Dienstregeling SRE 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Dienstregeling SRE 2012

Bericht door fogeltje »

Het is inmiddels bekend dat er in het SRE rake klappen zullen gaan vallen. Vooral lijn 13 (stadsdienst Eindhoven), lijn 26 (Helmond - Deurne - Meijel) en de stadsdienst Helmond (lijnen 51-54) staan schijnbaar op een (gedeeltelijke) afschietlijst.

Op onderstaande url is een voorlopig besluit voor de regio Deurne te lezen (ook te vinden op de site van Deurne):
http://members.chello.nl/~h.vogels1/mis ... n%2026.pdf

Meer info ook op busfreaks: http://www.busfreaks.nl/forum/19-Samenw ... -2012.html.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door Suus »

31 reizigers voor lijn 26 op zondag en dan toch tegen schrappen zijn. Het wordt wel heel lastig om dat goed te beargumenteren...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door fogeltje »

Wat voor Deurne ergerlijker zal zijn is dat de bediening van het ziekenhuis nagenoeg vervalt. Daar komen alleen nog buurtbusjes straks. Wat de zondagdienst betreft is dat misschien nog op te lossen met een klein busjes als dat nu nog niet het geval is. Lijn 23 en 25 rijden op zondag ook met kleine taxibusjes. Maar de bezetting van lijn 26 is zelfs nog magerder dan de 25 volgens die cijfers.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door huibf »

Bee schreef:31 reizigers voor lijn 26 op zondag en dan toch tegen schrappen zijn. Het wordt wel heel lastig om dat goed te beargumenteren...
Niet als je de historie kent van reizigers pesten en de lijnen roemond-deurne opknippen in 3 stukken en vervolgens het laatste deel niet meer willen rijden vanwege mazen in beide PVE's van de SRE en Limburg. Waardoor Hermes gedwongen is het stuk te rijden wat resulteert in dure mat.ritten, onrealistische overstappen op de knip, en aansluitingen op stoptreinen ipv de IC.

dit resulteerde in een afname van 151 naar 31 reizigers (80%). Op zaterdagen (40%) en werkdagen (25%).

Dit zijn schandalige zaken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door fogeltje »

Lijnen af laten sterven zodat men ze op kan heffen is nooit moeilijk als men dat echt wil, helaas. Zijn die plannen overigens voorlopig of ligt alles voor december nu min of meer vast?
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Wat voor Deurne ergerlijker zal zijn is dat de bediening van het ziekenhuis nagenoeg vervalt. Daar komen alleen nog buurtbusjes straks. Wat de zondagdienst betreft is dat misschien nog op te lossen met een klein busjes als dat nu nog niet het geval is. Lijn 23 en 25 rijden op zondag ook met kleine taxibusjes. Maar de bezetting van lijn 26 is zelfs nog magerder dan de 25 volgens die cijfers.
Nou het Ziekenhuis is niet zo'n probleem. de halte voor lijn 26 was toch al erg ver. Erger is dat het centrum niet te bedienen zou zijn (dat probleem is inmiddels wel opgelost...)
Lijn 26 rijdt met taxibusjes, elk uur. Probleem is dat de een enkele rit 56 minuten is.... een twee uur dienst is dan nutteloos.... omdat je dan ergens een uur moet wachten...
Ik kan me voorstellen dat een 3 uurs freq. wel denkbaar is. dus een rit om 12.00, 15.00, 18.00 en 21.00 uur. of om 12.00 en 13.00 en 18.00 en 19.00 uur.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Lijnen af laten sterven zodat men ze op kan heffen is nooit moeilijk als men dat echt wil, helaas. Zijn die plannen overigens voorlopig of ligt alles voor december nu min of meer vast?
plan is voorlopig en wordt ter goedkeur aangeboden aan SRE....
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door fogeltje »

Ik zie nu op google maps dat de halte van lijn 26 en die van de buurtbusjes bij het Ziekenhuis inderdaad uit elkaar liggen, ik ging ervan uit dat het een en dezelfde halte was of net als in Helmond wel meteen bij het ziekenhuis maar een andere ingang. Maar ik blijf erbij dat de bediening van een ziekenhuis met alleen buurtbusjes erg mager is.
"Een touringcar is geen bus"
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door TheKnitter »

Ziekenhuis Zwijndrecht doet het allesbehalve beter. Elk uur een bus :roll:
En er zitten belbussen bij ook :') -o-
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door fogeltje »

Maar wel elk uur een volwaardige streekbus? De buurtbusjes rijden volgens mij allemaal 1x per 1,5 of 2 uur. Ik weet niet hoe de verdeling ligt, zou goed kunnen dat ze daar ook nog eens allemaal tegelijk aan komen (overstappunt).
"Een touringcar is geen bus"
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door TheKnitter »

Elk uur de bus 12 die naar Ridderkerk rijdt(alleen die richting). Maar van een belbus word je ook niet blij hoor ;)
Oja, op het andere half uur heb je nog een bus 11 die naar station Zwijndrecht, dan rondje Nederhoven doet, en dan naar Dordrecht rijdt(alleen in die richting) :lol: Allemaal 's Avonds belbussen, vanaf 19:00 uur en op zondag hele dag. Dan is de dienst nog verbeterd, want zondagen was het een twee-uursdienst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door Daniel »

Wat het Zwijndrechtse voorbeeld betreft: ma-za overdag elk uur lijn 11/12 als volwaardige streekbus, 's avonds en zondags is het een belbus (11 rijdt de ene richting, 12 de tegenrichting)
Verder heb je daar nog lijntaxi 17 ('s avonds en zondag belbus) maar daarmee kan je alleen van de halte bij het ziekenhuis naar het station, de andere kant op moet je verderop uitstappen en een stuk lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door huibf »

Uit Busfreaks Forum: alle wijzigingen voor DNST 2012.
Het staat online op de site van de Gemeente.

eerste even zoeken op Hermes op http://89.250.176.26/infoman/
en dan zijn de onderstaande links wel bereikbaar.


http://89.250.176.26/Infoman/Easyk/down ... 7&ext=.pdf


en voor de ginterreseerden wat briefwisselingen van lijn 26 (met lijn 13 de grootste verliezer) ook op de site van de gemeente....

http://89.250.176.26/Infoman/Easyk/down ... =401058277 (word)
Intern, 21-06-2011

http://89.250.176.26/Infoman/Easyk/down ... =401058277 (word)
Aan SRE 22-06-2011

http://89.250.176.26/Infoman/Easyk/down ... =401058277 (word)
Intern 6-09-2011
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door willy84 »

Ik weet niet hoe het moet werken maar het werkt dus niet die links.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door Daniel »

Als je eerst de bovenste link opent, Hermes in het zoekveld invult en daarna op "zoeken" klikt dan werken die links vervolgens wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door visgraat »

Ik vind de dienstregeling in Helmond trouwens nu al minimaal. Vanaf 19 uur rijdt bus 51 naar De Eeuwsels bijvoorbeeld niet. En dat is toch een vrij grote wijk (met flats) ver van welk station dan ook. Dat stadslijnen naar Brandevoort, 't Hout en Brouwhuis op daluren niet rijden, kan ik mee inkomen, omdat men hier de trein als alternatief heeft. Hoe lijn 51 verder uitgekleed moet worden, zou ik ook niet weten. Nu rijdt de lijn overdag een halfuurdienst en een uurdienst op deze lijn is niet reëel overdag.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door huibf »

Dat lijn 51 zo vaak rijdt is te danken aan de scholen op 2 locaties. Helmond is altijd een ramp geweest... Enerzijds door de inmiddels 4 stations, maar ook her taxbus snoept enkele reizigers weg. Ik vindt dat dat systeem móet verdwijnen, muv de gevallen waar het echt niet anders kan, wil ov slagen.

In 2010 zijn de reizigerskilometers licht gedaald in het sre. Waarom is onduidelijk, maar de afschaffing van gov, De bezuiniging op het aanbod en het niet meer krijgen van absolute prioriteit bij de vri's kunnen oorzaken zijn.
Detail is dat brabant beweerd dat gov geen bijdrage heeft geleverd in meer reizigerskilometers. Maar in sre betwijfel ik dat strek, zeker op da zaterdagen en zondagen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door fogeltje »

Definieer ramp, Huib. Qua reizigersaantallen of qua vervoersaanbod? Wat dat laatste betreft is het namelijk in het inmiddels wat verre verleden wel degelijke eens beter geweest (ik zou niet meteen willen zeggen "goed"). Toen kende Helmond een stadsdienst van (min of meer de huidige) vier lijnen die zeven dag per week tot 's avonds laat reden. De frequentie lag toen meen ik bij 2x per uur op ma-za overdag en 1x per uur 's avonds en op zondag. Dat is wellicht voor een stadsdienst wat mager, maar het aanbod was er toen wel. Ik kan geen uitspraken doen over bezetting en gebruik, dat vermelden busboekjes helaas niet. Dus of het sinds eind jaren 80 flink gedaald is weet ik niet. Als dat zo is zou het wel interessant zijn om daar de oorzaken eens van te achterhalen.
"Een touringcar is geen bus"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door Raymond »

Reizigersaanbod en vervoersaanbod hebben natuurlijk wel een nauwe relatie met elkaar, maar wat dat betreft heeft het lage reizigersaantal vooral met de functie van Helmond te maken. Stad is sterk gericht op Eindhoven en door de uitgestrekte ligging langs het spoor en de vele stations is fiets + trein of natuurlijk de auto al snel de snelste optie. Bus heeft natuurlijk vooral aantrekkingskracht bij iets grotere afstanden vanaf stations en centra. In Helmond zit je op veel plekken 1 tot 1,5 kilometer hemelsbreed van een station af. Dan ben je wel gek om eerst met de bus naar het station te gaan, wat extra tijd en geld kost. Wat dat betreft moet je accepteren dat de bus in Helmond alleen maar een sociale functie (en daarmee al concurreert met taxbus) heeft voor mensen die niet kunnen/willen fietsen en het scholierenvervoer naar de ROC's.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door fogeltje »

En ik vraag me dus af of dit vroeger misschien ook zo is geweest. Vergeet niet dat in de jaren 80 het OV nog relatief veel geld had en men de trekker niet zo heel snel overhaalde met minder rendabele lijnen als het vervoersaanbod laag werd. Ook weet ik niet of toen station 't Hout al bestond, ik weet zo uit mijn hoofd niet wanneer dat geopend is. Die frequenties zijn ergens na 1992 omlaag gegaan en in 2000 ging volgens mij de stekker uit de weekend/avonddiensten. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de bussen vroeger erg veel voller waren. Station Brouwhuis dateert volgens mij uit de jaren 70 (correct me if I'm wrong), dus dat lag er toen ook al. Station Brandevoort lag er natuurlijk nog niet, maar dat geld ook voor de wijk. Als station 't Hout er toen al wel lag, dan denk ik niet dat de bussen toen veel voller zaten.

Of ze moeten meer gericht geweest zijn op vervoer naar het centrum. Gezien het feit dat de andere stations niet direct door een bus worden bediend (Brouwhuis soms wel, in andere jaren weer niet) denk ik ook niet dat het vervoer op aanvoer voor de stations is gericht maar meer voor het centrum of het ziekenhuis.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Ook weet ik niet of toen station 't Hout al bestond, ik weet zo uit mijn hoofd niet wanneer dat geopend is.
1 januari 1992 volgens Stationsweb.nl :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Definieer ramp, Huib. Qua reizigersaantallen of qua vervoersaanbod? Wat dat laatste betreft is het namelijk in het inmiddels wat verre verleden wel degelijke eens beter geweest (ik zou niet meteen willen zeggen "goed"). Toen kende Helmond een stadsdienst van (min of meer de huidige) vier lijnen die zeven dag per week tot 's avonds laat reden. De frequentie lag toen meen ik bij 2x per uur op ma-za overdag en 1x per uur 's avonds en op zondag. Dat is wellicht voor een stadsdienst wat mager, maar het aanbod was er toen wel. Ik kan geen uitspraken doen over bezetting en gebruik, dat vermelden busboekjes helaas niet. Dus of het sinds eind jaren 80 flink gedaald is weet ik niet. Als dat zo is zou het wel interessant zijn om daar de oorzaken eens van te achterhalen.
Check

eerst wel even weer http://89.250.176.26/infoman/ en lijn 26 intypen. dan doet de PDF het wel.

en dan kijk op http://89.250.176.26/infoman/EasyK/down ... 4&ext=.pdf

Pagina 3 is erg interresant. Wederom met dank aan een der SRE gemeenten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:
fogeltje schreef:Ook weet ik niet of toen station 't Hout al bestond, ik weet zo uit mijn hoofd niet wanneer dat geopend is.
1 januari 1992 volgens Stationsweb.nl :wink:
Ik zou me kunnen voorstellen dat dit dan vooral in 't Hout wel wat gevolgen had. Dat is ook wel te zien. Vroeger reden twee stadslijnen naar Mierlo-Hout (via verschillende routes en in Mierlo-Hout gingen ze op elkaar over). Dat was in 1991/1992 nog zo. Nu rijdt alleen lijn 52 hier nog. De andere bus is al tijden opgeheven.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door huibf »

De koppeling van lijn 26 met 27 is van de baan... Ook al was het definitief voor 2012.
Wat het nu gaat worden is onbekend... nog 1,5 maand te gaan voor een oplossing.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling SRE 2012

Bericht door huibf »

Inmiddels is lijn 26 op de hermessite ook up-to-date.
Lijn 173 heeft ook nog een kleine wijziging gekregen, 1 rit in de ochtend en 1 in de middag gaan via 'Het college'
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten