Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te passen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te passen
Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te passen
Geplaatst op: woensdag 8 juni 2011 22:03
Laatst bijgewerkt: woensdag 8 juni 2011 22:05
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur gaat NS niet verplichten om de techniek van de ov-chipkaart te verfijnen, zodat bestaande kortingsregelingen mogelijk blijven. Dat schreef ze vandaag aan de Tweede Kamer.
Houders van een dalurenabonnement kunnen korting verliezen als NS stopt met papieren kaartjes.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 8 juni 2011 22:03
Laatst bijgewerkt: woensdag 8 juni 2011 22:05
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur gaat NS niet verplichten om de techniek van de ov-chipkaart te verfijnen, zodat bestaande kortingsregelingen mogelijk blijven. Dat schreef ze vandaag aan de Tweede Kamer.
Houders van een dalurenabonnement kunnen korting verliezen als NS stopt met papieren kaartjes.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Ik had dan ook niet verwacht dat deze minister sowieso iets regelt :N
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
"Omdat NS sowieso het systeem van kortingskaarten aanpast, kan de prijsbewuste reiziger met kortingskaart nog steeds met korting reizen door zijn incheckmoment zorgvuldig te kiezen, aldus de minister."
Een trein een half uur later nemen en te laat op je werk zijn zeker :')
Een trein een half uur later nemen en te laat op je werk zijn zeker :')
"Een touringcar is geen bus"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Mogen we alsjeblieft Eurlings terug?
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Eurlings was inderdaad een stuk beter, maar los daarvan vraag ik me af of dit uberhaupt op te lossen is, ook voor Eurlings.
Het gaat dus om mensen die voor een traject A->C vanaf station B de 9-uursgrens doorbreken. Met het papierenkaartje kun je twee kaartjes uit de automaat halen A->B tegen voltarief en B->C met reductie. In principe kan dat nog steeds, zij het dat er in- en uitgecheckt moet worden op station B. Er moet dus genoeg overstaptijd zijn (want 3 minuten nodig tussen uit- en inchecken). En er moet nu dus inderdaad sprake zijn van een overstap, niet meer simpelweg het stoppen van een trein op een station.
Hoe wil men dit oplossen bij een reis met een incheck op A en uitcheck op C waarbij halverwege de reis de 9uursgrens is gepasseerd. Hoe kan het systeem dan weten met welke trein is gereisd, moet ie dat ruiken ofzo?
Aan de andere kant hoor je ook niemand over de 5 minuten die men er gratis bij heeft gekregen, inchecken kan al vanaf 8.55 waardoor mensen nu opeens eerder met korting kunnen reizen.
Het gaat dus om mensen die voor een traject A->C vanaf station B de 9-uursgrens doorbreken. Met het papierenkaartje kun je twee kaartjes uit de automaat halen A->B tegen voltarief en B->C met reductie. In principe kan dat nog steeds, zij het dat er in- en uitgecheckt moet worden op station B. Er moet dus genoeg overstaptijd zijn (want 3 minuten nodig tussen uit- en inchecken). En er moet nu dus inderdaad sprake zijn van een overstap, niet meer simpelweg het stoppen van een trein op een station.
Hoe wil men dit oplossen bij een reis met een incheck op A en uitcheck op C waarbij halverwege de reis de 9uursgrens is gepasseerd. Hoe kan het systeem dan weten met welke trein is gereisd, moet ie dat ruiken ofzo?
Aan de andere kant hoor je ook niemand over de 5 minuten die men er gratis bij heeft gekregen, inchecken kan al vanaf 8.55 waardoor mensen nu opeens eerder met korting kunnen reizen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Zou dit niet op te lossen zijn door in te checken per trein? Even los van de vraag of dat een wenselijke situatie is hoor, maar dan weet het systeem wel zeker welke trein een reiziger neemt en vanaf/tot welk station er korting berekend kan worden.
Binnenkort komen daar nog wel een paar grenzen bij met het verdwijnen van de korting in de avondspits. Dit probleem zal dus vaker voorkomen. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook reizigers die dan op korting reizen door vlak voor de grens in te checken en een groot deel van de reis in de spits af te leggen.Freek schreef:Het gaat dus om mensen die voor een traject A->C vanaf station B de 9-uursgrens doorbreken.
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Tsja, het kan best maar het is wat rekenwerk. Ik weet niet of het chipkaartsysteem dat zou kunnen.Freek schreef:Hoe wil men dit oplossen bij een reis met een incheck op A en uitcheck op C waarbij halverwege de reis de 9uursgrens is gepasseerd. Hoe kan het systeem dan weten met welke trein is gereisd, moet ie dat ruiken ofzo?
Het aantal minuten vóór 9.00 uur rekenen volgens voltarief, het aantal minuten ná 9.00 uur rekenen met korting. Is gemiddeld genomen altijd goed lijkt me. Nadeel is wel dat de ritprijs afhankelijk wordt van de in- en uitchecktijd en niet meer alleen van het aantal afgelegde kilometers. Ook is het misschien wel wat fraudegevoelig (later uitchecken dan direct bij aankomst bijvoorbeeld).
Die vijf minuten gratis is in de praktijk hooguit drie minuten, met een beetje geluk kun je de trein van 8.57 uur halen. Lijkt me niet meer dan redelijk dat de inchecktijd voor korting vóór 9.00 uur ligt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Zo'n berekeningsysteem zal er niet komen, simpelweg omdat de in- en uitchecktijd niet betrouwbaar genoeg zijn om vast te kunnen stellen welk deel van het traject met korting afgelegd is. Ietsje eerder of later uitchecken wordt dan gelijk beloond, zeg maar.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
En toch zijn er slimme manieren te bedenken dat je toch gedeeltelijk korting kunt krijgen.
Stel je gaat ervan uit dat een reiziger per uur 80 km aflegt. Dan kun je een systeem bedenken waarbij je als volgt korting krijgt:
- als je na 8.30 incheckt, betaal je over de eerste 40 km het volle pond, daarna 40% korting.
- als je na 8.00 incheckt, betaal je over de eerste 80 km het volle pond, daarna 40% korting; en ga zo maar door.
Het zal waarschijnlijk niet altijd even goed uitkomen met 2x een kaartje kopen (1 vol tarief van A naar B en 1 korting van B naar C), maar is wel een stuk rechtvaardiger dan helemaal geen korting. Dit is bovendien ook makkelijker te checken, de uitcheckpaal hoeft alleen het aantal km te berekenen + de inchecktijd (gegevens die de uitcheckpaal toch al heeft) en dan een rekensommetje er op te laten toepassen.
Stel je gaat ervan uit dat een reiziger per uur 80 km aflegt. Dan kun je een systeem bedenken waarbij je als volgt korting krijgt:
- als je na 8.30 incheckt, betaal je over de eerste 40 km het volle pond, daarna 40% korting.
- als je na 8.00 incheckt, betaal je over de eerste 80 km het volle pond, daarna 40% korting; en ga zo maar door.
Het zal waarschijnlijk niet altijd even goed uitkomen met 2x een kaartje kopen (1 vol tarief van A naar B en 1 korting van B naar C), maar is wel een stuk rechtvaardiger dan helemaal geen korting. Dit is bovendien ook makkelijker te checken, de uitcheckpaal hoeft alleen het aantal km te berekenen + de inchecktijd (gegevens die de uitcheckpaal toch al heeft) en dan een rekensommetje er op te laten toepassen.
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Ik blijf dit een non-probleem vinden. Het aantal reizigers waar het echt [dus meer dan een paar dubbeltjes] voor uit maakt, is maar heel beperkt. Als je voor woon-werk verkeer dalurenkorting wil, heb je het so-wie-so niet begrepen.
Samenvatting van de brief extreem kort:
- technisch kan het niet
- tegen het nadeel voor sommigen voor 9 uur staan voordelen
- dit is een helder systeem
- anyway, in de hoofdnet concessie regelen we alleen de maximum tareiven
Ik denk dat eurlings niet veel anders had geschreven
Samenvatting van de brief extreem kort:
- technisch kan het niet
- tegen het nadeel voor sommigen voor 9 uur staan voordelen
- dit is een helder systeem
- anyway, in de hoofdnet concessie regelen we alleen de maximum tareiven
Ik denk dat eurlings niet veel anders had geschreven
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Dan heb je het juist wel begrepen, het hele idee van die nieuwe kortingsproducten is toch juist om mensen te verleiden, meer buiten de spits te gaan reizen? Na 9.00 vertrekken is voor woon-werkverkeer meestal gewoon te laat, maar als je om 8:30 vertrekt (en dus half binnen, half buiten spitstijden reist) ben je toch voordeliger uit, dan wanneer je echt midden in de spits reist en dus voor de hele reis vol tarief betaalt.robert55 schreef:Als je voor woon-werk verkeer dalurenkorting wil, heb je het so-wie-so niet begrepen.
Met de OV-chipkaart is dat dus anders: of je nu om 7.00 vertrekt of om 8:30 maakt voor de ritprijs geen verschil.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Waarbij overigens wel opgemerkt moet worden dat de spits zo ongeveer tussen 7.30 en 9 op z'n drukst is, dus eigenlijk moet je juist niet willen verleiden om nog half in de spits te reizen.
Eigenlijk zou je mensen moeten verleiden meer vroeg in de spits te reizen. Dan rijden alle spitstreinen ook al volop, maar wordt de capaciteit nog verre van optimaal gebruikt.
Vooral op langere IC-routes is die dan meer afgestemd op wat later nog komen gaat, maar als die trein toch groot moet rijden kan je op 't vroege deel best wat extra vulling gebruiken.
Eigenlijk zou je mensen moeten verleiden meer vroeg in de spits te reizen. Dan rijden alle spitstreinen ook al volop, maar wordt de capaciteit nog verre van optimaal gebruikt.
Vooral op langere IC-routes is die dan meer afgestemd op wat later nog komen gaat, maar als die trein toch groot moet rijden kan je op 't vroege deel best wat extra vulling gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Inderdaad en dan hoor je niemand klagen waarschijnlijk !Geert schreef:Zou dit niet op te lossen zijn door in te checken per trein? Even los van de vraag of dat een wenselijke situatie is hoor, maar dan weet het systeem wel zeker welke trein een reiziger neemt en vanaf/tot welk station er korting berekend kan worden.
Binnenkort komen daar nog wel een paar grenzen bij met het verdwijnen van de korting in de avondspits. Dit probleem zal dus vaker voorkomen. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook reizigers die dan op korting reizen door vlak voor de grens in te checken en een groot deel van de reis in de spits af te leggen.Freek schreef:Het gaat dus om mensen die voor een traject A->C vanaf station B de 9-uursgrens doorbreken.
Als de spits loopt van 16.00-19.00 uur en ik check om 15.55 in maastricht en ik ga naar groningen dan reis ik het hele stuk met korting !
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Zo zou het in mijn ogen eigenlijk wel moeten, gebeurd in bus immers ook, je checkt niet in bij de bushalte. Echter heb je verschillende problemen. De eerste zijn de poortjes die ze willen invoeren. Inchecken was nu juist ook om de poortjes te openen. Wellicht zou dat nog op te lossen zijn door poortjes alleen te laten controleren of er genoeg saldo op staat om afgeschreven te worden, 10/20 euro en pas bij het inchecken in de trein ook daadwerkelijk dat bedrag af te schrijven.Geert schreef:Zou dit niet op te lossen zijn door in te checken per trein? Even los van de vraag of dat een wenselijke situatie is hoor, maar dan weet het systeem wel zeker welke trein een reiziger neemt en vanaf/tot welk station er korting berekend kan worden.
Echter zul je dan wel een doorstromingsprobleem krijgen als je wilt uitchecken in de trein. Met die horde reizigers gaat dat volgens mij enorm veel vertraging opleveren. Misschien inchecken in trein en uitchecken op perron/station/poortje? Dit bevordert overigens natuurlijk ook zwart reizen omdat er dan bij de poortjes niks wordt afgeschreven en mensen in de trein kunnen "vergeten" in te checken. Dus het zal uiteindelijk niet gaan werken vrees ik.
Ik blijf het verder kolder vinden eerlijk gezegd. Volgens mij wordt er niet eens geprobeerd om er naar te kijken of een oplossing te zoeken maar zegt men gewoon gelijk "kan niet, technisch onmogelijk etc bla bla bla". De reiziger betaalt toch wel.
Misschien dat het mogelijk is om in treinen toch een chipkaart lezer te hangen. Men checkt gewoon zoals gewoonlijk in op het station/bij de poortjes waar het geld al van wordt afgeschreven. Als men dan om 9 uur in de trein een extra check in doet, zou het systeem kunnen zien "deze reiziger heeft om 8:40 uur in Eindhoven ingecheckt en checkt om 9:00 nogmaals in in trein XXXX welke zich op dat punt vlak voor station 's-Hertogenbosch bevindt. Dus de reis Eindhoven - 's-Hertogenbosch boek ik af als vol tarief, de verdere rit reken ik af met 40% korting omdat meneer Fogeltje een VDU heeft.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Hee maar wacht eens? Voor BESTAANDE VDU-houders verandert er toch niks?
Dan kan ik mijn hooivork voor deze keer in het vet laten liggen, is ook weleens prettig voor een avondje natuurlijk :)
Of....??
Dan kan ik mijn hooivork voor deze keer in het vet laten liggen, is ook weleens prettig voor een avondje natuurlijk :)
Of....??
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Het 9.00-uur probleem speelt ook voor bestaande VDU-houders (cq gaat spelen als volgend jaar de papieren kaartjes afgeschaft worden).
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Mja nou ja. Ik kan er zelf niet al te hard van wakker liggen eerlijk gezegd. Die keren dat ik doordeweeks voor 9 uur in de trein zit betaalt de baas (A)
EN eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het om heel veel mensen gaat waarvoor dit een heel groot probleem gaat zijn. Maar goed, het is wel WEER een puntje waar NS zich de gemakzucht permitteert om niks te regelen, en bovendien een puntje waarvan het verschil in geldstroom WEER bij NS de zak in gaat.
EN eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het om heel veel mensen gaat waarvoor dit een heel groot probleem gaat zijn. Maar goed, het is wel WEER een puntje waar NS zich de gemakzucht permitteert om niks te regelen, en bovendien een puntje waarvan het verschil in geldstroom WEER bij NS de zak in gaat.
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Dat gaat ook gebeuren, doordat (als de voorstellen van NS overgenomen worden) de ochtendspits pas begint om 06.30 (of wat was die tijd ook alweer, in ieder geval ver na 04.00 uur). Check je dus in voor 06.30 uur, reis je de hele ochtendspits met korting. Er van uitgaande dat je om 06.30 incheckt, een uur reist voor je op je werk bent (=07.30), 8 en een half uur werkt (=16.00 uur) kun je precies met korting terug als je het goed uitmikt. Dat lijkt me wel wat voor de berekenende reiziger! Het is dat mijn baas betaalt, anders was ik een van de reizigers die dit ging doen.Daniel schreef:Waarbij overigens wel opgemerkt moet worden dat de spits zo ongeveer tussen 7.30 en 9 op z'n drukst is, dus eigenlijk moet je juist niet willen verleiden om nog half in de spits te reizen.
Eigenlijk zou je mensen moeten verleiden meer vroeg in de spits te reizen. Dan rijden alle spitstreinen ook al volop, maar wordt de capaciteit nog verre van optimaal gebruikt.
Vooral op langere IC-routes is die dan meer afgestemd op wat later nog komen gaat, maar als die trein toch groot moet rijden kan je op 't vroege deel best wat extra vulling gebruiken.
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Het is ook een mensenrecht om om kwart voor negen met de trein te gaan reizen, dat mag je niet vergeten natuurlijk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
@Wubbo: Vereist wel dat je vlakbij het station werkt, anders red je het niet om op tijd in te checken voor de terugreis
Ik zou zelf bv. als ik de trein van 6.24 uur neem om 7.00 uur op m'n werk kunnen zijn. 15.30 uur zitten de uren er dan op, maar in de praktijk blijkt het dan nog weleens wat gehaast te worden om binnen een halfuur op het station te zijn (looptijd naar de bushalte, weliswaar veel bussen maar onregelmatiger vertrektijden i.v.m. laatste stuk van streeklijn speelt daar een belangrijke rol).
Maar zowiezo: denk dat ik verre van de enige ben die 6.00 uur opstaan vroeg zat vindt en wat meerdere werkgevers zullen kennen in combinatie met flexibele werktijden zijn de bloktijden waarin iedereen aanwezig moet zijn: tussen 9 en 16 uur.
M'n ervaring is dat ik met een werkdag van 7.45 - 16.30 nog net voor de echte spitsdrukte zit... pas een halfuurtje later zit de piek die NS graag wil afromen.
Ik zou zelf bv. als ik de trein van 6.24 uur neem om 7.00 uur op m'n werk kunnen zijn. 15.30 uur zitten de uren er dan op, maar in de praktijk blijkt het dan nog weleens wat gehaast te worden om binnen een halfuur op het station te zijn (looptijd naar de bushalte, weliswaar veel bussen maar onregelmatiger vertrektijden i.v.m. laatste stuk van streeklijn speelt daar een belangrijke rol).
Maar zowiezo: denk dat ik verre van de enige ben die 6.00 uur opstaan vroeg zat vindt en wat meerdere werkgevers zullen kennen in combinatie met flexibele werktijden zijn de bloktijden waarin iedereen aanwezig moet zijn: tussen 9 en 16 uur.
M'n ervaring is dat ik met een werkdag van 7.45 - 16.30 nog net voor de echte spitsdrukte zit... pas een halfuurtje later zit de piek die NS graag wil afromen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
De piek van de ochtendspits zit traditioneel om 08.00 uur. Ik forens nu met de trein van 06.53 uit Den Haag, als ik 40% goedkoper zou kunnen forenzen met de trein van een half uur eerder zou ik dat serieus overwegen - dat scheelt op jaarbasis nogal namelijk.
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Sorry, maar 9-16 uur aanwezig noem ik geen flexibele werktijden, dus wat dat betreft valt daar (bij bedrijven) nog wel wat winst te behalen.Daniel schreef:Maar zowiezo: denk dat ik verre van de enige ben die 6.00 uur opstaan vroeg zat vindt en wat meerdere werkgevers zullen kennen in combinatie met flexibele werktijden zijn de bloktijden waarin iedereen aanwezig moet zijn: tussen 9 en 16 uur.
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Je kan maar liefst 1 uur spelen als je van 9 tot 16 echt aanwezig moet zijn en je werkdagen van 8 uur zou maken. Dat is niet echt flexibel. Flexibel is de mogelijkheid een halve dag te werken en aan thuiswerken te kunnen doen.
We moeten echter niet vergeten dat een aanzienlijk deel van de functies niet thuis uitgevoerd kan worden dus dat je nooit helemaal van de spits af zal komen.
We moeten echter niet vergeten dat een aanzienlijk deel van de functies niet thuis uitgevoerd kan worden dus dat je nooit helemaal van de spits af zal komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Bijna twee uur spelen is 't, je moet de pauze niet vergeten (die is liefst 45 minuten hier). En halve dagen werken + thuiswerken is ook mogelijk afhankelijk van de functie. Er kan natuurlijk gewoon heel veel als je gewoon je werk goed doet, zo'n vaststaand feit zijn die blokken wat dat betreft ook niet (vaak zat een dag wat langer doorgewerkt als ik een keer wat vroeger weg moest)Bee schreef:Je kan maar liefst 1 uur spelen als je van 9 tot 16 echt aanwezig moet zijn en je werkdagen van 8 uur zou maken. Dat is niet echt flexibel. Flexibel is de mogelijkheid een halve dag te werken en aan thuiswerken te kunnen doen.
Iets wat bij mij dus ook het geval is... Plus de situatie dat vanwege de veiligheid alleen op 't lab werken niet mag, dus teveel flexibiliteit heb je ook niks aanWe moeten echter niet vergeten dat een aanzienlijk deel van de functies niet thuis uitgevoerd kan worden dus dat je nooit helemaal van de spits af zal komen.
@Wubbo: met de piek om 8.00 uur is een spitstarief vanaf anderhalf uur eerder naar mijn idee wat erg ver vantevoren... er valt nog veel materieel efficiënter te benutten als je juist het voorafgaande tijdsblok (6.30 - 7.30 zegmaar) ook wat meer reizigers weet te trekken. In plaats daarvan is dat met de huidige plannen juist het tijdsblok waar je reizigers gaat verliezen die voortaan vroeger hun reis beginnen, terwijl je de echte spitspiek in veel mindere mate zal beïnvloeden.
Wat betreft je stelling over de reiskosten: met ca. 22 werkbare dagen per maand x 12 maanden en elke dag een retourreis met 40% korting ben je echt niet voordeliger uit. Heb 't voor m'n eigen situatie even uitgerekend en een jaartrajectkaart is nog 90 euro goedkoper. Dan kan ik dus nog een dag of 20 vrij nemen en dan nog precies gelijk uitkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Schultz verplicht NS niet om kortingsregeling aan te pas
Er verandert voorlopig niets, VDU houders hebben dat 9:00 uur probleem als ze willen reizen op saldo. Het verschil met de nieuwe abonnementen is echter dat ze zolang er papieren kaartjes zijn er ook gebruik van mogen maken. Een van de voorwaarden van de nieuwe abonnementen is dat men ook alleen nog maar op saldo mag reizen. Men mag GEEN kaartje kopen en dan beide aan de conducteur overhandigen "ik heb kortingsrecht en reis met het kaartje".Fles schreef:Hee maar wacht eens? Voor BESTAANDE VDU-houders verandert er toch niks?
Dan kan ik mijn hooivork voor deze keer in het vet laten liggen, is ook weleens prettig voor een avondje natuurlijk :)
Of....??
Verder ben ik het eens met een eerder genoemde opmerking dat men gewoon te gemakzuchtig is omdat men al dat extra geld toch in de eigen zak steken en dat is fundamenteel fout in mijn ogen. De reiziger is de klant, de klant is koning, dus in geval van twijfel altijd in voordeel van de klant en dat zou ook met dit soort dingen moeten gelden. Maar goed, klantvriendelijkheid in het OV is vaak ver te zoeken.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten