Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Suus »

'Die letters passen niet bij deze tijd'
Bij de vernieuwing van de Oostlijn van de metro wil de gemeente diverse kunstwerken in de stations laten sneuvelen. Een ander deel van de kunst wordt aangetast.

Eén van de kunstwerken uit de jaren zeventig van de vorige eeuw die mogelijk zullen moeten verdwijnen, is Waterloo, van typograaf en museumdirecteur Willem Sandberg, waarvan de metershoge letters in blauw en rood op een witte wand van betonnen blokken in station Waterlooplein staan. Het kunstwerk met gescheurde letters past volgens de gemeente niet bij de gewenste moderne uitstraling van de stations.

De renovatie van de ruim dertig jaar oude lijn is in volle gang. De dienst die erover gaat, de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV), heeft ook al gesproken met kunstenaars en nabestaanden van kunstenaars van wie werk zal sneuvelen.
De DIVV laat weten dat het kunstwerk van Sandberg waarschijnlijk in deze vorm zal verdwijnen. Mogelijk kan het in een andere vorm terugkeren. Gedacht wordt aan een hologram.

Een ander voorbeeld zijn de geschilderde letters in station Wibautstraat, van tekenaar Opland. Andere delen van de kunst in het station zouden wel behouden kunnen blijven. De letters die in het beton zitten, gaan niet weg.

In twee stations, Nieuwmarkt en Wibautstraat, zitten zo veel objecten dat kenners van totaalkunstwerken spreken. Zij vinden dat zeker daar het streven moet zijn alles gewoon op zijn plaats te laten.

Bij de Nieuwmarkt verwijst veel kunst naar de rellen die uitbraken omdat voor de Oostlijn woningen moesten worden gesloopt. Zo hangt daar een enorme slopersbal. Een ander deel van de kunst brengt in herinnering dat rond de Nieuwmarkt de oude Jodenbuurt lag.

Het resterende deel van het artikel stond afgelopen zaterdag (25/06/2011) in het Parool.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Alargule »

Zonde. Waarom toch die 'vernieuwings'-drang? 'Het past niet meer bij deze tijd'. Nee, wat je nu bedenkt als 'modern' en 'bijdetijds' zal over 20, 30 jaar ook heel anders gezien worden. Sterker nog: als je kijkt naar de MetroMorfose-impressies uit het begin van deze eeuw, dan ziet dat er nu ook al gedateerd uit.

Ik zou liever zien dat men de renovatie van de Oostlijn vanuit architectonisch opzicht eens wat pragmatischer benaderde. Pak die zaken aan die echt aan vervanging toe zijn of verbeterd kunnen worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan die versleten houten ronde bankjes, of de zwarte plafonds die hun beste tijd wel gehad hebben. Laat elementen die het station nu een eigen identiteit meegeven intact, zoals de grote letters op station Waterlooplein.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Bart »

Het zou inderdaad zonde zijn als die typische letters verdwijnen. De Amsterdamse (ondergrondse) stations hebben nog enigszins een eigen identiteit. In Rotterdam bijvoorbeeld zien alle stations er zo uit:

Afbeelding
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Chauf21 »

Bart schreef:Het zou inderdaad zonde zijn als die typische letters verdwijnen. De Amsterdamse (ondergrondse) stations hebben nog enigszins een eigen identiteit. In Rotterdam bijvoorbeeld zien alle stations er zo uit:
Op de foto zie je inderdaad een typisch Rotterdams metrostation, maar de stations Blijdorp, Centraal Station, Oostplein, Leuvehaven en Wilhelminaplein zijn wel afwijkend/hebben veel meer details :)

De teksten op de Amsterdamse stations vind ik altijd wel wat hebben. Het refereert toch naar de tijd waarin de metrobuis is aangelegd. Ik snap de vernieuwingsdrift dan ook niet zo goed. Het lijkt mij dat de teksten prima kunnen worden meegenomen in de vernieuwing van de stations.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Suus »

Het station wat op de foto staat is vooral kenmerkend voor de Oost-Westlijn en ook de meeste stations daar zijn voorzien van kunstvoorwerpen.

Eigenlijk moet ik eens een foto maken van het kunstwerk bij de zuidelijke uitgang van metrostation Bullewijk, daar staan alle kunstvoorwerpen rondom de metrostations op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Anne »

De toegepaste kunst hoort gewoon bij de metrostations.

Wibautstraat heeft die letters vanwege de kantoren van de kranten in die straat.
En Nieuwmarkt geeft een tijdsbeeld; belangrijk stuk geschiedenis van de aanleg van de lijn.

Of gaat de vernieuwingsdrang in Amsterdam zover dat ze ook de Nachtwacht maar eens weghalen.
Is ook maar een oud doek uit lang vervlogen tijd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Ardan »

Zonde inderdaad. De meeste kunstwerken zitten er al 30-40 jaar.. als we ze nu laten zitten dan is het over 30-40 jaar een monument. Ik ben zelf altijd vóór vernieuwing; maar in de Amsterdamse ondergronde stations wil ik alleen:
-witte plafonds op het perrongedeelte voor een lichtere en optisch ruimere uitstraling
-LCD-informatieschermen
-borden bij de ingangen
-meer zitplaatsen en hierbij het gebruik van modern, duuraam materiaal
-naambordjes aan de zijwanden
-heldere verlichting
Ik vind het erg leuk dat in Amsterdam elk station zijn eigen identiteit heeft en zich onderscheidt van de andere stations.
Nieuwmarkt heeft zijn schilderijen, de tekst op het perron en de gebroken muren.
Waterlooplein heeft de tentoonstelling en de grote letters.
Weesperplein heeft zijperrons en, eigenlijk alleen bij kenners bekend, de grote waterkering en het spookstation.
Wibautstraat heeft de letters en de platen in de toeganshallen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Mojito »

Ik vind het jammer. Die kunst zou ook in een gemoderniseerd station een plaats moeten kunnen krijgen. Het geeft een tijdsbeeld. Kijk bijvoorbeeld naar de schilderingen in de hal van het Amstelstation.

Aan de andere kant is men er ook niet bepaald zuinig mee geweest. Die indrukwekkende zwart-witfoto's op station Nieuwmarkt zijn al een jaar of twintig geleden geruineerd door graffiti. In plaats van ze te beschermen of te vervangen heeft men de onderste helft zwart geschilderd... Van de kijkertjes met dia's van metrostations over de hele wereld op Centraal (was echt een succesnummer vroeger!) gingen er steeds meer stuk. En ook van het kunstwerk op het plafond boven de perrons van Weesperplein (vierkante lichtbakken met platen waarop je onderkanten van trams en auto's zag getekend tegen een mooie wolkenlucht) was de verlichting al jaren kapot.

Die platen waren, volgens de papieren versie van Het Parool, al teruggegeven aan de kunstenaar.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Suus »

Er is trouwens nog een veel groter kunstwerk wat bijna helemaal verborgen zit onder de graffiti: Er is op de vanuit CS gezien rechterwand een lijnenspel op de wand van de tunnel dat loopt vanaf CS tot de uitrit van de tunnel bij het Amstelstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Klaasje »

niets :X
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 27 jun 2011, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Alargule »

(en wat heeft dat met dit topic te maken?)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Volledige renovatie Oostlijn, Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Gezien de ronduit trieste staat van de Amsterdamse metro vroeg ik me af of de facelift van de Oostlijn nog op de rails staat en de voltooiing ervan in 2014. Of blijft het voorlopig bij opgelapte techniek in hetzelfde oude jaren '70 jasje? Mocht het project nog doorgaan, enig idee wanneer er met de bouw begonnen wordt?

http://blog.fabrique.nl/2010/10/station ... n-group-a/
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Volledige renovatie Oostlijn, Amsterdam

Bericht door VIRM »

Waar halen ze het geld vandaan?

Amsterdam zal moeten bezuinigingen, dus ik denk (maar ik denk dat iemand als Bee of hauptbahnhof dat beter zullen weten) dat de niet-essentiele dingen op de lange baan zullen worden geschoven.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door R-Flow »

Dat geld moet al jaren geleden gereserveerd zijn toch? Maar goed, het verbaast mij ook niks hoor als die zielige bedoeling van nu voorlopig in tact blijft.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Volledige renovatie Oostlijn, Amsterdam

Bericht door fred1954 »

R-Flow schreef:Gezien de ronduit trieste staat van de Amsterdamse metro vroeg ik me af of de facelift van de Oostlijn nog op de rails staat en de voltooiing ervan in 2014. Of blijft het voorlopig bij opgelapte techniek in hetzelfde oude jaren '70 jasje? Mocht het project nog doorgaan, enig idee wanneer er met de bouw begonnen wordt?

http://blog.fabrique.nl/2010/10/station ... n-group-a/
Uit de oude doos,1973, bouw van Oostlijn........

http://www.youtube.com/watch?v=bMAQgfXc_P8
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door R-Flow »

Wat heeft dat met m'n vraag te maken?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door fred1954 »

R-Flow schreef:Wat heeft dat met m'n vraag te maken?
Mijn nederige excuses :oops: ik had jou niet moeten citeren. Het ging mij meer om de Oostlijn zelf, omdat daar het topic langzaam naar toe ging.......
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations

Bericht door Mojito »

Op amsterdam.nl staat een hele pagina pagina met informatie over de renovatie van de Oostlijn.

Nog steeds wordt eind 2014 genoemd als datum waarop ook de renovatie van de stationshallen gereed moet zijn.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Gaan pas ergens in 2013 beginnen. Gelukkig schiet het allemaal lekker op...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ze zijn toch allang begonnen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ben benieuwd waar ze nog meer asbest gaan aantreffen. En dan ben ik vooral benieuwd naar hoe de aannemer en de gemeente daarover weer met elkaar gaan 'communiceren'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Suus »

Ze zijn allang begonnen met o.a. schilderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ze zijn allang begonnen met o.a. schilderen.
We mogen ons maar gelukkig prijzen...

Ik hoopte op wat grotere veranderingen in de trend van de nieuwe verdeelhal.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Ruben »

Dat wat ze nu doen lijkt meer op onderhoud dan op renovatie. Bijvoorbeeld die verlichting aan kabelgoten zoals die nu in de stations is opgehangen, dat heeft wel een erg tijdelijke uitstraling!
Wat ik uit die artist impressions opmaak is dat juist die betonstenen die nu langs de wanden zijn gemetseld plaats maken voor het ruwe beton erachter. Tsja, dan kan je de letters Waterloo of Wibaut inderdaad niet behouden.
Denk wel dat het voor de uitstraling van de stations goed is om die stenen te verwijderen, met de geplande indirecte verlichting kan kaal beton er namelijk erg mooi uitkomen. Veel mooier dan die wit geverfde gekke stenen.
Daarnaast kan een grote winst zitten in het vervangen van de vloeren, en zoals gepland, het clusteren van het meubilair.
Dat renovatieproject van de ondergrondse stations zou moeten lopen van 2012 tot 2014, zal nu wel uitgesteld worden omdat de rest van de werkzaamheden hiervoor vertraagd zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ik was toevallig vorige week op Station Holendrecht en daar hebben ze in ieder geval uitgang Zuid helemaal geschilderd. Dus ik vraag me af of daar echt iets meer wordt gedaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten