mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door mb90 »

Gisteren stond een bezoekje aan de Marinedagen in Den Helder op het programma. Dat is toch net wat groter dan wat de Marine laat zien op de jaarlijkse Wereldhavendagen hier in Rotterdam. Aangezien dat niet de hele dag zou duren en ik bepaald niet elke dag in het noorden van het land kom, besloot ik om er gelijk een tourtje aanvast te plakken naar Friesland en Groningen. Dan kom ik ook weer eens over de Afsluitdijk. 8-)

Het begon dus allemaal met een reis naar Den Helder. Dat ging gebeuren met IC t9205 naar Schiphol, Sneltrein t2622 naar Amsterdam Sloterdijk en tot slot IC t3026 naar Den Helder. Niet de route volgens de NS Planner, want die vond ik wat krap. Er was namelijk 4 minuten gerekend op een overstap van spoor 8 naar spoor 3 op Sloterdijk en dat leek me wat krap. Achteraf maar goed ook, want de Sneltrein t2222 had in Rotterdam al vertraging.
Met de 9205 ging het dus naar Schiphol. Deze was best druk. Ik kon in het eerste rijtuig na de loc (de 1186) nog een plekje vinden. Dit hadden er meer kunnen zijn, maar een Belgische vrouw (waarvan er genoeg zaten) vond het nodig om haar koffer op een tweezitter de plaatsen i.p.v. ergens onder of in een bagagerek. Handig in een volle trein. :roll: Onderweg naar Schiphol geen bijzonderheden gezien, maar bij Schiphol moest de Belgische vrouw met de koffer er ook uit. Als klap op de Belgische vuurpijl vond ze het ook nog nodig om 2 keer op mijn voet te gaan staan en dat met naaldhakken. Een excuus kon er zelfs niet vanaf... :roll:

De rest van de reis naar Den Helder ging met de 2622 en de 3026 een stuk rustiger. Alleen moest ik in Castricum iemand bevestigen dat het Castricum was. Nadat de conducteur 2x melde "Station Castricum" vroeg ze aan mij: "Is dit echt Castricum?". Ik heb het maar bevestigd. :)

Om 11:26 uur kwam ik dus in Den Helder. Vanaf hier ging het gelijk met een pendelbus naar de Marinedagen. Dit was goed geregeld. Er stonden in hal wat NS-ers en buiten stonden nog wat mariners bij de bussen. Dit waren ook nog eens een flink aantal Citaro G's. :pos: Na een rit in de 9175 kwam ik op het terrein van de Marine. Het enige nadeel aan de 9175 was dat de achterste deur niet open ging. Maar, na een stukje teruglopen stond ik dan bij de Marinedagen. :)

Een paar foto's ter illustratie. Er valt niet zo gek veel over te vertellen, de beelden zeggen genoeg:
Afbeelding

Er lagen ook nog 2 onderzeeers. Hier stond alleen zo'n rij voor waar ik niet echt zin in had:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er lagen niet alleen maar schepen die de aandacht trokken. Ook vanuit de lucht was er een leuke gast 8-):
Afbeelding

Het mooiste schip van allemaal, vind ik. De MS De Ruyter:
Afbeelding

Na een goed rondje had ik het hier wel gezien en ging ik nog even de rest van Den Helder bekijken. Maar, eerst nog een Citaro G (de 9168) vast leggen als Pendelbus op een plek waar niet zo snel een bus te fotograferen zal zijn:
Afbeelding

Op de weg van en naar de boot naar Texel was het erg druk. Daar zou ik later zelf ook last van krijgen, bleek later. Maar, dat lezen jullie zo wel. :wink:
Onderweg naar het centrum zag ik eerst 4 flinke masten boven de gebouwen komen. Dat wilde ik toch even dichterbij bekijken. Het bleek dat Piet Piraat op bezoek was in Den Helder :P:
Afbeelding

Hij heeft wel een geweldig mooi schip:
Afbeelding

Hierna ging ik terug naar het busstation bij het treinstation. De planning was om Buslijn 135 naar het busstation van Den Oever van 13:47 uur te nemen. Ik had door de al genoemde drukte al een vermoeden dat deze later zou komen en dat ik kon fluiten naar de aansluiting op Buslijn 350 naar Leeuwarden. Mijn vermoeden werd helaas de waarheid. De bus kwam met +20 binnen en vertrok met +25. Dit was Alliance 2422. Dat zorgde er dus voor dat de planning om moest. Ik wilde eerst via Leeuwarden - Groningen - Heerenveen - Lelystad - Duivendrecht - Rotterdam, maar dat werd dus Leeuwarden - Heerenveen - Groningen - Amersfoort - Rotterdam. Behoorlijk anders dus, maar ook leuk. :wink:

Onderweg naar Den Oever riep de chauffeur nog om waarom de bus zo laat was. Het was in totaal een flinke file van 8km. Ook kwam ik nog langs het voormalig eiland Wieringen. Ik wist niet dat dat zo mooi was. Ik had het veel kaler verwacht, maar het landschap was zelfs licht glooiend. 8-) Met dezelfde +25 kwam ik op busstation van Den Oever. De bus van lijn 350 was uiteraard allang weg, dus dat werd een half uur wachten. Gelukkig was ik niet de enige.
Wat een vervallen gat is dat trouwens zeg, dat busstation. Het informatiegebouw is gesloten, de wachthokjes hebben bijna geen ruiten meer over, overal liggen glasscherven op de grond en 1 wachthokje viel zelfs bijna om als je er tegenaan leunde. Een foto van de vergane glorie:
Afbeelding

Hier ben ik dus beland:
Afbeelding

Alle bussen (behalve Buslijn 158 naar Den Helder) komen tegelijkertijd bij het busstation. Er was dus tot die tijd ook niets aan busmaterieel te fotograferen. Maar, rond 15:15 uur kwamen alle bussen binnen. Eerst deze 2385 als Buslijn 135 naar Den Helder. Op de achtergrond vertrekt alweer de later binnengekomen Buslijn 350 naar Alkmaar met de 5615:
Afbeelding

Nadat alle bussen weer wegwaren, kwam mijn Buslijn 350 naar Leeuwarden pas binnen. Het was de grijze Integro 2905. Deze vertrok uiteindelijk met +10 (mede voor veel mensen met flinke koffers) naar Friesland. Het ging met een rustig ganggetje over de mooie Afsluitdijk. Tot vlak voor het einde aan de Friese kant, want hier stond er een file. Ja echt waar, een file op de Afsluitdijk van 3km. :shock: Niet door de werkzaamheden daar, maar door een brug die open stond. Daar stond de bus door de vertraging nu ook voor en hierdoor werd de vertraging alleen maar groter. Zeker voor de mensen die er bij de halte Kop Afsluitdijk in Zurich uit moesten voor hun overstap richting Harlingen, Sneek en Heerenveen. Die mochten meer dan een half uur wachten op hun bus. En dat busstation was nog kaler dan het busstation van Den Oever waar ik stond. Ik had medelijden met ze.
Maar, ik zat nog in de bus naar Leeuwarden. Deze ging via een mooie rit via Bolsward naar Leeuwarden. Hier kwam ik uiteindelijk met +20 aan.

Tijdens een rondje over het station kwam ik deze sneltrein naar Groningen van 16:58 uur tegen. Dit is de t30351 en die reed alleen met de 243. Zelfs voor de vakantiedienstregeling vind ik dit weinig en dat was ook zo. 5 minuten voor vertrek waren er al staanplaatsen:
Afbeelding

Ikzelf ging met IC t12764 naar Heerenveen. Deze reed met 7 bakken ICM. Ik ging helemaal vooraan zitten, dat scheelde weer in Heerenveen en zo kon ik gelijk de stelnummer noteren. :P
Zonder problemen kwam ik in het rustige Heerenveen. Ik had het er, ondanks de vakantie, drukker verwacht. Zeker om 17:30 uur. Bij het busstation kwam ik wat Dennis-busjes tegen. Aangezien de naam van mijn broertje Dennis is, deze bussen wel een grappige vorm hebben en de bus van deze foto even in Dordt gereden heeft, kwam hij op de foto. De 5892 dus:
Afbeelding

Er was nog een Dennis (het moet niet gekker worden, dacht ik even zonder mijn broertje te zijn zie ik z'n naam hier nog :P), namelijk de 5898:
Afbeelding

Maar, tussen deze 2 Dennis'en stond een 10x mooiere bus. Deze Arriva 1275, een vrij oude en mooie Alliance. 8-) Ik had niet verwacht dat ik deze nu tijdens een vakantiedienstregeling nog tegen zou komen:
Afbeelding
En het leukste was, dat deze bus de eerstvolgende bus naar Groningen was. 8-) Hiermee ging ik dus (met Buslijn 100) naar Groningen. Bepaald geen straf. De chauffeuse had geen €urokaartjes meer, dus voor veel mensen werd hun rit naar Drachten of Groningen nog goedkoper. Gratis dus. Ook mensen die wilden stempelen mochten om het eerlijk te houden gratis mee.

Bij de eerste halte in Heerenveen vroeg een vrouw in het Fries of een bus naar een bepaalde plaats ging. De chauffeuse verstond geen Fries en vroeg of ze het nog een keer wilde vragen. Dat kon de Friese vrouw niet waarderen en ze kreeg een boos gezicht en zei niks meer. Alsof iedereen Fries zou moeten kunnen. :? :roll: Een andere man vroeg datgene wat ze zei daarom in het Nederlands. Ze moest naar Oosterwolde en daar gaat Buslijn 100 niet heen. Daarom kon ze lekker nog langer wachten. Hierna ging het verder naar Groningen. Dit ging voor een groot deel over de rustige en mooie A7. Alleen bij Drachten ging de bus er even af voor een rondje langs o.a. het busstation. Onderweg zag ik nog dat de andere bussen op Buslijn 100 allemaal gewone Wrights waren. Ik had dus geluk. :D Zonder problemen kwam ik overigens in Groningen aan.
Hier stond een o.a. stuk nieuwere bus en schonere van Arriva. Op Buslijn 5 naar Paddepoel reed namelijk de FlowerPower bus 561:
Afbeelding

Hierna ging het naar het station voor de lange terugreis naar Rotterdam. Eerst kwam nog de 4031. Hij glom weer mooi, zo vers na de revisie. Als revisiedatum stond er namelijk 1 juli op. 8-) Ik ging naar de t772 van 19:04 uur voor de lange terugreis met een overstap in Amersfoort op de t1772 naar Rotterdam.
De reis zelf was niet bijzonder, maar wat er soms onderweg te zien was wel.

Bijvoorbeeld deze regenboog tijdens het halteren in Meppel. Hij was niet zo fel, dus je moet boven de huizen goed kijken :wink: :
Afbeelding

En bij Harderwijk zag ik er al eentje, maar dat werden er steeds meer. Ik heb het over luchtballonnen. Altijd mooi om die dingen te zien. Tussen Nijkerk en Amersfoort waren er een paar goed te zien met erachter flinke stapelwolken:
Afbeelding

Maar, vlak voor Amersfoort Vathorst waren er 3 wel heel dichtbij te zien:
Afbeelding

Toen kwam ik bij Amersfoort voor een overstapje naar de IC t1772 naar Rotterdam. Deze ging een keer goed. De 1772 moest zelfs nog binnenkomen, omdat de 772 te vroeg was. Op de vertrektijden van de 772 en de 1772 vond ProRail het nodig om een wachtende goederentrein toch te laten rijden. Hierdoor vertrokken we met +3. Gelukkig werd dat naar Utrecht alweer ingerekend. Door wat langzaam rijden tussen Woerden en Gouda kwam ik met een kleine vertraging terug in Rotterdam.
Tijd voor een overzichtsplaatje van het materieel wat uit staat te rusten in de tuin om 22:00 uur:
Afbeelding

Met de metro ging ik daarna rustig naar het Zuidplein en hier kwam ik om 22:30 uur thuis.

De uiteindelijke planning:
Afbeelding

De statistiekjes:
Reisduur: bijna 14 uur
Aantal bussen: 3
Aantal treinen: 6
Aantal metro's: 2
Controle: in 2 van de 6 treinen (= 33,3%)
Soorten busmaterieel: CXX-Integro 2905, CXX-Alliance 2422, Arriva-Alliance 1275
Soorten treinmaterieel: BeNeLux, VIRM (2x), ICM (2x), ICMm
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 3 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV :P)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door Geert »

Leuk verslag weer!
mb90 schreef:Op de weg van en naar de boot naar Texel was het erg druk. Daar zou ik later zelf ook last van krijgen, bleek later. Maar, dat lezen jullie zo wel. :wink:
Dat klopt, het hele eiland liep gisteren leeg zo leek het wel :P Ik reisde gisteren ook van Texel richting Utrecht, maar de drukte bij de bushalte was zo groot dat ik en mn reisgenoten maar terug zijn gaan lopen naar het station van Den Helder. Op zich best goed te doen, trouwens :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door Vinny »

Bij de eerste halte in Heerenveen vroeg een vrouw in het Fries of een bus naar een bepaalde plaats ging. De chauffeuse verstond geen Fries en vroeg of ze het nog een keer wilde vragen. Dat kon de Friese vrouw niet waarderen en ze kreeg een boos gezicht en zei niks meer. Alsof iedereen Fries zou moeten kunnen.
Ja, Buschauffeurs dienen in Friesland tweetalig te zijn. Het Fries is immers een aparte taal :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door Karl »

En daarnaast is die ook nog eens officieel erkend als aparte taal. Zo dienen EU-documenten er ook in het Fries te zijn en bijvoorbeeld korpsbeheerders van de politie ook een persconferentie in het Fries te kunnen geven.
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door waldo79 »

@Vinny: die verplichting geldt toch alleen voor ambtenaren :?:

@mb90: Op de Vlootdagen was ik een aantal jaren terug al geweest. De moeite om eens te bezoeken: ziet er spectaculair uit. Maar heb je nu veel aansluitingen gemist?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door M57 »

mb90 schreef:Er was namelijk 4 minuten gerekend op een overstap van spoor 8 naar spoor 3 op Sloterdijk en dat leek me wat krap. Achteraf maar goed ook, want de Sneltrein t2222 had in Rotterdam al vertraging.
Die overstap gaat bijna altijd goed. Bovendien is de s2200 kampioen in het vertraging wegrijden. Hij staat vaak in Leiden, Heemstede, Haarlem én Sloterdijk meerdere minuten te wachten.
mb90 schreef:Nadat de conducteur 2x melde "Station Castricum" vroeg ze aan mij
Hoogwaarschijnlijk was het de machinist die dat zei :)
mb90 schreef:Ja echt waar, een file op de Afsluitdijk van 3km. :shock: Niet door de werkzaamheden daar, maar door een brug die open stond.
Dat is in de zomermaanden aan de orde van de dag op de Afsluitdijk. De burgopeningen worden zo gepland dat de bus er geen last van heeft; in het geval van een kleine vertraging wacht men ook even met de brugopening. Overigens worden er deze zomer stewards ingezet om het schutproces bij de Afsluitdijk te versnellen.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door mb90 »

waldo79 schreef:@mb90: Op de Vlootdagen was ik een aantal jaren terug al geweest. De moeite om eens te bezoeken: ziet er spectaculair uit. Maar heb je nu veel aansluitingen gemist?
Eigenlijk maar eentje, maar dat was wel een dure. De aansluiting van Buslijn 135 vanuit Den Helder op Buslijn 350 naar Leeuwarden in Den Oever haalde ik niet. Hierdoor werd alles dus een uur later en daardoor heb ik de planning omgegooid. Door de file op de Afsluitdijk miste ik ook nog een extra ritje door Friesland met een Frysker op Buslijn 92 (Bolsward --> Leeuwarden) om te tijd te vullen, maar dat was niet zo heel erg achteraf. Er reden toch geen Fryskers op Buslijn 92. :wink:
M57 schreef:Die overstap gaat bijna altijd goed. Bovendien is de s2200 kampioen in het vertraging wegrijden. Hij staat vaak in Leiden, Heemstede, Haarlem én Sloterdijk meerdere minuten te wachten.
Dat was dit keer niet het geval. :wink: Was het vergeten om te vermelden in het verslag, maar de t2222 kwam met +2 binnen op Sloterdijk en daardoor werd die aansluiting dus helemaal krap. Achteraf heb ik dus een goede keuze gemaakt.
M57 schreef:Hoogwaarschijnlijk was het de machinist die dat zei :)
Kan ook natuurlijk. :wink:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door Ronald »

Mooi verslagje :pos:

Gisteren ook maar even richting Friesland geweest
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=15&t=957
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door Jurjen »

mb90 schreef:Dat was dit keer niet het geval. :wink: Was het vergeten om te vermelden in het verslag, maar de t2222 kwam met +2 binnen op Sloterdijk en daardoor werd die aansluiting dus helemaal krap. Achteraf heb ik dus een goede keuze gemaakt.
Die overstap is in 1 minuut te doen, hoor... 's Avonds alleen wel even je treinkaartje vast klaar houden. ;-)
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #19: Naar Den Helder, Friesland en Groningen

Bericht door Oud forumgebruiker »

mb90 schreef:Na een goed rondje had ik het hier wel gezien en ging ik nog even de rest van Den Helder bekijken. Maar, eerst nog een Citaro G (de 9168) vast leggen als Pendelbus op een plek waar niet zo snel een bus te fotograferen zal zijn:
Afbeelding
En al helemaal niet deze bus, aangezien deze uit de concessie Zaanstreek is geplukt :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten