Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Geert schreef: Maar zijn er inderdaad regels dat gasbussen niet binnen mogen staan (strookt niet met de situatie in Dordrecht en Utrecht blijkbaar) of is dat een interpretatie van de regels door de Haagse brandweer?
Geert schreef: Maar zijn er inderdaad regels dat gasbussen niet binnen mogen staan (strookt niet met de situatie in Dordrecht en Utrecht blijkbaar) of is dat een interpretatie van de regels door de Haagse brandweer?
Zou dit topic anders bestaan?
Nou, het is opvallend dat gasbussen op sommige plekken binnen staan (Apeldoorn) of in het verleden binnen hebben gestaan (Utrecht, Dordrecht). Dat riekt een beetje naar willekeur en verschillende interpretaties van regels. Wellicht is er een andere goede reden voor die lokale verschillen, dat vraag ik me af.
fogeltje schreef:Het gaat niet alleen om risico's maar ook eventuele gevolgen. De gevolgen bij een gasexplosie kunnen enorm zijn en ook schade berokkenen aan mensen en materieel buiten het terrein. Derhalve is zo een advies wel terecht. Als HTM nu de enige was die risico loopt, dan zou je nog kunnen zeggen dat ze op eigen risico gewoon moeten doorgaan. Maar zo breng je ook anderen moedwillig in gevaar.
Risico is het beschrijven van de combinatie van de kans dat het fout gaat met de bijbehorende gevolgen.
Voorbeeld: De kans dat een vliegtuig neerstort is niet groot maar als het gebeurd zullen er veel doden vallen.
Daarentegen: De kans dat iets fout gaat bij het tanden poetsen waardoor iemand komt te overlijden is groter dat de kans dat een vliegtuig neerstort. Daarentegen zal er hierdoor maar één persoon omkomen.
Het risico van het gebruik van een vliegtuig is kleiner (ondanks het meenemen van het bijbehorende dodental) dan het poetsen van je tanden. (Dat is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek.) Toch zijn er mensen die niet in het vliegtuig stappen "omdat het gevaarlijk is" terwijl ze iedere dat hun tanden poetsen.
Alleen gaat het hier niet alleen om de kans maar over de mogelijke gevolgen. Als ik stik doordat mijn tandenborstel in mijn keel blijft steken is er een dode te betreuren. Als een garageruimte vol gas loopt en er komt een vlammetje bij dan is de hele buurt dood..
[Mobiele post]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daarentegen: De kans dat iets fout gaat bij het tanden poetsen waardoor iemand komt te overlijden is groter dat de kans dat een vliegtuig neerstort. Daarentegen zal er hierdoor maar één persoon omkomen.
Je vergeet alleen in je analyse mee te nemen dat 6 miljard aardbewoners één of twee keer per dag hun tandenpoetsen terwijl maar een fractie van de wereldbevolking elke dag het vliegtuig neemt. Een technische innovatie waarbij een tandenborstel veel minder gevaarlijk wordt kan dus jaarlijks veel meer doden schelen dan alle hoogtemeters van vliegtuigen vervangen omdat één keer fout is gegaan...
Die analyse zou je hier ook op moeten loslaten. Maakt het weghalen van het dak van een stalling de omgeving veiliger? Mijn inschatting is van niet. Als een LPG tank ontploft door een vonkend stopcontact dan wordt die kans echt niet kleiner door een dak weg te halen..., maar moet je de stopcontacten weghalen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bee schreef:Alleen gaat het hier niet alleen om de kans maar over de mogelijke gevolgen. Als ik stik doordat mijn tandenborstel in mijn keel blijft steken is er een dode te betreuren. Als een garageruimte vol gas loopt en er komt een vlammetje bij dan is de hele buurt dood..
Die berekening is dan ook gecorrigeerd naar een individu. Twintig overlijdende mensen bij ramp waarbij de kans op die ramp 0,05% is, geeft een individuele overlijdenskans van 1% en dus een risico van 1% Op de een of andere manier accepteren we wel overlijdenskansen bij individuele mensen terwijl voor een kleinere kans bij een grote groep de wereld ineens te klein is, terwijl het totaalrisico kleiner is.
Geert schreef: Maar zijn er inderdaad regels dat gasbussen niet binnen mogen staan (strookt niet met de situatie in Dordrecht en Utrecht blijkbaar) of is dat een interpretatie van de regels door de Haagse brandweer?
Zou dit topic anders bestaan?
Nou, het is opvallend dat gasbussen op sommige plekken binnen staan (Apeldoorn) of in het verleden binnen hebben gestaan (Utrecht, Dordrecht). Dat riekt een beetje naar willekeur en verschillende interpretaties van regels. Wellicht is er een andere goede reden voor die lokale verschillen, dat vraag ik me af.
De situaties in Dordrecht en Utrecht speelden in het verleden. Eisen en voorwaarden kunnen in de tussentijds zijn veranderd of de controle op naleving van de regels is verscherpt. In Den Haag is er onvoldoende ventilatie in de garage om de bussen binnen te mogen stallen. Wellicht dat Apeldoorn betere ventilatie kent of dat men nog geen controles heeft uitgevoerd. Bedenk dat het bij Den Haag gaat om iets van 150 voertuigen (HTM+Veolia samen, er moeten nog enkele tientallen bussen geleverd worden).
Dat zie je in de discussie over kernenergie ook terugkomen. Feitelijk is het totale risico (individuele sterfkans) niet eens zo groot. Bij de ramp van Fukushima zijn zelfs helemaal geen doden gevallen. Maar omdat de gevolgen ook op andere terreinen zo ernstig zijn, moet je dat wel in je risicoanalyse meewegen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Maar moet nu gelijk het HELE dag eraf? Een paar flinke gaten lijkt mij even effectief en zo hoeven de spullen niet in de regen te staan.
Overigens zal een gastank niet ontploffen, want er zit alleen gas in en geen zuurstof dus er kan geen verbranding plaatsvinden. Waar het om gaat is de situatie dat de ruimte waar die bussen in staan volloopt met een mengsel van gas en lucht wat explosief is.
(Je kan wel iedere soort afgesloten tank uit elkaar laten klappen door 'm genoeg te verhitten zodat de inhoud gaat uitzetten, van een stoomtank tot een gasfles, maar daar zijn ze tegen beveiligd en je moet eea een hele tijd sterk verhitten.)