mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door mb90 »

In de week van 20 juni ging ik met school naar Zweden. Voordat we daar echt heen gingen was er een tussenstop van, alles bij elkaar opgeteld, een dag in Kopenhagen. Genoeg tijd om tussen de rondleidingen en andere stadswandelingen wat foto's te maken van het OV in de mooie hoofdstad van Denemarken. :)

Het hotel lag vlakbij het centraal station, dus daar ging ik eerst heen voor Deense kronen en voor een foto. Het was toevallig net tijd voor de CNL naar Amsterdam en Zurich, dus die kon meteen op de foto:
Afbeelding

Vlakbij het station ligt het Tivoli. Daar kwam een voor Nederland bekende bus langs, een Ambassador en wel op lijn 29:
Afbeelding

Daarachter zat een Scania op lijn 14, een van de vele Scania's die hier rondrijden:
Afbeelding

Na een leuke wandeling door het centrum kwam ik bij de Christiansborg uit. Daar kwam weer een Scania langs, dit keer op lijn 2A:
Afbeelding

Een klein stukje verderop kwam er een voor mij onbekende Volvo langs op lijn 1A:
Afbeelding

Via de Knippelsbro kwam ik bij de Torvegade uit. Daar kwam opnieuw een Scania langs, maar nu met een blauwe band en wel op lijn 350S:
Afbeelding

En voor de variatie nu weer een Volvo, maar nu met een led-scherm en wel op lijn 66:
Afbeelding

Op de vorige foto was het al rechts te zien, de ingang van het metrostation Christianshavn met een routestrip van de metro:
Afbeelding

Toen was het tijd voor een ritje met de metro. Die ging naar de Norreport om vanaf daar met de S-tog naar de Osterport te gaan. Daar ging nog net een Deense ICE-TD op de foto:
Afbeelding

En aan de andere kant stond de DSB 5280 klaar voor vertrek:
Afbeelding

Dan weer naar beneden, want daar kwam een Oresundstag opweg naar Zweden binnen:
Afbeelding

En natuurlijk kon er ook een S-tog op de foto. Dit werd er eentje op lijn A naar Koge:
Afbeelding

Om ook nog een goede foto van de metro te kunnen maken ging ik weer terug naar de Norreport om vanaf daar met de metro naar Vanlose te gaan. Daar rijdt de metro niet meer ondergronds en is dus een foto mogelijk. Hier komt het automatische stel A11 dat station binnen (waar ze nog gewoon om 21:30 uur elke 3 minuten rijden :pos: ):
Afbeelding

Toen werd het donker en ging ik terug naar het hotel.
De volgende dag gingen we met een bus naar allerlei plekken in de stad. Een daarvan was de Nyhavn en daar om de hoek kwam deze Volvo langs op lijn 1A:
Afbeelding

Na nog wat plekken in de stad ging de rit uiteindelijk via de Oresundsbron naar het Zweedse Malmo. De foto's van de Zweedse kant van deze reis volgen in een volgend verslag.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door Etienne »

Ook leuk om het OV in Denemarken eens te zien :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door Michael »

Mooi verslag. Altijd leuk om foto's van het het OV in een ander land dan Nederland te zien
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door deadlock »

Feest van Herkenning 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door Suus »

De laatste keer dat ik in Kopenhagen was bestond de hele metro nog niet :')

Dit doet mij ook weer denken aan een anekdote uit Barcelona. We liepen daar in een park en een ander Nederlands gezelschap liep langs "vind jij dat deze stad zo op Kopenhagen lijkt" _O-

Toffe platen :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door hidihi »

Ik ben dit voorjaar in Kopenhagen geweest en het OV is er wel redelijk maar verschrikkelijk duur.
De automaten waren in het Deens dus het was moeilijk om te bepalen of je het juiste kaartje gekocht had, dus ik vroeg het even aan de metrocontroleur die er toevallig stond of het kaartje juist was, zo ging het verhaal:

Hidihi: Good morning can i ask a question?

Controleur: Where are you come from?

Hidihi: From the Netherlands!

Controleur: Ahha Goede morgen hoe gaat het kan ik je helpen?

Hidihi: I must go to Bella whatse name is this the right ticket?

Controleur: Yes this is the right ticket to Bella Center!

Hidihi: Is this the right price for the ticket?(was omgerekend €5,10 voor het stukje vergelijkbaar van Kr zoom naar Beurs)

Controleur: Yes do you find this to expensif?

Hidihi: Yes I can travel in Rotterdam 40 km with this price!

Controleur: Ah you say to your self when you bought the ticket God Verdomme!

Trouwens je hebt de dubbel dekkers gemist die reden op lijn 500 nog wat.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door Bastiaan »

Gaaf, zei die controleur echt in het Nederlands "je hebt de dubbeldekkers gemist die reden op lijn 500 nogwat" ? :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door Meltrain »

Voor deze reportage is maar één reactie mogelijk: I lov' it. ;)
Mooie foto's in een voor mij een heel klein beetje bekende omgeving (ik ben er in 2006 drie dagen geweest). :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door hidihi »

Bastiaan schreef:Gaaf, zei die controleur echt in het Nederlands "je hebt de dubbeldekkers gemist die reden op lijn 500 nogwat" ? :D
Nee dat was mijn opmerking naar MB90 want ik heb zelf die dubbeldekkers gezien, die dubbeldekkers kwamen vanaf het station gereden met iets van lijnnummer 500 ik dacht 530 of 535. Nee de conducteur was alleen in staat om in het Nederlands te groeten en een gepast scheld woord te bedenken.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door mb90 »

hidihi schreef: Trouwens je hebt de dubbel dekkers gemist die reden op lijn 500 nog wat.
Die heb ik inderdaad niet gezien. Maar nu moet ik er wel bij zeggen dat ik mij vantevoren ook niet verdiept had in de inzet per lijn en dat soort dingen. Ik heb in het geval van de bussen gewoon wat rondgelopen in de stad en daarbij gefotografeerd wat mogelijk was.

En over dat kaartje voor € 5,10. Volgens mij heb je daarvoor een dagkaartje gehaald. Die heb ik ook gehaald uit de automaat van station Christanshavn voor 35 DKK en daarmee kon ik in 3 zones onbeperkt reizen met alle soorten OV (dus bus, S-tog, metro en trein).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door deadlock »

hidihi schreef:Ik ben dit voorjaar in Kopenhagen geweest en het OV is er wel redelijk maar verschrikkelijk duur.
De automaten waren in het Deens dus het was moeilijk om te bepalen of je het juiste kaartje gekocht had, dus ik vroeg het even aan de metrocontroleur die er toevallig stond of het kaartje juist was, zo ging het verhaal:

Hidihi: Good morning can i ask a question?

Controleur: Where are you come from?

Hidihi: From the Netherlands!

Controleur: Ahha Goede morgen hoe gaat het kan ik je helpen?

Hidihi: I must go to Bella whatse name is this the right ticket?

Controleur: Yes this is the right ticket to Bella Center!

Hidihi: Is this the right price for the ticket?(was omgerekend €5,10 voor het stukje vergelijkbaar van Kr zoom naar Beurs)

Controleur: Yes do you find this to expensif?

Hidihi: Yes I can travel in Rotterdam 40 km with this price!

Controleur: Ah you say to your self when you bought the ticket God Verdomme!

Trouwens je hebt de dubbel dekkers gemist die reden op lijn 500 nog wat.
Voor 3,7km heb ik nog nooit meer dan €3,- betaald...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: mb90 on Tour #60: Het OV in Kopenhagen

Bericht door hidihi »

het was iedergeval het kaartje met de laagste prijs die ik er uit gehaald had en ik hoorde later van iemand anders
dat het kaartje een uur geldig was.
Maar ach mijn Denns is net zoals Chinees ik snapte helemaal niks van die taal dus het kan dat ik een fout gemaakt heb. Nou ja ik heb voor 5 euro een goed verhaal voor mijn klein kinderen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten