Grootste controle ooit op zwartrijders
Grootste controle ooit op zwartrijders
Grootste controle ooit op zwartrijders
Als je donderdag zwart kon rijden rondom station Bijlmer, heb je een prestatie van wereldniveau geleverd. Want maar liefst 170 medewerkers van het GVB, de NS, Connexxion én de politie waren daar aanwezig voor een grootschalige controle.
Video op site van AT5
Als je donderdag zwart kon rijden rondom station Bijlmer, heb je een prestatie van wereldniveau geleverd. Want maar liefst 170 medewerkers van het GVB, de NS, Connexxion én de politie waren daar aanwezig voor een grootschalige controle.
Video op site van AT5
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Gelukkig gaat zwartrijden straks met die geweldige OVC niet meer mogelijk zijn
Ik vraag me af of ze ook iemand hebben kunnen betrappen op het reizen met een gekraakte kaart.
Ik vraag me af of ze ook iemand hebben kunnen betrappen op het reizen met een gekraakte kaart.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Wat een opgeblazen verhaal zeg. :X
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Nee, dat is niet mogelijk. Zelf al zo'n 17 keer gecontroleerd door alle soorten controleurs van OV bedrijven, maar ze kunnen het niet zien.fogeltje schreef: Ik vraag me af of ze ook iemand hebben kunnen betrappen op het reizen met een gekraakte kaart.
[Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Vorige week checkte ik na een jongeman uit bij de metro, hij had ruim €125,- op z'n kaart staan. Als die niet gekraakt is, dan weet ik 't ook niet meer.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Je hebt helaas mensen die gewoon een soort van niet slim zijn in het gebruik met die kaart.
Ben ook al mensen tegengekomen die 80 euro hadden op een anonieme (!!!) kaart en dan gaan ze vragen of ze wel genoeg geld hebben om vanaf Reigersbos heen en weer te kunnen naar Bijlmer ArenA. Nou meneer, wel bijna 50 keer :')
80 euro op een persoonlijke kaart, okee, maar 80 euro op een anonieme kaart is gewoon ontzettend dom, want het geld ben je kwijt als de kaart wordt gestolen. Een persoonlijke kaart kan je tenminste nog laten blokkeren.
Ben ook al mensen tegengekomen die 80 euro hadden op een anonieme (!!!) kaart en dan gaan ze vragen of ze wel genoeg geld hebben om vanaf Reigersbos heen en weer te kunnen naar Bijlmer ArenA. Nou meneer, wel bijna 50 keer :')
80 euro op een persoonlijke kaart, okee, maar 80 euro op een anonieme kaart is gewoon ontzettend dom, want het geld ben je kwijt als de kaart wordt gestolen. Een persoonlijke kaart kan je tenminste nog laten blokkeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Als je ook met de trein reist en geen zin hebt om je pas bij iedere treinreis op te laden, ontkom je er volgens mij niet aan? Zeker niet als je in een verlaten oord woont waar oplaadpunten schaars zijn.Bee schreef:Ben ook al mensen tegengekomen die 80 euro hadden op een anonieme (!!!) kaart en dan gaan ze vragen of ze wel genoeg geld hebben om vanaf Reigersbos heen en weer te kunnen naar Bijlmer ArenA. Nou meneer, wel bijna 50 keer :')
80 euro op een persoonlijke kaart, okee, maar 80 euro op een anonieme kaart is gewoon ontzettend dom, want het geld ben je kwijt als de kaart wordt gestolen. Een persoonlijke kaart kan je tenminste nog laten blokkeren.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Ik weet dat het niet mogelijk is, het was retorisch ;)find_your_spot schreef:Nee, dat is niet mogelijk. Zelf al zo'n 17 keer gecontroleerd door alle soorten controleurs van OV bedrijven, maar ze kunnen het niet zien.fogeltje schreef: Ik vraag me af of ze ook iemand hebben kunnen betrappen op het reizen met een gekraakte kaart.
[Mobiele post]
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Maar gaat die blokkade meteen in als je belt of duurt dat tot de volgende dag. In dat geval kan het saldo namelijk worden opgemaakt en met automatisch opladen ben je helemaal de lul als iemand er vlug nog even Nederland mee doorreist per trein.Bee schreef:Je hebt helaas mensen die gewoon een soort van niet slim zijn in het gebruik met die kaart.
Ben ook al mensen tegengekomen die 80 euro hadden op een anonieme (!!!) kaart en dan gaan ze vragen of ze wel genoeg geld hebben om vanaf Reigersbos heen en weer te kunnen naar Bijlmer ArenA. Nou meneer, wel bijna 50 keer :')
80 euro op een persoonlijke kaart, okee, maar 80 euro op een anonieme kaart is gewoon ontzettend dom, want het geld ben je kwijt als de kaart wordt gestolen. Een persoonlijke kaart kan je tenminste nog laten blokkeren.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
In theorie wordt je kaart binnen 24 uur geblokkeerd.fogeltje schreef: Maar gaat die blokkade meteen in als je belt of duurt dat tot de volgende dag. In dat geval kan het saldo namelijk worden opgemaakt en met automatisch opladen ben je helemaal de lul als iemand er vlug nog even Nederland mee doorreist per trein.
In praktijk betekent dat hij bij:
- NS al direct niet meer werkt (vaste verbinding)
- GVB en RET metro gebieden na de eerstvolgende update (meestal 02:00 's nachts) niet meer werkt
- Alle losse voertuigen te denken aan tram, bus, metro en veerboot je kaart pas geblokkeerd wordt na een update op de stalling.
Mijn ervaringen hierin zijn:
- RET en GVB binnen 48 uur
- HTM, Veolia en Arriva binnen 72 uur
- Connexxion heeft het wel is zo bont gemaakt dat ik na 120 uur pas een blokkade kreeg (betekent dat de desbetreffende bussen al dagen niet meer geupdate zijn op de stalling)
For Your Railroad Adventures
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Blokkeert TLS dan op zijn minst wel meteen de machtiging voor automatisch opladen als je daar heen belt voor een blokkade van een persoonlijke kaart met automatisch opladen?
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Nee, automatisch opladen blijft de gehele periode doorlopen.fogeltje schreef:Blokkeert TLS dan op zijn minst wel meteen de machtiging voor automatisch opladen als je daar heen belt voor een blokkade van een persoonlijke kaart met automatisch opladen?
Automatisch opladen is een bitje die je van 1 naar 0 moet terug zetten op de kaart. Dit kan alleen door een AVM, kaartautomaat of CiCo gebeuren na updaten.
For Your Railroad Adventures
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Maar TLS kan toch wel de machtiging intrekken lijkt me, dat is iets wat bij hun in het systeem moet gebeuren. Gewoon de koppeling tussen kaart en bankrekening verwijderen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Je kan de incasso's ook terugboeken via je bank.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Ja, dat is ook zo geregeld.fogeltje schreef:Gewoon de koppeling tussen kaart en bankrekening verwijderen.
Maar voordat alle apparatuur in alle bussen, trams, metro's, treinen, veerboten weten wat ze moeten doen ben je dagen later...
Het is immers de bit op de kaart zelf die bepaalt of automatisch opladen aan of uit staat.
Anders zou je iedere OV-chipkaart een SIM kaart mee moeten geven, dan kun je wel binnen 10 seconden een kaart onbruikbaar maken.
Dat heet storneren en kun je maar 1 keer per keer doen. Als je een rekeningnummer voor altijd wilt storneren moet je even langs je bank gaan.Chauf21 schreef:Je kan de incasso's ook kunnen terugboeken via je bank.
For Your Railroad Adventures
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Dat snap ik, maar dan moet ik WEER zelf achter mijn geld aan. Als ze dat op moment van blokkade gewoon meteen regelen, dan scheelt dat ellende. Nu moet ik zelf achter mijn geld aan omdat ik door vele systeemfouten vaak te veel betaal, bij dit soort zaken ook (laten we hopen dat ik mijn kaart niet kwijtraak in de frequentie waarmee ik fouten bij transacties tegenkom )Chauf21 schreef:Je kan de incasso's ook kunnen terugboeken via je bank.
Ik blijf het vreemd vinden. Ik snap dat de kaart weet of automatisch uploaden aanstaat of niet, maar TLS zal toch ook gewoon in zijn database hebben staan "die zeiker van het ovinnederland forum heeft automatisch uploaden aanstaan met bankrekeningnummer 6666.66.6666 en hij blokkeert nu zijn kaart omdat hij die kwijt is, dus laten we even zorgen dat er geen geld meer van dat rekeningnummer wordt afgeboekt naar zijn reissaldo". Maar misschien denk ik ook gewoon te simpel.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Nou ja, je hebt eigenlijk wel een goed punt.
*Ergens* in de database van TLS moet een koppeling zijn tussen jouw kaartnummer en je rekeningnummer. Als je die link verwijdert op het moment dat je de kaart als verloren/gestolen meldt, scheelt dat een hoop ergenis bij de reiziger.
*Ergens* in de database van TLS moet een koppeling zijn tussen jouw kaartnummer en je rekeningnummer. Als je die link verwijdert op het moment dat je de kaart als verloren/gestolen meldt, scheelt dat een hoop ergenis bij de reiziger.
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Ja, maar dat is niet het probleem van TLS. Die gaan er dus ook niks aan doen lijkt me :)Chauf21 schreef:Nou ja, je hebt eigenlijk wel een goed punt.
*Ergens* in de database van TLS moet een koppeling zijn tussen jouw kaartnummer en je rekeningnummer. Als je die link verwijdert op het moment dat je de kaart als verloren/gestolen meldt, scheelt dat een hoop ergenis bij de reiziger.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Wel als de klant de directeur op de hooivork gaat nemen omdat TLS een slechte dienstverlening/service biedt. Als andere instellingen zo met hun klanten zouden omspringen, dan zouden ze die kwijtraken. Maar ja, voor TLS is er geen concurrent.Fles schreef:Ja, maar dat is niet het probleem van TLS. Die gaan er dus ook niks aan doen lijkt me :)Chauf21 schreef:Nou ja, je hebt eigenlijk wel een goed punt.
*Ergens* in de database van TLS moet een koppeling zijn tussen jouw kaartnummer en je rekeningnummer. Als je die link verwijdert op het moment dat je de kaart als verloren/gestolen meldt, scheelt dat een hoop ergenis bij de reiziger.
"Een touringcar is geen bus"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Het scheelt misschien hoop ergenis, maar het probleem is dus dat de kaart je incheck accepteert (je laadt immers op), maar het geld kan dan niet worden afgeschreven omdat bij TLS de koppeling is verbroken. TLS zit dan met een niet-incasseerbare opdracht tot automatisch opladen die wel is uitgevoerd. Zwakte van het systeem...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
En is de reiziger verantwoordelijk voor een slechte ontwerpkeuze? Als banken al 20 jaar instant een bankpas kunnen blokkeren moet dat in het huidige tijdperk toch ook lukken, zou je zeggen...
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Het lijkt mij het handigst dat risico bij de vervoerbedrijven te leggen, om verschillende redenen:webguy schreef:Het scheelt misschien hoop ergenis, maar het probleem is dus dat de kaart je incheck accepteert (je laadt immers op), maar het geld kan dan niet worden afgeschreven omdat bij TLS de koppeling is verbroken. TLS zit dan met een niet-incasseerbare opdracht tot automatisch opladen die wel is uitgevoerd.
- het kost een vervoerbedrijf niet echt geld als er een enkele keer iemand zonder te betalen meereist
- het tewoord staan van kwaaie klanten kost extra personeel en dus geld en goede kans dat er toch restitutie gegeven wordt en/of de klant het bedrag laat terugboeken
- het is het vervoerbedrijf dat de afweging tussen wel/niet een continue verbinding met het systeem maakt
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Dat komt omdat bij een PIN transactie ATLIJD verbinding is met de back office.Geert schreef:Als banken al 20 jaar instant een bankpas kunnen blokkeren
Bij een rijdende tram, bus, veerboot is dit niet het geval. De systemen moet het daar doen met de laatste updates.
Als in/uitchecken altijd via de back office zouden verlopen zou het inchecken/uitchecken 10-20 seconden duren.
Wanneer het voertuig geen GPRS/UMTS/HSDPA verbinding heeft heb je al een probleem.
For Your Railroad Adventures
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Vandaag op AT5 defollow-up
Eén persoon is aangehouden omdat hij stond gesignaleerd voor vijf maal tanken zonder te betalen en bovendien nog 139 dagen gevangenisstraf moest uitzitten. De politie nam elf ov-chipkaarten in beslag, vijftien mensen zijn aangehouden voor verschillende zaken zoals belediging, niet kunnen/willen tonen van ID, en openstaande boetes. Daarnaast zijn er boetes uitgedeeld voor zaken zoals roken, vervuiling van het station, opgeven valse naam.
...
In totaal zijn 31.724 reizigers gecontroleerd. Daaronder waren 20.000 treinreizigers in 50 treinen, waarvan 115 (0,6%) mensen niet in het bezit waren van een geldig vervoersbewijs.
1960 buspassagiers in 172 bussen werden gecontroleerd, waarvan 67 (3,5%) reizigers niet in het bezit waren van een geldig vervoersbewijs. 2140 in- en uitstappers op de metroperrons kregen te maken met de controle. Hiervan hadden 146 (1,5%) geen geldig vervoersbewijs.
Re: Grootste controle ooit op zwartrijders
Ik vind die zwartrijpercentages verrassend laag eerlijk gezegd. Het valt dus wel mee met de normvervaging in Nederland. En ik vermoed dat de meeste zwartrijders in de streekbus Zuidtangent-passagiers waren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten