Valleitrein rijdt na haperingen stevig door
dinsdag 15 juli 2008 | 03:22 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 15 juli 2008 | 10:41
De ochtenduren nodigen niet uit tot spraakzaamheid. Onder de wachtenden heerst dan ook stilte. Exact op tijd zweeft de Valleitrein geruisloos langs het perron van station Barneveld-Centrum.
De passagiers stappen in. De man met slippers en driekwartbroek gaat zitten tegenover een meisje met gepiercete wenkbrauw, die een van de gratis kranten pakt. Even verderop zet een zakenman, gestoken in casual kleding, zich neer op de luxueuze stoelen – gele bekleding met blauwe strepen. Hij pakt zijn laptop en gaat werken via een van de gratis hotspots die de trein biedt.
Ruim anderhalf jaar geleden gepresenteerd met gepaste trots en veel tamtam: de Valleilijn. De spoorlijn die NS wilde schrappen omdat hij niet rendabel was. Maar waarbij diezelfde NS opmerkelijk genoeg wel een van de inschrijvers was toen de provincie Gelderland hem openbaar aanbesteedde.
Het was echter busmaatschappij Connexxion die er met de buit vandoor ging.
Geen boemeltje meer dat eens in het uur langs de stations kachelde van Amersfoort naar Ede-Wageningen en vice versa, maar hoogwaardig openbaar vervoer was de doelstelling. Snel van Amersfoort naar Wageningen – het laatste stuk via een goede aansluiting op de bus – via een halfuursdienst in mooie treinen.
Maar de werkelijkheid was anders. Aline Bouwman, eerstejaars studente aan de Christelijke Hogeschool Ede, leerboek op de treintafel, herinnert zich de drama's nog. "Het eerste jaar was niet echt positief. Iedere keer viel ie uit. Moest mijn vader me weer brengen. De allereerste dag op de hogeschool was ik gelijk een stuk te laat. Niet echt leuk."
De oude NS-treinen vielen nogal eens uit door technische storingen, de nieuwe lieten op zich wachten en werden afgekeurd. Connexxion werd daarvoor meermalen beboet. Het regende klachten: passagiers wachtten lang op de trein of, als die niet kwam, op vervangend busvervoer. Kwam ie wel, was ie overvol.
Inmiddels gaat het een heel stuk beter. De nieuwe, luxe treinen zijn gekomen en ze rijden meestal op tijd.
Al met al vliegt de rit naar Ede om. Tussen Lunteren en Barneveld is er eindeloos weiland te zien. Een in rok geklede vrouw drijft een handvol koeien voor zich uit. In Lunteren passeert de trein zijn tegenligger die op weg is naar Amersfoort. Ruud van Riek is onderweg naar Arnhem, waar Rode-Kruisschip Henri Dunant op hem wacht. Laaiend enthousiast is hij over de Valleilijn. "Ik reis vooral maandag en vrijdag met de trein. Als ik vroeger het weekend in het noorden verbleef en op station Amersfoort kwam, zag ik de trein altijd net wegrijden. Kon je weer een uur wachten. Nu gaat er elk kwartier een. En het is een prachtige trein."
Bron: De Gelderlander
Valleitrein rijdt na haperingen stevig door
Re: Valleitrein rijdt na haperingen stevig door
Ik dacht dat het probleem van de Valleilijn juist was dat er niemand met de spoorconcessie vandoor wou :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Valleitrein rijdt na haperingen stevig door
Dat was bij de eerste poging, waarbij de provincie te hoge eisen had gesteld en niemand interesse had. Bij de tweede poging tot aanbesteden deed iedereen weer mee.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten