Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Het bedrijf dat de ov-chipkaart maakt, Trans Link Systems (TLS) moet beleidsbepalende taken met betrekking tot de ov-chipkaart overdragen aan een nieuwe zogenoemde ov-autoriteit.
Dat adviseert de commissie Meijdam aan vervoersminister Melanie Schultz van Haegen.
Bron: Nu.nl
Het bedrijf dat de ov-chipkaart maakt, Trans Link Systems (TLS) moet beleidsbepalende taken met betrekking tot de ov-chipkaart overdragen aan een nieuwe zogenoemde ov-autoriteit.
Dat adviseert de commissie Meijdam aan vervoersminister Melanie Schultz van Haegen.
Bron: Nu.nl
Rame à l'approche
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Bee schreef:...overdragen aan een nieuwe zogenoemde ov-autoriteit....
Pardon. Wéér een nieuwe autoriteit. Dat kost nog meer managers.... en daar moeten we toch vanaf.
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2515613/ ... lshit.html
geweldig boek !
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Heilloos pad dit 

Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Lijkt me een uitstekend idee. Vooral als die OV-autoriteit bepaalde tariefintegraties gaat eisen 

Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Thijs schreef:Lijkt me een uitstekend idee. Vooral als die OV-autoriteit bepaalde tariefintegraties gaat eisen
ja dat gaat me wat worden elke provincie die weer zijn eigen dingen gaat verzinnen.
maak een paar abbonementen en daar kan de provincie (opdrachtgever) uit kiezen en dat is het.
*12- en 65+ product
*dalurenproduct (na 9.00) van 40% voor max 10 euro per autoriteit.
(deze twee zijn stapelbaar)
*ster
en trein-gerelateerde producten en vizirus abbo.
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Thijs schreef:Lijkt me een uitstekend idee. Vooral als die OV-autoriteit bepaalde tariefintegraties gaat eisen
Die autoriteit moet dat gewoon kunnen opleggen aan TLS en de vervoerders. Dit is het oprichten van een nieuwe Quango (quasi non gouvermentele organisatie, een soort net niet private overheidsdienst) waarin flink wat belastinggeld wordt verbrast aan overbetaalde opperambtenaren die niet alleen sowieso hun tijd verdoen met nutteloze vergaderingen, maar ook op hun 57e al met pensioen moeten en zich tot die tijd manager mogen laten noemen...

"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Mocht TLS binnenkort worden opgedoekt en plaats maken voor bedrijf 2 ben ik zo bang voor het scenario:
Different company, same story...
Different company, same story...

For Your Railroad Adventures
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12506
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Het idee is dat de taken van TLS over twee bedrijven worden verdeeld. TLS wordt dan een uitvoerende organisatie, maar alle beleid rondom de kaart (zoals single check-in bij het spoor en tariefintegratie) worden dan door een organisatie gedaan die verder los staat van TLS. Volgens mij voorkom je daarmee dat TLS alleen maar plannen maakt die hun eigen techniek goed uitkomt, een losse OV-autoriteit zou veel beter naar de reizigers kunnen kijken en hoeft zich niet zo druk te maken over de technische uitwerking van het beleid - daar is TLS dan voor.
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Het probleem is juist dat men te veel wil van de chipkaart. Dingen die technisch slecht of onmogelijk zijn, bijvoorbeeld: De NS heeft een degressief kilometertarief zonder opstarttarief. Dus kun je ook geen kwijtschelding van het opstarttarief krijgen bij een overstap van een andere vervoerder. Iets dat niet bestaat kun je namelijk ook niet afschaffen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken...
Men had (*draait maar weer de grijs gespeelde langspeelplaat uit mijn kast) voor een andere tarievenstructuur moeten kiezen en drastisch het mes in allerlei vage kortingsregelingen moeten zetten (en in plaats daarvan een faire unitaire prijs moeten rekenen)

Men had (*draait maar weer de grijs gespeelde langspeelplaat uit mijn kast) voor een andere tarievenstructuur moeten kiezen en drastisch het mes in allerlei vage kortingsregelingen moeten zetten (en in plaats daarvan een faire unitaire prijs moeten rekenen)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
-
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Waarom kan het met papieren treinkaartjes dan wel. 

-
- Berichten: 3010
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
- Locatie: Rotterdam
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Wat kan met papieren kaartjes?
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Reiziger Delft schreef:Waarom kan het met papieren treinkaartjes dan wel.
Waarschijnlijk bedoel je de verdeelsleutel onder de vervoerders omtrent het NS treinkaartje.
For Your Railroad Adventures
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Reiziger Delft schreef:Waarom kan het met papieren treinkaartjes dan wel.
Omdat je met papieren treinkaartjes niet op saldo reist

(ok een erg flauw antwoord)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
-
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Ik doelde vooral hierop:
Momenteel rekent een papieren kaartje gewoon door na een overstap op een andere vervoerder. Je begint dus niet ''opnieuw'' aan je reis, waarbij de eerste kilometers relatief duurder zijn dan latere kilometers van je reis. Waarom zou een OV-Chipkaart dat niet kunnen, zelfs als je uit- en incheckt? We leven toch in een tijdperk dat er van alles mogelijk is met computers.
Bij een overstap op Arriva zou dit gewoon moeten kunnen.
Bij Veolia en Syntus is het lastiger; die rekenen op een andere manier. Oplossing is dan om gewoon het opstaptarief niet te betalen van het ''Veolia/Syntus tarief'' als je overstapt van NS op 1 van deze vervoerders, of andersom.
Vinny schreef:Dus kun je ook geen kwijtschelding van het opstarttarief krijgen bij een overstap van een andere vervoerder. Iets dat niet bestaat kun je namelijk ook niet afschaffen.
Momenteel rekent een papieren kaartje gewoon door na een overstap op een andere vervoerder. Je begint dus niet ''opnieuw'' aan je reis, waarbij de eerste kilometers relatief duurder zijn dan latere kilometers van je reis. Waarom zou een OV-Chipkaart dat niet kunnen, zelfs als je uit- en incheckt? We leven toch in een tijdperk dat er van alles mogelijk is met computers.

Bij Veolia en Syntus is het lastiger; die rekenen op een andere manier. Oplossing is dan om gewoon het opstaptarief niet te betalen van het ''Veolia/Syntus tarief'' als je overstapt van NS op 1 van deze vervoerders, of andersom.
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12506
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Vinny schreef:Het probleem is juist dat men te veel wil van de chipkaart. Dingen die technisch slecht of onmogelijk zijn, bijvoorbeeld: De NS heeft een degressief kilometertarief zonder opstarttarief. Dus kun je ook geen kwijtschelding van het opstarttarief krijgen bij een overstap van een andere vervoerder. Iets dat niet bestaat kun je namelijk ook niet afschaffen.
Sorry, maar dat vind ik een kulargument. Als je binnen 35 minuten overstapt kan NS best 79 cent van het te betalen bedrag afhalen, dat er verder een iets andere tariefberekening wordt gebruikt maakt verder niet uit.
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Je kunt altijd 79 cent korting geven als je dat wil als vervoerder, de NS zit daar dus niet op te wachten. Want je hebt alleen recht op de korting als je met de trein van Veolia gereisd hebt en niet met de bus. Dat onderscheid kan het systeem niet maken.
(een enkele reis van 100 kilometer is veel goedkoper dan een retourtje van 50 kilometer). Kortom: weg met het degressief tarief en wel nu! 
Omdat het systeem zo niet in elkaar zit, van reizen op saldo. De OV chipkaart zal elke reis als 'nieuwe reis' zien, ook al stap je binnen de NS zelf over. Dat is inherent aan het Saldo-tarief anders worden retourtjes "te goedkoop"Waarom zou een OV-Chipkaart dat niet kunnen, zelfs als je uit- en incheckt?


"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12506
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Vinny schreef:Je kunt altijd 79 cent korting geven als je dat wil als vervoerder, de NS zit daar dus niet op te wachten. Want je hebt alleen recht op de korting als je met de trein van Veolia gereisd hebt en niet met de bus. Dat onderscheid kan het systeem niet maken.
Waarom niet uberhaupt altijd overstaptarief rekenen? Als je bus->Veoliatrein doet krijg je ook korting, ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen/hoeven gelden bij overstappen bus->NS-trein.
Re: Meijdam: TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Dat moet je niet aan mij vragen, maar aan de wijze heren die het OV chipkaarttarief hebben bepaald voor de betreffende vervoerder / aanbestedende overheid...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
Terug naar “OV in Geheel Nederland”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten