Amsterdam-Utrecht: ERMTS en 160km/u in 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Amsterdam-Utrecht: ERMTS en 160km/u in 2010

Bericht door reisthijs »

Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden

11-07-2008 | Door: DAG
Experiment met nieuw signaleringssysteem.
Treinen tussen Amsterdam en Utrecht gaan vanaf 2010 160 kilometer per uur rijden. Dat heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat vrijdag bekendgemaakt. De hogere snelheid op de spoorbaan tussen Amsterdam en Utrecht is mogelijk door de invoering van een nieuw signaleringssysteem voor het spoor, ERTMS.

ERTMS is een elektronisch systeem waarmee treinen gewaarschuwd worden voor problemen op het spoor. Het systeem zorgt ervoor dat treinen niet meer door een rood sein kunnen rijden. Ook grijpt het systeem automatisch in als machinisten per ongeluk te hard rijden. De kosten van de invoering van ERTMS tussen Amsterdam en Utrecht zijn zestien miljoen euro.

Het elektronische systeem wordt ook gebruikt op de Betuweroute en de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekijkt aan de hand van de ervaringen op het baanvak Amsterdam-Utrecht of ERTMS in heel Nederland wordt ingevoerd.

Bron: Dag.nl
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam-Utrecht: ERMTS en 160km/u in 2010

Bericht door Geert »

In hoeverre is dat baanvak eigenlijk al voorbereid op ERTMS? De seinen langs de baan zijn al voorzien van een rij witte ledjes, maar de apparatuur moet nog worden geïnstalleerd neem ik aan?

Overigens ben ik wel benieuwd of de proef slaagt. Functioneel en technisch is ERTMS wat mij betreft een flinke verbetering. :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Utrecht: ERMTS en 160km/u in 2010

Bericht door Wubbo »

Wat ik er altijd van begrepen heb was Bombardier bezig met het inbouwen van ETCS/ERTMS, maar wil dat door problemen daar niet vlotten. Het had er al moeten liggen in ieder geval.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten