Strippenkaart in juli bijna weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Fles »

Ennes schreef:
Fles schreef:
Geert schreef: @Fogeltje: zeker niet alle stations, dat is volgens mij nooit het plan geweest (te duur).
Dat is WEL het plan geweest. In het begin hadden ze het erover dat zwartrijden volledig uitgebannen zou worden. Pas daarna gingen ze nadenken over de afsluitbaarheid van stations als Klarenbeek.
dat is nooit het plan geweest want vele stations (lees stoeptegels in een weiland) zijn gewoon niet af te sluiten.
Nee, dat weet iedereen die er langer dan een kwart seconde over nadenkt. Maar in het begin was één van de argumenten om dat ding in te voeren dat zwartrijden onmogelijk zou worden. Dat argument heb ik al tijden niet meer gehoord trouwens :P
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door willy84 »

Valt het zwartrijden op intercities en nevenlijnen niet ontzettend mee? Dat speelt toch met meer op een Zoetermeerlijn, Almere, metro Rotterdam/Amsterdam en op de tram.
immer kwaliteits posts
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Een anonieme kaart is anoniem, die kunnen dus ten eerste niet gemaild worden want er is helemaal niets over de eigenaar bekend.
Aantellerij. Ten eerste zijn niet alle kaarten anoniem, ten tweede zouden gebruikers van een anonieme kaart ervoor kunnen kiezen om een emailadres op te geven. Die kan je vrij anoniem krijgen bij Hotmail of Gmail ofzo.

En qua voorwaarden: die zijn te wijzigen en/of mensen kunnen er apart toestemming voor geven. Ik zou zeggen: stuur ze een mailtje en geef ze de keuze. Niks aan de hand.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door iljitsch »

Ennes schreef:Ach het scheelt dat op lang niet alle stations poortjes komen ;)
Hm, ik was gister in Almere (centrum/centraal/ergens-in-het-midden of hoe ze dat daar noemen) en daar hebben ze wel poortjes, maar die zijn niet afgesloten. Wel ingangscontrole. Er stond zelfs een liftconducteur met een chipkaartlezer. Grappig wel dat de lift voor de poortjes staat maar als je dan op het perron uitstapt heeft-ie op het perron z'n eigen brede poort, die wel open staat. Beter over nagedacht dan bij de Rotterdamse metro waar je volgens mij op redelijk wat plaatsen de poortjes kan ontlopen door de lift te nemen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Geert »

Dat laatste is bekend en er staan nogal eens wat controleurs de lift op te wachten. En meestal is het kassa ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:
Bee schreef:Een anonieme kaart is anoniem, die kunnen dus ten eerste niet gemaild worden want er is helemaal niets over de eigenaar bekend.
Aantellerij. Ten eerste zijn niet alle kaarten anoniem, ten tweede zouden gebruikers van een anonieme kaart ervoor kunnen kiezen om een emailadres op te geven. Die kan je vrij anoniem krijgen bij Hotmail of Gmail ofzo.

En qua voorwaarden: die zijn te wijzigen en/of mensen kunnen er apart toestemming voor geven. Ik zou zeggen: stuur ze een mailtje en geef ze de keuze. Niks aan de hand.
Aansteller? Anoniem IS Anoniem, niet een klein beetje maar anoniem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door find_your_spot »

Mij ontgaat hier even de relatie tussen een À kaart en een emailadres...

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

Nou, iljitsch vond dat de minister maar gewoon moest toegeven op de eis om een e-mailtje te versturen als iemand vergeet uit te checken, maar zoals gebruikelijk in de politiek gaat men weer heel makkelijk over bezwaren heen die ze zelf hebben opgelegd. Daarover ging de discussie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door webguy »

Las overigens net een foldertje in de bus over de strippenkaart die weg gaat. Is er een leuk stappenschema, dat begint met "Ben je tussen 12 en 64?". Bij "nee" staat er dan - koop een anonieme chipkaart. Ben ik gek, of mag je dus alleen anoniem zijn als je tussen 12 en 64 ben? Is dat niet leeftijdsdiscriminatie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

Je mag wel anoniem zijn als je ouder of jonger bent, maar dat is dan wel in je nadeel :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Reiziger Delft »

Als je onder de 12 of boven de 64 bent heb je recht op korting in de bus/tram/metro. Momenteel gaat dat met de rode strippenkaart. Met de OV-Chipkaart moet je een persoonlijke kaart hebben, zodat men bij het kopen kan checken of je wel recht hebt op die korting. De chauffeur kan immers niet zien bij het inchecken dat er zo'n leeftijdsgebonden kortingsproduct op je pas staat. (En men gaat er vanuit dat de chauffeurs wel checkt of het daadwerkelijk jouw persoonlijke OV-Chipkaart is).

Daarom wil de 2e kamer een roze OV-Chipkaart met korting invoeren, die anoniem is. De chauffeur ziet de roze pas en kan dan kijken of de persoon die instapt recht heeft op dit tarief.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

Ja, maar die roze OV-Chipkaart komt er niet, dat kan ik je op een briefje geven. De fraudegevoeligheid is groter want:
1. De korting blijft bruikbaar als de eigenaar er geen recht meer heeft
2. De bestuurder kan niet altijd zien welke kaart er wordt gebruikt, bijvoorbeeld omdat deze in de portomonnee blijft zitten of door slechte positionering van de kaartlezer.
3. Hij is te gebruiken zonder identificatie.

Voor korting moet je je altijd kunnen identificeren. Het kan zijn dat de bestuurder er niet naar vraagt, maar je moet het altijd kunnen bij twijfel. Door een anonieme roze chipkaart in te voeren wordt die controle extreem lastig, dus die kaart zal er gewoon echt niet komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Reiziger Delft »

1: Dat is nu ook zo met de Roze-strippenkaart; chauffeur moet bij twijfel checken of je er recht op hebt.
2: Precies hetzelfde geldt voor alle persoonlijke OV-Chipkaarten; reizigers die met ermee inchecken kan je ook niet goed controleren of het wel hun pas is.
3: Iedereen in Nederland is verplicht een ID op zak te hebben.

Kortom, deze ''problemen'' zijn er al met de roze strippenkaart en worden zeker niet erger als je een roze OV-Chipkaart invoert.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Delft schreef:1: Dat is nu ook zo met de Roze-strippenkaart; chauffeur moet bij twijfel checken of je er recht op hebt.
2: Precies hetzelfde geldt voor alle persoonlijke OV-Chipkaarten; reizigers die met ermee inchecken kan je ook niet goed controleren of het wel hun pas is.
3: Iedereen in Nederland is verplicht een ID op zak te hebben.

Kortom, deze ''problemen'' zijn er al met de roze strippenkaart en worden zeker niet erger als je een roze OV-Chipkaart invoert.
Maar de ov-chipkaarten zijn helemaal niet goed te zien voor een chauffeur. Zeker niet wanneer die pas gewoon in de portemonnee kan blijven zitten. Wil je die controle op korting kunnen garanderen, zou iedereen dus zijn pas moeten laten zien aan de chauffeur. Er zijn reizigers die dat doen -alvorens in te checken-, maar het is een zeer beperkt aantal.
Het lijkt me erg onlogisch dat vervoerbedrijven gaan instemmen met de productie van een anonieme reductie-ov-chipkaart, maar ergens zou het me ook niet verbazen als zoiets er wel komt :')
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Reiziger Delft »

Ja dat klopt, maar nu worden reizigers met een abonnement op een persoonlijke kaart toch ook niet gecontroleerd of het wel hun kaart is? Waarom zou dat met een roze kaart opeens wel een probleem zijn?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Chauf21 »

Omdat je de 34%-korting dan net zo goed bij iedereen kan toepassen. Alleen een uiterste brave burger zal dan nog niet-roze ov-chipkaarten kopen ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Ja, maar die roze OV-Chipkaart komt er niet, dat kan ik je op een briefje geven. De fraudegevoeligheid is groter want:
1. De korting blijft bruikbaar als de eigenaar er geen recht meer heeft
In tegenstelling tot strippenkaarten die vanzelf blauw kleuren?
2. De bestuurder kan niet altijd zien welke kaart er wordt gebruikt, bijvoorbeeld omdat deze in de portomonnee blijft zitten of door slechte positionering van de kaartlezer.
De chauffeur kan vragen dat de kaart getoond wordt en op termijn kan er een extra lampje op de CICOs gemonteerd worden.
3. Hij is te gebruiken zonder identificatie.
Ik zie dat je een goed begrip van het woord "anoniem" hebt. :-)

Bij een strippenkaart moet je volgens mij ook kunnen aantonen dat je binnen de kortingsleeftijd valt, zelfde verhaal lijkt me.

Overigens vind ik dat de korting voor bejaarden afgeschaft moet worden. Er zijn stapels rijke bejaarden en stapels arme niet-bejaarden, geen enkele reden om een leeftijdskorting te geven.
Voor korting moet je je altijd kunnen identificeren. Het kan zijn dat de bestuurder er niet naar vraagt, maar je moet het altijd kunnen bij twijfel. Door een anonieme roze chipkaart in te voeren wordt die controle extreem lastig, dus die kaart zal er gewoon echt niet komen.
Meeste OV-kinderen hebben toch een abonnement en zie boven voor de bejaarden. Ik kan er niet wakker van liggen, linksom of rechtsom.

Laat ze liever zeuren over anonieme dalurenkorting bij de NS.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Stefan »

Nu ik dit allemaal lees over het controleren van de kaarten, bij de Rheinbahn in Düsseldorf hebben ze daar iets op bedacht:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xpajNjpW7Qc[/youtube]
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Laat ze liever zeuren over anonieme dalurenkorting bij de NS.
Voor die korting betaal je, dan kan je dat niet anoniem aanbieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef: De chauffeur kan vragen dat de kaart getoond wordt en op termijn kan er een extra lampje op de CICOs gemonteerd worden.
Afbeelding
Reiziger Delft schreef:Ja dat klopt, maar nu worden reizigers met een abonnement op een persoonlijke kaart toch ook niet gecontroleerd of het wel hun kaart is?
Een reiziger is zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs. Bij controle door controleurs wordt er wel degelijk gecontroleerd of de reiziger van een P kaart ook daadwerkelijk zijn kaart is.
Stefan schreef:bij de Rheinbahn in Düsseldorf hebben ze daar iets op bedacht:
En ik maar denken dat het inchecken niet trager kon dan bij Arriva, Veolia en Syntus....
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door fogeltje »

Dat is het probleem die controle zal er vrijwel nooit zijn terwijl ons wordt voorgehouden dat de chipkaart alles eerlijker maakt en zwart rijden uitbant. Niks is minder waar, frauderen kan nog altijd even gemakkelijk, zo niet zelfs makkelijker met de OVC hack (want in tegenstelling tot de strippenkaart is dat hacken voor iedere huis-tuin-en-keuken gebruiker voor een paar tientjes te regelen terwijl strippenkaarten vervalsen toch echt veel meer tijd en geld vergde).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Daantje »

Reiziger Delft schreef: 3: Iedereen in Nederland is verplicht een ID op zak te hebben.

Kortom, deze ''problemen'' zijn er al met de roze strippenkaart en worden zeker niet erger als je een roze OV-Chipkaart invoert.
Kinderen onder de 14 jaar hoeven niet verplicht een identiteitsbewijs bij zich te dragen terwijl de korting maar tot en met 11 jaar geld dus dan heb je al een 'gat' waarin je een probleem hebt als je anonieme kaarten met korting gaat invoeren.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door find_your_spot »

Daantje schreef: Kinderen onder de 14 jaar hoeven niet verplicht een identiteitsbewijs bij zich te dragen
Is het dan niet verplicht je kinderen te laten bijschrijven in het paspoort van je ouders?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

Volgens mij mag bijschrijven niet meer...

Afbeelding [Mobiele post]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:
Daantje schreef: Kinderen onder de 14 jaar hoeven niet verplicht een identiteitsbewijs bij zich te dragen
Is het dan niet verplicht je kinderen te laten bijschrijven in het paspoort van je ouders?
Nee, al was het maar omdat je als ouder niet eens verplicht een paspoort hoeft te hebben.
Vanaf 26 juni 2012 (over bijna precies een jaar dus) wordt het bijschrijven in paspoort afgeschaft, dan moeten kinderen vanaf 14 jaar en ouder een eigen paspoort of ID-kaart hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten