Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Daniel »

Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open
Geplaatst op: dinsdag 28 juni 2011 16:31
Laatst bijgewerkt: dinsdag 28 juni 2011 16:33


Persbericht
Een hoogtepunt bij de stationsontwikkeling in Arnhem komende zaterdag 2 juli. De nieuwe perrontunnel onder het station wordt dan geopend, waarmee de tijdelijke traverse met hoge trappen verleden tijd wordt. ProRail, gemeente Arnhem en NS rollen daarom op die dag op het station de rode loper uit voor de reiziger.

Arnhem is een van de belangrijkste knooppunten in het Nederlandse spoorwegennet. Het aantal reizigers en het aantal treinen blijft de komende jaren flink groeien. ProRail, gemeente en NS werken daarom samen in Arnhem Centraal aan de bouw van de OV Terminal. De perrontunnel maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.

Roltrappen
De 21 meter brede tunnel is nog niet helemaal af en de puntjes worden nog op de 'i' gezet. Toch biedt de tunnel nu al vooruitgang voor de reiziger. Die hoeft immers niet meer over de hoge trappen van de tijdelijke traverse. De perrontunnel bevat straks brede liften voor elk perron en acht roltrappen, waarvan er zaterdag reeds vier in dienst zijn. Ook is de route naar de bus een stuk korter geworden door een directe toegang van perrontunnel naar busplein.

Tunnel
Reizigers gebruiken vanaf zaterdag de tunnel om over te stappen op een andere trein en als toegang van het station. Maar het is tevens het nieuwe station met winkelvoorzieningen, kaartautomaten en vertrekstaten. De tijdelijke traverse die tot zaterdag de toegang naar de perrons vormde, wordt samen met het tijdelijke station afgebroken. Komende maanden worden steeds meer winkels in de perrontunnel geopend.

Fietsen
Bij de opening van de perrontunnel wordt ook meteen een nieuwe fietsvoorziening geopend voor circa 2200 fietsen. NS Fiets introduceert hier 'eersteklas stallen', een concept waarbij klanten op verschillende manieren hun fiets kunnen stallen. Variërend van eenvoudig tot uitgebreid met een vaste plek en 'vallet parking' waarbij de fiets voor de reiziger wordt weggezet en opgehaald in de stalling.

Winkels
In de tunnel komen net als in het tijdelijke station verschillende winkels. De ah-to-go, Bruna, Smullers en de Broodzaak gaan 2 juli open. Een aantal andere winkels (als de Starbucks, Julia’s en de HEMA) opent waarschijnlijk in het najaar haar deuren. Daarnaast blijven GWK en de Burger King nog even in het tijdelijk station voordat deze ook in het najaar naar de tunnel verhuizen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door iljitsch »

Hier past maar één woord: eindelijk! *O*
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door webguy »

Nou, of je er blij van wordt. Arnhem is momenteel echt een enorme bouwput. Van alles staat afgesloten en er wordt op perrons veel gewerkt, etc. Ben benieuwd wat voor staat de tunnel is maandag, want k geloof dat ze nog eigenlijk niet echt klaar zijn...
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Lyntus »

Het heeft ook lang geduurd, maar ik ben natuurlijk erg blij voor de Arnhemmers en voor mezelf, want ik kom er redelijk vaak.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door willy84 »

Hoe ziet het eruit? Ik moet er namelijk nog eens gaan kijken en het ziet er niet naar uit dat dat snel gaat zijn.
immer kwaliteits posts
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door webguy »

Ik post maandag wel een aantal foto's van de situatie :) De tunnel schijnt zaterdag erg feestelijk worden geopend, rode lopers enzo. Kreeg vandaag al wel een plattegrond in mn handen geduuwd met de nieuwe situatie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Freek »

Jep wordt zaterdag officieel geopend. Zal eens kijken of ik tussen door nog een aantal foto's kan maken en hier plaatsen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door webguy »

Leuke communicatie trouwens rondom het project. Er is al sinds dag 1 gecommuniceerd dat de Sonsbeekzeide altijd open zou blijven. De laatste maanden werd de ingang aan de Sonsbeekzeide verplaatst naar de nieuwe traverse, die net niet gelijk loopt met de oude. Ik vroeg me al af hoe ze dat gingen doen met alle perrons en de combinatie nieuwe en oude perrons. Vandaag kreeg ik een plattegrondje, en wat ik vreeste gaat gebeuren: de sonsbeekzeide wordt alleen vanaf het nieuwe eilandperron toegankelijk (spoor 10/11). Wil je dus naar een ander perron, moet je eerst trap af, dan de 150 meter naar de tunnel lopen, door de tunnel, en weer trap op. Hoezo onhandig?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Freek »

Maar -uit mijn hoofd- moet daar wel aan toegevoegd worden dat perron 6/7 ook nog vernieuwd moet worden en dus sowieso niet bereikbaar is. Dat betekent andere looproutes, andere aankomstsporen en is het dus minder 'erg' dat de traverse dicht gaat. Bovendien gaat het dan puur omreizigers die het station moeten verlaten, de tunnel is open en dus hoeft men niet via de Sonsbeekzijde om de hoge trappen te vermijden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door webguy »

Klopt, maar vanaf spoor 3/4 is het nogal een wandeling. Ze hadden het zo kunnen doen dat je niet op spoor 6/7 komt, maar wel er langs gaat, en dat de traverse een andere keer wordt aangepakt. Mijn fiets staat aan de sonsbeekzijde omdat die voor alles boven het spoor in Arnhem net wat handiger ligt, en minder ver lopen is per saldo, zelfs met tunnel.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Reiziger Delft »

webguy schreef:Leuke communicatie trouwens rondom het project. [...] en wat ik vreeste gaat gebeuren: de sonsbeekzeide wordt alleen vanaf het nieuwe eilandperron toegankelijk (spoor 10/11).
Dit wist al enige maanden. :wink: Het staat op de informatieborden die overal op het station hangen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Freek »

Maar voor de bouw van de nieuwe traverse moet de oude traverse eerst verwijderd worden, anders past het niet. Je zit dus sowieso met een probleem, ook op een ander tijdstip. Dat er dan voor gekozen is dat tegelijk te doen als 6/7 er uit ligt lijkt me een goede keuze. Overigens start dat niet 2 juli, maar 24 juli in de zomerperiode na de vierdaagse dus.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door webguy »

"De sonsbeekzijde blijft altijd volledig toegankelijk" of zoiets vind ik nog altijd anders dan "het is 500 meter lopen, maar het kan wel", dat is meer m'n punt. Ik snap inderdaad dat het niet altijd toegankelijk _kan_ zijn, maar dit is denk ik ook niet _de_ manier, helemaal omdat ze nu ook een traverse neerzetten die maar half af is.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Freek »

Hoe had jij het willen oplossen dan?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door webguy »

Er is ook een klein stukje traverse gebouwd met wachthok voordat er met de nieuwe traverse werd begonnen. Dat kunnen ze ook doortrekken naar spoor 3/4. Vast duur, budget, bla bla, maar de ruimte is er nu, de kantoren zijn gesloopt en dat stuk grond is leeg. Het is echt een niet verwaarloosbaar aantal reizigers dat van spoor 3/4 naar de sonsbeekzijde loopt, maar ach, deze verbouwing is niet bepaald tot in de puntjes doordacht. Ik vind het ook ergerlijk dat ze de laatste meter van de nieuwe traverse nog niet hebben betegeld, wat weer voor af en op stapjes zorgt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door AppleMoose »

Dat was misschien een optie geweest, maar als je ziet hoever de nieuwe traverse aan die kant uitsteekt, kom je alsnog in de knel met de uitgang. Sowieso lijkt het me een nogal kostbare optie, aangezien je er niet makkelijk bij kan met kranen, en veel langer dan een half jaar gaat het niet duren denk?
Ze kunnen, als de oude traverse weg is, tegelijk op alle perrons beginnen met de nieuwbouw, en als je al ziet hoe snel dit ene stukje al is gegaan...

Ja, het is even onhandig en lastig, maar niet onoverkomelijk.

Wat ik wel een hele verbetering vindt, de traverse heeft aan beide zijde trappen, en er is zelfs een lift aanwezig!

Wanneer wordt het nieuwe perron + sporen eigenlijk in gebruik genomen?
Na de grote buitendienststelling in de zomervakantie?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Freek »

Wanneer wordt het nieuwe perron + sporen eigenlijk in gebruik genomen?
Na de grote buitendienststelling in de zomervakantie?
Er is van de zomer geen grote buitendienststelling. Her en der een weekend, maar over het algemeen zijn er minder treinen.
Opening en gebruik van dive-under en perron staat inderdaad voor augustus.
en veel langer dan een half jaar gaat het niet duren denk?
Sterker nog, nog korter. 24 juli t/m 28 augustus wordt perron 6/7 + traverse (behalve bij 3/4) vernieuwd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door webguy »

28 augustus rijdt ook de eerste trein door de dive-under als het goed is.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door AppleMoose »

Nou, dan is de tijd dat je moet omlopen wel te overzien dacht ik zo :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Frank »

Zojuist even in Arnhem geweest, in de nieuwe perrontunnel. Heerlijk, wat een ruimte. Snel bij de bussen en minder trappen lopen. Eindelijk *O* .
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Gekko123 »

Ik ben er vanmiddag ook even geweest. Ik moet zeggen dat het inderdaad een heel stuk ruimer is, ook een stuk ruimer dan het tijdelijke station. Verder is me een klein ding tegengevallen. Het dak van de tunnel is bij de opgangen net wat hoger, waardoor de perronverwijzers niet zichtbaar zijn als je door de tunnel loopt. Wat mij betreft moeten die een stukje lager komen te hangen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Daniel »

En ook ik ben vanmiddag nog even naar Arnhem afgereisd. Hieronder een fotoreportage.

Vertrekstaten mooi weggewerkt en met LED-verlichting...
Afbeelding

De perronverwijzers hangen zoals gezegd in een wat hoger deel van de tunnel wat ze minder zichtbaar maakt...
Afbeelding

Ziet er aardig modern uit zo...
Afbeelding

Het stukje hal voor de tunnel. De WC lijkt heel wat zo, maar achter deze deuropening staan gewoon twee dixi's en een mobiele toiletwagen :P
Afbeelding

Afbeelding

Een directe toegang tot het busstation...
Afbeelding

De gang richting uitgang Centrum...
Afbeelding

Zelfde gang de andere kant op...
Afbeelding

Ook de nieuwe fietsenstalling onder het station is geopend...
Afbeelding

Fles, nieuw bordje!
Afbeelding

Nog een laatste blik op het tijdelijke station...
Afbeelding

...waarvan de ontmanteling al is begonnen...
Afbeelding

Afbeelding

Zoek de Syntus-kaartlezers...
Afbeelding

De tunnel van voor naar achter...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van achter naar voor...
Afbeelding

Een blik van het perron de tunnel in...
Afbeelding

Het nieuwe perron 10/11 in aanbouw. Leuk dat ze hier speciaal wit stationsmeubulair voor hebben laten maken, past beter bij de kap...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Lyntus »

Ziet er mooi uit hoor, nu gaan alle hoge trappen en dergelijke dus weg?
Ik zou bijna kunnen zeggen dat het jammer is, ik ben aan die trappen gewend :lol:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Joshua »

Ik kon helaas niet gaan kijken vandaag. Morgen ook niet dus ik moet het uitstellen naar Maandag.
Maar ondanks dat het niet klaar is ziet het er zeker niet verkeerd uit. Hier hebben we dan 5 jaar op gewacht :P
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe perrontunnel station Arnhem zaterdag open

Bericht door Freek »

Het is inderdaad erg mooi geworden. Vond het dan ook totaal niet erg om vandaag voor het laatste de tijdelijke trappen op en af te gaan. Een aantal zaken moet nog worden aangepakt. Zo is het plafond natuurlijk verre van af. Afgelopen week zijn de houten schotjes die er op zaten er weer vanaf gehaald.
Verder worden de PV's nog verder naar beneden gehangen zodat ze van afstand te zien zijn. Ook wordt er nog gediscussierd met de architect over extra bankjes in de tunnel. Dat zal ook wel de reden van de witte bankjes op 10/11 zijn, een architect neemt alles mee en heeft overal inspraak in.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten