Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door hauptbahnhof »

Nou jah, misschien kunnen we zoals in België en Duitsland het personeel op de tram laten pauzeren. Je kunt ook te ver gaan.

Die eindpunthuisjes is idd de plek:
* waar je opkomt of juist afstapt (afhankelijk van je dienst want het kan natuurlijk ook de remise/garage zijn).
* waar je een sanitaire stop kunt maken of iets drinken
* waar je pauze houdt
* waar je je leidinggevende kunt treffen (hebben hun kantoor daar)
* waar je in sommige gevallen kaartjes kunt kopen
* waar je storingen aan het materieel kunt invoeren, je diensten bekijken, dienstruil aanvragen, verlof aanvragen e.d.

Met de hoeveelheid lijnen (die een hoge frequentie hebben) en personeel bij GVB is niet handig om centrale opkomstplekken te gebruiken. Hoe zou een bestuurder zijn conducteur kunnen vinden? Het moment van rust die een bestuurder wellicht nodig heeft kan niet meer omdat het hele verblijf vol met mensen zit. Plus het feit dat lijngebonden werken geen nut meer heeft. Mensen kiezen juist voor lijn omdat die vaak dichtbij hun huis zit. Als je dan ergens midden in het centrum opstapt moet je dan ook een nieuwe manier van indelen gaan bedenken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door Daniel »

Tja, lijngebonden werken lijkt me sowieso niet de meest efficiënte manier om je personeel in te zetten. Moet je allerlei kunstgrepen gaan uithalen als je op lijn 1 mensen over hebt en op lijn 2 mensen te kort om maar wat te noemen.

En de lijnen mogen dan hoge frequenties hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat alle chauffeurs tegelijk pauze hebben... zoiets valt echt wel passend te krijgen hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door Klaasje »

Ik weet in ieder geval waarover gestaakt gaat worden na de aanbesteding. :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Tja, lijngebonden werken lijkt me sowieso niet de meest efficiënte manier om je personeel in te zetten. Moet je allerlei kunstgrepen gaan uithalen als je op lijn 1 mensen over hebt en op lijn 2 mensen te kort om maar wat te noemen.
Er is ook personeel wat niet lijngebonden werkt of best wel eens op een andere lijn wil invallen. Neem ons ex-forumlid Ziggy die vaste lijnen heeft maar ook wel eens op andere lijnen was te spotten :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door find_your_spot »

Klaasje schreef:Ik weet in ieder geval waarover gestaakt gaat worden na de aanbesteding. :X
Niemand komt aan mijn koffie, tosti apparaat, massagestoel en internet!
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door iljitsch »

In tegenstelling tot Amsterdam heeft Den Haag zo goed als geen trameindpunten bij de stations.

Ik weet niet precies hoe ze de aflossing doen, maar ik kan me herinneren ooit een nieuwe bestuurder ergens bij een tamelijk willekeurige halte in te zien stappen. En ze zitten regelmatig op het eindpunt in de tram of bus te roken. Ik geloof dat sommige eindpunten wel wat voorzieningen hebben, maar zeker niet alle. Tijd voor een WC in de tram?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door Suus »

Van RandstadRail 4 is het geloof ik zo dat de bestuurder niet op het eindpunt wisselt, maar vlak daarbij bij de remise Zichtenburg, aan de halte Beresteinlaan. Dat heb ik iig een keer meegemaakt daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door STF »

find_your_spot schreef:
Klaasje schreef:Ik weet in ieder geval waarover gestaakt gaat worden na de aanbesteding. :X
Niemand komt aan mijn koffie, tosti apparaat, massagestoel en internet!
Het dichtsbijzijnde hok (A'veen Waardhuizen) is anders al jaren weg, dus zal die massagestoel er ook wel niet meer zijn... :Y
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door mb90 »

In Rotterdam wordt er bij de bussen voor zover ik weet niet onderweg gewisseld, alleen bij de begin/eindpunten. Bij de trams onderweg in ieder geval op Zuid wel. Voor lijn 23 bij de halte Varkenoordseviaduct en bij lijn 20 en 25 bij de halte Beijerlandselaan. Beide vlakbij de remise Hilledijk dus. Dat zal dus wel gaan veranderen als de nieuwe remise bij de Beverwaard opent. Dan ligt alleen de halte P+R Beverwaard van lijn 23 in de buurt. Hoe het op Noord gaat weet ik niet. Daar komt alleen lijn 21 echt langs de remise aan de Honingerdijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door Vinny »

hauptbahnhof schreef:Ook lijn 4 heeft een nieuw huisje nu. Het oude huisje wat op station Sloterdijk stond...

En het verbaast me trouwens hoe sommige mensen (sorry dat ik het zo zeg): domme dingen zeggen (van opheffen van een lijn tot halverwege de route afstappen.... :roll:
Er worden tal van tram- en buslijnen opgeheven omdat er fors bezuingd moet worden, en dan ineens zijn tramlijnen 24 en 16 heilig? Daarnaast is het Stadionplein op steenworp afstand van remise Havenstraat. Daar heb je alles wat je als trambestuurder nodig hebt om je tijd doelloos me op te vullen lijkt mij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door Chauf21 »

mb90 schreef:Hoe het op Noord gaat weet ik niet. Daar komt alleen lijn 21 echt langs de remise aan de Honingerdijk.
Daar is inderdaad wel eens een personeelswissel.
Van lijn 8 weet ik dat het eindpunt bij de Kleiweg/Garage RET een apart koffiehuisje + keerlus heeft. Eigenlijk opmerkelijk, want toen de keerlus onlangs werd vervangen, kon er ineens wel worden gekeerd op het remiseterrein. Iets in mij zegt dat daar bespaard kan worden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Daantje »

Ik ben zo vrij geweest om aan de topictitel toe te voegen dat het om Amsterdam gaat, dat was mij toen ik dit topic ging lezen niet gelijk duidelijk namelijk :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:
Chauf21 schreef:Bij het streekvervoer wordt er soms inderdaad wel tussentijds afgelost.
In het stadsvervoer ook. HTM doet het als ik me niet vergis en in Dordrecht (reeds voor de aanbesteding was het al zo) doet men niet anders. Daar zijn zelfs alle eindpunthokjes vervallen of gereduceerd tot een WC en bestaan er alleen nog aflossingen op het station en in de garage.
De HTM lost iig bij tram 19 tussentijds af bij station Leidschenveen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Ronald »

In Amersfoort wordt bijvoorbeeld gewisseld bij de halte Brabantsestraat (richting stad-uit). Je zou zeggen dat het station dan handiger is; de chauffeur rijdt dus hooguit vijf minuten op een rit en wordt dan afgewisseld. Maar de halte ligt dan wel weer het dichtst bij de garage, dat zal dus wel de reden zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Daniel »

Keringen op 't station zijn ook wel vrij kort in Amersfoort in mijn ervaring, dan maakt het niet zo gek veel uit waar je aflost. Maar in een lijnennet waarin (bijna) alles op 't station komt is dat natuurlijk het handigste aflospunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Wubbo »

Volgens mij lost het GVU alleen maar af op Utrecht Centraal (muv die anderhalve lijn die daar niet komt). NS lost ook met name op grote stations af. Drukte van de kantine en dergelijke lijkt me dus niet echt een argument.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Klaasje »

In Almere wordt er gewisseld bij De Steiger (bij een stalling), station Centrum (bij chauffeurshok), Walt Disneyplantsoen, Busstation 't oor en station Buiten (met een aflosbusje). De laatste drie worden alleen toegepast wanneer dit echt voordeel oplevert voor de personeelsdiensten omdat alle bussen vroeg of laat langs een of meerdere andere punten komen.
Eerst werd er ook nog gewisseld bij Gooisekant-Oost, maar dat zie ik niet meer gebeuren. Dat zal best iets te maken hebben met veiligheid omdat er 's avonds daar eigenlijk nooit mensen bij in de buurt zijn.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door willy84 »

In Huizen wordt er gewisseld op het busstation waarbij de bus nog lekker 7 min blijft stilstaan. -o-
immer kwaliteits posts
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Chauf21 »

In de situaties die nu allemaal genoemd worden, is er vaak wel sprake van een centrale locatie waar het personeel de dienst begint en eindigt (de stalling/garage). Omdat veel lijnen daar niet direct in de buurt komen, moeten er altijd personeelsritten naar die locatie zijn (met een OV-voertuig of met aparte aflosvoertuigen). Bij het GVB zijn er dus veel meer standplaatsen waardoor er dus ook veel minder aflosbewegingen voor het personeel hoeven plaats te vinden. De vraag is dan waarom de eindpunten in Amsterdam zijn ingericht als standplaatsen. Waarom kan de betreffende tramremise niet als standplaats dienen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Vinny »

Het is in dit verband aardig om te kijken wat ze in Zürich doen:
http://online.fahrplaninfo.zvv.ch/pdf/0 ... _01239.pdf
Hier zie je dus een aantal ritten met 'c' als suffix. Dat zijn z.g.n. Garageritten. De busgarage is vlak bij Hardplatz, en de bus wordt hier niet met ledig mat. gereden, maar als routevariant.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door hauptbahnhof »

Jullie vergelijken nog steeds appels met peren.
Een spoorwegonderneming met treinen die elk half uur rijden en een stadsvervoerder met trams (en bussen) die minimaal om de 10 minuten rijden. Of een streekvervoerder in Apeldoorn.
HTM zal vast halverwege de ritten aflossen maar dat is ook per lijn. Het is geen centrale aflosplaats. Met andere woorden, het heeft geen zin.

@ Vinny: Jij hebt het altijd over opheffen van dubbele tramlijnen of aanbesteden. Dat is standaard jouw antwoord op alles. En omdat GVB het terrein bij GML niet mag gebruiken moet er een lijn maar opgeheven worden. Daarom vind ik het een domme reactie. Waarom wil jij altijd de voorzieningen e.d. altijd uitkleden bij de stadsvervoerders (vooral GVB)? Als je überhaupt werkt, zou ik graag willen weten wat jij ervan zou vinden als mensen zonder verstand van hoe het een en ander werkt commentaar gaan leveren zonder een echt goede onderbouwing.

En lijngebonden werken is helemaal geen probleem als je mensen over hebt. Mensen die vast op een lijn zitten, komen ook op andere lijnen terecht als ze Ter Beschikking-diensten hebben of een reservedienst. Ziggy is trouwens externe medewerker dus hij heeft sowieso geen vaste lijn of iets dergelijks. Hij werkt ouwe-l*llendiensten of overgebleven diensten.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door willy84 »

Ik vermoed dat de trams gewoon de hele dag op dienst blijven. Anders zou je als bestuurder s'ochtends naar de Lekstraat moeten (dat moet je toch) Dan rij je naar Diemen Sniep, om een ver voorbeeld te noemen. Dan moet je pauze houden in de Lekstraat of op het CS. Dat laatste kan niet want daar is geen ruimte. Dus moet je een ruimte op de Sniep hebben. Anders moet je namelijk helemaal naar de Lekstraat toe met tram en al. Hoe zie je dat voor je? In Amerdam is alles per lijn(bundel) georganiseerd.

Is dat efficient? Ik denk het niet. Het beste zou zijn als alle lijnen eindigen naast de remise zodat je daar van de faciliteiten gebruik kan maken. Maar dat kan natuurlijk niet.

Ik denk dat de huidige organisatie de minst slechte is alhoewel er vast wel wat te verbeteren is links en rechts.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Vinny »

@ Vinny: Jij hebt het altijd over opheffen van dubbele tramlijnen of aanbesteden. Dat is standaard jouw antwoord op alles. En omdat GVB het terrein bij GML niet mag gebruiken moet er een lijn maar opgeheven worden. Daarom vind ik het een domme reactie. Waarom wil jij altijd de voorzieningen e.d. altijd uitkleden bij de stadsvervoerders (vooral GVB)? Als je überhaupt werkt, zou ik graag willen weten wat jij ervan zou vinden als mensen zonder verstand van hoe het een en ander werkt commentaar gaan leveren zonder een echt goede onderbouwing.
Ik zie bijna nooit mensen in de 16 of de 24 stappen op de Amstelveense weg. Die trams rijden bijna leeg hun kilometers. Deze trambaan nog verder doortrekken wat voor de 24 gewoon terugrijden betekent (de keerlus die nu in aanleg is ligt naast de halte van tram 5 die veel sneller is), en voor de 16 geldt dat het grootste deel van de route deze samen loopt met o.m. het streekvervoer. Het is dus compleet overbodige bediening.

http://maps.google.ch/maps?f=q&source=s ... 6,,0,-6.81, hier is "geen ruimte" voor een eindpunthuisje en dus moet er maar weer voor vele miljoenen een trambaan worden aangelegd waar niemand op zit te wachten, en vervolgens gaan er trams rijden waar niemand in zit, en vervolgens mag de gemeente/het rijk zich blauw gaan betalen aan exploitatieverliezen. Het moet gewoon eens afgelopen zijn met die spilzucht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Daniel »

Ik heb eens even geteld... op Amsterdam Centraal heb je op het hoogtepunt van de spits 72x/uur een aankomst/vertrek van een GVB-bus, wat volgens sommigen hier niet in één kantine zou passen. Station Dordrecht heeft echter liefst 84x/uur een aankomst/vertrek en dat past toch echt in één kantine :wink:
Vergeet ook niet dat voor elke chauffeur die de kantine in komt er ook eentje uit gaat om de bus verder te rijden. (Gezien de frequenties en de aantallen haltes kunnen de keringen op Asd nooit lang zijn)

Wat betreft het verhaal van de aflosbewegingen: wat is veel... Dordrecht-stad heeft er bijvoorbeeld ook slechts 42 op 55 diensten doordeweeks. Veel diensten beginnen namelijk simpelweg met matritten of beginnen/eindigen op de stalling met een lijn die daar langskomt. Dat zal in andere steden niet persé anders zijn, verspitsing speelt op nogal wat plekken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Bericht door Suus »

Ja, maar let op: 30, 31, 32, 34 en 46 delen een huisje in Noord. 33 heeft een eigen huisje, 35, 37 en 38 delen een huisje in Noord. 42, 43 en 65 delen een huisje in Oost. Lijn 18, 21 en 22 hebben alleen hun eigen huisje, 48 zit in het megahuis van Sloterdijk

Verder, pauze houden op CS is leuk, maar waar wil je dat doen dan? Er is nergens een ruimte om al dat personeel te herbergen van 11 tramlijnen en 10 buslijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten