Norway in a Nutshell

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Thats-me
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 jul 2008, 23:47

Norway in a Nutshell

Bericht door Thats-me »

Op vakantie kregen we het idee om met de trein naar Flam te gaan. Toen we op het station van Voss waren om de prijs vragen, kregen we van de balie-bediende een blaadje voor een rondrit, "Norway in a Nutshell" dit zou ongeveer 4 euro per kaartje meer kosten namelijk (omgerekend) €75,-.

We namen dit blaadje mee, en de volgende dag stonden we weer op het station van Voss. Dit keer om 2 kaartjes te halen voor de rondrit "Norway in a Nutshell".
Afbeelding

Afbeelding
Met ons was er nog een groep van 150 Jappaners die deze trein nam.
Ze hadden zelfs een apart stel gereserveerd welke met stickers waren beplakt waar op stond dat voor dit stel gereserveerd was. En nog een paar Nederlanders, en wat Locals

Afbeelding
Interieur van de trein.

Afbeelding
Station Oyeflaten

Afbeelding
Station Skiple

Afbeelding
Afbeelding
De trein reed door het prachtige Noorse landschap.

Het mooie van de trein is dat die alleen maar stopt als er iemand staat te wachten, anders rijden we er gewoon langs. (vraag me niet hoe het moet als je wilt u stappen :P) Gebeurt trouwens niet bij alle stations ;)

Afbeelding
Net na het verlaten van station Upsete stond een man ons aardig uit te zwaaien :W

Na dit station reden we een tunnel binnen en na een minuut of 10 kwamen we er uit en waren we in het altijd gezellige Myrdal. Een plaatsje (naja plaatsje er staat niet meer als een cafetaria en trein station :o )waar dagelijks honderden reiziger overstappen op de Flamsbana.

Afbeelding
Links op de foto de Flamsbana. Trein bestaat uit 5 rijtuigen, met aan beide kanten een Loc

Deze treinrit behoort tot een van de mooiste van ritten ter wereld *O* .

Afbeelding
Binnenkant van de trein.

Afbeelding
Loc in actie, we rijden zo weer een tunnel binnen

Midden in de berg gaan we vol op de rem en staan we stil, maar wel net buiten de berg. Ik zie onder mij een waterval we vallen. En kijk de andere kant zie ik
Afbeelding
Afbeelding
Het geweld van de waterval op ons afkomen, hier voor stopten we dus. Er was zelfs een perron/plato waar we konden uitstappen, er was een hier een fotostop van 10 minuten.

Afbeelding
Afbeelding
We vervolgen onze weg rit richting Flam, en zien nog meer natuur schoon aan ons voorbij trekken.

Afbeelding
Trein te Flam

Afbeelding
De "CTA" trein vertrok overigens 10 minuten later ;). En nee ze kennen hier geen vertraging, de trein kreeg gewoon een nieuwe vertrektijd ;).

Afbeelding
Te Flam is een Trein museum waar je gratis naar binnen kunt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die kans laten we natuurlijk niet missen, je moet toch wat doen om anderhalf uur (voor dat we onze reis kunnen vervolgen) te overbruggen.

Afbeelding
Vervolgens is ons volgende vervoersmiddel binnen komen varen

Afbeelding
Vanaf de boot zien we de volgende trein binnen rijden (+35), hier werd netjes op gewacht om een man of 30 nog aansluiting te geven op de boot. We vertrokken met 30 min vertraging.

Afbeelding
Afbeelding
Vanaf de boot had je prachtig uitzicht op de Fjorden :P

Afbeelding
Na een boot vaart van 2 uur zagen we bussen al klaar staan om ons terug richting station Voss te brengen.

Afbeelding
Onderweg vanaf de weg was er ook nog genoeg natuur schoon te zien. Zoals deze waterval. :)

Ondanks dat de boot en bus met 30 min vertraging vertrok kwamen we toch nog met -10 aan op station Voss. (Zullen we wat fotostops hebben overgeslagen)

Het was een zeer mooie dag waar ik met veel plezier aan terug denk, en is voor een ieder een ware aanrader.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Norway in a Nutshell

Bericht door Wubbo »

*ondertussen in zijn agenda zoekt naar een gaatje om naar Noorwegen te gaan* ;-)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Norway in a Nutshell

Bericht door waldo79 »

...ik wilde eigenlijk dit jaar gaan :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Norway in a Nutshell

Bericht door Geert »

Prachtig! :D Hoe lang duurt die hele rondreis nu precies? :)
Thats-me
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 jul 2008, 23:47

Re: Norway in a Nutshell

Bericht door Thats-me »

's ochtends om 9.58 vertrok de trein, en om iets voor 5 en waren we weer terug dus een 7 uur.
Onderverdeeld in een kleine 2 uur trein, 1,5 uur in Flam, 40 min vertraging (wachten op de volgende trein), 2 uur boot en een klein uurtje bus (waarschijnlijk de snelle/ingekorte route ivm vertraging :wink: ).

Nu heb ik de snelste route gedaan, je kan zelf je tijden bepalen, zou je bijvoorbeeld in Myrdal of Flam langer willen blijven (treinen fotograferen :) )kun je ook gewoon op de volgende aansluiting wachten :D. Je zou de ronde ook nog andersom kunnen doen :), je bent dan wel sneller klaar... berg af rijden met de trein 8-) Is maar net wat je zelf wilt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Norway in a Nutshell

Bericht door Suus »

De richting die jij hebt genomen is juist naar beneden, en Flam -> Myrdal is de berg op. Ik heb de rondrit jaren geleden ook gedaan, toen zagen we vanaf de boot een rendier die het fjord overstak :lol: 8-) Schitterend rondje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Norway in a Nutshell

Bericht door mb90 »

Mooi verslag van een mooi rondje in een mooie omgeving. 8-) Noorwegen staat ook bij mij al een tijdje op mijn verlanglijst voor een vakantie. Maar ja, daar staan nog wel meer mooie landen op. :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Norway in a Nutshell

Bericht door Chauf21 »

Vanuit Voss gaat de trein ook de andere kant op naar Bergen ;)

Afbeelding
Afbeelding
Foto's zijn uit 2004 -en let niet op mijn fotografische kunsten- :)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Norway in a Nutshell

Bericht door AppleMoose »

Gaaf verslag!

Noorwegen staat nu definitief op m'n vakantiewensenlijstje! :D Dit jaar maar eerst het wat vlakkere Zweden. :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten