Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Klaasje »

Lyntus schreef:Uit een vrij oud artikel ( 6 dec 2010 ) lees ik het volgende:
Naast de ov-chipkaart, is Connexxion ook nog bezig met een andere aanpassing. Er rijdt momenteel nog een oude Plan V-trein (Mat’64). Deze wordt waarschijnlijk eind volgend jaar vervangen door een zesde blauwe, moderne Protos-trein. “Deze hebben we naar de fabriek gestuurd en wordt momenteel omgebouwd, zodat ook deze op de spoorlijn kan rijden.”
Ik had toch begrepen dat de fabriek waar de PROTOS vandaan komt, failliet is. Toen hadden ze een doorstart gemaakt maar ze zouden geen nieuwe treinen produceren. Hoe kan het dan dat er toch een nieuwe komt?
Die fabriek heeft een doorstart gemaakt en de PROTOS staat in de catalogus. Ze zijn dus zelfs gloednieuw leverbaar.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Met een beetje puzzelen op de rails kan Connexxion dan best de Valleilijn doortrekken naar Utrecht en Arnhem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Suus »

Met 6 treinstellen? Lijkt mij toch niet hoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door reisthijs »

6 treinstellen is nu net genoeg om de huidige dienstregeling mee te rijden. Je kan puzzelen wat je wilt maar alleen voor doorrijden naar Arnhem is al minstens één stel extra nodig. Dan zou CXX weer een treinstel van NS er bij moeten huren...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Etienne »

En sowiso kunnen ze tussen Utrecht en Amersfoort (zeker in de spitsuren) niet met losse Protossen gaan rijden. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Nee ik bedoel, juist omdat die fabriek ze toch weer produceert, CXX nu meer treinen kan aanschaffen om het door te trekken. Maar zoals hierboven staat, hebben die treinen dan dus te weinig capaciteit. Wat voor treinstellen kan Connexxion dán gebruiken?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door The best »

Waarom zou Connexxion moeten gaan rijden tussen Utrecht en Amersfoort? Daar rijdt de NS toch gewoon en als je dan wat extra treinen daar wil laten rijden kan je die toch ook gewoon door de NS laten rijden,.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door reisthijs »

Waarom? Nou bijvoorbeeld voor een doorgaande verbinding Barneveld-Utrecht, die er nu niet is. Of die relatie belangrijk genoeg is, dat is een tweede. Maar het is Connexxion zelf dat laatst het idee opperde de Valleilijn door te trekken. Waar ze voldoende treinstellen vandaan willen halen hebben ze er alleen niet bij gezegd.
Lyntus schreef:Maar zoals hierboven staat, hebben die treinen dan dus te weinig capaciteit. Wat voor treinstellen kan Connexxion dán gebruiken?
Protossen bijvoorbeeld, maar dan 2 aan elkaar gekoppeld. Of een vierdelige Protos, dat zou ook nog kunnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Als ik naar Arnhem ga moet ik eerst met de Valleilijn, en dan neem ik de intercity naar Nijmegen. Dat sluit eigenlijk redelijk prima op elkaar aan. Heb persoonlijk niet echt behoefte aan een verlengde Valleilijn dus.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door visgraat »

Precies, als je rijdt: Utrecht - Barneveld (Zuid) en Amersfoort - Ede-Wageningen (- Arnhem), denk ik dat sowieso buiten de spits genoeg hebt aan enkele Protos. Den Dolder stappen niet zo gek veel mensen op, Bilthoven iets meer, maar moet ook wel kunnen. In de spits is wellicht een extra treinstel nodig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

In de spits rijden op Amf - Ut nu erg goed gevulde DDARs... nu zal je wel een deel van de reizigers kwijtraken als je met de s5600 non-stop gaat rijden (is nu net geen aansluiting van de stations tussen Zl en Amf op een IC naar Ut, die blijven dus in de stopper zitten want die's tegelijk met de volgende IC in Utrecht).
Met puur de reizigers van Amf naar Dld, Bhv en Uto moet je het dus inderdaad wel met een dubbele Protos redden, wellicht zelfs nog met een losse. De reizigers van Dld en Bhv naar Utrecht worden immers al over twee treinseries verdeeld en op Overvecht heb je er nog meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Stom van mezelf, maar heb er niet eens bij stilgestaan dat de trein natuurlijk tussen Amersfoort en Utrecht ook moet gaan stoppen. Vrees dat Connexxion dan de focus op Amersfoort - Barneveld - Ede/Wageningen kwijtraakt. Van mij hoeft 't doortrekken allemaal niet.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door visgraat »

Daniel schreef:In de spits rijden op Amf - Ut nu erg goed gevulde DDARs... nu zal je wel een deel van de reizigers kwijtraken als je met de s5600 non-stop gaat rijden.
Misschien win je ook weer reizigers door een snellere verbinding aan te bieden (net zoals vroeger).

Ik vind jammer dat de NS volgens mij het meest ziet in de huidige situatie plus in de spits de sprinter uit Baarn door naar Harderwijk. Het zou misschien een leuke aanvulling zijn, maar de stops tussen Utrecht en Amersfoort eruit lijkt me interessanter.
Lyntus schreef:Stom van mezelf, maar heb er niet eens bij stilgestaan dat de trein natuurlijk tussen Amersfoort en Utrecht ook moet gaan stoppen. Vrees dat Connexxion dan de focus op Amersfoort - Barneveld - Ede/Wageningen kwijtraakt. Van mij hoeft 't doortrekken allemaal niet.
Waarom zouden ze dat ineens hebben dan. Raakt Arriva de focus nu dan ook kwijt als ze meer spoorlijnen gaan exploiteren? Ik denk dat Connexxion toch wel degelijke dienstverlening zal blijven bieden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

visgraat schreef:Misschien win je ook weer reizigers door een snellere verbinding aan te bieden (net zoals vroeger).
Ja maar daar heeft Connexxion geen last van als die de stoptreinverbinding Amf - Ut zouden rijden. Die reizigers zitten dan immers in de snellere trein, niet in de stoptrein :wink:
Ik vind jammer dat de NS volgens mij het meest ziet in de huidige situatie plus in de spits de sprinter uit Baarn door naar Harderwijk. Het zou misschien een leuke aanvulling zijn, maar de stops tussen Utrecht en Amersfoort eruit lijkt me interessanter.
Je bedoelt de s5800 neem ik aan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Suus »

Het is vrij logisch dat de s5800 de eerste kandidaat is om doorgetrokken te worden naar Harderwijk als daar vraag en ruimte voor is. Die serie kan je het makkelijkste doortrekken richting Harderwijk. Wat dat echter met de Valleilijn te maken heeft is mij niet duidelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door visgraat »

Ja, idd de 5800, sorry, ken al die nummers niet uit mn hoofd. Ik zal even bijbehorende nummers bekijken voor het verhaaltje:

Wat heeft het er mee te maken:
Als de 5600 niet meer stopt tussen Ut en Amf, dan moet daar (tenzij je iedereen om laat reizen via Soest) een aparte sprinterdienst komen. Dat kan met de Valleilijn of als de NS het voor zich zelf wil houden met een losse sprinterdienst (bijvoorbeeld nummer 5900). In dat laatste geval kan je er ook voor kiezen om met die 5900 door te rijden naar Harderwijk, ipv 5800. Van Amsterdam naar Harderwijk (of verder) ga je toch niet in een sprinter zitten. En tussen het Gooi en de Veluwe heb je nauwelijks reizigers, dus misschien is die 5900 dan beter.

En iets anders: Eventueel kan je met de 5600 dan ook Schothorst en Vathorst overslaan, omdat 5800 en 5900 dan al een kwartierdienst bieden op deze stations. Dan kan je vanaf de Veluwe 5 stations overslaan, oftewel ongeveer 10 minuten winnen per rit naar/van Utrecht!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

visgraat schreef:Van Amsterdam naar Harderwijk (of verder) ga je toch niet in een sprinter zitten.
Mwoh, zolang de aansluitingen niet heel anders worden geeft een naar Harderwijk doorgetrokken 5800 nog altijd een kortere reistijd voor Hd - Asd dan de reis met overstap op een IC. Dat zou per rechtstreekse sprinter in 1.16 uur moeten kunnen.
De verbinding met overstap op een IC is zelfs 1 minuut langzamer. Alle tijdwinst verdampt door de overstap van een kwartier op Amersfoort...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Suus »

Je kan de Valleilijn niet heel eenvoudig doortrekken naar Utrecht. Andere vervoerder, geen beschikbaar materieel.
Je dient een rechtstreekse verbinding Den Dolder - Amersfoort aan te bieden, via Baarn is het een soort wereldreis.

Kortom, de s5600 die kan je heel lastig veranderen.

Een kwartierdienst naar Harderwijk. Als daar ruimte voor is, is het de moeite waard daar naar te kijken. Dan zou ik inderdaad voor de s5800 gaan omdat toch al die kant op gaat als hij naar Vathorst gaat en je bied er nieuwe relaties mee aan, iets wat de reiziger vaak op prijs stelt, immers hoeven niet alle reizigers tussen Amersfoort en Harderwijk naar Utrecht.

Je zou een tussenserie kunnen laten rijden tussen Utrecht en Amersfoort en dan de s5600 versnellen. Wordt wel heel krap en je zal toch altijd in Amersfoort Vathorst moeten blijven stoppen, of je wil rare terugsteekverbindingen vanaf Amersfoort Vathorst via Amersfoort naar Harderwijk hebben. Er zal geen grote vraag naar die verbinding zijn, maar terugsteekverbindingen moeten elk jaar worden goedgekeurd door het ministerie en zijn erg ongewenst. Bovendien zal je met een tussenserie vanuit Utrecht toch de s5800 in moeten korten tot Amersfoort (daar is eigenlijk geen ruimte voor overdag) of je krijgt een extreme overbediening tussen Amersfoort en Amersfoort Vathorst, ook ongewenst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Thijs »

Is het geen idee om de s1500 door de trekken naar Harderwijk? Vanaf Amersfoort non-stop door. Zorgt meteen voor een hele snelle verbinding tussen Harderwijk, Amersfoort, Hilversum en Amsterdam Centraal. Daarnaast moet die s1500 toch ergens keren anders dan in Amersfoort, dus doorrijden naar Harderwijk ipv Amersfoort Schothorst kost je niet veel extra. Enige nadeel is dat de verbinding naar Utrecht Centraal er hierdoor niet echt mee verbetert.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Suus »

Nadeel van de s1500 richting Harderwijk is dat hij vlak voor de echte intercities uitgaat in Amersfoort en richting Amersfoort dat hij pas binnenkomt als alle andere intercities al weg zijn. Dan heb je er dus helemaal niets aan als je ergens anders heen wil dan Amersfoort, Hilversum of Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door visgraat »

Ja dat is zo. En als de keervoorziening wordt verplaatst van Vathorst naar Nijkerk. Dan moet er bij Nijkerk een keervoorziening gebouwd worden (ok, niet goedkoop), maar de 5800 heeft (in de huidige dienstregeling) nog tijd om door te rijden naar Nijkerk en daar te keren. Als je dat doet en Bilthoven en Den Dolder met een andere sprinter bediend, kan je de 5600 versnellen naar Utrecht - Amersfoort - Nijkerk - alle stops - Zwolle.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

visgraat schreef:
Daniel schreef:In de spits rijden op Amf - Ut nu erg goed gevulde DDARs... nu zal je wel een deel van de reizigers kwijtraken als je met de s5600 non-stop gaat rijden.
Misschien win je ook weer reizigers door een snellere verbinding aan te bieden (net zoals vroeger).

Ik vind jammer dat de NS volgens mij het meest ziet in de huidige situatie plus in de spits de sprinter uit Baarn door naar Harderwijk. Het zou misschien een leuke aanvulling zijn, maar de stops tussen Utrecht en Amersfoort eruit lijkt me interessanter.
Lyntus schreef:Stom van mezelf, maar heb er niet eens bij stilgestaan dat de trein natuurlijk tussen Amersfoort en Utrecht ook moet gaan stoppen. Vrees dat Connexxion dan de focus op Amersfoort - Barneveld - Ede/Wageningen kwijtraakt. Van mij hoeft 't doortrekken allemaal niet.
Waarom zouden ze dat ineens hebben dan. Raakt Arriva de focus nu dan ook kwijt als ze meer spoorlijnen gaan exploiteren? Ik denk dat Connexxion toch wel degelijke dienstverlening zal blijven bieden.
Connexxion heeft nu al niet eens de capaciteit om kaartjes te controleren, hebben ze die wel opeens als ze doorrijden naar Utrecht en Amersfoort?

Nu is Valleilijn de beste regionale spoorlijn, en ik denk dat dat vooral komt omdat 'ie niet zo groot is. Daardoor kan Connexxion zich dus goed focussen op bijvoorbeeld een aantal kleine lokale dingen die de verbinding voor de reiziger verbeteren. Als ze dan opeens van Utrecht naar Arnhem gaan rijden heb ik toch het idee dat dat minder wordt..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Nadeel van de s1500 richting Harderwijk is dat hij vlak voor de echte intercities uitgaat in Amersfoort en richting Amersfoort dat hij pas binnenkomt als alle andere intercities al weg zijn. Dan heb je er dus helemaal niets aan als je ergens anders heen wil dan Amersfoort, Hilversum of Amsterdam.
De s1500 ligt, qua tijdstip dat 'ie op Amersfoort is, wel perfect om een kwartiersbediening op Harderwijk - Amersfoort te bieden (s5800 geeft een 9/21 ligging).
Bijkomend voordeel is dat je in Amersfoort een robuuste 10 minuten overstaptijd op de s2800 hebt waarmee je nog altijd een minuut of 10 eerder in Utrecht bent dan rechtstreeks met de s5600 :idea: En da's een overstap waarnaar best wel vraag is als je ziet hoeveel mensen 'm proberen te maken als de 5600 op tijd binnen is in Amersfoort (waarop de 2800 nu net niet aansluit)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door visgraat »

Lyntus schreef:dat vooral komt omdat 'ie niet zo groot is. Daardoor kan Connexxion zich dus goed focussen op bijvoorbeeld een aantal kleine lokale dingen die de verbinding voor de reiziger verbeteren. Als ze dan opeens van Utrecht naar Arnhem gaan rijden heb ik toch het idee dat dat minder wordt..
Dat zou kunnen. Als een concessie uitgebreid wordt, krijgt Connexxion (of een andere vervoerder) natuurlijk meer geld. Dat ze niet genoeg capaciteit hebben om te controleren, zou ik gek vinden. Wat mij opvalt, is dat er mensen van een beveiligingsbureau worden ingeschakeld en dat deze dan altijd met z'n tweeen zijn. En dan reizen ze vaak een avond mee. Dat is inderdaad niet heel goedkoop. Waarom zou je niet met een controleur gaan meerijden ipv 2? En verder zijn er volgens mij bijzonder weinig ongeregeldheden op de lijn, dus waarom zou je beveiligers inschakelen. Is er bijvoorbeeld geen controlepersoneel in Amersfoort?

Maar goed, ik zit er niet echt mee, of ik nou vaak gecontroleerd wordt. Ik wordt eerder gek van die korte sprinterdiensten waar je vrijwel altijd gecontroleerd wordt, zoals Zwolle - Kampen, Utrecht - Baarn of ja Arnhem - Ede-Wageningen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door visgraat »

Daniel schreef:
Bee schreef:Nadeel van de s1500 richting Harderwijk is dat hij vlak voor de echte intercities uitgaat in Amersfoort en richting Amersfoort dat hij pas binnenkomt als alle andere intercities al weg zijn. Dan heb je er dus helemaal niets aan als je ergens anders heen wil dan Amersfoort, Hilversum of Amsterdam.
De s1500 ligt, qua tijdstip dat 'ie op Amersfoort is, wel perfect om een kwartiersbediening op Harderwijk - Amersfoort te bieden (s5800 geeft een 9/21 ligging).
Bijkomend voordeel is dat je in Amersfoort een robuuste 10 minuten overstaptijd op de s2800 hebt waarmee je nog altijd een minuut of 10 eerder in Utrecht bent dan rechtstreeks met de s5600 :idea: En da's een overstap waarnaar best wel vraag is als je ziet hoeveel mensen 'm proberen te maken als de 5600 op tijd binnen is in Amersfoort (waarop de 2800 nu net niet aansluit)
Of je laat de 5800 keren in Nijkerk en de 5600 de stops Vathorst en Schothorst overslaan. Dan sluit je ook netjes aan op de 2800 in Amersfoort. Het enige nadeel is dan dat de overstap in Nijkerk heel ruim wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten