'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door Daniel »

'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'
Geplaatst op: woensdag 8 juni 2011 15:47
Laatst bijgewerkt: woensdag 8 juni 2011 15:47


DEN HAAG - De ANWB vindt het te vroeg om de strippenkaart eind juni en begin juli in diverse provincies af te schaffen. De stap is onomkeerbaar, terwijl er nog geen duidelijkheid is over de oplossing van een aantal problemen.
Dat schrijft de ANWB in een brief aan de Tweede Kamer, meldde de organisatie woensdag.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door Klaasje »

Het leeuwendeel van de problemen heeft betrekking op treinvervoer. De strippenkaart wordt in principe alleen in het stads-en streekvervoer afgeschaft. Daar speelt het probleem van dubbele opstaptarieven juist niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door Ardan »

Volgens mij kun je dan ook niet meer bij Syntus in de trein met de strippenkaart reizen. Papieren kaartjes nog wel.
Maar goed: stel, het is slecht weer en mijn moeder neemt van Aalten naar Winterswijk of andersom haar fiets mee in de trein. Nu kan ze dat nog op een roze strippenkaart doen voor 5 strippen. Zometeen kan dat dus niet meer en moet je dus meteen ZES euro lappen voor een dagkaart fiets! De kaartautomaten zijn namelijk nog niet geschikt voor een OV-chip, dus daar kun je ook nog niks mee doen.
(sowieso: waarom kun je met een fiets niet ook een verschillend tarief handhaven naar gelang de afstand? Moet met de OVC toch kunnen zou je denken)
Ik doe ook maar wat
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door visgraat »

De uitzwaaiperiode is ook veel te kort. Als je 7 juni vermeldt dat 30 juni het feest eindigt, en je reist gemiddeld 6 strippen per maand zit je waarschijnlijk nog met strippen...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:De strippenkaart wordt in principe alleen in het stads-en streekvervoer afgeschaft. Daar speelt het probleem van dubbele opstaptarieven juist niet.
In principe wordt de strippenkaart helemaal afgeschaft dus ook in de trein. Het belangrijkste argument voor het gebruik van de strippenkaart in de trein (voor hetzelfde tarief in trein+bus reizen) vervalt immers als die niet meer geldig is in de bus.

Bij een overstap bus-trein waar de strippenkaart nu nog geldig is in de trein, maakt het wel een verschil van welke vervoerder die trein is: bij NS of Arriva krijg je te maken met dubbele opstaptarieven, bij Syntus en Veolia niet omdat die voor de trein hetzelfde tariefsysteem gebruiken als voor de bus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door webguy »

Ik ben bang dat het hele bezuinigingsverhaal ook niet helpt...
Vervoersbedrijven klagen steen en been over dubbele kosten/lasten, blah blah (volgens mij grotendeels gewoon geklaag), en de minister wil dat dus niet betalen, dus schaffen we de strippenkaart maar af.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Het leeuwendeel van de problemen heeft betrekking op treinvervoer.
Nouja, als je kijkt hoeveel er misgaat met het herkennen van verchipte abonnementen in Connexxion-bussen dan is dat vermoedelijk nog wel een grotere groep die daar last van heeft dan van de problemen bij het treinvervoer.
De strippenkaart wordt in principe alleen in het stads-en streekvervoer afgeschaft. Daar speelt het probleem van dubbele opstaptarieven juist niet.
Deels nog wel, al is 't wellicht ver gezocht: als ik met een connexxion-bus naar een overstappunt reis en incheck met een abonnement (buiten het geldigheidsgebied) en ik overstap op een Arrivabus en daarmee weer naar buiten het abonnementsgebied reis dan kan ik niet direct bij de overstap inchecken. Moet maar lang genoeg duren tot de zonegrens en je betaald alsnog een dubbel instaptarief :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door fogeltje »

Klaasje schreef:Het leeuwendeel van de problemen heeft betrekking op treinvervoer. De strippenkaart wordt in principe alleen in het stads-en streekvervoer afgeschaft. Daar speelt het probleem van dubbele opstaptarieven juist niet.
Ik loop anders tegen genoeg problemen aan bij overstap van bus op bus, onder dalurenproducten die NIET werken onder betaalde omstandigheden terwijl ik daar gewoon voor betaald heb (naja, het was gratis toen ik hem aanschafte, maar hij loopt in in september af en dan kost het 7,50) en als het tegenzit voor 50% niet kan gebruiken.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door Freek »

In principe wordt de strippenkaart helemaal afgeschaft dus ook in de trein. Het belangrijkste argument voor het gebruik van de strippenkaart in de trein (voor hetzelfde tarief in trein+bus reizen) vervalt immers als die niet meer geldig is in de bus.
Niet in principe, dat is gewoon zo. Formeel wordt het NVB in een bepaalde regio uitgeschakeld, dat houdt in dat in die regio het NVB zijn geldigheid verliest en dus niet te gebruiken is. Niet in de bus, niet in de trein, niet in de buurtbus.

@Klaasje
Wellicht in Almere niet, maar elders in het land zou ik er iets anders over denken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:Niet in principe, dat is gewoon zo.
Ik zeg in principe omdat dit niet altijd tegelijk gaat. In Rotterdam bleef de strippenkaart nog een paar maanden geldig in de trein terwijl die voor de rest al afgeschaft was (misschien was men dit 'vergeten'?).
Freek schreef:Formeel wordt het NVB in een bepaalde regio uitgeschakeld, dat houdt in dat in die regio het NVB zijn geldigheid verliest en dus niet te gebruiken is.
Dat klopt dus niet want alleen "de strippenkaart" wordt nu uitgeschakeld, dat is niet hetzelfde als "het NVB". In gebieden waar de strippenkaart nu is afgeschaft zijn de sterabonnementen (ook onderdeel van NVB) nog wel geldig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door Klaasje »

Abonnementen worden vaak juridisch aangemerkt als "regionaal reisproduct". Bij het afschaffen van de strippenkaart wordt door de minister de acceptatieplicht van het NVB voor een bepaald gebied dan ook afgeschaft.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'

Bericht door Freek »

Inderdaad zoals Klaasje zegt worden sterabo's met het afschaffen van het NVB regionale producten die voor 100% overeenkomen met de eerdere NVB sterabo's. Situatie in Rotterdam-trein ken ik niet, wellicht dat daar nog een uitzondering is gemaakt, voor de huidige groepen wordt die uitzondering niet gemaakt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 119 gasten