Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

TheKnitter schreef:Bij de trein blijft de Begeleiderskaart voorlopig nog een zichtkaart, ook als de poortjes gesloten worden, totdat er dus een OV-Chipkaart voor de begeleidende personen.
Kun je dit ook even onderbouwen met een linkje? Een poortje kan geen zichtkaart herkennen. ;)

*slechtziende loopt door NS-poortje heen met eigen vervoersbewijs*
*begeleider wappert met kaart voor NS-poortje*
*NS-poortje gaat niet open*
Begeleider: "@$!&%! Wie is hier nu de blinde????!!!!"

:mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door TheKnitter »

NS verwacht vóór die tijd dat de OV-Begeleiderskaart is vervangen door een kaart die als OV-Chipkaart werkt, aldus de klantenservice....
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

TheKnitter schreef:NS verwacht vóór die tijd dat de OV-Begeleiderskaart is vervangen door een kaart die als OV-Chipkaart werkt, aldus de klantenservice....
Ze verwachten?
Dan hoop dat ze een lijstje opstellen met criteria waaraan de chipkaart(apparatuur) een moet voldoen voordat ze het papieren kaartje afschaffen.
Wat mij betreft mogen ze die mensen die over de invoering van de chipkaart bij NS gaan met blinddoeken/taststokken of rolstoelen hun eigen treinen insturen. Kijken hoe lang ze het volhouden...
Beul van de blindegeleidelijn
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Stuiterbal »

Ah ok,

dan wachten we het gewoon af wat er gebeurd:P
Bedankt voor de info iig :D

(Gaat wel leuk worden als er nog geen ov-chip is, en de poortjes op Amsterdam Centraal zijn gesloten ofzo -_-" Dat gaat HEEL leuk worden denk ik dan:S )

Bedankt voor de info :D:D
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

Stuiterbal schreef:Ah ok,

dan wachten we het gewoon af wat er gebeurd:P
Bedankt voor de info iig :D

(Gaat wel leuk worden als er nog geen ov-chip is, en de poortjes op Amsterdam Centraal zijn gesloten ofzo -_-" Dat gaat HEEL leuk worden denk ik dan:S )

Bedankt voor de info :D:D
Mwah, afwachten wat er gebeurt is misschien niet zo'n goed idee. De mensen in het hoofdkantoor van NS moeten zo nu en dan even worden gepord, zodat ze realiseren dat er ook mensen met slechte oogjes, slechte oortjes, kromme beetjes enzo gebruik willen maken van hun treintjes. :) Oftewel: klantenservice mailen en vragen om een inhoudelijke reactie in plaats van het standaard 'wij zullen het doorsturen naar de desbetreffende afdeling'. :mrgreen:

Overigens is er een simpele oplossing als de poortjes dichtgaan en er nog geen chip-begeleiderskaart is: gewoon met z'n tweeen vlak achter elkaar erdoor lopen. Als het personeel moeilijk gaan doen, gewoon zwaaien met de begeleiderskaart en het onder de categorie 'niet mijn probleem' schuiven. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Stuiterbal »

VIRM schreef:
Stuiterbal schreef:Ah ok,

dan wachten we het gewoon af wat er gebeurd:P
Bedankt voor de info iig :D

(Gaat wel leuk worden als er nog geen ov-chip is, en de poortjes op Amsterdam Centraal zijn gesloten ofzo -_-" Dat gaat HEEL leuk worden denk ik dan:S )

Bedankt voor de info :D:D
Mwah, afwachten wat er gebeurt is misschien niet zo'n goed idee. De mensen in het hoofdkantoor van NS moeten zo nu en dan even worden gepord, zodat ze realiseren dat er ook mensen met slechte oogjes, slechte oortjes, kromme beetjes enzo gebruik willen maken van hun treintjes. :) Oftewel: klantenservice mailen en vragen om een inhoudelijke reactie in plaats van het standaard 'wij zullen het doorsturen naar de desbetreffende afdeling'. :mrgreen:

Overigens is er een simpele oplossing als de poortjes dichtgaan en er nog geen chip-begeleiderskaart is: gewoon met z'n tweeen vlak achter elkaar erdoor lopen. Als het personeel moeilijk gaan doen, gewoon zwaaien met de begeleiderskaart en het onder de categorie 'niet mijn probleem' schuiven. :)
Dat is inderdaad ook een leuke.
Al is het ook een keer gebeurd dat mijn vriend met geleidehond achter me aan liep bij zo'n poortje, en dat het poortje hem met hond daardoor klemde, waarna hij hem open trapte omdat je het risico loopt die hond van streek te maken (en dat is niet bevorderlijk voor het geleidewerk). Tsja, zoiets doe ik liever niet nog een keer.
Maar ik ga nog wel even met NS mailen, want ze beloofden al tijden terug dat er een chip in die begeleiderskaart zou komen :evil:

Ohja, en Viziris abo is inderdaad wel goed idee. Maar die is weer typisch niet van toepassing op de trein, en NIET van toepassing op de begeleider -_-" Dus de begeleider heeft daar helaas niets aan:S
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

De voorwaarde voor een begeleiderskaart is dat de begeleider 12 jaar of ouder moet zijn, de hele reis mee moet reizen en dat diegene die begeleidt wordt in het bezit is van een geldig vervoersbewijs.
Strikt genomen kun je dus het Viziris-abonnement combineren met een begeleiderskaart. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Stuiterbal »

VIRM schreef:De voorwaarde voor een begeleiderskaart is dat de begeleider 12 jaar of ouder moet zijn, de hele reis mee moet reizen en dat diegene die begeleidt wordt in het bezit is van een geldig vervoersbewijs.
Strikt genomen kun je dus het Viziris-abonnement combineren met een begeleiderskaart. ;)
Ja dat klopt, maar dat is dan ook logisch. Hoe wil je in godsnaam een visueel gehandicapte zelfstandig geld op zijn kaart laten laden. En dan niet met automatisch opladen...
Want dat hoeven niet visueel gehandicapten ook niet per se te doen...
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

Stuiterbal schreef:
VIRM schreef:De voorwaarde voor een begeleiderskaart is dat de begeleider 12 jaar of ouder moet zijn, de hele reis mee moet reizen en dat diegene die begeleidt wordt in het bezit is van een geldig vervoersbewijs.
Strikt genomen kun je dus het Viziris-abonnement combineren met een begeleiderskaart. ;)
Ja dat klopt, maar dat is dan ook logisch. Hoe wil je in godsnaam een visueel gehandicapte zelfstandig geld op zijn kaart laten laden. En dan niet met automatisch opladen...
Want dat hoeven niet visueel gehandicapten ook niet per se te doen...
Niet. ;) Zelf heb ik als ernstig visueel beperkte een van mijn ouders meegenomen naar de automaat toen ik mijn Week-OV er weer op moest zetten nadat DUO ermee had geklungeld.
Ik heb een keer zelf 10 euro op de kaart gezet van een automaat (in het bijzijn van een goede vriendin die alles aanwees) en heb er maar daarna automatisch opwaarderen erop gezet zodat ik die flutdingen niet meer hoef te gebruiken. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Stuiterbal »

Ja, ik laad hem nu maar meestal op voor hem, maar eigenlijk is dat soms ook geen doen :S

Maar, naja, dat gaat leuk worden.
Ik had gehoopt dat ze alles gewoon bij het oude zouden kunnen houden ofzo:S
(Failure :roll: )
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

Stuiterbal schreef:Ja, ik laad hem nu maar meestal op voor hem, maar eigenlijk is dat soms ook geen doen :S

Maar, naja, dat gaat leuk worden.
Ik had gehoopt dat ze alles gewoon bij het oude zouden kunnen houden ofzo:S
(Failure :roll: )
Nouja, dat bij het 'oude blijven' zat er niet echt in sowieso.
Het leek vanuit mijn (beperkte) oogpunt allemaal nog zo mooi: een betaalsysteem. Maar nu het eenmaal over het hele rand wordt uitgerold heb ik er een beetje de pest in gekregen (en ik schijn ook niet de enige visueel beperkte te zijn :)).

Automatisch opwaarderen is wellicht voor je vriend een optie. Dat moet dan als het goed is op een persoonlijke chipkaart. Als ov-chipkaart.nl nu een beetje goed is opgezet, zou hij dat met spraak+vergroting (ik neem aan dat hij die op een PC/laptop heeft?) zelf bij kunnen houden. :) Maar misschien is dit meer iets voor een aparte PM-uitwisseling. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

Schit-te-rend!

Ik heb een poosje terug een mailtje gestuurd naar de Klantenservice met twee vragen:
1. Kunnen jullie garanderen dat eind 2012 de OV-chipkaart toegankelijk is voor mensen met een beperking?
2. Zoniet, wat is dan het alternatief?

Krijg ik net een hele mail terug met 'het spijt mij oprecht dat u als visueel beperkte problemen ondervindt met de ov-chipkaart', 'NS en ProRail werken eraan' en 'als u specifieke problemen heeft, mail het dan door'.
Oftewel: een oefenen in hoe je de vragen van je klanten niet moet beantwoorden. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd komt het bij mij niet over alsof ze er geen rekening mee houden, ik denk alleen dat ze het lastig vinden zich in te verbeelden welke problemen je ondervind.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Eerlijk gezegd komt het bij mij niet over alsof ze er geen rekening mee houden, ik denk alleen dat ze het lastig vinden zich in te verbeelden welke problemen je ondervind.
Je kunt het natuurlijk ook aan de doelgroep vragen, zoals aan het eerder genoemde Viziris. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door iljitsch »

Hm, je kan saldo in de webwinkel kopen, hoef je het alleen met een automaat op te halen. Als ze het zo maken dat produkten gewoon automatisch opgehaald worden als je je chipkaart door de automaat laat lezen is dat dus opgelost.

Je zou je ook voor kunnen stellen dat die automaten een spraakmenu krijgen, misschien via een koptelefoonaansluiting om het volume niet op 11 te hoeven zetten.

Nog mooier zou zijn gewoon een kaartlezer voor thuis zodat je spullen uit de webwinkel er zelf op kan zetten.

Kunnen ze overigens bij het loket je chipkaart voor je opwaarderen?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:Hm, je kan saldo in de webwinkel kopen, hoef je het alleen met een automaat op te halen.
Als het werkt, want vaak staat je product niet klaar.
iljitsch schreef:Als ze het zo maken dat produkten gewoon automatisch opgehaald worden als je je chipkaart door de automaat laat lezen is dat dus opgelost.
Dat kan niet omdat de chipkaart geen losse verbinding heeft, je zult automatisch opladen bit toch echt van een 0 in een 1 veranderen.
iljitsch schreef:Je zou je ook voor kunnen stellen dat die automaten een spraakmenu krijgen, misschien via een koptelefoonaansluiting om het volume niet op 11 te hoeven zetten.
Vraag eerst eens of slechtzienden hier op zitten te wachten.
iljitsch schreef:Nog mooier zou zijn gewoon een kaartlezer voor thuis zodat je spullen uit de webwinkel er zelf op kan zetten.
Dat is er toch!
iljitsch schreef:Kunnen ze overigens bij het loket je chipkaart voor je opwaarderen?
Ja, voor 0,50 extra handelingskosten doen ze dat gratis voor je. Van 0,01 cent tot 150 eurocenten.
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door iljitsch »

Tja, ik weet niet waar slechtzienden op zitten te wachten maar het lijkt me dat er voldoende richtingen zijn waarin een oplossing gevonden kan worden.

Met 0,01 cent kom je natuurlijk niet zo ver, zo'n 0,01 / 10 cent/km = 0,001 = 1 meter...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:
iljitsch schreef:Als ze het zo maken dat produkten gewoon automatisch opgehaald worden als je je chipkaart door de automaat laat lezen is dat dus opgelost.
Dat kan niet omdat de chipkaart geen losse verbinding heeft, je zult automatisch opladen bit toch echt van een 0 in een 1 veranderen.
Wat heeft automatisch opladen te maken met het automatisch ophalen van producten? Zolang de kaartlezer weet dat er een product klaarstaat kan dat meteen opgeladen worden als je incheckt. De paaltjes van NS zijn toch al met een netwerk verbonden (in tegenstelling tot de kaartlezers in de bus) dus dat mag geen groot probleem zijn, zou je zeggen. Met automatisch opwaarderen heeft het niet te maken: tot een tijdje geleden werden restituties bij Connexxion ook automatisch op je kaart gezet tijdens het inchecken en daarvoor maakte het niet uit of je automatisch opwaarderen aan- of uit hebt staan.
iljitsch schreef:Kunnen ze overigens bij het loket je chipkaart voor je opwaarderen?
Ja, voor 0,50 extra handelingskosten doen ze dat gratis voor je. Van 0,01 cent tot 150 eurocenten.
Is dat niet gewoon gratis voor blinden en slechtzienden? VIRM?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

iljitsch schreef:Kunnen ze overigens bij het loket je chipkaart voor je opwaarderen?
Ja, voor 0,50 extra handelingskosten doen ze dat gratis voor je. Van 0,01 cent tot 150 eurocenten.
Is dat niet gewoon gratis voor blinden en slechtzienden? VIRM?
Voor zover ik weet is de servicetoeslag niet van toepassing voor het kopen van kaartjes bij het tonen van de Begeleiderskaart (uit ervaring weet ik dat het personeel je overigens ook gewoon gelooft als je met stok in de hand zegt dat je d'r eentje hebt :)). Dus ik neem aan dat het ook voor het opwaarderen van de chipkaart is.
Beul van de blindegeleidelijn
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door TheKnitter »

De mindervalide reizigers kunnen inderdaad toeslagvrij naar het loket. Mijn oma (slecht ter been, zicht van 7%) heeft precies hetzelfde. Ook al gaat een begeleider mee, dan lukt het nog om lokettoeslagvrij te krijgen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:Zolang de kaartlezer weet dat er een product klaarstaat kan dat meteen opgeladen worden als je incheckt. De paaltjes van NS zijn toch al met een netwerk verbonden (in tegenstelling tot de kaartlezers in de bus)
Zo zou je ook Studentenreisproducten op de kaart kunnen zetten. Ja dat kan.

Het gaat alleen maar om dat ene knopje: Akkoord.
For Your Railroad Adventures
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Freek »

Wat ik in de discussie mis is de juisteheid van de titel van dit topic. Er worden nu alleaal zaken naar voren gehaald die nu nog gereed zijn. Punt is alleen dat de NS dit zelf ook aangeeft en dat daarom het VOORNEMEN heeft om eind 2012 de papierenkaartjes af te schaffen. Dat houdt dus in dat het later wordt als de deadline niet gehaald kan worden omdat er nog een probleem is. Nederland en de ovc ken ik lager dan vandaa en volgens mij is er geen een keer het eerste voornemen gehaald.

Afbeelding [Mobiele post]
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

Het woord 'voornemen' zie ik niet terugkomen in het krantenartikel.
Toen ik het aan een NS-medewerker bij het loket vroeg, zei hij dat het klopte dat het papieren kaartje per eind 2012 wordt afgeschaft.

Het zoud us kunnen kloppen dat NS het voornemens is, maar kennelijk is er iets misgegaan bij de communicatie, hetzij bij de NS, hetzij bij de media. Lijkt mij een mooie aangelegenheid om een pagina er aan te wijden op de website, compleet met linkje vanaf dat dynamische inhoudspaneeldingetje op de hoofdpagina.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door reisthijs »

In het bericht waar dit topic mee begon staat dat NS uiterlijk eind 2012 wil stoppen met de verkoop van papieren kaartjes. Dan lijkt het er juist op dat men voornemens is daar al eerder mee te stoppen en 'eind 2012' al later is dan de gewenste datum.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef:In het bericht waar dit topic mee begon staat dat NS uiterlijk eind 2012 wil stoppen met de verkoop van papieren kaartjes. Dan lijkt het er juist op dat men voornemens is daar al eerder mee te stoppen en 'eind 2012' al later is dan de gewenste datum.
Ja, maar voornemens (zoals sommige mensen beweren dat NS wil doen) is heel iets anders dan uiterlijk. Het eerste impliceert dat het er mogelijk en liefst wel komt, terwijl het tweede impliceert dat het er gewoon komt.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten