Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Fles »

webguy schreef:"Don't rock the boat", er is al genoeg gezeur over de OVC, kunnen ze dat er niet echt bij gebruiken...
Ja, hallo? Heb IK daar om gevraagd of wat? :twisted:
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Bram »

Ho. Wacht. Stop.

Dat ze volledig willen overstappen op de chipkaart, wil toch niet zeggen dat je per sé op saldo reizen hoeft? Ik neem aan dat je nog altijd gewoonweg een kaartje kan kopen in een automaat of bij een loket, maar dan met een chip erin. Het tegendeel is vrijwel uitgesloten. Een spoorbedrijf kan níet functioneren zonder een losse vorm van kaartjes. Een toerist gaat echt geen 7,50 moeten betalen om saldo op z'n kaart te kunnen laden. Ik vind deze petitie daarom volstrekt ongegrond.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door reisthijs »

Ja, dat hadden we hier met z'n allen allang bedacht, het is een mooie aanname, maar meer ook niet. Het punt is dat NS dus helemaal nergens aangegeven heeft, iets met papieren "wegwerp-chipkaarten" te willen gaan doen. Niets wijst er op dat ze dat van plan zijn.

Het enige dat NS aan het publiek heeft bekend gemaakt is dat ze gaan stoppen met de verkoop van papieren kaartjes en je straks alleen nog met de ov-chipkaart kan reizen. Je kán dat misschien interpreteren als dat ze losse kaartjes met een chip erin gaan verkopen maar die zijn wel van papier, en papieren kaartjes zouden volgens NS juist gaan verdwijnen.

Op basis van die informatie is het volkomen terecht dat deze petitie er is gekomen! Wat als iedereen nu aan zou nemen dat "het vanzelf wel goed komt" en dat blijkt toch niet zo te zijn? Dan ga je zeker weer zeggen "hadden jullie maar eerder in actie moten komen"?

(Als NS toch wel van plan is wegwerpkaartjes te gaan verkopen hadden ze dat meteen moeten zeggen in plaats van verwarring zaaien.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Abracadabram »

Ze hebben toch ook niet aangegeven dat iedereen aan een persoonlijke/anonieme OVkaart moet? Naar mijn idee zaait de NS geen verwarring maar wordt het probleem hier groter opgeblazen dan nodig is.
Laatst gewijzigd door Daniel op wo 22 jun 2011, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Vinny »

De wegwerpchipkaarten van de NS worden dan ook niet van papier, en gaan waarschijnlijk ook wel geld kosten. Ik denk zo rond de 2,50, dat kost namelijk een wegwerpchipkaart bij het GVB ook :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door reisthijs »

Dat is dan wel een wegwerpkaartje mét reisproduct. Je betaalt bij het GVB 2 euro voor het reisproduct (1 uur reisrecht) en 50 cent voor die ingebouwde chip.
Abracadabram schreef:Ze hebben toch ook niet aangegeven dat iedereen aan een persoonlijke/anonieme OVkaart moet? Naar mijn idee zaait de NS geen verwarring maar wordt het probleem hier groter opgeblazen dan nodig is.
Ze hebben aangegeven dat iedereen aan de OV-chipkaart moet. Als ze daarmee (zoals jij denkt) toch niet bedoelen dat dit een persoonlijke/anonieme OV-chipkaart moet zijn, is dat veel te vaag en dat noem ik dus verwarrend.

Als het probleem groter wordt opgeblazen dan nodig is, dan werkt NS daar zelf aan mee als ze die ballon heel eenvoudig zouden kunnen doorprikken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Geert »

Precies, NS zou ook best even kunnen reageren op de petitie door te zeggen dat er wegwerp-chipkaartjes komen (of niet). NS doet dat niet en daardoor weten we nog niet precies welke situatie er in 2012 komt.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Bram »

Dan wachten wij af met smart.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Over het toeristenvoorbeeld: dat geld dat op de OV-chipkaart is gestort kunnen ze ook gebruiken voor het OV in Amsterdam, dus in ieder geval de aanschafkosten kun je uitsmeren over meer reizen.

Verder was het volgens mij altijd de bedoeling dat je ook treinkaartjes op je OV-chipkaart kan zetten, dat maakt de berekening ook weer anders. Laten we maar eens zien wat de plannen nou precies zijn, voordat we allemaal mooie complottheorieen gaan maken die op gegevens uit 2006 gebaseerd zijn.
Alleen wat lastig dan op de terugweg naar Shl, dan moet er ook weer die 20 euro opstaan in het huidige systeem.

Maar goed, voorlopig is eind 2012 een doelstelling en geen gegeven, en in 18 maanden kan er een hoop gebeuren.
NS is er toch al erg goed is om te beginnen met communiceren op de dag van invoeing -o-

Maar dat Rover nu Huilerdehuil zit te miepen, is weer typisch rover, hoe lang zijn we al niet bezig met overgang naar de OVC... en nu mogen ineens de papieren kaartjes niet meer weg.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Geert »

Eerder had NS ook niet het plan om ze af te schaffen, had Rover dan al gelijk (voorbarig) moeten roepen dat papieren kaartjes niet afgeschaft mogen worden? Beter nu dan pas eind 2012, nu heeft men nog anderhalf jaar de tijd om problemen op te lossen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Eerder had NS ook niet het plan om ze af te schaffen, had Rover dan al gelijk (voorbarig) moeten roepen dat papieren kaartjes niet afgeschaft mogen worden? Beter nu dan pas eind 2012, nu heeft men nog anderhalf jaar de tijd om problemen op te lossen.
Is het bij het allereerste begin van de invoering van de ov-chipkaart niet al de bedoeling geweest dat alle andere vormen van vervoersbewijzen zouden gaan verdwijnen?

"1 kaart voor al het openbaar vervoer"
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Fles »

Bram schreef:Een toerist gaat echt geen 7,50 moeten betalen om saldo op z'n kaart te kunnen laden.
Welterusten. Wel dus :Y
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Is het bij het allereerste begin van de invoering van de ov-chipkaart niet al de bedoeling geweest dat alle andere vormen van vervoersbewijzen zouden gaan verdwijnen?
Het is zeker niet vanaf het begin de bedoeling geweest dat "reizen op saldo" als enige mogelijkheid zou overblijven.

Het zou best kunnen dat NS dit al langer van plan was maar daar hebben ze nooit echt duidelijk wat over bekend gemaakt. Hoewel de gefaseerde invoering van de OV-chipkaart bij NS sterk de indruk wekt dat men gaandeweg bedenkt hoe dingen het beste opgelost kunnen worden zonder een duidelijk vooropgezet plan. Steeds weer lijkt men nieuwe problemen tegen te komen waarvoor een "oplossing" bedacht moet worden.

En in alle regio's waar de OV-chipkaart volledig is ingevoerd in het stads- en streekvervoer (Amsterdam, Rotterdam, Zuid-Holland) worden nog steeds losse kaartjes verkocht. Het lag dus voor de hand dat dit bij NS niet anders zou gaan.
Ennes schreef:"1 kaart voor al het openbaar vervoer"
Dat is niet hetzelfde als "de enige kaart voor al het openbaar vervoer".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Ennes schreef:Is het bij het allereerste begin van de invoering van de ov-chipkaart niet al de bedoeling geweest dat alle andere vormen van vervoersbewijzen zouden gaan verdwijnen?
Het is zeker niet vanaf het begin de bedoeling geweest dat "reizen op saldo" als enige mogelijkheid zou overblijven.

Het zou best kunnen dat NS dit al langer van plan was maar daar hebben ze nooit echt duidelijk wat over bekend gemaakt. Hoewel de gefaseerde invoering van de OV-chipkaart bij NS sterk de indruk wekt dat men gaandeweg bedenkt hoe dingen het beste opgelost kunnen worden zonder een duidelijk vooropgezet plan. Steeds weer lijkt men nieuwe problemen tegen te komen waarvoor een "oplossing" bedacht moet worden.

En in alle regio's waar de OV-chipkaart volledig is ingevoerd in het stads- en streekvervoer (Amsterdam, Rotterdam, Zuid-Holland) worden nog steeds losse kaartjes verkocht. Het lag dus voor de hand dat dit bij NS niet anders zou gaan.
Ennes schreef:"1 kaart voor al het openbaar vervoer"
Dat is niet hetzelfde als "de enige kaart voor al het openbaar vervoer".
Ik heb het niet over dat reizen op saldo de enige vorm van vervoersbewijs zou worden, het gaat hier over de afschaffing van het papieren kaartje, en dat was al vanaf het eerste moment de bedoeling.

En dat is waarover rover nu zit t huilen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Ook voor het niet bieden van een simpel product als bv. "dagkaart" is natuurlijk geen excuus te bedenken.
Hmm... ik verneem nu uit zeer betrouwbare bron dat vanaf het najaar er een reisproduct "dagkaart" beschikbaar komt voor op de OV-chipkaart. Gewoon aan te schaffen op de kaartautomaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Vinny »

Het zou wel tijd worden ja... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef: Hmm... ik verneem nu uit zeer betrouwbare bron dat vanaf het najaar er een reisproduct "dagkaart" beschikbaar komt voor op de OV-chipkaart. Gewoon aan te schaffen op de kaartautomaat.
Vergeet niet erbij te vermelden dat je maar 12 keer een dagkaart kunt aanschaffen MINUS het aantal producten die al op je kaart staan.

Na 12 producten is je kaart vol, hoef ik jullie hopelijk niet uit te leggen. *O*
For Your Railroad Adventures
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door |Pim| »

Dus intotaal kun je maar 12x een dagkaart kopen max, en dan een nieuwe kaart?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door find_your_spot »

|Pim| schreef:Dus intotaal kun je maar 12x een dagkaart kopen max, en dan een nieuwe kaart?
Dit geldt ook voor alle andere producten.

Aangezien NS balies sowieso geen producten van kaarten kunnen halen wordt dat waarschijnlijk een nieuwe kaart aanschaffen.
Betaalt u even mee?
For Your Railroad Adventures
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door microshit »

Nou ja, stel ik heb een Studentenkaart, hierop staan dus 4 producten. Week gratis/weekend korting. Hier zet ik op vrijdag twee dagkaarten op. Eén voor zaterdag, één voor zondag. Bij de eerste check-in op zondag die van zaterdag eraf gooien, bij de check-in maandag het product van zondag eraf gooien. Zou toch moeten kunnen?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door Ennes »

microshit schreef:Nou ja, stel ik heb een Studentenkaart, hierop staan dus 4 producten. Week gratis/weekend korting. Hier zet ik op vrijdag twee dagkaarten op. Eén voor zaterdag, één voor zondag. Bij de eerste check-in op zondag die van zaterdag eraf gooien, bij de check-in maandag het product van zondag eraf gooien. Zou toch moeten kunnen?
Of op de automaat een knop verlopen producten verwijderen.

Maar zoals in Lissabon die papieren chipkaartjes á € 0,50 kan je dus 7x een product opladen. (ook bij automaten)
Zoiets zou dus voor de toeristen een ideale kaartsoort zijn.

Maarja ik ben benieuwd wanneer en wat voor soort vierkant wiel ze hier gaan uitvinden!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door hauptbahnhof »

Automatisch de eerste keer inchecken nadat ie niet meer geldig verwijderen is niet handig. Het kan zijn dat je later nog een uitdraai moet hebben om het vergoed te krijgen. Zijn ze weg.

Het handigste lijkt me idd op de automaat een mogelijkheid programmeren om producten te verwijderen.
mas
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 12:11

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door mas »

Het plaatsen en verwijderen van reisproducten blijft een raadsel voor me: mijn daluren kaart heeft standaard ROS 1e klas. Op 13 mei zette ik dit 's middags om naar 2e klas, afschrift op MijnOVchipkaart luidde: 13-05-2011 Product op kaart geladen
Tijdelijke klassewissel korting 2e klas
Tweede klasse
12:10
Gekocht bij NS

's avonds terug toch maar weer 1e klas (in plaats van tussen de schreeuwende jongelui), dus reisproduct omgezet naar 1e klas. En wat zegt het afschrift: 13-05-2011 Product verwijderd door NS
22:47
Tijdelijke klassewissel korting 2e klas
.
Jawel: product verwijderd door NS! En dat gewoon bij de kaartautomaat op Rtd
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:Wat als iedereen nu aan zou nemen dat "het vanzelf wel goed komt" en dat blijkt toch niet zo te zijn?
Dat was ook de heersende gedachte bij het uitzetten van de strippenkaart in Gelderland. Maar daar is het nog steeds niet goed. Goed dat men bij de spoorwegen probeert in te grijpen om er zeker van te zijn dat het goed zal zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten