Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Daniel »

Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
BARENDRECHT - Nog tot en met maandag rijden er minder stoptreinen tussen Rotterdam en Dordrecht.
Oorzaak: plafondplaten die meebewegen in de hoge kap op het station Barendrecht. Gisteren werd een grote steiger tussen de perrons gebouwd om de problemen van dichterbij te bekijken en stapje voor stapje te ontdekken wat er exact mis is.

De Thalys, intercity's en sneltreinen hebben hier geen last van. Die scheuren langs de perrons. Maar enkele stoptreinen zijn uit de dienstregeling gehaald, zodat de reis een kwartier tot half uur langer kan duren.

Railinfrabeheerder ProRail wil niet het risico lopen dat een van de platen naar beneden valt. Daarom is gekozen voor het bouwen van de steiger, al betekent dit overlast voor de treinreizigers. ,,De veiligheid staat voorop, maar we betreuren het wel,'' zegt de woordvoerder. De grote kap werd een jaar geleden officieel geopend. Eerder lieten andere plafondplaten al los. ProRail heeft nog garantie op de constructie.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door WSM »

Reiziger Ddrs schreef:Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
BARENDRECHT - Nog tot en met maandag rijden er minder stoptreinen tussen Rotterdam en Dordrecht.
Oorzaak: plafondplaten die meebewegen in de hoge kap op het station Barendrecht.
Meebewegen met wat?
Railinfrabeheerder ProRail wil niet het risico lopen dat een van de platen naar beneden valt. Daarom is gekozen voor het bouwen van de steiger, al betekent dit overlast voor de treinreizigers. ,,De veiligheid staat voorop, maar we betreuren het wel,'' zegt de woordvoerder. De grote kap werd een jaar geleden officieel geopend. Eerder lieten andere plafondplaten al los.
Welke actie is er dan ondernomen toen eerder ander plafondplaten al los lieten? Gezien het feit dat de veiligheid voorop staat, neem ik aan dat er toen maatregelen genomen zijn om herhaling te voorkomen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Daniel »

Reiziger Ddrs schreef:Gisteren werd een grote steiger tussen de perrons gebouwd om de problemen van dichterbij te bekijken en stapje voor stapje te ontdekken wat er exact mis is.
Die steiger heb ik trouwens vanmorgen niet zien staan... wel de loshangende platen gezien trouwens. Artikel lijkt 'n beetje van onwaarheden aan elkaar te hangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door WSM »

Wellicht is het steiger besteld, maar heeft deze een levertijd van een halve week ;).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef: De Thalys, intercity's en sneltreinen hebben hier geen last van. Die scheuren langs de perrons.
De s2200 rijdt anders ook niet tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Daniel »

Tja, ik verbaas me ondertussen niet meer om de lange duur van deze stremming... toen ik vanmiddag langs Barendrecht kwam zag ik dat er al één steigerconstructie volledig over de sporen is gebouwd. Verderop is nog een plek met losse plafondplaten, maar daar is nog slechts een deel van de constructie opgebouwd.
Opvallend genoeg was er echter helemaal niemand aan het werk daar!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Vinny »

Reiziger Ddrs schreef:Tja, ik verbaas me ondertussen niet meer om de lange duur van deze stremming... toen ik vanmiddag langs Barendrecht kwam zag ik dat er al één steigerconstructie volledig over de sporen is gebouwd. Verderop is nog een plek met losse plafondplaten, maar daar is nog slechts een deel van de constructie opgebouwd.
Opvallend genoeg was er echter helemaal niemand aan het werk daar!
Waarschijnlijk werken ze alleen 's nachts...

Lang leve NVW :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Daniel »

Nee ze werken niet alleen 's nachts... gisteren heb ik ze aan het eind van de middag aan het werk gezien :wink: Maareh, wat mag NVW betekenen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Vinny »

Normkader veilig werken. Het houdt in dat ook het nevenspoor buitendienst moet. En dat kan in principe alleen 's nachts...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Daniel »

Lijkt me niet dat dat hier speelt... spoor 3 en 4 van Barendrecht zijn buiten dienst (daar hangen de losse platen boven) en die worden door een breed perron (wat half is afgezet) gescheiden van spoor 2 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Wubbo »

Als NVW al van kracht is, dan mag ProRail al die schouwafwijkingen op de grote stations ook wel terugdraaien. Dan is het nevenspoor immers ook niet buitendienst (en wordt er dus kennelijk niet gewerkt, als ik de redeneringen hier volg).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Vinny »

^^ Nou nou; geldt niet voor alle spoorwerkzaamheden. NVW is natuurlijk al jaren van kracht alleen jaar op jaar worden de regels strenger bijgesteld, terwijl aan de andere kant het treinverkeer alleen maar toeneemt. Schouwen wordt op de grote stations zo veel mogelijk niet meer handmatig gedaan, daar rijdt nu een schouwtrein van Eurrailschout. Overigens is schouwen nog steeds mogelijk zonder enige buitendienststelling, maar dan mag je niet binnen PVR komen (profiel vrije ruimte). De regelgeving is niet in twee zinnen samen te vatten trouwens ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Wubbo »

Op Utrecht wordt zeker niet met de video geschouwd. Zijn keurige WBI (werkplekbeveiligingsinstructies) voor. Blijft de vraag over waarom Barendrecht volgens jou wel aan het NVW moet voldoen, en de wekelijkse schouw niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Op Utrecht wordt zeker niet met de video geschouwd. Zijn keurige WBI (werkplekbeveiligingsinstructies) voor. Blijft de vraag over waarom Barendrecht volgens jou wel aan het NVW moet voldoen, en de wekelijkse schouw niet.
Wat er specifiek bij Barendrecht gebeurt (moet gebeuren) weet ik simpelweg niet. Wanneer er een dringende herstelklus is én er wordt niet gewerkt is de enig mogelijke oplossing dat voor betreffende werkzaamheden ook het nevenspoor (of zelfs alle sporen) buiten dienst moeten zijn, anders zouden ze het werk wel uitvoeren ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Daniel »

Hmm... iemand een idee hoe het met de uitschakelbaarheid van de bovenleiding zit in Barendrecht? Kan die per buis afzonderlijk uitgeschakeld worden?
Als dat niet het geval is kan dat een verklaring voor het niet werken zijn, want een metalen steigerconstructie bouwen over de bovenleiding heen als daar gewoon spanning op staat is natuurlijk ook niet al te veilig :wink: Hoewel, eigenlijk kan dit ook weer niet het probleem zijn want dan hadden ze donderdagavond niet met een hoogwerker aan het werk kunnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt

Bericht door Wubbo »

Sinds 22.00 zaterdagavond rijden alle treinen weer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten