Drenthe offert intercity Hoogeveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

Flevolander schreef:Niet geheel toevallig komt uit de lijst naar voren dat Leeuwarden qua reizigersnaantallen ook geen echte intercity moet hebben, maar hooguit een sneltreinachtig concept.
Ik vind Leeuwarden-Heerenveen-Steenwijk-Zwolle behoorlijk "sneltreinachtig".
Flevolander schreef:En als je een echte snelle ic Zwolle - Groningen inzet zonder tussenstops, dan hebben de stoptreinen op dit traject ook nog wat te doen.
Dat is precies de redenatie die NS nu volgt! Weinig stops voor de IC waardoor je voorkomt dat de stoptreinen leeg rondrijden.
Flevolander schreef:Waarom zou je onderscheid moeten maken tussen Randstad en niet-Randstad? Te weinig reiizgers is te weinig reizigers, dat ben ik met Vinny eens.
Wat in de Randstad "te weinig" is kan buiten de Randstad wel genoeg zijn, simpelweg omdat de reizigersaantallen daar lager liggen. Assen is naar Randstad-begrippen misschien niet druk, maar in de regio wel!

Dus dat kan je gewoon niet goed vergelijken daarom is het geen goed idee om de 'rechten' van een station van het aantal reizigers af te hangen. En zou jij het als Flevolander ook een goed idee vinden als er op de Flevolijn alleen nog maar stoptreintjes rijden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Flevolander »

reisthijs schreef:
Flevolander schreef:Waarom zou je onderscheid moeten maken tussen Randstad en niet-Randstad? Te weinig reiizgers is te weinig reizigers, dat ben ik met Vinny eens.
Wat in de Randstad "te weinig" is kan buiten de Randstad wel genoeg zijn, simpelweg omdat de reizigersaantallen daar lager liggen. Assen is naar Randstad-begrippen misschien niet druk, maar in de regio wel!

Dus dat kan je gewoon niet goed vergelijken daarom is het geen goed idee om de 'rechten' van een station van het aantal reizigers af te hangen. En zou jij het als Flevolander ook een goed idee vinden als er op de Flevolijn alleen nog maar stoptreintjes rijden?
Mensen vinden het misschien buiten de Randstad wel veel, maar de exploitatiekosten van een trein zijn daar echt niet lager dan in de Randstad. Dus kun je wel dezelfde normen hanteren binnen en buiten de Randstad.

De Flevolijn voldoet aan de normen voor een sneltreinachtig concept, zowel als je kijkt naar het aantal reizigers per station, als naar de baanvaakbelasting. Met de Hanzelijn wordt dat nog meer. Maar ik vind het onzinnig om intercity's in Almere Buiten te laten stoppen. En als Lelystad niet drukker wordt dan nu, dan past een sneltrein daar ook beter dan een stop van een intercity Groningen-Schiphol.
NB: nu rijden er 's avonds en op zon- en feestdagen ook alleen stoptreinen op de Flevolijn, althans naar Lelystad!
Laatst gewijzigd door Flevolander op wo 22 jun 2011, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Flevolander »

Verder ben ik zeker geen voorstander van pleidooien om ook sneltreinen in Dronten te laten stoppen, ook al telt Dronten ook 40.000 inwoners. En idem voor Kampen Hanzelijnstation, ook al heeft Kampen volgens mij ook iets van 60.000 inwoners.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door The best »

Flevolander schreef:Verder ben ik zeker geen voorstander van pleidooien om ook sneltreinen in Dronten te laten stoppen, ook al telt Dronten ook 40.000 inwoners. En idem voor Kampen Hanzelijnstation, ook al heeft Kampen volgens mij ook iets van 60.000 inwoners.
Als hij in Dronten en Kampen stopt, dan stopt hij toch op alle tussen Lelystad en Zwolle gelegen stations? Dan is het toch gewoon een stoptrein.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Thom91 »

Je kan wel alle intercity's alleen laten stoppen op de grote stations, maar daarmee doe je wel een aantal riskante zaken. Deze spelen zich voornamelijk rond Amsterdam af, en is ook geschetst rond Amsterdam.
De capacititeit van amsterdam Centraal is goed te noemen, als de huidige verbouwing af is. Momenteel stoppen alle ic's rondom Amsterdam Centraal nog op Amsterdam Amstel en Amsterdam Sloterdijk. Voor Amsterdam Zuid geldt hier Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer Arena.
Voor Amsterdam Sloterdijk moet je niet vergeten dat het een belangrijk overstapstation is richting de Zuidas met de metro die daar ligt. Probeer maar eens op een fatsoenlijke manier van Centraal naar Zuid te komen. Dit zal in de toekomst opgevangen worden door de Noord-Zuidlijn maar daardoor wordt Amsterdam Centraal ook automatisch drukker. Ook heb je heel Osdorp in dit gebied liggen en voor een gedeelte het Westelijk havengebied. Voor Amsterdam Amstel geldt dat het een goede overstap is richting het centrum van de stad. Als je dit station over gaat slaan wordt het voor mensen nog drukker op Centraal om het centrum in te gaan, terwijl je vanaf Amstel een uitstekende verbinding hebt.
Voor Bijlmer Arena geldt dat dit station een groot achtergebied heeft alsin de Bijlmer en Zuidoost, nou heb ik wel het vermoeden dat dit station vooral overdag druk is door business mensen.

In Rotterdam heb je Alexander wat nog als Intercity station is aangemerkt. Buiten dat de grootste deelgemeente van Rotterdam hier ligt, ommenabij de 95.000 inwoners, is hier een groot dienstenmarkt en bedrijfsvestiging. Hoeveel mensen moeten extra met de metro als dit station dicht gaat. Volgens cijfers via Treinreiziger.nl zijn dat er 13500 mensen per dag. Die wil je echt niet extra de trein uit en de metro in.

Je probeert door middel van de trein plekken bereikbaar te maken, maar jullie maken plekken vooral onbereikbaar. Volgens de door jullie gestelde norm van 30.000 kunnen steden als Dordrecht, Maastricht, Gouda, Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer Arena en Enschede geen intercity te hebben. Je moet niet vergeten dat die mensen dan in andere treinen vervoerd zullen moeten worden. Probeer maar eens meer sneltreinen of stoptreinen in te leggen om de mensen naar Zuid/Arena/Dordrecht te vervoeren. De capaciteit van de stoptreinen/sneltreinen en vooral ook het spoor zijn hiervoor niet hoog genoeg.

note: Zie wel dat sloterdijk boven de door jullie genoemde norm van 30.000 ligt, maar wilde hier nog wel even op ingaan.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Vinny »

Ten eerste moeten we af van het idee dat we in Nederland intercity's hebben. Natuurlijk klinkt dat woord hip en cool en snel, maar de rijeigenschappen en comfort zijn erg vergelijkbaar met RE treinen in Duitsland. Ten tweede zou je voor de Randstad eigenlijk een heel ander vervoersconcept moeten hebben, namelijk de S-bahn. Voor Amsterdam geldt dan nog dat er onbegrijpelijke miskleunen zijn, zoals het niet doorlopen van lijn 50 van Isolatorweg naar Amsterdam Centraal. Was dat namelijk het geval geweest dan had je veel meer treinen over de Hemboog kunnen sturen, en reizigers voor Amsterdam Centraal op Lelylaan kunnen laten overstappen.
Ten derde zie ik niet zo in vanaf wanneer een plaats 'recht' zou moeten hebben op een bepaalde 'bediening'. Uiteindelijk wil je dat het OV-systeem zoveel mogelijk recht doet aan de belangrijkste herkomst- en bestemmingsgebieden die er te vinden zijn. Je moet dus niet naar de plaatsnamen en ligging kijken, je moet puur kijken naar:
- de positie in het netwerk.
- de bevolkingsdichtheid in de bedieningscirkel (bij een treinstation is dat gemiddeld 5 kilometer)
- zoveel mogelijk voorkomen dat er overlapping plaatsvindt (dat is inefficient)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Flevolander »

Thom91 schreef: Momenteel stoppen alle ic's rondom Amsterdam Centraal nog op Amsterdam Amstel en Amsterdam Sloterdijk. Voor Amsterdam Zuid geldt hier Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer Arena. .... Voor Amsterdam Amstel geldt dat het een goede overstap is richting het centrum van de stad. Als je dit station over gaat slaan wordt het voor mensen nog drukker op Centraal om het centrum in te gaan, terwijl je vanaf Amstel een uitstekende verbinding hebt.
Voor Bijlmer Arena geldt dat dit station een groot achtergebied heeft alsin de Bijlmer en Zuidoost, nou heb ik wel het vermoeden dat dit station vooral overdag druk is door business mensen. .... In Rotterdam heb je Alexander wat nog als Intercity station is aangemerkt. Buiten dat de grootste deelgemeente van Rotterdam hier ligt, ommenabij de 95.000 inwoners, is hier een groot dienstenmarkt en bedrijfsvestiging. Hoeveel mensen moeten extra met de metro als dit station dicht gaat. Volgens cijfers via Treinreiziger.nl zijn dat er 13500 mensen per dag. Die wil je echt niet extra de trein uit en de metro in...... Je probeert door middel van de trein plekken bereikbaar te maken, maar jullie maken plekken vooral onbereikbaar. Volgens de door jullie gestelde norm van 30.000 kunnen steden als Dordrecht, Maastricht, Gouda, Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer Arena en Enschede geen intercity te hebben.
- Een groot deel van de intercity´s stopt niet op Sloterdijk, terwijl dat wel zou moeten als je een ondergens van 25.000 hanteert.
- Amstel, Duivendracht en Bijlmer hebben veel reizigers. Maar drie van deze stations is te veel bij elkaar. Maak één ervan een echt intercitystation, bijvoorbeeld Bijlmer.
- Amsterdam Zuid komt boven de 25.000 uit, en is dus ook een echt IC-station.
- Rotterdam Alexander zou prima aan de norm voldoen voor een sneltrein. Over sluiting hebben we het al helemaal niet.
- De ondergrenzen die ik noemde was 30.000 per traject, 25.000 voor een echt IC-station, en 10.000 voor een sneltreinstation.
- Wat is er mis met sneltreinen naar Gouda en Dordrecht? En op de verbinding Eindhoven-Roermond-Sittard-Maastricht?
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Flevolander »

Vinny schreef:Ten derde zie ik niet zo in vanaf wanneer een plaats 'recht' zou moeten hebben op een bepaalde 'bediening'. Uiteindelijk wil je dat het OV-systeem zoveel mogelijk recht doet aan de belangrijkste herkomst- en bestemmingsgebieden die er te vinden zijn. Je moet dus niet naar de plaatsnamen en ligging kijken, je moet puur kijken naar:
- de positie in het netwerk.
- de bevolkingsdichtheid in de bedieningscirkel (bij een treinstation is dat gemiddeld 5 kilometer)
- zoveel mogelijk voorkomen dat er overlapping plaatsvindt (dat is inefficient)
Lijkt me niet helemaal correct, het gaat niet om de hoeveelheid bevolking rond een station, maar om het aantal treinreizigers. Nu klink je als de mensen die roepen dat ook Purmerend intercity's moet krijgen, terwijl het aantal treinreizigers laag is omdat iedereen in de bus zit. Of als de mensen die vinden dat Driebergen-Zeist en Houten een IC-station moeten worden omdat er zoveel mensen wonen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Flevolander »

Vinny schreef:Ten tweede zou je voor de Randstad eigenlijk een heel ander vervoersconcept moeten hebben, namelijk de S-bahn.
Klopt, dat zeg ik dus ook: een drietreinensysteem: stoptrein (S-Bahn), sneltreinen en echte intercity's. Datzelfde geldt ook voor de drukke uitlopers van de Randstad, zoals Brabant en Gelderland.
De rest van het land heeft eigenlijk genoeg aan een tweetreinensysteem (stoptrein en sneltrein), maar op enkele uitlopers als naar Groningen en Enschede (en eventueel Maastricht) kun je de intercity's nog door laten lopen. Wat dan weer wel betekent dat andere plaatsen in deze regio's wellicht alleen met een stoptrein bediend worden, want voor drie soorten treinen zijn er te weinig reizigers op deze trajecten. Of je krijgt van die rare frequenties als drie soorten treinen elk 1x/uur.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Abracadabram »

Flevolander schreef:
Vinny schreef:Ten tweede zou je voor de Randstad eigenlijk een heel ander vervoersconcept moeten hebben, namelijk de S-bahn.
Klopt, dat zeg ik dus ook: een drietreinensysteem: stoptrein (S-Bahn), sneltreinen en echte intercity's. Datzelfde geldt ook voor de drukke uitlopers van de Randstad, zoals Brabant en Gelderland.
De rest van het land heeft eigenlijk genoeg aan een tweetreinensysteem (stoptrein en sneltrein), maar op enkele uitlopers als naar Groningen en Enschede (en eventueel Maastricht) kun je de intercity's nog door laten lopen. Wat dan weer wel betekent dat andere plaatsen in deze regio's wellicht alleen met een stoptrein bediend worden, want voor drie soorten treinen zijn er te weinig reizigers op deze trajecten. Of je krijgt van die rare frequenties als drie soorten treinen elk 1x/uur.
Of je kiest er net zoals als de NS voor om dan de intercitys wat vaker te laten stoppen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Daniel »

Flevolander schreef:- Wat is er mis met sneltreinen naar Gouda en Dordrecht?
Op zich niks (sterker nog, eigenlijk gebeurt het bij Dordrecht al in het herontwerp van de oude lijn), maar je moet ook een beetje kijken naar wat efficiënt is.
Dordrecht kent bijvoorbeeld nog best forse reizigersstromen (is ook weer een regionaal knooppunt), waardoor je extra sneltreinen zou moeten gaan rijden om iedereen te vervoeren. Daarmee kom je vervolgens weer in de knoop met de spoorbezetting op Rotterdam Centraal.
Richting Vlissingen krijg je na Dordrecht alleen maar nog lagere aantallen in- en uitstappers, richting Breda zit je pas in Eindhoven op een station met noemenswaardig meer in- en uitstappers. De vraag is echter hoeveel niet lokaal verkeer er is: volgens mij reizen er echt niet zoveel reizigers van Rotterdam helemaal naar Eindhoven bijvoorbeeld, dus is het efficiënter de IC in de tussengelegen steden te laten stoppen dan daar een doorgaande IC met daarnaast een sneltrein voor de bediening van Ddr, Bd en Tb te laten rijden.
De sneltreinstations tussen Dordrecht en Rotterdam hebben trouwens ook flink minder reizigers dan de beide uiteinden van dat lijndeel. Dan zou je dus sneltreinen met en zonder tussenstops moeten hebben voor een bediening die de aantallen reizigers rechtvaardigt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Flevolander »

Daniel schreef: De vraag is echter hoeveel niet lokaal verkeer er is: volgens mij reizen er echt niet zoveel reizigers van Rotterdam helemaal naar Eindhoven bijvoorbeeld, dus is het efficiënter de IC in de tussengelegen steden te laten stoppen dan daar een doorgaande IC met daarnaast een sneltrein voor de bediening van Ddr, Bd en Tb te laten rijden.
Mee eens. Maar die doorgaande reizigers krijg je dus ook nooit uit de auto als je blijft boemelen met halfbakken intercity's.
Overigens geven de prognoses voor 2020 een setvig aantal reizigers aan op de verbinding Rotterdam-Eindhoven. Met die aantallen kun je wel een drietreinen-systeem exploiteren, even afgezien van de vraag of dat qua baanvakcapaciteit allemaal past. Qua baanvakcapaciteit kan het overigens wel weer gunstig zijn als op een aantal trajecten het aantal ic's omlaag kan naar 2x/uur ipv 4x/uur, en er meer gewerkt gaat worden met sneltreinen, maar dan moeten de snelle ic's (sneller dan nu) wel inhaalmogelijkheden hebben.

Maar we dwalen wat af. Op de relatie Groningen-Zwolle zijn de reizigersaantallen beduidend lager. 1x/uur een echte ic (spits misschien 2x) en 2x/uur een stoptrein zou hier afdoende zijn.
Laatst gewijzigd door Flevolander op wo 22 jun 2011, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

Flevolander schreef:- Een groot deel van de intercity´s stopt niet op Sloterdijk, terwijl dat wel zou moeten als je een ondergens van 25.000 hanteert.
- Amstel, Duivendracht en Bijlmer hebben veel reizigers. Maar drie van deze stations is te veel bij elkaar. Maak één ervan een echt intercitystation, bijvoorbeeld Bijlmer.
In Sloterdijk stoppen nu juist al bijna alle intercity's (alleen de IC's van/naar Rotterdam stoppen er niet), en volgend jaar rijdt daar geen enkele IC meer aan voorbij. Verder zie ik geen enkel probleem met de huidige bediening van Amstel en Bijlmer, alle IC's stoppen nu op één van deze twee stations, niet allebei. Prachtige oplossing, houden zo! Ergens wel/niet met een IC stoppen puur en alleen omdat het onder of boven een arbitraire grens zit is echt het domste wat je kan doen.
Flevolander schreef:Mensen vinden het misschien buiten de Randstad wel veel, maar de exploitatiekosten van een trein zijn daar echt niet lager dan in de Randstad. Dus kun je wel dezelfde normen hanteren binnen en buiten de Randstad!
Je kunt die normen buiten de Randstad best halveren als er half zo veel treinen rijden. Op een Intercity-station in de Randstad stoppen vaak 4 IC's per richting op een half zo druk station buiten de Randstad maar 1 of 2. Dus naar verhouding dezelfde exploitatiekosten.
Flevolander schreef:De rest van het land heeft eigenlijk genoeg aan een tweetreinensysteem (stoptrein en sneltrein), maar op enkele uitlopers als naar Groningen en Enschede (en eventueel Maastricht) kun je de intercity's nog door laten lopen.
De rest van het land hééft nu juist al een tweetreinensysteem (stoptrein en intercity, waarvan de intercity een uitloper is) jouw voorstel is dus gewoon precies het huidige systeem behalve dat je de intercity's een andere naam geeft...
Laatst gewijzigd door reisthijs op wo 22 jun 2011, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Reiziger Delft »

Ik ben juist tegen de invoering van de sneltrein. Nu heb ik tussen Rotterdam/Den Haag en Arnhem een nette kwartierdienst van treinen die even snel zijn. Ik hoef dus niet van te voren te plannen welke trein ik neem. Voor 2007 deed de sneltrein er langer over en vertrok ook nog in een 10/20 verdeling met de IC uit Rotterdam. (Vanuit Den Haag was het nog slechter).

Natuurlijk is het leuk om met 130 km/h door Gouda te racen, maar ik heb liever elk kwartier iets langzamere IC's die allemaal even snel zijn. In de Randstad heb je meer aan hogere frequenties dan aan iets snellere treinen. Je tijdwinst gaat namelijk weer verloren doordat je langer op de eerstvolgende trein moet wachten.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Flevolander »

reisthijs schreef:
Flevolander schreef:De rest van het land heeft eigenlijk genoeg aan een tweetreinensysteem (stoptrein en sneltrein), maar op enkele uitlopers als naar Groningen en Enschede (en eventueel Maastricht) kun je de intercity's nog door laten lopen.
De rest van het land hééft nu juist al een tweetreinensysteem (stoptrein en intercity, waarvan de intercity een uitloper is) jouw voorstel is dus gewoon precies het huidige systeem behalve dat je de intercity's een andere naam geeft...
Nee hoor, die intercity;s stoppen veel te vaak, en zijn geen echte ic's. Weg met al die rare tussenstops in Hoogeveen, Gouda, Ede en dat soort plaatsen. En Eindhoven-Maastricht is ook echt geen ic als je in Weert enzo blijft stoppen.
Ik hoop dat de rijksoverheid toch echt eens gaat kiezen voor introductie van een beter ic-netwerk in Nederland, dat mensen wel uit de auto haalt. Dat is effectiever dan een HSL-zuid.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Flevolander »

Reiziger Delft schreef:Ik ben juist tegen de invoering van de sneltrein. Nu heb ik tussen Rotterdam/Den Haag en Arnhem een nette kwartierdienst van treinen die even snel zijn. Ik hoef dus niet van te voren te plannen welke trein ik neem. Voor 2007 deed de sneltrein er langer over en vertrok ook nog in een 10/20 verdeling met de IC uit Rotterdam. (Vanuit Den Haag was het nog slechter).
Je zit nu juist in een sneltrein, die echter ic genoemd wordt. Een echte ic die tussen Arnhem en Rotterdam alleen in Utrecht stopt, is natuurlijk beduidend sneller. Maar dan had de rijksoverheid in de HSL-Oost moeten investeren, en helaas is dat niet gebeurd omdat men liever een Betuweroute aanlegde voor een handjevol goederentreinen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door iljitsch »

Puur naar de cijfers per station kijken lijkt mij een slecht idee.

Dat betekent dat een intercity in de grote steden straks vier of vijf keer kan stoppen, terwijl een stad als Groningen dan alleen nog met een sneltrein bereikbaar wordt, een beetje zoals Vlissingen.

Afstand, alternatieve bediening en overstapmogelijkheden zijn ook erg belangrijk.

Daarnaast zou ik zeer graag snelle treinen tussen de centralte stations van de vier grote steden en schiphol zien zonder extra stops. Twee keer per uur ofzo, waarbij de "normale" intercity's die ook op plekken als Delft en Leiden stoppen vier keer per uur rijden, of 2 x intercity en 2 x sneltrein als de sneltrein niet veel trager is. Vier stoptreinen per uur lijkt me ook een mooi aantal op het drukste deel van het spoor, 8 of 10 treinen per uur is veel beter te doen dan 12 bij 6 x IC + 6 x sprinter.

Op de langere afstanden wordt de stelregel dat een intercity niet meer dan ongeveer een keer per half uur stopt. Sneltreinen stoppen voor en na het CS in grote plaatsen op één ander belangrijk station met veel overstap op het stadsvervoer (Alexander, Schiedam, Sloterdijk, LvNOI). En verder niet meer iedere nieuwbouwwijk een nieuw station, en streng tegen het licht houden van stations als Lelylaan, Moerwijk en Mariahoeve.

Reiziger Delft: als je van 4 naar 6 treinen per uur gaat levert je dat 5 minuten op. Die 5 minuten staan de treinen tussen Den Haag CS en Amsterdam CS nu al stil vanwege de ruime rijtijden. Geef mij maar 4 x per uur een trein die doorrijdt dan 6 x per uur een trein die doorsukkelt van rood sein naar rood sein en op plekken waar ik nooit van m'n leven uit wil stappen nog leuk een extra stop inlast.

Ik moet morgen om 11 u op schiphol zijn, neem dus mooi de benelux die dat vanaf Den Haag HS in 25 minuten doet in plaats van de sneltrein vanaf CS die er 5 minuten langer over doet. Interesseert mij niks dat er maar één benelux per uur rijdt. (En ik was vandaag al 4 x op Gvc, da's wel weer even genoeg.)
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Reiziger Delft »

Flevolander schreef:Je zit nu juist in een sneltrein, die echter ic genoemd wordt.
Het maakt net totaal niet uit hoe een trein genoemd wordt; ik kijk naar of hij in m'n reisplan past. Als NS morgen alles sneltrein gaat noemen ga ik echt niet minder met de trein.
iljitsch schreef:Reiziger Delft:[..]Geef mij maar 4 x per uur een trein die doorrijdt dan 6 x per uur een trein die doorsukkelt van rood sein naar rood sein en op plekken waar ik nooit van m'n leven uit wil stappen nog leuk een extra stop inlast.
4 x per uur vind ik een prima frequentie; 2 x per uur begint echter vervelend te worden. Je moet dan toch gaan plannen hoe laat je naar het station gaat, om lange wachttijden te voorkomen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Vinny »

Een grote misvatting is ook dat de dagelijkse reiziger veel aan non-stop intercity verbindingen zou hebben. Dat is niet zo. De gemiddelde reiziger rijdt van een voorstad naar zijn werk. De gemiddelde forensenafstand per trein is 40 km. Non-stop Rotterdam-Eindhoven, of zelfs de verbetering van de lijn Groningen-Amsterdam; het is relatief maar een beperkt aantal reizigers dat dit dagelijks doet. Je hebt er veel meer aan om de secundaire verbindingen op te plussen, zoals de NS in 2007 heeft gedaan. Daar valt de concurrentieslag met de auto nog aan te gaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door fogeltje »

Flevolander schreef:
reisthijs schreef:
Flevolander schreef:De rest van het land heeft eigenlijk genoeg aan een tweetreinensysteem (stoptrein en sneltrein), maar op enkele uitlopers als naar Groningen en Enschede (en eventueel Maastricht) kun je de intercity's nog door laten lopen.
De rest van het land hééft nu juist al een tweetreinensysteem (stoptrein en intercity, waarvan de intercity een uitloper is) jouw voorstel is dus gewoon precies het huidige systeem behalve dat je de intercity's een andere naam geeft...
Nee hoor, die intercity;s stoppen veel te vaak, en zijn geen echte ic's. Weg met al die rare tussenstops in Hoogeveen, Gouda, Ede en dat soort plaatsen. En Eindhoven-Maastricht is ook echt geen ic als je in Weert enzo blijft stoppen.
Ik hoop dat de rijksoverheid toch echt eens gaat kiezen voor introductie van een beter ic-netwerk in Nederland, dat mensen wel uit de auto haalt. Dat is effectiever dan een HSL-zuid.
De IC's richting Limburg mag je in mijn ogen wel echte IC's noemen, behalve natuurlijk het stuk Helmond - Venlo.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Een grote misvatting is ook dat de dagelijkse reiziger veel aan non-stop intercity verbindingen zou hebben. Dat is niet zo. De gemiddelde reiziger rijdt van een voorstad naar zijn werk. De gemiddelde forensenafstand per trein is 40 km.
Precies, er wordt dan wel vaak geklaagd over het ontbreken van doorgaande verbindingen maar in de praktijk maken weinig mensen gebruik van de wel aanwezige overstapvrije verbindingen. Dat is duidelijk te zien op een groot stations als Utrecht Centraal: bijna iedereen stapt daar uit ook al gaat de trein nog veel verder door.
Flevolander schreef:Nee hoor, die intercity;s stoppen veel te vaak, en zijn geen echte ic's.
Er rijden dus IC's, die jij geen echte IC noemt, op trajecten die volgens jou geen echte IC waard zijn. Dan rijdt er precies het soort trein (een "sneltreein" dus) dat jij wilt dat er rijdt. Dus wat zeur je dan? :roll:

Rare tussenstops als Hoogeveen worden geschrapt en tussenstops in Gouda en Ede zijn niet raar want dat zijn ook redelijk drukke stations.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Thom91 »

Waar willen jullie al die mensen laten die uit die intercity's gaan?
4 ic's, 2 sneltreinen en 4 sprinters..
dat past toch nog tussen Gouda en Rtd. En vanaf waar wil je die sneltreinen laten rijden? En eventuele perron capaciteit op Rtd?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Suus »

Die sneltrein is nergens voor nodig, echt niet. Met een langzame en een snelle trein kan je in Nederland eigenlijk alle trajecten goed afhandelen. Op dat punt: Keep it Simple, Stupid!

Het zou anders worden als de stationsdichtheid veel groter was, bijvoorbeeld een flink aantal keren achter elkaar om de ±800 meter een station, meer metroachtig. Dan is een tussenlaag tussen een stoptrein en een intercity wel gewenst maar er zijn in Nederland geen trajecten waar dat nu echt speelt. Kortom, met 4x IC en 4x SP (of meer natuurlijk) lijkt het voor mij voldoende op de drukke trajecten. Op rustigere trajecten kan je terugvallen op 2x IC en 2x SP. Op extreem rustige trajecten zal maatwerk vereist blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Vinny »

Wat dat betreft wijs ik maar weer eens op het treinsysteem in Zwitserland: Daar rijden behoorlijk wat S treinen die stations overslaan indien dit beter uit komt. Kortom, als er te veel stations zijn in drukke gebieden, zoals de Randstad dan kun je ook door wat met sprinters te schuiven zorgen dat het aantal tussenstops niet veel te groot wordt. Hier heb je dus echt geen sneltrein voor nodig ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drenthe offert intercity Hoogeveen

Bericht door Geert »

Flevolander schreef:Dat je Groningen een intercity geeft als vervolg op het traject Randstad - Zwolle, is nog te verdedigen. Hetzelfde voor Deventer - Enschede. Maar op de trajecten met minder dan 10.000 reizigers per dag hoort geen ic thuis, zelfs niet als uitloper of sneltreinachtig (die sneltreinen passen eerder bij baanvakbelasting ca. 20.000-40.000 ipv echte ic, of als 3e treinlaag bij de 40.000+-trajecten).
Waarom zou een IC niet als uitloper mogen rijden op minder drukke trajecten? Bijvoorbeeld de verbinding Amsterdam Centraal - Vlissingen: belangrijke intercity, stopt tot aan Roosendaal op de belangrijkste stations en daarna stopt-ie op de drukste stations van de spoorlijn naar Vlissingen. In jouw voorstel zou de intercity dan moeten stoppen in Roosendaal (en niet verder rijden naar Vlissingen), want uitlopers mogen niet. In plaats daarvan moet een aparte stoptrein Roosendaal - Vlissingen rijden. Wie wordt hier beter van? De reizigers niet (want tragere verbinding) en NS niet (inefficientere materieelinzet, meer kerende treinen). Terwijl zo'n uitloper niets uitmaakt voor de rest van het netwerk, want op het drukke stuk is het een snelle trein en aan het uiteinde is er een mooie doorgaande verbinding.

Idem voor de verbinding Roosendaal - Nijmegen/Arnhem - Deventer - Zwolle. Zou je die dan in Deventer laten eindigen met een losse stoptrein Deventer - Zwolle, of neem je maar op de koop toe dat de intercity ook stopt op Olst en Wijhe? NS heeft het laatste gekozen en ik vind dat terecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten