OV studentenkaart voor 9 uur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door IC3 »

^^^ Goed gecommuniceerd over dit onderwerp wordt er in ieder geval niet. De lokettist in Roosendaal gaf me een kaartje met korting (in dezelfde situatie met de SOV-kaart) en toen ik vroeg of dat mocht, kreeg ik 'vanzelfsprekend' als antwoord. Ja, wat moet je dan? Bijdehand doen en tegen de lokettist zeggen dat je er op staat een kaartje tegen vol tarief te krijgen?

Als het aan mij ligt, wordt het zo dat SOV-kaarthouders in de voordeeluren ook werkelijk 40% korting op een overgangskaartje 2-1 krijgen. De tekst die op de automaat met aanraakschermen verschijnt is namelijk ook op twee wijzen te interpreteren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Geert »

Sowieso is de tariefstructuur op deze manier wel erg onduidelijk. Zou het niet gewoon het gemakkelijkste te zijn om SOV's gelijk te trekken met VDU-kaarten waarmee je op sommige momenten ook vrij mee kan reizen?
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door IC3 »

@Geert
Vanzelfsprekend, natuurlijk zou dat makkelijker zijn. Bovendien is het 'probleem' ook maar van een geringe opvang, dus veel extra kosten zal het voor NS niet met zich meebrengen: er zijn niet zo veel studenten die eerste klas willen reizen en sov-weekendkaarthouders die in de zomer voor 9 uur met korting op pad willen gaan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door reisthijs »

IC3 schreef:er zijn niet zo veel studenten die eerste klas willen reizen
Beter gezegd: er zijn er niet zo veel die het geld er voor over hebben. De meeste studenten (waaronder ikzelf) betalen het liefst zo weinig mogelijk voor de trein. :wink:

Al ben ik het ook met Geert eens dat het veel duidelijker zou zijn als de SOV standaard ook altijd korting geeft.
Ook ivm samenreiskorting: die geldt nu ook op de tijden dat de kaart geen korting geeft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wubbo »

Standaard als in tijdens de voordeeluren (dus niet voor 09.00 uur 's ochtends), neem ik aan?
Eix
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 18:56

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Eix »

Op de kaartautomaat staat onder het kopje korting het volgende:


Alleen geldig in de voordeeluren voor reizigers met:
+ Voordeelurenab.
+ Jaartrajectabon.
+ OV-Studentenkaart
+ Samenreiskorting.

En geldt altijd voor kinderen van 4 t/m 11 jaar die zonder begeleiding reizen.


Ik zou hieruit concluderen dat ongeacht het type ovkaart je met korting kan reizen als de voordeeluren in werking zijn. En die zijn in de zomer dus ook al voor 9.00 in werking.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Jurjen »

De folder van de IB groep zegt heel duidelijk:
• korting van 16 juli 04.00 uur tot
16 augustus
04.00 uur.
Dat laat geen twijfel. Ook de uren voor 9 uur vallen daaronder.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door reisthijs »

Maar dat geldt alleen voor de weekkaart, bij die kaart is het duidelijk: op alle tijden dat er geen vrij reizen is heb je korting. De vraag was nu juist hoe het zit met de weekendkaart.
Eix schreef:Ik zou hieruit concluderen dat ongeacht het type ovkaart je met korting kan reizen als de voordeeluren in werking zijn.
Ik kan er alleen uit concluderen dat het buiten de voordeeluren in ieder geval niet mag.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door math1985 »

Wubbo schreef:Overgang 2-1 valt niet onder de samenreiskorting.
Dat lijkt me sterk, heb je daar een bron of zo voor?
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Linkerspoor »

O.a. de achterkant van elke ov-studentenkaart... ;)

Er staat daar aangegeven "vrij reizen blablabla" en "korting "blablabla". Als je het vergelijkt, dan merk je dat je precies korting hebt op de momenten dat je geen vrij reizen hebt...

Samenreiskorting mag wel 24/7.
chokotov
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 21:22

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door chokotov »

spoorofiel schreef:daarnaast veel mensen reizen op maandag morgen voor 09.00 met een weekendkaart dat mag maar als ik om 09.00 controleer zie ik toch veel mensen nog met een weekendkaart.
Huh? Op de weekendkaart staat: "Vrij reizen: vrijdag 12:00 tot maandag 4:00". Dus niet tot 9:00...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Geert »

Let op: spoorofiel is tijdelijk geband, omdat hij of zij niet kon aantonen voor NS te werken. Neem opmerkingen van deze gebruiker dus met een korrel zout. Zie ook hier.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door reisthijs »

Dit hing vandaag op de kaartautomaten:

Afbeelding
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Geert »

Wellicht had men beter die afwijkende bepalingen ook even vermeld, nu is het helemaal onduidelijk :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Justin »

Vandaag ook diverse meldingen gehad dat de SOV vandaag voor het laatste geldig was...
En ik zag redelijk wat studenten door het land die van hun laatste dagje aan het genieten waren ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Dre »

spoorofiel schreef: heb genoeg mensen die het zo doen maar helaas dat mag niet. ik verzoek ze dan ook vriendelijk om terug te gaan naar de 2de klas.
Waar kun je dat dan als reiziger vinden dat een dergelijke combinatie niet mag? De mensen die dat hier wisten hebben dat ook via een forum moeten opvangen. Als iemand met de combi SOV + overgang 2e-1e klas reist, betaald diegene toch gewoon voor het in de 1e klas zitten (in tegenstelling tot menig conducteur die daar gaat zitten). Als je diegene terugverwijst naar de 2e klas, bestaat er dan ook de kans op restitutie van de kosten die gemaakt zijn voor de overgang 2-1?

en voor de periode 16 juli - 16 augustus, SOV + 1e klas kaartje met 40% korting is niet toegestaan?
Justin schreef:Vandaag ook diverse meldingen gehad dat de SOV vandaag voor het laatste geldig was...
En ik zag redelijk wat studenten door het land die van hun laatste dagje aan het genieten waren :wink:
Het begon maandag al, bij de 2e controle in de t7943 bij het uitrijden van Aml.

Na 5 keer was ik het inderdaad wel een keer zat, en zei tegen de 5e conducteur die met een iets boze toon "Vandaag voor 't laast hè" zei, dat het me ondertussen na 4 keer wel duidelijk leek...

Morgen hopelijk eens een keer controle in de s31200 (maar ik vrees dat dat er niet van gaat komen), eens kijken of ze bij Syntus eindelijk eens een keer door hebben hoe ze een kaartje moeten knippen. Die hebben de knipper standaard op 00000 staan of 99999, van een s31200-nummer hebben ze nog nooit gehoord. Erg handig als de conducteur zich een keer bij de VL moet melden omdat de mcn daartoe niet meer in staat is, dan weten ze niet eens hoe ze zich kunnen melden. :roll:
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Tochjo »

Dre schreef:Waar kun je dat dan als reiziger vinden dat een dergelijke combinatie niet mag?
Ga naar http://www.ns.nl, klik onder Regelen en kopen op OV-Studentenkaart en klik op Geldigheid. Daar staat vermeld hoe het zit met overgangsbewijzen. Dit heeft ook op de oude NS-website gestaan, want daar heb ik destijds deze informatie gevonden. Voorgenoemde pagina verschijnt ook hoog in de resultaten van een Google-zoekopdracht op 'studentenkaart eerste klas'.
Als iemand met de combi SOV + overgang 2e-1e klas reist, betaald diegene toch gewoon voor het in de 1e klas zitten (in tegenstelling tot menig conducteur die daar gaat zitten).
Voor de duidelijkheid: als je vrij reist, moet je een overgangsbewijs tegen vol tarief kopen. Als je met korting reist, mag je een overgangsbewijs met korting kopen.
voor de periode 16 juli - 16 augustus, SOV + 1e klas kaartje met 40% korting is niet toegestaan?
Lijkt me dat dat wel is toegestaan, je hebt immers recht op reizen met korting. In ieder geval wel toegestaan is een OV-studentenkaart met een tweede-klaskaartje en een overgangsbewijs met korting, waaruit ik opmaak dat direct een eerste-klaskaartje met korting kopen ook mag.
Dre schreef:Na 5 keer was ik het inderdaad wel een keer zat, en zei tegen de 5e conducteur die met een iets boze toon "Vandaag voor 't laast hè" zei, dat het me ondertussen na 4 keer wel duidelijk leek...
Maar die conducteur wist niet dat het jou al vier keer was gezegd, en was juist servicegericht bezig ;)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door M57 »

Dre schreef:Na 5 keer was ik het inderdaad wel een keer zat, en zei tegen de 5e conducteur die met een iets boze toon "Vandaag voor 't laast hè" zei, dat het me ondertussen na 4 keer wel duidelijk leek...
Waarom word je boos als mensen je willen helpen? De meeste mensen zien tijdens de reis geen 5 conducteurs.

Ik heb gisteren ook meermalen mensen gewezen op het vervallen van de week-OV en iedereen was me dankbaar, of ze het nou wisten of niet.

Dre schreef:Erg handig als de conducteur zich een keer bij de VL moet melden omdat de mcn daartoe niet meer in staat is, dan weten ze niet eens hoe ze zich kunnen melden. :roll:
Het niet instellen van de kniptang staat niet gelijk aan het niet weten van het treinnummer.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Chauf21 »

Alle inspanningen van de dames en heren HC's ten spijt: vandaag trof ik in de bus een stuk of 10 reizigers met OV-weekkaarten (opmerkelijk laag, maar dat terzijde), waarvan er 6 van mening waren dat ze door konden lopen...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Justin »

Ik maak me altijd meer zorgen om de 16 augustus dag. er staat immers TOT 16 augustus, en dat is bij sommigen verwarrend bij de woorden TOT EN MET :P. Vandaag gewoon weer betaald voor de bus!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door mb90 »

Alleen valt dit keer 16 augustus toch op een zaterdag, dus dan is het zowiezo betalen voor de week-SOV'ers (waaronder ik). Het viel me trouwens op dat ik in de tram vandaag alleen mijn afgestempelde roze strippenkaart maar kon laten zien en dus nog niet mijn SOV erbij, die had ik nog in mijn andere hand.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door BR628 »

Het was vanmorgen heerlijk rustig in de trein :D
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Daantje »

Justin schreef:Ik maak me altijd meer zorgen om de 16 augustus dag. er staat immers TOT 16 augustus, en dat is bij sommigen verwarrend bij de woorden TOT EN MET :P. Vandaag gewoon weer betaald voor de bus!
Ik moet ook altijd even goed kijken. Het is vanaf 16 juli 4.00 uur (dus voor de meeste mensen 16 juli overdag niet meer geldig) tot 16 augustus 4.00 uur (dus voor de meeste mensen 16 augustus overdag weer wel, maar dat is dit keer een zaterdag). Heb het nu opgeschreven in m'n agenda :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Ruben »

Gister voor het laatst gratis naar Starbucks Schiphol gereisd met wat vrienden om de maand lang zonder OV in te luiden :(
En vandaag weer gewoon op de fiets naar m'n werk... :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Jurjen »

Had dan SB Aachen gepakt. Daar doen ze nog enige moeite voor je drankjes. ;-) (En is vanuit A'dam ook een mooier afscheidscadeau ;-))
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten