Strippenkaart in juli bijna weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Daniel »

Overigens vanmorgen een artikeltje in Spits over de voormalig fabrikant van de strippenkaarten... 6 juni zijn de laatsten al gedrukt en inmiddels zijn de machines in stukjes naar de schroothandelaar afgevoerd.
In het artikel is overigens ook te lezen dat o.a. Oslo en Jakarta mogelijk een strippenkaart willen invoeren i.p.v. een chipkaart vanwege de eenvoud en lage kosten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Ronald »

Marc schreef:In Limburg gaan we er niet echt op vooruit bij de invoer van de chipkaart...

Ik dacht dat de Veolia-kaartjes bleven bestaan, maar vanmorgen sloeg ik de krant open en daar stond:

Code: Selecteer alles

De volgende kaartsoorten vervallen met ingang van 7 juli. Hiermee
kunt u ingaande deze datum dus niet meer reizen:
*Strippenkaarten 2, 3, 8, 15 en 45 strippen
*Dagkaart bus Noord- en Midden-Limburg
*Dagkaart bus/trein Noord- en Midden-Limburg
*Combikaart bus Zuid-Limburg
Dagkaart Internationaal bus/trein Zuid-Limburg
Stadsretour 2-zones
Stadsretour 3-zones
Als vervangende papieren bewijzen krijgen we:

Code: Selecteer alles

Papieren kaartjes op de bus verkrijgbaar:
– tot 15 minuten of maximaal 5 km € 2,50
– tot maximaal 40 minuten € 5,00
– tot maximaal 2 uur € 8,00
Als ik naar de stad wil ben ik normaal 20 á 25 minuten onderweg en dat zou me dus 5,- gaan kosten zonder chipkaart. Een ritje naar de stad kost ongeveer 1,30 met chipkaart met dalurenkorting.
Ik denk dat vooral het afschaffen van de dagkaart in de daluren érg veel reizigers gaat kosten. Vaak gezien dat driekwart van het aantal reizigers in de bus er mee reist. Je zou kunnen zeggen dat het misschien te goedkoop is, maar als je deze reizigers kwijt bent rij je met lege bussen rond en verdien je niets. Maar goed, het is een keuze zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Vinny »

Eenvoud en lage kosten?
Nou lage kosten wellicht wel, maar eenvoudig heb ik de strippenkaart nooit kunnen vinden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door webguy »

Daniel schreef:Overigens vanmorgen een artikeltje in Spits over de voormalig fabrikant van de strippenkaarten... 6 juni zijn de laatsten al gedrukt en inmiddels zijn de machines in stukjes naar de schroothandelaar afgevoerd.
Dom dom dom, daar gaat iemand op terugkomen en gaat het weer miljoenen kosten. Zo maken ze het wel erg makkelijk om te redeneren, "ja, machines zijn weg, terug gaan is te duur"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:
Daniel schreef:Overigens vanmorgen een artikeltje in Spits over de voormalig fabrikant van de strippenkaarten... 6 juni zijn de laatsten al gedrukt en inmiddels zijn de machines in stukjes naar de schroothandelaar afgevoerd.
Dom dom dom, daar gaat iemand op terugkomen en gaat het weer miljoenen kosten. Zo maken ze het wel erg makkelijk om te redeneren, "ja, machines zijn weg, terug gaan is te duur"
Zelfde met het uitzetten. "Er zijn campagnes geweest, provincies gaan claims indienen dus gewoon afschaffen". Met als gevolg dat er geen enkele druk op de betrokken partijen is om de problemen snel op te lossen.

Wat de Limbokaarten betreft, dat las ik twee weken in Nijmegen al bij het loket van Novio op het station. Daar stond ik ook van te kijken. Had verwacht dat ze de dagkaarten wellicht duurder zouden maken, maar compleet afschaffen niet. Maar goed, Veolia Limburg hoeft zich schijnbaar toch geen zorgen te maken om inkomsten. In de avond en op zondag rijden veel kleine busjes die nog geen CiCo's hebben. Maar de provincie springt toch wel weer bij en zet er ook geen druk achter.

Die nieuwe kaartjes zijn ook lekker. Wat als je rit van normaal 15 minuten opeens door vertraging 30 minuten duurt. Of wanneer er een omleiding ligt waardoor de bus langer onderweg is dan normaal. Wordt je dan gedwongen onderweg nog een kaartje bij te kopen? En hoe gaan ze dat controleren? Heeft de chauffeur per reiziger een eierwekker bij die afgaat als zijn tijd op is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef: Hiermee kan de reiziger naar willekeur in- en uitcheken op de route, maar op Maarssen en verder komt hij onverbiddelijk voor dichte poortjes...
Ook fijn als je ziek in de trein zit, in slaap valt en dan in Maarssen wakker wordt.
"Een touringcar is geen bus"
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Abracadabram »

fogeltje schreef: Ook fijn als je ziek in de trein zit, in slaap valt en dan in Maarssen wakker wordt.
Hoevaak gebeurt dat nou?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Vinny »

Dan moet je de informatie- en alarmzuil bellen. Die kunnen in dergelijke gevallen wel het poortje openen. Op de meeste treinstations kun je trouwens ook gewoon terug, aangezien de poortjes zich bij de ingang van het station bevinden en niet bij de ingang van het perron. Dan heb je tussen Maarssen en Breukelen wat aan de conducteur uit te leggen, maar dat is in de huidige situatie ook zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef:Dan moet je de informatie- en alarmzuil bellen. Die kunnen in dergelijke gevallen wel het poortje openen.
Een OV bedrijf gaat niet een hele rij poortjes openen omdat 1 reiziger te dom is om gewoon even achter een andere passagier aan te lopen!
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Dan moet je de informatie- en alarmzuil bellen. Die kunnen in dergelijke gevallen wel het poortje openen. Op de meeste treinstations kun je trouwens ook gewoon terug, aangezien de poortjes zich bij de ingang van het station bevinden en niet bij de ingang van het perron. Dan heb je tussen Maarssen en Breukelen wat aan de conducteur uit te leggen, maar dat is in de huidige situatie ook zo.
Dat gaat alleen bij een eilandperron en ik denk dat genoeg kleine stations wel bij de perrons afgesloten zullen moeten worden. Als ik dat in Nijmegen Dukenburg zou hebben en dan zou ik het spoor over moeten steken om weer terug te kunnen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Geert »

Get real. Hoe vaak per jaar reis je een station voorbij waar je uit had willen stappen?

En formeel moet je nu ook een kaartje voor de terugweg kopen. Je kunt zwart reizen en proberen de conducteur te overtuigen, maar volgens mij kun je ook gewoon uitchecken, weer inchecken en later de klantenservice overtuigen van je foutje.
fogeltje schreef:Die nieuwe kaartjes zijn ook lekker. Wat als je rit van normaal 15 minuten opeens door vertraging 30 minuten duurt. Of wanneer er een omleiding ligt waardoor de bus langer onderweg is dan normaal. Wordt je dan gedwongen onderweg nog een kaartje bij te kopen? En hoe gaan ze dat controleren? Heeft de chauffeur per reiziger een eierwekker bij die afgaat als zijn tijd op is.
Dan kun je dat toch gewoon uitleggen bij de controle? Je strippenkaart is nu ook maar beperkt geldig, alhoewel de marges wel ruimer zijn (alvast een uur voor de eerste zone dacht ik, en dan telkens wat langer geldig).
Zelfde speelt trouwens ook met de overstapkorting: als je bus later op komt dagen en je dus langer dan 35 minuten tussen uitchecken en inchecken hebt zitten heb je pech en betaal je weer instaptarief.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Get real. Hoe vaak per jaar reis je een station voorbij waar je uit had willen stappen?

En formeel moet je nu ook een kaartje voor de terugweg kopen. Je kunt zwart reizen en proberen de conducteur te overtuigen, maar volgens mij kun je ook gewoon uitchecken, weer inchecken en later de klantenservice overtuigen van je foutje.
fogeltje schreef:Die nieuwe kaartjes zijn ook lekker. Wat als je rit van normaal 15 minuten opeens door vertraging 30 minuten duurt. Of wanneer er een omleiding ligt waardoor de bus langer onderweg is dan normaal. Wordt je dan gedwongen onderweg nog een kaartje bij te kopen? En hoe gaan ze dat controleren? Heeft de chauffeur per reiziger een eierwekker bij die afgaat als zijn tijd op is.
Dan kun je dat toch gewoon uitleggen bij de controle? Je strippenkaart is nu ook maar beperkt geldig, alhoewel de marges wel ruimer zijn (alvast een uur voor de eerste zone dacht ik, en dan telkens wat langer geldig).
Zelfde speelt trouwens ook met de overstapkorting: als je bus later op komt dagen en je dus langer dan 35 minuten tussen uitchecken en inchecken hebt zitten heb je pech en betaal je weer instaptarief.
Ik zeg niet dat het mij overkomt, maar ik kan me dat voorstellen. Ik zeg ook niet dat je geen kaartje moet kopen voor de terugweg, maar je komt simpelweg het perron niet af zonder of illegaal achter iemand aan te lopen of omslachtig met die zuil lopen doen.

En jep, dat met overstappen van de OVC is correct. Met de strippenkaart kon je meestal nog wel op coulance rekenen als je een uur in de regen had gestaan bij een gemiste overstap waardoor de strippen inmiddels vervallen waren. Maar dat is het niet het ergste probleem in mijn ogen. Connexxion moet eerst eens problemen aanpakken met eindpunten waar lijnen meteen doorrijden als een andere lijn. Ik heb nu drie keer gehad dat ik daardoor een verkeerde check-out heb gehad en teveel betaald heb (uitgecheckt bij de volgende halte van de terugrit). Ik heb het geld netjes terug gekregen maar veel mensen zullen niet eens weten dat ze teveel betalen in dat soort gevallen. Ook werkt de dalurenkorting niet als je overstapt uit een bus die niet aan dalurenkorting doet (en dan heb ik het niet over het 9 uur probleem, maar gewoon ergens rond 12 uur). En andersom betaal je in die andere bus leuk weer het instaptarief terwijl je een overstap van vijf seconden hebt.

Ook dan moet je weer achter je centen aan. Ik had gehoopt dat de strippenkaart langer zou blijven om druk achter de OV bedrijven te zetten om dit op te lossen. Maar nu is er geen enkele aansporing om deze problemen aan te pakken en reken maar dat hier straks veel mensen door gedupeerd gaan raken. Voor de OV bedrijven zijn het gewoon makkelijk gevangen centen, want 90% is zich er niet van bewust en van de overige tien procent zal lang niet iedereen de moeite nemen om het geld terug te vragen. En bij Connexxion gaat het allemaal nog redelijk vlot, ik had binnen twee weken saldo klaar staan (ik vind het niet erg dat ze het restitueren in de vorm van saldo, daar zou dat geld uiteindelijk toch voor gebruikt zijn), bij Arriva kun je echter tot zes waken wachten (exclusief de verwerkingstijd). Wellicht dat ik mijn klachten toch weer per post/antwoordnummer ga doen.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Ennes »

Ach het scheelt dat op lang niet alle stations poortjes komen ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

Ik zit mij steeds harder af te vragen welke uilkuiken bedacht heeft dat er niet overal poortjes nodig zijn. Het is behoorlijk nadelig voor de gebruikersvriendelijkheid... Maargoed, dat is offtopic.

Afbeelding [Mobiele post]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door The best »

Bee schreef:Ik zit mij steeds harder af te vragen welke uilkuiken bedacht heeft dat er niet overal poortjes nodig zijn. Het is behoorlijk nadelig voor de gebruikersvriendelijkheid... Maargoed, dat is offtopic.

Afbeelding [Mobiele post]
Niet elk station is even geschikt voor poortjes lijkt mij en soms is het ook gewoon overbodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Vinny »

Elk station is geschikt voor poortjes. Zelfs tramhaltes in Istanbul hebben poortjes dus ga mij nou niet vertellen dat er in Nederland 'te weinig' ruimte voor is... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Fles »

Echt een situatie waar we naartoe willen ja :X
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door The best »

Vinny schreef:Elk station is geschikt voor poortjes. Zelfs tramhaltes in Istanbul hebben poortjes dus ga mij nou niet vertellen dat er in Nederland 'te weinig' ruimte voor is... :roll:
Tramhaltes zijn wat anders dan stations (en ook een beetje overdreven om die ook af te sluiten).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Vinny »

Ik persoonlijk vind poortjes veel prettiger dan paaltjes. Bij poortjes vergeet je tenminste niet om uit te checken. Nu is dat bij de spoorwegen op zich geen ramp, je holt gewoon terug... - maar bij poortjes kun je er niet omheen... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:Ach het scheelt dat op lang niet alle stations poortjes komen ;)
Ik dacht dat ik oorspronkelijk wel de bedoeling zou gaan zijn. Maar daar kan ik me natuurlijk in vergist hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Geert »

Bee schreef:Ik zit mij steeds harder af te vragen welke uilkuiken bedacht heeft dat er niet overal poortjes nodig zijn. Het is behoorlijk nadelig voor de gebruikersvriendelijkheid... Maargoed, dat is offtopic.
Waarom is een poortje gebruiksvriendelijker? Als je met koffers, rolstoelen, kleine kinderen en dergelijke reist zou je een paaltje denk ik gebruiksvriendelijker vinden. Ja, met een poortje vergeet je niet om uit te checken, maar als een hele rij chippaaltjes in de looproute staat (zie bijvoorbeeld Utrecht Centraal, traverse richting busstation en Hoog Catharijne) vergeet je het ook niet zo makkelijk.

@Fogeltje: zeker niet alle stations, dat is volgens mij nooit het plan geweest (te duur).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Fles »

Geert schreef: @Fogeltje: zeker niet alle stations, dat is volgens mij nooit het plan geweest (te duur).
Dat is WEL het plan geweest. In het begin hadden ze het erover dat zwartrijden volledig uitgebannen zou worden. Pas daarna gingen ze nadenken over de afsluitbaarheid van stations als Klarenbeek.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Geert »

Volgens mij heb ik in 2006 al van NS gehoord dat op de kleinere stations geen poortjes zouden komen, maar misschien zit ik er naast.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Geert schreef: @Fogeltje: zeker niet alle stations, dat is volgens mij nooit het plan geweest (te duur).
Dat is WEL het plan geweest. In het begin hadden ze het erover dat zwartrijden volledig uitgebannen zou worden. Pas daarna gingen ze nadenken over de afsluitbaarheid van stations als Klarenbeek.
dat is nooit het plan geweest want vele stations (lees stoeptegels in een weiland) zijn gewoon niet af te sluiten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Elk station is geschikt voor poortjes. Zelfs tramhaltes in Istanbul hebben poortjes dus ga mij nou niet vertellen dat er in Nederland 'te weinig' ruimte voor is... :roll:
Technisch is het natuurlijk mogelijk om een station redelijk af te sluiten, maar afgezet tegen de kosten en het aantal reizigers, betwijfel ik ook of dat wel slim zou zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten