GVB zwakste openbaar vervoerder
GVB zwakste openbaar vervoerder
ROTTERDAM - Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) in Amsterdam levert de klant het minst waar voor zijn of haar geld.
Jasper van Es
Novio, de Connexxion-dochter die het stadsvervoerder in Nijmegen verzorgt, presteert het beste. Dat blijkt uit de OV-klantenbarometer 2007.
Het vakblad OV-Magazine publiceerde donderdag de belangrijkste gegevens uit de jaarlijkse enquête onder 70.000 reizigers donderdag.
Over een week presenteert het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), de ontwikkelaar en beheerder van de barometer, de complete resultaten en een aantal analyses
Oordeel
In de barometer geven de reizigers hun oordeel over een reeks aspecten, zoals reistijd en doorstroming, prijs, rijcomfort, informatie en veiligheid.
Novio kreeg met een 7,4 het beste algemene rapportcijfer. Het GVB is met een 6,7 "zoals gebruikelijk de hekkensluiter", meldt OV-Magazine.
Onderste regionen
In de onderste regionen van de 88 vervoersconcessies komt het GVB opvallend vaak voor.
De tram, bus en metro in de hoofdstad staan respectievelijk op de 81e, de 83e en 86e plaats. De treindienst van Syntus tussen Arnhem en Winterswijk eindigt met een 6,2 als 88e en laatste.
Wadden
Bovenaan eindigde de busdienst op de Waddeneilanden van Arriva en TCR met een 8,4. Connexxion completeert de top 3 met de veerdienst Rotterdam-Dordrecht (8,2) en de stadbus Twente (7,9). "Het beeld is duidelijk", concludeert OV-Magazine. "Particuliere vervoerbedrijven die aanbestedingen winnen, scoren ongeveer 0,5 punt hoger dan de overheidsbedrijven GVB, HTM en RET met hun onderhandse concessies." .
Bron: http://www.nu.nl/news/1477788/30/GVB_zw ... erder.html
Jasper van Es
Novio, de Connexxion-dochter die het stadsvervoerder in Nijmegen verzorgt, presteert het beste. Dat blijkt uit de OV-klantenbarometer 2007.
Het vakblad OV-Magazine publiceerde donderdag de belangrijkste gegevens uit de jaarlijkse enquête onder 70.000 reizigers donderdag.
Over een week presenteert het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), de ontwikkelaar en beheerder van de barometer, de complete resultaten en een aantal analyses
Oordeel
In de barometer geven de reizigers hun oordeel over een reeks aspecten, zoals reistijd en doorstroming, prijs, rijcomfort, informatie en veiligheid.
Novio kreeg met een 7,4 het beste algemene rapportcijfer. Het GVB is met een 6,7 "zoals gebruikelijk de hekkensluiter", meldt OV-Magazine.
Onderste regionen
In de onderste regionen van de 88 vervoersconcessies komt het GVB opvallend vaak voor.
De tram, bus en metro in de hoofdstad staan respectievelijk op de 81e, de 83e en 86e plaats. De treindienst van Syntus tussen Arnhem en Winterswijk eindigt met een 6,2 als 88e en laatste.
Wadden
Bovenaan eindigde de busdienst op de Waddeneilanden van Arriva en TCR met een 8,4. Connexxion completeert de top 3 met de veerdienst Rotterdam-Dordrecht (8,2) en de stadbus Twente (7,9). "Het beeld is duidelijk", concludeert OV-Magazine. "Particuliere vervoerbedrijven die aanbestedingen winnen, scoren ongeveer 0,5 punt hoger dan de overheidsbedrijven GVB, HTM en RET met hun onderhandse concessies." .
Bron: http://www.nu.nl/news/1477788/30/GVB_zw ... erder.html
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6481
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Het kan aan mij liggen maar ik vind het een beetje vaag bericht, allereerst de eerste zin: Rotterdam: Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB), naja kan gebeuren maar kwam op mij eerst heel onduidelijk over ;)
Daarna staat er dat het hoogste algemene rapportcijfer een 7,4 is die naar Novio gaat maar later worden veel hogere cijfers genoemd en kan me met die cijfers niet voorstellen dat je dan onder een gemiddelde van 7,4 uitkomt. Overigens vind ik het verschil tussen een 6.7 en een 7,4 niet heel schokkend.
Maar goed, het kan aan mij liggen.
Daarna staat er dat het hoogste algemene rapportcijfer een 7,4 is die naar Novio gaat maar later worden veel hogere cijfers genoemd en kan me met die cijfers niet voorstellen dat je dan onder een gemiddelde van 7,4 uitkomt. Overigens vind ik het verschil tussen een 6.7 en een 7,4 niet heel schokkend.
Maar goed, het kan aan mij liggen.
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Het kan natuurlijk ook dat de gemiddelde Amsterdamse OV-reiziger standaard meer klaagt dan de Rotterdamse...
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Rotterdam zal de plaats zijn vanwaar het persbericht over het onderzoek is verspreid.Daantje schreef:Het kan aan mij liggen maar ik vind het een beetje vaag bericht, allereerst de eerste zin: Rotterdam: Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB), naja kan gebeuren maar kwam op mij eerst heel onduidelijk over ;)
Heb je daar soms problemen mee????Jeroen schreef:Het kan natuurlijk ook dat de gemiddelde Amsterdamse OV-reiziger standaard meer klaagt dan de Rotterdamse...
;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Dat hoogste cijfer voor Novio zal wel alleen de stadsvervoerders betreffen, dan kunnen er bij de streekvervoerders natuurlijk nog wel hogere cijfers gevallen zijnDaantje schreef:Daarna staat er dat het hoogste algemene rapportcijfer een 7,4 is die naar Novio gaat maar later worden veel hogere cijfers genoemd en kan me met die cijfers niet voorstellen dat je dan onder een gemiddelde van 7,4 uitkomt. Overigens vind ik het verschil tussen een 6.7 en een 7,4 niet heel schokkend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Dat er bij streekvervoerders hogere cijfers vallen is ook niet zo gek. Mijn persoonlijke ervaring leert mij dat daar vaak meer tijd is voor een praatje met de klanten. Ook iets extra's als even voor de deur stoppen kwam ik daar een stuk vaker tegen. Kan natuurlijk ook zijn dat dit alleen zo is in Salland en Twente .
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Nee precies, daar struikelde ik ook als eerste over. Het grootste nieuws is nog wel dat er opvallend weinig verschillen in zitten qua landelijke tevredenheid. Op wat voor schaal wordt er trouwens gemeten? Het lijkt me stug dat alle 88 concessies "meer dan voldoende" scoren. De laagste gemeten score is nochtans een 6,2.Daantje schreef:Overigens vind ik het verschil tussen een 6.7 en een 7,4 niet heel schokkend.
Wordt er gemeten op een schaal van 5 tot 10, dan wordt het al een ander verhaal. Ook het verschil tussen 6,7 en 7,4 is dan ineens een stuk groter Dus: Hoe zit dit?
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Ik verbaas me erover, had eigenlijk Connexxion het haar Valleilijn wel ergens onderaan verwacht. Ik heb daar destijds zelf enquetes afgenomen: vooral in de spits was men daar nogal ontevreden met 1 setje Protos/Plan V...
Overigens wordt het rapport binnenkort ook hier gepubliceerd.
Overigens wordt het rapport binnenkort ook hier gepubliceerd.
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Ik heb nogeens zitten denken (dat gebeurt weleens).
88 concessies.
Hoogste scores 8,4; 8,2; 7,9.
Laagste score 6,2.
Dat betekent dat er 84 concessies allemaal een score tussen 6,2 en 7,9 hebben. Dat betekent ongeveer 5 concessies per decimaalpunt. Zeg maar:
1. Waddeneilanden 8,4
2. Rotterdam-dordt 8,2
3. Stadsbus Twente 7,9
4 t/m 8. bla 7,8
9 t/m 13. bla 7,7
14 t/m 18. bla 7,6
etc.
Vervolgens zien we dat van het GVB tram, bus en metro respectievelijk 81, 83 en 86 zijn.
Het is dus minimaal onwaarschijnlijk dat ook maar 1 van die 3 een score 6,4 haalt.
Dan wil ik graag weten hoe het GVB overall aan 6,7 komt. Dat kan alleen maar als de bootdienst over het IJ net naast het podium eindigt, EN er niet naar reizigersaantallen gewogen wordt. Kortom, dit is een heerlijk staaltje "How to lie with numbers" :)
88 concessies.
Hoogste scores 8,4; 8,2; 7,9.
Laagste score 6,2.
Dat betekent dat er 84 concessies allemaal een score tussen 6,2 en 7,9 hebben. Dat betekent ongeveer 5 concessies per decimaalpunt. Zeg maar:
1. Waddeneilanden 8,4
2. Rotterdam-dordt 8,2
3. Stadsbus Twente 7,9
4 t/m 8. bla 7,8
9 t/m 13. bla 7,7
14 t/m 18. bla 7,6
etc.
Vervolgens zien we dat van het GVB tram, bus en metro respectievelijk 81, 83 en 86 zijn.
Het is dus minimaal onwaarschijnlijk dat ook maar 1 van die 3 een score 6,4 haalt.
Dan wil ik graag weten hoe het GVB overall aan 6,7 komt. Dat kan alleen maar als de bootdienst over het IJ net naast het podium eindigt, EN er niet naar reizigersaantallen gewogen wordt. Kortom, dit is een heerlijk staaltje "How to lie with numbers" :)
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Het zal me niets verbazen als GVB-veren een extreem hoge beoordeling krijgt. Immers: De veerponten hebben een drip-bord dat altijd 'klopt' zodat een veervertraging niet gekend wordt bij de reiziger. Veerponten zijn gratis (ze kosten de 'Nederlander' geen geld) en komen ook nog eens aan precies bij de achterkant van het Centraal Station. Wat wil je nog meer? ;)
Dat de rest van het GVB extreem zwak scoort is natuurlijk vooral te wijten aan de slechte prestaties. In het jaarverslag staat dat de vertrekpunctualiteit met 24% is verbeterd van bussen, 14% van metro's en 30% van trams. Nou dan wil ik écht niet weten wat het percentage wás... :o
Jaarverslag GVB: http://www.gvb.nl/overgvb/jaarverslag/P ... g2007.aspx
Dat de rest van het GVB extreem zwak scoort is natuurlijk vooral te wijten aan de slechte prestaties. In het jaarverslag staat dat de vertrekpunctualiteit met 24% is verbeterd van bussen, 14% van metro's en 30% van trams. Nou dan wil ik écht niet weten wat het percentage wás... :o
Jaarverslag GVB: http://www.gvb.nl/overgvb/jaarverslag/P ... g2007.aspx
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Nou ja, waar het ook aan ligt, hoger dan 7,9 is het in elk geval niet ;)Vinny schreef:Het zal me niets verbazen als GVB-veren een extreem hoge beoordeling krijgt.
en dan nog, er gaan dagelijks honderdtwaalf miljard amsterdammers met bus/tram/metro, en drie met die boot. enigszins overdreven natuurlijk, maar punt is duidelijk: zelfs al zijn ze als geheel hekkesluiter: 6,7 is geflatteerd.
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Ik meen dat de GVB-veren wettelijk gezien geen openbaar vervoer zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Veren zijn inderdaad wettelijk gezien geen OV. Dat kan trouwens ook rare situaties opleveren... reizigers met de buurtbus tussen Werkendam en Dordrecht hebben enige tijd een kaartje voor het veer moeten kopen als ze in die buurtbus zaten tijdens de overtocht van de Brabantse Oever naar de Kop van 't Land
Dat probleem ontstond toen pas, omdat voor de komst van de buurtbus veer en buslijn van hetzelfde bedrijf waren en de kosten dus makkelijk intern verrekend konden worden.
Dat probleem ontstond toen pas, omdat voor de komst van de buurtbus veer en buslijn van hetzelfde bedrijf waren en de kosten dus makkelijk intern verrekend konden worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Nou, dan wordt het allemaal NOG wat lastiger natuurlijk.math1985 schreef:Ik meen dat de GVB-veren wettelijk gezien geen openbaar vervoer zijn.
maar waar is het volledige rapport? Want dit roept meer vragen op dan het beantwoordt tot nu toe.
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Wel voor eentje die de vertrektijden kent. ;) Er hangen wel gewoon vertrekstaten bij, al kijkt niemand daar naar..Vinny schreef:Immers: De veerponten hebben een drip-bord dat altijd 'klopt' zodat een veervertraging niet gekend wordt bij de reiziger.
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Is het overigens niet zo dat die veren betaald worden door de/een overheid(sinstantie), waardoor ze gratis kunnen zijn? Zelfde geldt voor enkele Connexxion-veren zoals de Hempont (Amsterdam-Zaandam) en pont Buitenhuizen (Nauerna-Spaarnwoude).
Dat het daarom feitelijk ook niet onder OV valt, aangezien de overheid ook de dienstregeling bepaald (de pontjes van Connexxion gaan bijvoorbeeld 24/7 3x per uur)... Vaak omdat er voor voetgangers/fietsers geen alternatieven zijn.
Dat het daarom feitelijk ook niet onder OV valt, aangezien de overheid ook de dienstregeling bepaald (de pontjes van Connexxion gaan bijvoorbeeld 24/7 3x per uur)... Vaak omdat er voor voetgangers/fietsers geen alternatieven zijn.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op do 13 mar 2008, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Dat is er nog niet, maar moet volgens de link die Trein-O-Fiel eerder in dit topic gaf binnen enkele dagen te downloaden zijn.Fles schreef:maar waar is het volledige rapport?
@klaxxon: dat gaat niet helemaal op, want dat geldt weer niet voor het veer Dordrecht - Werkendam bv. terwijl dat ook geen OV is zoals ik al schreef. Die veerdienst is zelfs onlangs nog opnieuw aanbesteed en in die zin zou je het dan weer wel OV moeten noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Is dat hetzelfde veer waar de ov-studentenkaart niet geldig is als vervoerbewijs voor het veer, maar wel geldig is op de buurtbus die op het veer gaat en aan beide kanten van het water een halte heeft?Reiziger Ddrs schreef:Veren zijn inderdaad wettelijk gezien geen OV. Dat kan trouwens ook rare situaties opleveren... reizigers met de buurtbus tussen Werkendam en Dordrecht hebben enige tijd een kaartje voor het veer moeten kopen als ze in die buurtbus zaten tijdens de overtocht van de Brabantse Oever naar de Kop van 't Land
Dat probleem ontstond toen pas, omdat voor de komst van de buurtbus veer en buslijn van hetzelfde bedrijf waren en de kosten dus makkelijk intern verrekend konden worden.
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Het GVB doet voor de eigen cijfers wel onderzoek onder de reizigers op de veerponten.
Daarmee wil ik zeker niet beweren dat dat wel of niet ook gebeurd is voor dit onderzoek
Daarmee wil ik zeker niet beweren dat dat wel of niet ook gebeurd is voor dit onderzoek
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Ik denk dat in het geval van de Ijveren nog iets anders meespeelt, namelijk de druk op de overbelaste Coen- en Ijtunnel.klaxxon schreef:Dat het daarom feitelijk ook niet onder OV valt, aangezien de overheid ook de dienstregeling bepaald (de pontjes van Connexxion gaan bijvoorbeeld 24/7 3x per uur)... Vaak omdat er voor voetgangers/fietsers geen alternatieven zijn.
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Hoe bedoel je dat? Dat de veren gratis zijn om mensen te stimuleren de fiets te nemen en zo de IJtunnel te ontlasten?
Ik denk niet dat dit klopt, want bij mijn weten zijn de veren gratis geworden toen de IJtunnel werd geopend (1968) en toen was er van verkeerschaos aldaar nog geen sprake De IJtunnel is juist aangelegd om de veren te ontlasten
En ohja: Off-Topic: "De pont" rules! Als ex-Noorderling heb ik er goede herinneringen aan :D
Ik denk niet dat dit klopt, want bij mijn weten zijn de veren gratis geworden toen de IJtunnel werd geopend (1968) en toen was er van verkeerschaos aldaar nog geen sprake De IJtunnel is juist aangelegd om de veren te ontlasten
En ohja: Off-Topic: "De pont" rules! Als ex-Noorderling heb ik er goede herinneringen aan :D
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
okee, welke hoogwaardge gratis teleportatie-verbinding exploiteert het GVB dan dat ze ooit nog aan 6,7 komen met al die andere drek van ze?
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Grappig, dat draagvleugelding is volgens mij nu net een maand in de runningConnexxion completeert de top 3 met de veerdienst Rotterdam-Dordrecht (8,2)
Of vergis ik me nu er vaart Connexxion met meer boten?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: GVB zwakste openbaar vervoerder
Waterbus is ook van connexxion he, en die voeren al op Rotterdam - Dordrecht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
GVB zwakste openbaar vervoerder
Hollandse Brugveer? Ik zou zeggen, wacht het rapport af, dan zie je het vanzelfFles schreef:okee, welke hoogwaardge gratis teleportatie-verbinding exploiteert het GVB dan dat ze ooit nog aan 6,7 komen met al die andere drek van ze?
De FastFerry die er al jaren vaart is ook van ConnexxionChauf21 schreef:Of vergis ik me nu er vaart Connexxion met meer boten?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten