Overgangsbewijs kopen op de trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Jurjen »

NS berekent een boete van 35 euro voor elk treinkaartje dat op de trein verkocht wordt. Echter, volgens mij blijkt uit de AVR-NS dat het kopen van een overgangsbewijs op de trein wél zonder boete mogelijk is. Immers,
artikel 5.4
Een Reiziger, reizend per trein met een
Vervoerbewijs tweede klasse, mag in de
eerste klasse reizen tegen betaling van
het verschil tussen de prijs voor een
enkele reis of retour in de tweede
klasse en de prijs voor een enkele reis
of retour in de eerste klasse voor het
door hem in de eerste klasse afgelegde
en/of af te leggen traject mits hij zich
vooraf bij de conducteur heeft gemeld.
Weet iemand of je inderdaad, mits vooraf gemeld aan de conducteur, tegen betaling van enkel het verschil in prijs tussen biljet eerste klasse, en biljet tweede klasse, een overgangsbewijs kan krijgen bij de conducteur? Zou erg fijn zijn in onverwacht drukke treinen, namelijk. ;-)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door waldo79 »

Het zijn de vervoersvoorwaarden. De NS is eraan gebonden, maar of alle HC's op de hoogte zijn :?:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door playertwo »

Neem je de vervoerdersvoorwaarden mee op je reis als je je meldt bij de HC nadat je bent ingestapt :wink:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Ruben »

playertwo schreef:Neem je de vervoerdersvoorwaarden mee op je reis als je je meldt bij de HC nadat je bent ingestapt :wink:
Dan nog snappen ze het niet. De meeste HC's handelen toch volgens het adagio dat enkel toegelaten is wat gewoon is en wat de gewone reiziger doet. Merk vaak dat je als geïnformeerde reiziger maar schuin aangekeken wordt, ze vinden je dan bijna bijdehand. Geldt natuurlijk niet voor alle, maar over het algemeen wordt het wijzen op de voorwaarden ten faveure van de reiziger als mierenneukerij opgevat. Een HC zal dan al snel blijven bij het feit dat al zijn uitgeschreven kaartjes hand in hand gaan met het cadeautje van 35 euro.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door ODRAIL »

Goed dat ik het lees, zijn de algemene voorwaarden ook van het internet af te slopen ?

Groet, R :) nald
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Jurjen »

KM46 schreef:Goed dat ik het lees, zijn de algemene voorwaarden ook van het internet af te slopen ?

Groet, R :) nald
Ja hoor.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door ODRAIL »

Bedankt !

Groet, R :wink: nald
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Vinny »

Dan nog snappen ze het niet. De meeste HC's handelen toch volgens het adagio dat enkel toegelaten is wat gewoon is en wat de gewone reiziger doet.
Als je zonder kaartje reist in de Beneluxtrein tussen Roosendaal en Amsterdam verkopen veel conducteurs je een ticket Essen - [bestemming]; zodat je weliswaar het CIV-tarief voor je treinreis betaald; maar niet de 35 euro boete.

Overigens is de vraag simpel: zit zo'n overgangsbewijs in de railpocket? Indien ja; zal geen conducteur je 35 boete in rekening brengen. Een ICE toeslagkaartje is ook bij de conducteur te koop voor 4 euro. En niet voor 39 ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Aking »

Grappig dat ze op de benelux wel kaartjes tot aan bestemming verkopen, voor zover ik weet verkopen ze op de ICE alleen kaartjes Emmerich Grens - Amsterdam CS (zonder 35,- uiteraard) maar dan ben je alsnog goedkoper uit als bijvoorbeeld Ut Asa met boete
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Vinny »

^^ Wat vreemd is want meestal is de chef train van de DB... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Aking »

Op de ICE's binnen nederland zitten altijd een nederlandse en een duitse TM, maar op de terugreis is de duitser "chef" als ik het goed heb :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Meltrain »

NS-Reiziger schreef: Dan nog snappen ze het niet. De meeste HC's handelen toch volgens het adagio dat enkel toegelaten is wat gewoon is en wat de gewone reiziger doet. Merk vaak dat je als geïnformeerde reiziger maar schuin aangekeken wordt, ze vinden je dan bijna bijdehand.
Als ze dat doen, is het natuurlijk onzin. :roll:
Conducteurs moeten het gewoon accepteren als je ze ergens op wijst, zolang je het maar op een normale toon doet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Overgangsbewijs kopen op de trein

Bericht door Linkerspoor »

meltrain schreef:Als ze dat doen, is het natuurlijk onzin. :roll:
Conducteurs moeten het gewoon accepteren als je ze ergens op wijst, zolang je het maar op een normale toon doet.
Dan wijs ik ze voortaan altijd op mijn (zelfgemaakte) voorwaarden van reizen met de trein. Leden van OVNL reizen in die voorwaarden uiteraard gratis... :idea: ;)

Wat ik wel vind is dat ze gewoon op de hoogte dienen te zijn van de regels, dus ook regels(/voorwaarden) als die van de topicstarter...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten