
'Dames en heren op spoor 19; welkom op Utrecht Centraal. Uw aansluitende IC 30xx naar Amsterdam Centraal vertrekt om 13:10 van spoor 5, IC 35xx naar Schiphol van 13:13 uur vertrekt van spoor 7, IC 17xx naar Den Haag Centraal vertrekt om 13:16 van spoor 8.'
'Dames en heren, op spoor 19 vertrekt zodadelijk Sprinter 60xx naar Tiel, eerstvolgende station is Utrecht Lunetten. Voorzichtig bij de deuren en bij het vertrek van de trein.'

Zo gaat het dus inderdaad in Duitsland. Sta op een random Berlin Hbf en je hoort dit:
*DONG DENG DING* Meine Damen und Herren, auf Gleis 13 fährt ein, IC 14x aus Schiphol, Osnabrück und Hannover, Ankunftszeit 13 Uhr 35. Bitte Vorsicht bei der Einfahrt des Zuges. Laadies end Gentlemen on platform zurtien arrives IC 14x from Schiphol and Hanover, plies bie careful when ze train is approaching.'
*DONG DENG DING* Meine Damen und Herren auf Gleis 13, willkommen in Berlin Hauptbahnhof. Ihr erste Anschluss im Richtung Berlin Südkreuz fährt ab um 13:41 Uhr aus Gleis 5, erster Halt Ihres Zuges ist Berlin Potsdamer Platz.'
*DONG DENG DING* Meine Damen und Herren, aus Gleis 13 fährt ab, IC 14x nach Berlin Ostbahnhof. Erster halt Ihres Zuges ist Berlin Ostbahnhof, bitte Vorsicht an den Türen und beim abfahrt des Zuges.'
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

In Duitsland geldt trouwens het zelfde principe qua omroepen als in Nederland: Als het treinverkeer voorspoedig loopt wordt je helemaal weggetetterd door allemaal binnenkomst/vertrek berichten en andere serviceberichtjes, zodra in Duitsland zich een verstoring voordoet wordt het echter ineens angstvallig stil als het gaat om informatieverstrekking aan de reizigers.
In Nederland zelfde, sta je op een zaterdagmiddag op Amsterdam Centraal dan komt er om de 3 à 5 minuten een berichtje over werkzaamheden of een spoorafwijking, is er echter een grote calamiteit kan het zo maar zo zijn dat je bijna een half uur niets hoort.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daelea »

Vooral opvallend (en nutteloos) aan de Duitse omroepen vond ik het omroepen van een trein die net was vertrokken...
Zoals al eerder genoemd wordt je daar platgegooid met berichten, wat vooral op stations als Berlin HBF heerlijk galmt waardoor er dus niets meer van te verstaan is.. *O* Als je als reiziger tenminste nog een stationsnaam hoort, kun je nog even extra letten op die informatieborden met werkzaamheden...
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Michael »

Nog van zondag:
Het lijkt me logisch dat de Intercity naar Den Haag niet verder dan Den Haag rijdt:
Afbeelding

De CTA Op A'dam Sloterdijk van Spoor 12 in de hal toonde wat toeristische routes:
Afbeelding
Afbeelding

Breda TBP spoor 3: rijdt niet verder dan Glize-Rij:
Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Fles »

Dames en heren. Door een defect aan het spoor rijden er minder ic's naar Ht en Ehv. Alleen de treinen van 08 en 38 rijden.

Dames en heren. Door een defect aan het spoor zal de ic van 15:38 niet rijden. De eerstvolgende gaat om 16:08

Ja ja. Zo komen we er wel :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Vinny »

In Zürich-Oerlikon hebben ze wel specifieke omroepen per perron. De enige specifieke omroep is: "Achtung, Zugdurfahrt, Gleis 3'. Dit hoor je dus alleen uit de luidsprekers van perron 3, maar op de overige perrons hoor je het natuurlijk ook (zij het zachter). In Nederland weet ik dat station Sloterdijk perrongebonden omroepen heeft: Voor de hal, voor de onderste verdieping, voor de bovenste verdieping en voor de Hemboog. Zelf ben ik er niet echt kapot van, ik denk dat je alleen het meest noodzakelijke moet omroepen (spoorwijzigingen en vertragingen), voor flutmededelingen als "Eerste klas rijtuigen vooraan'' of zo, kun je beter de CTA bakken gebruiken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

@ Vinny, op Amsterdam Sloterdijk kan je niets kiezen als omroeper. Alles zit onder dezelfde knop en zal dus ook overal te horen zijn. Je kan wel de CTA's apart bedienen (laag) spoor A- B- C en hal.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Zelf ben ik er niet echt kapot van, ik denk dat je alleen het meest noodzakelijke moet omroepen (spoorwijzigingen en vertragingen), voor flutmededelingen als "Eerste klas rijtuigen vooraan'' of zo, kun je beter de CTA bakken gebruiken.
Ja, als het op die manier zou gaan (alleen maar zo beknopt mogelijke omroepen met het meest noodzakelijke) dan is er ook geen reden meer om per perron te willen omroepen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door mb90 »

Het infoscherm in ICMm-IV 4226 gaf als IC t20550 bij Rotterdam Alexander de overstappen aan voor Den Haag Centraal. Ook zou de trein aankomen op spoor 5. Ik denk dat de 20 miste bij het treinnummer. Na vertrek van Rotterdam Alexander ging het scherm over op de teksten over de testfase en was er geen reisinfo meer te zien.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Dexter »

Een reisinfomisser van mijn eigen hand: Na vertrek uit Ut, riep ik vanmiddag bij nadering van het eerste stopstation per ongeluk mijn treinnummer om i.p.v. de stationsnaam. Dat krijg je ervan als je vroeg begint, suf bent en onderwijl bezig bent met een portofoontest. :oops:
Vallend blad maakt rails glad.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten