Omwonenden horendol van stationsomroeper

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Daniel »

Omwonenden horendol van stationsomroeper
Publicatie: 16/07/08 22:35
Laatst gewijzigd: 16/07/08 22:35

U kent ze wel, de omroepberichten op het station. Handig, als je met de trein reist, maar de bewoners van de Wijnhorsterstraat in Leeuwarden worden horendol van al die informatie.

Hun huizen staan namelijk zó dicht bij de perrons, dat ze alle berichten woord voor woord kunnen volgen. De bewoners hebben al vaak over de geluidsoverlast geklaagd, maar tot nu toe lijkt ProRail niet te willen luisteren.

Bron en TV-beelden: Hart van Nederland
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Nielske1990 »

Reiziger Ddrs schreef:De bewoners hebben al vaak over de geluidsoverlast geklaagd, maar tot nu toe lijkt ProRail niet te willen luisteren.
Heel subtiel! :mrgreen: Overigens vraag ik me af wat je hieraan kan doen...En hoe vaak hoor je die berichten nou echt? :?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door M57 »

"In de vakantieperiode..."
"Op dit station, geldt een rookverbod..."
"ProRail werkt aan vernieuwing en onderhoud..."
"De stoptrein naar X, Y en Z van aa:bb komt over..."

Denk je dat je bij elk willekeurig station al snel een bericht of 5 per uur hebt, zo niet meer. Overigens worden op Amsterdam Muiderpoort 's ochtends vroeg de omroepberichten niet gevolgd door een herhaling. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met de aanpalende woningen.
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Nielske1990 »

Kan wel zijn dat er zeker 5 per uur zijn, maar hoevaak hoor je ze ook werkelijk.
Was laatst bij iemand die pal langs het spoor woonde in Helmond Brouwhuis. Zo'n 25 meter afstand, obstakelvrij. In de tijd dat ik er was zijn er ik geloof 5 treinen voorbij gekomen, maar denk je dat ik die ook werkelijk allemaal gehoord heb? Ja, ik zag soms in mijn ooghoeken iets rijden, maar vaak was je toch met andere dingen bezig dan dat achtergrondgeluid. :wink: Om maar aan te geven dat het niet perse storend is, want hier voor de deur rijden ook 15.000 auto's per dag voorbij, maar dat geluid valt niet eens meer op (is gewoon achtergrondgeluid).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Caspar »

Nou op een meter of 25 hoor je een gemiddelde omroepinstallatie erg goed! Als je dan lekker in je tuin zit is 4x uur het rookverbod tussen 7 en 23 uur wel vervelend. Als er dan ook nog andere dingen worden omgeroepen, bv 2x per uur de zomervakantie dienstregeling en 2x werkzaamheden, dan is dat toch 1x per 7 minuten een bericht van ruim ander halve minuut.

Helmond Brouwhuis is natuurlijk een station waar dat soort service berichten op een minimale hoeveelheid staan geprogrammeerd...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Chauf21 »

Op de site van de Leeuwarder Courant staat een iets uitgebreider artikel:
Ergernis over omroepinstallatie NS
LEEUWARDEN - Mensen die in de buurt van het NS-station in Leeuwarden wonen, ergeren zich aan de omroepinstallatie van het station. Om de tien minuten schallen er dienstmededelingen. Ze kunnen de alsmaar repeterende teksten die vanaf de perrons schallen inmiddels wel dromen: ,,Roken is alleen toegestaan in de speciale rookzones op de perrons.” Of: ,,ProRail werkt aan de vernieuwing en onderhoud van het spoorwegnet”. En: ,,In de zomermaanden reizen minder mensen met de trein.''

Toen de buurtbewoners hierover klaagden bij de spoorwegpolitie, ging het volume tijdelijk wat zachter. Maar na een paar weken klonk het weer op volle sterkte. Om gek van te worden, vindt buurtbewoner Johan Juckers.

Inge Verschueren laat namens ProRail weten dat geen klachten bekend zijn. ,,We houden ons volgens de richtlijnen aan een geluidsvolume van 68 decibel. In de avond en nacht verlagen we de geluidssterkte steeds met 5 decibel.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Daantje »

Ik kan me herinneren dat ze in Purmerend hier ook problemen mee gehad hebben en dat is destijds opgelost door minder/geen omroepberichten 's ochtends vroeg en 's avonds laat dacht ik.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Dubbele P »

Mja, een tijdje geleden werd een buurt ergens in het land (weet niet meer waar) gek van de kerkklokken. Je weet dat een kerk geluid produceert. Zo is het ook met een station. Veelal vind ik die klachten ongegrond. Je weet het immers als je er komt wonen en kunt er dus ook rekening mee houden. Achteraf moet je dan ook niet komen zeuren.
Daarnaast is er voor dit probleem ook geen voor de hand liggende oplossing. Bepaalde berichten zullen nu eenmaal toch omgeroepen moeten worden. Die van de werkzaamheden en het rookverbod mogen rustig geschrapt worden, die hebben naar mijn idee geen enkel nut.

Misschien is een oplossing om naast de rookzuil een zuil met koptelefoons te zetten. Wanneer je dan wilt horen of een trein vertraging heeft of dat er een andere mededeling is, moet je zo'n hoofdtelefoon opzetten en op een knopje drukken. Alleen nog een degelijk systeem ontwerpen dat vandalismebestendig (hufterproof) is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Daantje »

Wat mij betreft kunnen berichten over rookverbod, werkzaamheden, etc best omgeroepen worden maar dan niet op hele vroege en late tijdstippen. Roep op die tijden alleen dringend noodzakelijke berichten om zoals treinen die vertraging hebben.
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Omwonenden horendol van stationsomroeper

Bericht door Nielske1990 »

Caspar schreef:Helmond Brouwhuis is natuurlijk een station waar dat soort service berichten op een minimale hoeveelheid staan geprogrammeerd...
Op dat soort stations wordt anders ook vrolijk om het halve uur omgeroepen dat er een rookverbod geldt en dat je bij de rookzuilen moet gaan roken (niet aanwezig, daar in de buitenlucht :mrgreen: ).
Veelal vind ik die klachten ongegrond. Je weet het immers als je er komt wonen en kunt er dus ook rekening mee houden. Achteraf moet je dan ook niet komen zeuren.
Helemaal mee eens :pos: De mensen uit de nieuwbouwwijken van Veldhoven slaan wel echt alles wat dat betreft. Wordt nieuwbouw gebouwd vlakbij het vliegveld van Eindhoven. Nu wonen die mensen net een jaar of twee in die huizen en beginnen ze opeens te klagen. Terwijl de situatie die twee jaar echt niet veranderd is. :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten