950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Rienstertje »

Zaterdag 11 juni 2011
950 treinen en 40 stations op de tocht in België.

De directie van de Belgische Spoorwegen NMBS heeft een bezuinigingsplan opgesteld dat 100 miljoen euro moet gaan opleveren. Het omvat onder andere het verwijderen van bijna 950 treinen en 40 stations. Het bespreken van het plan begint op 5 juli.

Het plan omvat de sluiting van de 40 stations op het Belgische spoorwegnet waar minder dan 70 mensen instappen, het verwijderen van 327 treinen uit de dienstregeling, die een dekkingsgraad van minder dan 5 procent hebben en nog ook 614 treinen die dekkingsgraad van 10 procent hebben staan op de schrappingslijst. Ongeveer 25 duizend mensen zullen getroffen worden door de versobering.

In totaal brengt het plan de spoorwegmaatschappij 100 miljoen euro op. De bezuinigingen moeten ervoor zorgen dat de al jaren verlies draaiende NMBS weer winstgevend te maken. Vorig jaar maakte het bedrijf een verlies van bijna 216 miljoen euro. Dat verlies was overigens de helft van het verlies in 2009. De bestuurder van de maatschappij geeft aan dat de directie de situatie betreurt voor de reizigers en dat het plan nog zeker niet definitief is.

Bron: http://www.treinreiziger.nl/actueel/950 ... gie-143696
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Suus »

Er is ook positief nieuws. De staking van 15 juli is afgelast :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Rienstertje »

Kennelijk begint men toch naar Nederland te kijken, en ziet men in dat wij de zaakjes even iets efficienter voor elkaar hebben.....
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door huibf »

België heeft gewoon teveel stations. Overpelt bijvoorbeeld. Maar zo zijn er nog 50.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Wubbo »

25.000 reizigers duperen levert 100 miljoen op. Dat is 4.000 Euro besparing per getroffen reiziger. Lijkt me geen twijfel over mogelijk: doen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door VIRM »

Wat is de 'dekkingsgraad' van een trein precies?

Overigens: is 70 personen niet heel erg weinig? Is het niet zo dat als er een stationnetje in Nederland wordt geopend, er toch wel op z'n minst enkele duizenden mensen per dag gebruik van moeten maken?
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door iljitsch »

1000 ongeveer, toch?

Maar werd in België niet anders geteld?

En het kan erger. *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Meltrain »

Dit is nog iets minder. ;)
(Maar goed, dat station kent ook slechts 52 treinen per jaar. :P )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:1000 ongeveer, toch?
Maar dat criterium wordt alleen gebruikt voor het openen van een nieuw station. Voor bestaande stations geldt een lagere ondergrens, er zijn in Nederland genoeg kleine stationnetjes die minder dan duizend reizigers per dag trekken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Suus »

Ik geloof dat er in Nederland in principe geen stations worden gesloten, tenzij het noodzakelijk is. Een station als Geerdijk overleeft het ook al tientallen decennia toch :P

En openingscriteria? Volgens mij is dat gewoon met een flinke zak geld over de brug komen, dan wordt elk station wel voor je geopend :wink: (Zie Assp)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door iljitsch »

Nou, toen ik vorig jaar in IJmuiden was was daar toch echt geen station meer... In Groningen en Drente kwam ik ook stapels stationswegen en -pleinen tegen waar geen station te vinden was. Er is de afgelopen eeuw echt wel heel wat opgedoekt.

Er worden best veel nieuwe stations gebouwd, te veel in mijn opinie. Op z'n minst zou je dan die kleine waar toch nooit een hond in- of uitstapt moeten sluiten om zo de vaart een beetje in de treinenloop te houden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Suus »

Het aantal gesloten stations sinds de jaren 70 in Nederland is 19. Het aantal geopende stations is daarentegen ontelbaar.

Station Emmen Bageres is dit jaar vervangen door Emmen Zuid, verschil is er amper
Dan hebben we teruggaand:
2006: Eijsden
2000: Amsterdam de Vlugtlaan
1998: Soestduinen
1992: Simpelveld
1991: Visvliet (in ruil voor Leeuwarden Camminghaburen)
1988: Wijlre-Gulpen, Kerkrade West
1987: Hulshorst
1985: Doetinchem West (in ruil voor Doetinchem de Huet)
1983: Velsen-IJmuiden Oost, Westerveld, Velsen Zeeweg, IJmuiden Casembrootstraat, IJmuiden Julianakade, IJmuiden
1982: Hembrug
1977: Heeze verplaatst
1975: Bergentheim
1972: Maarsbergen (in ruil voor Bunnik), Maarn verplaatst.

Kijken we naar België dan zijn daar in de jaren 80 en in de jaren 90 meer dan 100 stations gesloten en is juist het aantal nieuwe stations op een hand te tellen. En toch zijn er nog 550 stations in België. Er zijn daar stoptreinen die in een uur 18 stations aandoen. Dat gaat je in Nederland niet lukken. Net zoals je hier geen stations vind die slechts 1x in 2 uur worden bediend of stations die op bepaalde dagen van de week worden overgeslagen. De Belgische spoorwegen hebben nog veel te verbeteren, maar beter nog: In België, en zeker in Vlaanderen moet men eens stoppen met het doodconcurreren van de spoorwegen door extreem goedkope bussen. Bovendien is de top van de NMBS nogal vastgegroeid aan hun zetel en heeft men nog veel erger dan in Nederland (als het hier al zo erg is) daar elk verbinding met de realiteit verloren. Eigenlijk is het hard, maar misschien moet men daar eens gaan aanbesteden...

(Om een voorbeeld te geven van de busverspilling in Vlaanderen. Vorig jaar ben ik met tsov in een dorpje in België geweest waar we friet hebben gegeten. Het dorp, Westmeerbeek telt 1800 inwoners en wordt aangedaan door 8 buslijnen. De meeste buurtbussen die wel altijd rijden maar waar nooit iemand inzit, want in Vlaanderen is het autobezit groter dan in Nederland)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
iljitsch schreef:1000 ongeveer, toch?
Maar dat criterium wordt alleen gebruikt voor het openen van een nieuw station. Voor bestaande stations geldt een lagere ondergrens, er zijn in Nederland genoeg kleine stationnetjes die minder dan duizend reizigers per dag trekken.
Stations met minder dan 500 reizigers komen in aanmerking om opgeheven te worden, want die worden door de NS niet rendabel geacht. Helaas wordt in de praktijk geen enkel station gesloten omdat er altijd wel wat politici met slappe knieën een bedieningsplicht voor deze stations erin weten te fietsen (zie discussie Zeeuwse stations).

Eijsden is overigens een speciaal geval. Het station is niet formeel gesloten, het wordt alleen niet door een vervoerder bediend. De IC Maastricht-Brussel wordt waarschijnlijk volgend jaar al weer vervangen door een L Maastricht-Luik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Fles »

Bee schreef:Het aantal gesloten stations sinds de jaren 70 in Nederland is 19. Het aantal geopende stations is daarentegen ontelbaar.

Station Emmen Bageres is dit jaar vervangen door Emmen Zuid, verschil is er amper
Dan hebben we teruggaand:
2006: Eijsden
2000: Amsterdam de Vlugtlaan
1998: Soestduinen
1992: Simpelveld
1991: Visvliet (in ruil voor Leeuwarden Camminghaburen)
1988: Wijlre-Gulpen, Kerkrade West
1987: Hulshorst
1985: Doetinchem West (in ruil voor Doetinchem de Huet)
1983: Velsen-IJmuiden Oost, Westerveld, Velsen Zeeweg, IJmuiden Casembrootstraat, IJmuiden Julianakade, IJmuiden
1982: Hembrug
1977: Heeze verplaatst
1975: Bergentheim
1972: Maarsbergen (in ruil voor Bunnik), Maarn verplaatst.
Leuk lijstje. Hulshorst is trouwens gesloten in ruil voor Amersfoort Schothorst :Y En de Zoetermeer- en Hofpleinlijn sla je voor het gemak ook maar even over :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Suus »

Ja, maar die worden op Rotterdam Bergweg en Rotterdam Hofplein dan ook nog steeds allemaal gebruikt of ze zijn vervangen door dichtbij gelegen haltes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door reisthijs »

Dat lijstje laat mooi zien dat er in Nederland dus zelden zomaar losse stationnetjes worden gesloten. Meestal is het dus omdat er verderop een ander station voor in de plaats komt of omdat de lijn waar het aan ligt gesloten wordt.

Dat is toch wat anders dan de NMBS in de jaren '80 heeft gedaan, daar ging het om de invoering van een compleet nieuwe dienstregeling. Bijvoorbeeld tussen Brugge en Oostende zijn in 1984 alle tussenstations gesloten om daar geen stoptreinen meer te hoeven laten rijden.

Alleen is dat sluiten van stations toen door het hele land een beetje selectief gedaan, op sommige lijnen is heel veel gesloten en op andere (zoals Antwerpen-Roosendaal) bijna niets.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door Fles »

Bee schreef:Ja, maar die worden op Rotterdam Bergweg en Rotterdam Hofplein dan ook nog steeds allemaal gebruikt of ze zijn vervangen door dichtbij gelegen haltes.
Nou en? Amsterdam de Vlugtlaan ook :P
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 950 treinen en 40 stations op de tocht in België

Bericht door willy84 »

Ik ken Belgie niet heel goed maar toen ik laatst in Antwerpen en Hasselt was, keek ik wel verbaasd hoeveel man er achter een loket zitten en hoe achterlijk lang die rij voor binnenlandse reizen wel niet was. En dan kwam ik een kaartje Roosendaal halen en dan kan je gelijk een kaartje kopen omdat die man niks zit te doen.

De schaarse kaartautomaten zijn ook hopeloos lastig en betalen was volgens mij ook niet makkelijk. Nee, Belgie dat is het niet.

Ik heb altijd nog het plan om op zo'n tweeuurs lijntje te gaan rijden naar Gouvy ofzo maar je komt aardig in de knoei qua tijd omdat het zolang duurt.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten