Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Daniel »

Cao-overleg streekvervoer vastgelopen
Geplaatst op: donderdag 9 juni 2011 14:53
Laatst bijgewerkt: donderdag 9 juni 2011 14:54


UTRECHT - De onderhandelingen over een nieuwe cao voor het streekbusvervoer zijn in de nacht van woensdag op donderdag vastgelopen.
De werkgevers bieden een loonsverhoging van 2,5 procent in twee jaar tijd en een eenmalige uitkering van 0,5 procent. De bonden vinden dat te weinig. Het bod moet nog aan de achterban worden voorgelegd maar hij houdt nu al rekening met acties.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door hidihi »

Oh nee begint nu ook weer, voor de reizigers is het gewoon niet leuk meer dat de partijen er niet uitkomen.
Als ze het net zoals een paar jaar geleden zo laten uitlopen zijn we zomaar weer eens 1 maand streekvervoer kwijt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Chauf21 »

Een loonsverhoging van 2,5% (in twee jaar) in deze tijden is toch heel redelijk? Of zie ik nu wat over het hoofd? Er zijn zat bedrijven waar het salaris wordt bevroren of waar serieus wordt overwogen om salarisverlaging toe te passen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door iljitsch »

Inflatie is nu 2,3% dus met 2,5% voor twee jaar ga je nog altijd in koopkracht achteruit.

Niet slim ook om een akkoord voor 2 jaar afsluiten net nu de economie wat de goede kant op gaat, als dat doorzet kan je er volgend jaar waarschijnlijk wel iets beters uitslepen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Klaasje »

Bedenk dat er meer aan de hand is dan alleen maar de koopkracht van de individuele buschauffeur. Overal moet bezuinigd worden op ov en dus moeten er simpelweg chauffeurs uit. Als de salarisverhoging iets lager uitvalt kunnen er meer ritten blijven rijden en hoeven er minder chauffeurs ontslagen te worden. Dat laatste wordt er door de vakbonden niet bijverteld. Het lijkt me dat er al genoeg mensen hun baan verloren hebben door de crisis. Daarom lijkt het me een goed idee om akkoord te gaan met het voorstel van de vervoerders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Inflatie is nu 2,3% dus met 2,5% voor twee jaar ga je nog altijd in koopkracht achteruit.

Niet slim ook om een akkoord voor 2 jaar afsluiten net nu de economie wat de goede kant op gaat, als dat doorzet kan je er volgend jaar waarschijnlijk wel iets beters uitslepen.
Ja en je krijgt een éénmalige uitkering van 0,5%. Dit betekent een loonsverhoging van 1,5% per jaar (gemiddeld). Dat houdt een koopkrachtverlies in van 0,7%, dat in een tijdperk dat er elders in de samenleving veel hardere klappen vallen. Dan heb ik het nog niet eens over de vele ZZP'ers die in één keer vrijwel hun volledige inkomen zagen verdampen...

Ik vind het ook heel erg naar en vervelend voor het personeel, maar geld dat er niet is, kun je ook niet uitgeven. De overheid staat voor drastische bezuinigingen en daar moet iedereen zijn steentje aan bijdragen - hoe hard het ook is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Daantje »

Chauf21 schreef:Een loonsverhoging van 2,5% (in twee jaar) in deze tijden is toch heel redelijk? Of zie ik nu wat over het hoofd? Er zijn zat bedrijven waar het salaris wordt bevroren of waar serieus wordt overwogen om salarisverlaging toe te passen.
Als je vergelijkt met de nieuwe ziekenhuis CAO is het heel vergelijkbaar. Daarin gaan de lonen per 1 juli 2011 omhoog met 1% en op 1 juli 2015 met 1,5%. Daarbij zit dan wel een verhoging per 1 oktober 2011 van 0,55% waarvan 0,3% als eenmalige uitkering.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door WSM »

Anders is het misschien een idee om de doorbetaalde pauzes af te schaffen. Dat heeft de rest van Nederland ook niet...
Het gestaak moet maar eens afgelopen zijn. Wellicht moet Connexxion maar eens in Mumbai gaan kijken of er daar buschauffeurs zijn die in Nederland willen komen rijden...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Jef400 »

Ja, lekker hé. Jammer voor de passagiers. Maar ik verheug mij als Buschauffeuse kind al op de middagen op de stalling tijdens het staken. :D
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Klaasje »

Volgens mij zijn buschauffeurs aangenomen om mensen te vervoeren. Het CAO voorstel dat voorligt is gezien de bezuinigingen in het ov en de crisis zeker niet slecht. Als ze staken dan is het wat mij betreft tijd dat de vakbonden een enkeltje vuilverbranding krijgen. :N
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door fogeltje »

WSM schreef:Anders is het misschien een idee om de doorbetaalde pauzes af te schaffen. Dat heeft de rest van Nederland ook niet...
Als ik bij Bavaria werk, dan wordt mijn pauze doorbetaald. Precies een acht uur durende ploeg waarin de pauzeertijd inbegrepen zit. In lopende band productie is dat volgens mij juist wel vrij standaard omdat de lijn moet blijven draaien. Het is dan wel een compleet andere sector maar om te roepen dat heeft de rest van Nederland ook niet is wat voorbarig.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Vinny »

Pauzeren is geen pauze he. Bij een 9 urige dienst is drie kwartier pauze verplicht, 8 uur mag je volgens mij formeel ononderbroken uitvoeren. "Korte" onderbrekingen om een boterham te eten, naar de wc te gaan, te roken of om even bij te komen en koffie te drinken zijn dan geen officiele pauze zolang ze maar maximaal een kwartier duren. In ieder geval dat was bij mij zo toen ik nog productiewerk deed. :wink:

Ik vind overigens een uur middagpauze, dat bij veel kantoren in het bedrijfsleven de norm is overdreven veel. Als je gewoon een efficient ingerichte kantine hebt, dan kun je in een kwartier je middageten op hebben. Ik zit na 20 minuten dan weer achter mijn bureau. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Geert »

Een half uur is volgens mij meer gebruikelijk?

Maar goed, we dwalen wel een beetje af.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Pauzeren is geen pauze he. Bij een 9 urige dienst is drie kwartier pauze verplicht, 8 uur mag je volgens mij formeel ononderbroken uitvoeren.
6,5 uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Vinny »

Ah 6,5 uur. Dat zou goed kunnen, zo lang werkte ik ook ongeveer per dag op de bloemenveiling vroeger... :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Pauzeren is geen pauze he.
Ik heb officieel 30 minuten echte pauze die ik in 2x 15 minuten of in 1x 30 minuten mag besteden, geheel doorbetaald. Natuurlijk is dat in de praktijk wel anders en ga je vaker ff koffie drinken, even het urinoir bevuilen of eventjes in de zon zitten als de robots gecrasht zijn en je op monteurs moet wachten, maar er is 30 minuten doorbetaald pauze officieel.
"Een touringcar is geen bus"
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door WSM »

Vinny schreef:Ik vind overigens een uur middagpauze, dat bij veel kantoren in het bedrijfsleven de norm is overdreven veel. Als je gewoon een efficient ingerichte kantine hebt, dan kun je in een kwartier je middageten op hebben. Ik zit na 20 minuten dan weer achter mijn bureau. :lol:
Op kantoren is een half uur onbetaalde pauze gebruikelijk. Een uur verplicht onbetaalde pauze zou voor mij een showstopper zijn om een baan te accepteren :D.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Mark »

Bij mij op het werk is het als volgt geregeld:

Bij een werktijd van 4 uur of langer: 15 minuten doorbetaalde koffiepauze. Wanneer je voor 7:00 's ochtends begint komt daar nog een kwartier onbetaalde ontbijpauze bij.
Bij een werktijd van 6 uur of langer: 30 minuten onbetaalde pauze. Valt deze pauze na 16:00 uur dan heb je tevens recht op maaltijdvergoeding.
Bij een werktijd van 8 uur of langer: een uur onbetaalde pauze.

Al met al prima geregeld. :pos:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Ik vind overigens een uur middagpauze, dat bij veel kantoren in het bedrijfsleven de norm is overdreven veel. Als je gewoon een efficient ingerichte kantine hebt, dan kun je in een kwartier je middageten op hebben. Ik zit na 20 minuten dan weer achter mijn bureau. :lol:
Fout! Een uur is niet overdreven veel. Het is volgens onderzoek (vraag me niet welke :oops: ) zelfs beter voor de productiviteit 's middags.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Suus »

Je zou het uur bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor een Powernap. Dat wordt door wetenschappers zelfs aanbevolen. Tijd dat buschauffeurs hokjes krijgen voor Powernaps :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Chauf21 »

Hé, een powernapcursus.. Dat lijkt me wel wat voor de verplichte bijscholing :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Vinny »

Wat pas echt goed voor de arbeidsproductiviteit is, wanneer bedrijven ook een warme maaltijd serveren, zodat je daarna ook nog gewoon aan het werk kan. Dat doet bijna geen enkel bedrijf, maar het is zo heerlijk, pas om 10.00 beginnen en pas naar huis als de spits allang is afgelopen :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Suus »

Maar veel mensen met een gezin zullen daar niet aan willen omdat ze dan hun kinderen helemaal niet meer zien 's avonds. Bovendien blijkt uit universitaire studies dat maaltijden met het gezin gezonder zijn en als lekkerder worden ervaren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Vinny »

Sinds wanneer heeft iedereen een gezin... (grootste frustratie: alles in de samenleving is geconcipieerd op het feit dat je vrouw, man en twee kinderen bent. Zo zijn er voor singles nauwelijks huizen te koop, zijn de meeste porties in supermarkten te groot etc. etc.)

Ik ben al 10 jaar happy single hoor... :@
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Cao-overleg streekvervoer vastgelopen

Bericht door Suus »

Nog altijd heeft een meerderheid van 64% een gezin... :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten