Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Daniel »

Petitie voor behoud papieren treinkaartje
Geplaatst op: maandag 13 juni 2011 21:08
Laatst bijgewerkt: maandag 13 juni 2011 21:10


Persbericht

Op verzoek van vele verontruste treinreizigers die niet op de OV-chipkaart willen overstappen, is Rover een petitie gestart voor behoud van het papieren treinkaartje. Via http://www.reizigersprotest.nl/treinkaartje kunnen reizigers hun handtekening plaatsen tegen het verdwijnen van het bekende treinkaartje.

NS maakte vorige week bekend eind 2012 het papieren treinkaartje af te schaffen. Rover was hierdoor flink verrast, er zijn immers nog vele problemen met de OV-chipkaart: het is onmogelijk met de chipkaart een internationale reis te maken, er bestaat geen voordelig kinderkaartje en er is nog geen oplossing gevonden voor de meereiskorting. Daarnaast dreigt reizen op veel punten duurder te worden: de voordeelurenkaart-houder die vóór 9 uur incheckt betaalt ook na 9 uur vol tarief, het onderbreken van de reis kost de reiziger opnieuw opstaptarief en ook het reizen met meerdere vervoerders wordt fors duurder.

Toen NS bekend maakte het treinkaartje af te willen schaffen werd Rover overspoeld door klachten van verontruste reizigers. Velen van hen gaven aan nooit op de OV-chipkaart over te willen stappen, ook niet als de meeste problemen zijn opgelost. Zij vinden de OV-chipkaart te duur in aanschafprijs (€ 7,50 om de kaart aan te schaffen en voor de minder reguliere reiziger nog eens minimaal € 20 “borg”), zijn bang minder overzicht te houden op hun reiskosten of zij vrezen voor inbreuk op hun privacy.

“Wij willen dat reizigers de keuze blijven houden tussen het papieren kaartje en de chipkaart”, stelt Rover. “Reizigers die niet gedwongen willen worden de OV-chipkaart te gebruiken dreigen straks op de auto over te stappen”. Veel reizigers vroegen Rover een petitie te starten voor behoud van het treinkaartje. Rover geeft aan deze wens gehoor met de petitie op reizigersprotest.nl.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door The best »

Of je nu een papieren kaartje of een chipkaart uit de muur trekt maakt toch niet zoveel uit lijkt mij. Dus een beetje dom gezeur dit.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door VIRM »

*heeft petitie ondertekend*

Ik denk dat ze een goed punt hebben. Eerst zou je de problemen moeten oplossen en dan pas verplicht moeten stellen. Nu is er geen garantie dat alle problemen voor eind 2012 worden opgelost. Dat getuigt van weinig respect tegenover je reizigers.
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Freek »

Gelukkig staat toch ook nog nergens vast dat het 2012 wordt. Het is een voornemen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door find_your_spot »

De incidentele reiziger moet in de toekomst eerst 7,50 investeren in een kaart en daarna minimaal 20 euro saldo laden. En dat voor een treinreis die misschien nog geen 12 euro vol tarief kost.

Belachelijk!

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Wubbo »

Ik ben het er mee eens dat 2012 te vroeg is om het treinkaartje af te schaffen. Maar Rover weet al heel lang dat NS een keer gaat overstappen op alleen de OV-chipkaart, dus is het niet gepast om nu te roepen dat dat maar niet meer mag. Ik ga zoiets dus ook niet ondertekenen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Geert »

Wanneer had Rover dan moeten protesteren? Heeft Rover dan niet eerder geprotesteerd tegen allerlei andere zaken rondom de chipkaart?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Freek »

Ik kan niet in de toekomst kijken, maar verwacht dat eind 2012 best mogelijk is. Er is 1,5 jaar voor het oplossen voor technische problemen. Verder is veel ook gewoon gewenning. Over 1,5 jaar heeft 80procent van de Nederlandse bevolking wel een kaart hebben en kun je nergens meer met de strippenkaart reizen. Hoe hoog zal het gebruik dan wel niet liggen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door reisthijs »

Probleem is ook dat NS nu heel hard loopt te roepen "volgend jaar verdwijnen de papieren kaartjes" zonder eerst nagedacht hebben over dit soort problemen.
Als NS nou inderdaad had gezegd "we gaan er naar streven dit en dit probleem binnen 1,5 jaar op te lossen en als dat gelukt is, verdwijnen de papieren kaartjes" dan werd er nu niet zou luid geprotesteerd.
The best schreef:Of je nu een papieren kaartje of een chipkaart uit de muur trekt maakt toch niet zoveel uit lijkt mij.
Het ligt er even aan wat voor chipkaartje dat dat is. Als NS gewoon de mogelijkheid biedt een wegwerp-chipkaartje te kopen met daarop bijvoorbeeld een 'enkele reis' geladen dan valt er inderdaad niets te klagen.

NS heeft alleen nog nergens aangegeven of ze dat wel of niet willen doen.
Doel van een actie als deze zou dan ook niet moeten zijn "behoud het papieren kaartje" maar juist om een pleidooi te houden vóór de invoering van wegwerp-chipkaartjes door NS.
Wubbo schreef:Maar Rover weet al heel lang dat NS een keer gaat overstappen op alleen de OV-chipkaart, dus is het niet gepast om nu te roepen dat dat maar niet meer mag.
Andere vervoerders zijn NS al voorgegaan (GVB, RET), maar ondanks het feit dat zij volledig zijn overgestapt op de OV-chipkaart kan je daar nog steeds losse kaartjes kopen. Dus waarom dan niet bij NS?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Vinny »

Probleem is ook dat NS nu heel hard loopt te roepen "volgend jaar verdwijnen de papieren kaartjes" zonder eerst nagedacht hebben over dit soort problemen.
Maar de NS denkt na over dit soort problemen, anders waren in 2008 al de eerste poortjes dicht gegaan... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door find_your_spot »

Om een voorbeeld te geven.

Een groep toeristen van 7 mensen komen op Schiphol aan en willen met de trein naar Amsterdam Centraal.

Dat betekent eerst 7 x 7,50 aanschaf van Anonieme OV-chipkaarten = 52,50 euro
Dan moet op alle 7 OV-chipkaarten verplicht 20 euro saldo instaptarief staan = 140 euro
In totaal kunnen ze dus voor 192,50 euro op pad voor 1 enkele reis.

En dat terwijl het met papieren kaartjes maar 7 x 3,70 had gekost = 25,90 euro

Dat is een verschil van 166,60 euro!

Ik ben helemaal voor het afschaffen van die treinkaartjes! Veel te goedkoop!
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door AppleMoose »

In Portugal werken ze ook volop met chipkaartje. Hoef je overigens niet mee uit te checken, je werkt daar met aantal ritten op een kaart (soort digitale stripkaart dus, maar maakt niet uit hoeland de rit is).

Kosten van een gewoon anoniem wegwerpkaartje bij de veerponten tussen voorstadje en Lissabon: 50ct, met daarbovenop de ritprijs van een enkele rijs. Deze kaartjes kon je daarna nog 6 keer opladen, voordat je weer een nieuwe aan moest schaffen.

Nu snap ik dat de kosten voor een kaartje in Nederland wat hoger dan 50ct zullen liggen, maar ik vind, zoals FYS aangeeft, het belachelijk dat je als incidentele reiziger zoveel kosten moet maken om überhaupt te kunnen reizen met het OV.
Zorg gewoon voor wegwerpkaartjes die je een beperkt aantal keer kan opladen, (kan dus prima met kartonnen kaartjes, bewijst Portugal maar weer), en waarop je alleen vaste producten kunt kopen. (denk dan aan enkele reis, retour en dagkaart, meer heb je dan niet nodig) kunt opladen. Zit je ook niet vast aan bepaald bedrag die je sowieso nodig hebt om op saldo te kunnen reizen.

(Voor er iemand mee begint, ja de prijzen in Portugal liggen extreem laag in vergelijking met NL, maar doet niets af aan het feit dat het chipkaart systeem (ook anoniem) perfect werkt, en iedereen! een kaartje koopt, ook al is het boordtarief (in Tram) 2,50 euro, en wordt er niet gecontroleerd of je daadwerkelijk incheckt. (alleen bij de metro en veerpont moet je door poortjes)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Thom91 »

Misschien moeten ze een internationaal chipkaartje introduceren waarmee je de hele dag voor zoveel geld kan reizen? In combinatie met je paspoort/id om te checken of je van buitenaf komt.
Niet getekend iig.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Maar de NS denkt na over dit soort problemen, anders waren in 2008 al de eerste poortjes dicht gegaan... :roll:
Juist, je zou dus vermoeden dat NS er wel op de een of andere manier over nadenkt, maar hoe kunnen we dat weten?. Maar waarom zegt NS niet gewoon hoe het zit?

Dat die poortjes niet meteen dicht gegaan zijn, lijkt vooral te liggen aan de kaarten voor NS-abonnementhouders, zo lang die nog niet allemaal kunnen inchecken kunnen die poortjes niet dicht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Vinny »

Het wegjagen van incidentele reizigers lijkt me niet in het commerciele belang van de NS. Dan kun je allerlei spookverhalen gaan ophangen of complottheorien gaan bedenken, maar het gaat uiteindelijk gewoon heel simpel om één ding: Hoe zorg je als vervoerder voor zoveel mogelijk inkomsten? Het wegjagen van reizigers in een geprivatiseerde marktomgeving: dan ga je het als vervoerder niet lang uithouden op die manier.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door The best »

find_your_spot schreef:Om een voorbeeld te geven.

Een groep toeristen van 7 mensen komen op Schiphol aan en willen met de trein naar Amsterdam Centraal.

Dat betekent eerst 7 x 7,50 aanschaf van Anonieme OV-chipkaarten = 52,50 euro
Dan moet op alle 7 OV-chipkaarten verplicht 20 euro saldo instaptarief staan = 140 euro
In totaal kunnen ze dus voor 192,50 euro op pad voor 1 enkele reis.

En dat terwijl het met papieren kaartjes maar 7 x 3,70 had gekost = 25,90 euro

Dat is een verschil van 166,60 euro!

Ik ben helemaal voor het afschaffen van die treinkaartjes! Veel te goedkoop!
Je kan toch ook gewoon wegwerpkaartjes maken. Sorry dat ik het zo zeg, maar dit is gewoon domme bangmakerij.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Ardan »

The best schreef:Je kan toch ook gewoon wegwerpkaartjes maken. Sorry dat ik het zo zeg, maar dit is gewoon domme bangmakerij.
Dat weet jij, dat weet ik, en bij de stadsvervoerders kan het. Maar komt NS ook op dat idee?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Vinny »

Bij de NS lijden ze aan volstrekte ideeënarmoede. Het is dat dit forum er nog is, maar anders zouden ze vast niet op het idee gekomen zijn... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door find_your_spot »

The best schreef: Je kan toch ook gewoon wegwerpkaartjes maken. Sorry dat ik het zo zeg, maar dit is gewoon domme bangmakerij.
NS heeft al in 2006 aangegeven geen wegwerpkaartjes te willen gaan maken.

Dit is geen bangmakerij. De enige manier om nog met de trein te kunnen reizen na afschaf van de papieren kaartjes is neertellen van 27,50 euro op z'n minst.

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door The best »

find_your_spot schreef:
The best schreef: Je kan toch ook gewoon wegwerpkaartjes maken. Sorry dat ik het zo zeg, maar dit is gewoon domme bangmakerij.
NS heeft al in 2006 aangegeven geen wegwerpkaartjes te willen gaan maken.

Dit is geen bangmakerij. De enige manier om nog met de trein te kunnen reizen na afschaf van de papieren kaartjes is neertellen van 27,50 euro op z'n minst.

Afbeelding [Mobiele post]
Oké, dat vind ik dus een heel erg slecht idee. Op die manier jaag je inderdaad de mensen die maar 2 of 3 keer per jaar met de trein gaan de trein uit.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door find_your_spot »

The best schreef: Oké, dat vind ik dus een heel erg slecht idee. Op die manier jaag je inderdaad de mensen die maar 2 of 3 keer per jaar met de trein gaan de trein uit.
Vet goed plan. Oprotten met die mensen die maar 2 of 3 keer per jaar met de trein reizen.
Alleen maar hinderlijk voor mede passagiers en conducteurs.

Afbeelding [Sarcastische post]
Laatst gewijzigd door find_your_spot op di 14 jun 2011, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Wubbo »

Over het toeristenvoorbeeld: dat geld dat op de OV-chipkaart is gestort kunnen ze ook gebruiken voor het OV in Amsterdam, dus in ieder geval de aanschafkosten kun je uitsmeren over meer reizen.

Verder was het volgens mij altijd de bedoeling dat je ook treinkaartjes op je OV-chipkaart kan zetten, dat maakt de berekening ook weer anders. Laten we maar eens zien wat de plannen nou precies zijn, voordat we allemaal mooie complottheorieen gaan maken die op gegevens uit 2006 gebaseerd zijn.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door VIRM »

Wubbo schreef:Over het toeristenvoorbeeld: dat geld dat op de OV-chipkaart is gestort kunnen ze ook gebruiken voor het OV in Amsterdam, dus in ieder geval de aanschafkosten kun je uitsmeren over meer reizen.

Verder was het volgens mij altijd de bedoeling dat je ook treinkaartjes op je OV-chipkaart kan zetten, dat maakt de berekening ook weer anders. Laten we maar eens zien wat de plannen nou precies zijn, voordat we allemaal mooie complottheorieen gaan maken die op gegevens uit 2006 gebaseerd zijn.
Maar zijn die plannen er wel? Het lijkt 'eerst roepen, dan probleem oplossen' te zijn, terwijl het omgekeerd hoort te zijn. Hoezo falende PR en communicatie?
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door find_your_spot »

Wubbo schreef:Over het toeristenvoorbeeld: dat geld dat op de OV-chipkaart is gestort kunnen ze ook gebruiken voor het OV in Amsterdam, dus in ieder geval de aanschafkosten kun je uitsmeren over meer reizen.

Verder was het volgens mij altijd de bedoeling dat je ook treinkaartjes op je OV-chipkaart kan zetten, dat maakt de berekening ook weer anders. Laten we maar eens zien wat de plannen nou precies zijn, voordat we allemaal mooie complottheorieen gaan maken die op gegevens uit 2006 gebaseerd zijn.
De meeste toeristen hebben al een I Amsterdam kaart of Amsterdam Welcome Card als ze ons stadje binnen komen. Hier zit automatisch OV bij voor 24,48,72 etc uren.
Overigens heb ik nog nooit toeristen op een A kaart zien reizen.
Verder is 20 euro nog best veel saldo als je maar een paar ritjes maakt in Amsterdam.

Het was ooit de bedoeling geweest om vooraf geplaatste reizen op je chipkaart te kunnen laden.
Dit hebben ze laten schieten omdat je anders alleen van NS naar NS station kon aanschaffen.
En verder moesten er het aantal NS stations x aantal NS stations als alle mogelijkheden worden aangemaakt om als reisproduct op de kaart te kunnen laden.
Onbegonnen werk.

Nou de NS heeft geen plan, zoals het nu is blijft het. En ze denken het nog te gaan bereiken ook.

Over complottheorien. Wie heeft er in 2006 intensief getest als test reiziger op de trein naar Hoek van Holland?

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door find_your_spot »

Voorbeeldje: Stel dat Nederland 390 NS treinstations heeft, dan moet je voor alle mogelijke combinaties 390 x 390 doen.
Dat betekent dat NS 152.100 reisproducten had moeten aanmaken.
Toen ze dit hoorde hebben ze er van af gezien.

Afgezien van het feit dat de OV-chipkaart database nog geen eens 152.100 unieke reisproducten kan hanteren. Lukt niet. Onmogelijk.

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten