OVer Missers in de Reisinformatie #14

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

OVer Missers in de Reisinformatie #14

Bericht door reisthijs »

OVer loze mededelingen gesproken, In Ut hoorde ik het gisteren al een keer en vanochtend weer, automatische omroep met de 'de IC naar Nijmegen vertrekt van spoor 14' wat dus echt geen spoorwijziging is...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Geweldige reisinfo weer... t557 stond met vaste remmen op spoor 11 te Ut waardoor de t2859 naar 12b gestuurd werd. Eerst een mens dat 12b omroept, vervolgens de CTA's op heel 12 op de 2859 terwijl de 9800 op 12a stond. Tuffy begint vervolgens dat de 2859 van 12a vertrekt :roll: Daarna werden de CTA's alsnog goed gezet en begon Tuffy weer over 12b...

Afbeelding [Mobiele post]
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door find_your_spot »

Ik sta nu op Ede-Wageninen en net werd deze zin omgeroepen:

"De OV-chipkaart is niet geldig op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De OV-chipkaart is wel geldig"

Kan iemand deze idioot belachelijke zin bevestigen?

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:Ik sta nu op Ede-Wageninen en net werd deze zin omgeroepen:

"De OV-chipkaart is niet geldig op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De OV-chipkaart is wel geldig"

Kan iemand deze idioot belachelijke zin bevestigen?

Afbeelding [Mobiele post]
Nee. Je luistert niet. Want dat zeggen ze helemaal niet. Ze zeggen: "De STUDENTEN OV-Chipkaart is wel geldig".
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door find_your_spot »

Net controle in de bus van Connexxion.
Zo'n mannetje houdt mijn chipkaart tegen z'n pocket pc en zegt: "ja is goed"

Ik zeg: "hij staat uit, want het scherm en groen led lampje branden niet"

Hij: "wil jij je mond houden, want ik heb ook niet altijd zin om te controleren"

Uitgecheckt en de bus uit gelopen.

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door find_your_spot »

Geen reisinformatie maar wel OV-chipkaart faal.

Wilde 10 euro opladen, op moment dat ik mijn gewraakte PIN pas erin stak kreeg ik dit:

Afbeelding

Gelukkig nog geen PIN code ingevoerd dus niks van m'n rekening.
Na 5 minuten wachten ben ik maar weg gelopen.
For Your Railroad Adventures
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door TheKnitter »

Leuk, veel informatie op de CTA : http://yfrog.com/gz3vahuj

Afbeelding [Mobiele post]
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door webguy »

Ah, de capslock staat weer aan bij de omroepers... Faal NS weer: ik zie het in Arnhem ook regelmatig dat handmatig ingevoerde treinen een eindbestemming met HOOFDLETTERS is. Kunnen ze alleen met hoofdletters typen? Of is het serieus de gedachte dat afwijkende treinen zo aangekondigd moeten worden?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Gekko123 »

Volgens mij heeft dat nog te maken met het feit dat de aansturing nu nog geschied door middel van het oude Bepac.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door webguy »

Dat lijkt me raar: zou het met Bepac zijn, dan zou ik verwachten dat je precies ziet wat ook op een CTA normaal zou staan, je kiest namelijk een code voor een station. Er staan ook vaak genoeg spelvouten in die hoofdletter teksten, dus vraag me af of dat niet handmatig is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door reisthijs »

TheKnitter schreef:Leuk, veel informatie op de CTA : http://yfrog.com/gz3vahuj
Ook weer zo'n rare: "Rijdt niet verder dan zwaluwe" (na BREDA waren de hoofdletters op?)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Is in he, 't eerste woordje van het tussenstation weglaten :P

De s2200 staat onder normale omstandigheden overigens al op een beroerde wijze op die TBP's...
Sneltrein Breda, via Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe en Prinsenbeek
Stopt ook in Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe en Prinsenbeek
:roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Dat lijkt me raar: zou het met Bepac zijn, dan zou ik verwachten dat je precies ziet wat ook op een CTA normaal zou staan, je kiest namelijk een code voor een station. Er staan ook vaak genoeg spelvouten in die hoofdletter teksten, dus vraag me af of dat niet handmatig is.
Is het niet zo dat handmatig je alleen hoofdletters kunt laten weergeven, omdat dit dan als afwijking wordt gezien en meer nadruk behoeft?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Als dat de gedachte was hadden ze dat ook wel in Infoplus ingevoerd, maar dat is niet het geval. Daarnaast is hetgene wat hier in hoofdletters staat geen afwijking maar de normale bestemming en staat de afwijking (rijdt niet verder dan zwaluwe) er volledig in kleine letters op :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Vinny »

Ik weet echt te weinig van het systeem af, maar er zitten veel meer van dit soort storende dingen in. Ik hoop dat ze snel op infoplus overschakelen en dan gewoon informatie presenteren waar de treinreiziger wel op zit te wachten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Helaas gebeurt dat met Infoplus ook niet blijkt in proeftuin Amf... één afwijkende doorkoppeling van treinseries en het gaat al de mist in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

webguy schreef:Dat lijkt me raar: zou het met Bepac zijn, dan zou ik verwachten dat je precies ziet wat ook op een CTA normaal zou staan, je kiest namelijk een code voor een station. Er staan ook vaak genoeg spelvouten in die hoofdletter teksten, dus vraag me af of dat niet handmatig is.
Bij dat fototje van Knitter is zo te zien alleen zwaluwe handmatig getypt. De rest is input vanuit een Bepac tekstcode.
Aangeleverd door NS lokaal plan, die om een of andere reden afwijkende eindbestemmingen bij werkzaamheden vaak in CAPSLOCK verwerken in de tekstcodes.
Handboek zegt bij 7.7.2: wijzigen treinserie. Er verschijnt een invulveld waarin wijzingen per treinserie kunnen worden aangebracht per station.
Begintrein; Eindtrein; Hoofdrichting; tekstcode; Geldigheid; Omroep; Opmerking; CTA-adres.

Al die opgeheven treinen hebben dan met een dag werkzaamheden via het veld Geldigheid vanaf begintrein tot en met eindtrein een ''N'', voor Niet rijdend. Tekstcode kan bv zijn ''LO'' (let op omroep)
Het veld opmerkingen is meestal leeg, maar in dit geval van de foto heeft de omroeper daar ''zwaluwe'' 02 ingetypt.
02 staat dan voor: 'Rijdt niet verder dan' er zijn nog een paar opties zoals: wordt omgeleid via... etc etc.
Het veld Omroep is ook meestal leeg. Als je wilt dat Tuffy die serie niet omroept, dan geef je een X in dit veld, automatische omroep is dan uitgeschakeld voor de geselecteerde treinnummers.

Alleen het veld Opmerking is dus in te vullen door een omroeper met een woord waarin spelfouten kunnen staan.
Als test heb ik wel eens geprobeerd bij een trein in het veld opmerking: ''Caspar'' 02. Dan komt op de DTW/TAS: Rijdt niet verder dan Caspar :D
Sommige stations kunnen bij Opmerking ook andere dingen aan, zoals ZD 03 op Amsterdam Sloterdijk. Dan staat er op de CTA's van spoor 4 (of welke je dan ook selecteert daarvoor) ''De treinen richting Zaandam vertrekken van spoor 3"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door webguy »

Ok, de fout zit dus in het NS lokaal plan, dat neem ik aan centraal in Utrecht wordt gemaakt. Wie geeft die afdeling allemaal even nieuwe toetsenborden zodat de Capslock niet plakt? NS wil reisinformatie verbeteren: dan moet je beginnen met dat soort knulligheden er uit te werken en te verbannen... Tijd voor kaizen?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

Feit is dat het komt door Bepac tonen op Infoplus schermen. Bij die tekstcodes worden al sinds jaar en dag bestemmingen in Capslock aangeleverd, maar op de oude CTA's zag je toch geen verschil...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door webguy »

Dat snap ik, maar dan kan je twee dingen doen
a) Infoplus aanpassen zodat woorden met hoofdletters zijn (krijg je 'S Hertogenbosch, Arnhem, Zwolle, Amsterdam Amstel, Alpen Aan De Rijn) - duurt lang omdat InfoPlus ontwikkelproces wordt aangepast
b) Tekstcodes zonder hoodletters aanleveren - is iemand een weekje mee bezig, en twee weken om die lijst overal toegepast te krijgen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Geert »

Over een tijdje is Bepac er toch uit en is alles Infoplus, ik denk niet dat NS zich dan nog erg bekommert over hoofdletters.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door webguy »

Dat klopt misschien, maar een belangrijke factor van goede reisinformatie is consistentie... Zo doe je dat iig niet. En wat is "een tijdje", bij de NS heeft elk project een doorloop tijd van twee jaar, dus zoiets kleins is een "quick win".
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

Tsja smaken verschillen blijkbaar Webguy want ik stoor me er niet aan, sterker het was me nog nooit opgevallen tot er hier iemand over begon... Ik dat de gemiddelde reiziger er net zo over denkt.

Afbeelding [Mobiele post]
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Het probleem van die hoofdletters is vooral dat die groter zijn, waardoor je niet passende eindbestemmingen krijgt. "AMSTERDAM CENTR" met dan een halve R bijvoorbeeld.

Vandaag een aantal opvallendheden waargenomen rond de omgeleide s4500...
- de bekende bug dat een afwijkende doorkoppeling niet herkend wordt. s1500 -> 694500 pakt 'ie niet dus op Amersfoort stond 'ie als IC naar Amsterdam Centraal op de TBP's. In Alkmaar leek het per halfuur te variëren: om .45 met Amersfoort Schothorst en om .15 met Amsterdam Centraal.
- op Amsterdam Centraal had men het flapje "trein wordt omgeleid" niet voorgedraaid, op Sloterdijk wel
- in Alkmaar heeft men andere via's als in Amersfoort. Zag o.a. "Hoorn Kersenbgrd" i.p.v. "Kersenboogerd" en "Bovenkarspel Flo" i.p.v. "B'Karspel Flora". Die eerste is beter, de tweede wat minder.
- in Alkmaar stonden overigens alle stops op de TBP, behalve Hoogkarspel
- Tuffy riep de 694500 in Alkmaar om als "de Sprinter naar Enkhuizen" :P

Wat andere dingen...
- bij de s800 op Alkmaar ontbrak een melding dat deze slechts tot Weert rijdt vandaag
- in een s3400 op Uitgeest hadden de reizigers niet goed geluisterd of was de omroep vergeten. In de bak waarin ik instapte gingen hierdoor iets van acht personen ongewild weer terug naar Beverwijk
- na klachten bij het personeel van die trein riep de machinist om de zoveel tijd "dit is een omroep test" om, terwijl de HC door de trein liep om te checken of hij werkte
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door TheKnitter »

Het was niet de enige misser. In Amf gaven de TBP's voor de treinen naar Gvc en Rtd aan dat het deel naar Rtd tot Ut zou rijden, en als je letterlijk opvat, word er dus daar gesplitst, en blijft de rest achter. Echter was dit niet minder mooi, het geheel ging gewoon naar Gvc en je kon dan mooi 20 minuten wachten op de omgeleide IC naar Rtd.
Maar je was sneller om via Gouda te gaan en de SPR naar Rtd, zoals velen ook gedaan hebben, waardoor het nogal eens lekker vol werd op Gd - Rtd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten