Concurrentiepositie? Welke, vraag ik me af? De positie van Hoogeveen als 'metropool' ten opzichte van Assen en Groningen?
Het lijkt me vrij sterk dat het voorzieningenniveau van Hoogeveen ineens explosief gaat groeien als er vier treinen per uur gaan stoppen. Hoogeveen voldoet qua voorzieningenniveau prima aan de vraag. Ik denk dat vier treinen in de korte spits wel zou kunnen, mits het busverkeer hierop afgestemd is. Volgens mij heeft het Drentse achterland voldoende eigen voorzieningen, Coevorden en Emmen hebben (naar mijn weten) een eigen ziekenhuis bijvoorbeeld. Coevorden heeft een bedrijventerrein dat per trein ook nog vanuit Duitsland bereikbaar is. Bovendien zijn Emmen en Coevorden óók twee keer per uur met Zwolle verbonden, plús een goede busverbinding van Emmen met Groningen.
Ik denk niet dat iedereen die nu nog met zijn voorzieningen in Emmen of Coevorden terecht kan, en met een goede verbinding zoals die momenteel bestaat in Zwolle of Groningen, dan ineens naar Hoogeveen zal gaan, puur omdat er daar dan vier treinen per uur stoppen.
Tijdens een tourtje vandaag opperde htm_tram het idee om met een soort voortreinen te gaan werken na de realisatie van de Hanzelijn.
Stopperts uit Groningen worden in Zwolle aan de even daarna aankomende IC uit Groningen gekoppeld en gaan samen over de Hanzelijn richting Schiphol.
Vanuit Leeuwarden hetzelfde, maar dan over de Centraalspoorlijn richting Amersfoort.
How about this?
Toch je rechtstreekse verbinding met de Randstad, en IC-reizigers hoeven geen tijd te verliezen. Ik zeg doen.